Vloerverwarming met dikke vloer efficiënt gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-10 16:42
De komende dagen wordt bij mij de vloer geëgaliseerd en voorzien van een gelijmde pvc vloer. Deze vloer komt bovenop een tegelvloer die, daar kwam ik vandaag achter 8)7 zelf ook op een tegelvloer is gelegd. De praktijk wordt dus vloerverwarming > tegel > tegel > pvc. Dat klinkt niet erg effecticient. Daarnaast hebben we ook een uitbouw met glazen pui en glazen dak, uiteraard dubbelglas. Hier gaat dus veel warmte verloren. Naast de vloerverwarming hebben we ook een convectorput.

Ik probeer nu te beredeneren of dit veel extra energie kost maar gezien energie niet verloren gaat kan ik alleen bedenken dat de vloer trager opwarmt maar wel langer warmte afgeeft. Netto dus niet meer energieverbruik. 1. Klopt dit? 2. En hoe kan ik zo efficiënt mogelijk omgaan met de vloerverwarming? Aan laten staan of dagelijks opnieuw aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:27
Als de onderkant goed geïsoleerd is kost het niet perse meer energie, het duurt gewoon langer tot de bovenlaag warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

michielvz schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 20:00:
Aan laten staan of dagelijks opnieuw aanzetten?
Hoe dikker hoe langer het duurt voordat het op temperatuur is, ik zou zeggen in dit geval " set and forget"

Maar er is een CV tune topic waar je verder eens naar zou kunnen kijken.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-10 11:09
Ik denk dat je meer kans gaat hebben op een irritante te koud/te warm cyclus. CV is aan het stoken en de vloer is lekker warm. Thermostaat ziet dat de gewenste temperatuur is bereikt en stopt de CV. De vloer is echter nog behoorlijk warm en blijft nog even warmte afgeven -> kamer te warm.
Andersom ook: Temperatuur zakt en de thermostaat zet de CV aan het werk, maar omdat het zo lang duurt voordat je vloer op temperatuur is zakt de temperatuur eerst nog wat verder.
Er zijn tegenwoordig genoeg zelflerende thermostaten te krijgen dus dat hoeft geen probleem te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door leecher op 27-02-2019 21:43 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
michielvz schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 20:00:
De praktijk wordt dus vloerverwarming > tegel > tegel > pvc.
Of je huurt B.Haas in en ramt 1 a 2 lagen tegels eraf?

Afhankelijk van de lijm kan de bovenste laag weleens vrij vlot losgaan. Als de onderste laag in cement ligt ga je die niet loskrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-10 16:42
Dat gaat hem niet worden. Morgenochtend wordt er geëgaliseerd, daarna gelegd. Ik verwacht dat het wel goed komt. Ik heb een ATAG One thermostaat die zelflerend is dus zolang het me niet (heel veel) meer energie kost vind ik het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:37
Door de dikkere vloer heb je een hogere aanvoertemperatuur nodig (meer thermische weerstand tussen bron en omgeving, dus hogere temperatuur nodig voor dezelfde hoeveelheid warmte).
Daardoor zal je wat meer warmte verliezen richting de kruipruimte en ook de CV-ketel werkt wat minder efficiënt.
Maar of dat veel scheelt durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Out.of.Control schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:13:
Door de dikkere vloer heb je een hogere aanvoertemperatuur nodig (meer thermische weerstand tussen bron en omgeving, dus hogere temperatuur nodig voor dezelfde hoeveelheid warmte).
Daardoor zal je wat meer warmte verliezen richting de kruipruimte en ook de CV-ketel werkt wat minder efficiënt.
Maar of dat veel scheelt durf ik niet te zeggen.
Want? Je krijgt er ook meer energie in door langer te stoken. Veel massabuffer geeft juist een rustiger stookgedrag. Voorwaarde is wel dat je aan randen en vooral onderkant goed geisoleerd moet zijn.
Met lang en laag stoken kun je Ta omlaag, en komt je Tr wellicht in condensatiegebied wat bij HR een lekkere efficienctieboost geeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:29
Het wordt alleen een trager systeem. Is je vloer warm en de zon komt er ineens bij, dan wordt het extra warm in de ruimte door de zon. Dat effect zou minder zijn met minder massa in je vloer. Ook andersom. Wordt je vloer opgewarmd als de zon schijnt en deze valt ineens weg, dan duur het langer voordat je ruimte op temperatuur komt door je vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@Out.of.Control wie zegt dat er een kruipruimte onder zit?

Verder ben ik zelf redelijk ervaringsdeskundige op dit gebied; ik zit met 2 lagen tegels bovenop mijn vloerverwarming (hoofdverwarming), dus de extra laag egaline + PVC mis ik. Voorheen liet ik mijn thermostaat permanent op 21° staan, inmiddels ben ik daarvan afgestapt en heb ik in mijn slimme thermostaat ingesteld dat deze einde van de avond terugschakelt naar 19°, 's ochtends op 20° en einde werktijd/thuiskomst weer op 21°. Ik moet zeggen dat dit als een tierelier werkt en qua gasgebruik bij mij het meest efficiënt is.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Stillekracht schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 07:06:
Het wordt alleen een trager systeem. Is je vloer warm en de zon komt er ineens bij, dan wordt het extra warm in de ruimte door de zon. Dat effect zou minder zijn met minder massa in je vloer. Ook andersom. Wordt je vloer opgewarmd als de zon schijnt en deze valt ineens weg, dan duur het langer voordat je ruimte op temperatuur komt door je vloerverwarming.
Dat dus, het systeem wordt trager meer niet. Maar die egalisatie en een dun laagje pvc gaat daar echt niet veel aan veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:54
Warmteweerstand van egaline en PVC is volgens mij niet heel hoog dus of het echt (veel) trager wordt of meer energie gebruikt lijkt me niet. Als ze het morgen komen doen kun je er toch weinig aan veranderen op dit moment dus geniet vooral van je nieuwe vloer straks! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Harrie_ schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:27:
@Out.of.Control wie zegt dat er een kruipruimte onder zit?

Verder ben ik zelf redelijk ervaringsdeskundige op dit gebied; ik zit met 2 lagen tegels bovenop mijn vloerverwarming (hoofdverwarming), dus de extra laag egaline + PVC mis ik. Voorheen liet ik mijn thermostaat permanent op 21° staan, inmiddels ben ik daarvan afgestapt en heb ik in mijn slimme thermostaat ingesteld dat deze einde van de avond terugschakelt naar 19°, 's ochtends op 20° en einde werktijd/thuiskomst weer op 21°. Ik moet zeggen dat dit als een tierelier werkt en qua gasgebruik bij mij het meest efficiënt is.
Met als bijkomend voordeel dat je ook daadwerkelijk baat hebt van de warme vloer.
Met een constante temperatuur zou het in theorie zo moeten zijn dat halverwege de nacht gestookt wordt door afkoeling.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

MikeyMan schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 14:27:
[...]

Met als bijkomend voordeel dat je ook daadwerkelijk baat hebt van de warme vloer.
Met een constante temperatuur zou het in theorie zo moeten zijn dat halverwege de nacht gestookt wordt door afkoeling.
Inderdaad. Dat is ook de reden dat ik ben overgegaan op het nieuwe stookprotocol. Op deze manier wordt er (miets het geen 15 graden vriest buiten) 's ochtends gestookt, zodat we bij het opstaan lekker op een warme vloer lopen en 's middags / 's avonds bij thuiskomst.

Nu moet ik daar wel bij zeggen dat vanaf pak 'm beet 5 graden (buiten) de temperatuur 's nachts niet verder dan 1 graad zakt waardoor de ketel 's ochtends ook niet begint te stoken omdat het allemaal nog voldoende op temperatuur is. Minder fijn voor het comfort, maar wèl fijn voor de portemonnee...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Hi @michielvz, na wat zoeken op internet kwam ik op dit topic uit. Ik zit in precies dezelfde situatie als jij destijds: zojuist ontdekt dat er een tweede laag plavuizen onder de plavuizen liggen en morgen en overmorgen wordt er geëgaliseerd, waarna er dryback pvc op geplakt wordt.

Eerst lichte paniek en een baal-gevoel bij mij, maar dit topic heeft me wat gerustgesteld.

Nu we vier jaar verder zijn ben ik benieuwd naar jouw ervaringen? Hoe werkt de vloerverwarming, hoe is de warmte-afgifte, het energieverbruik et cetera?
Pagina: 1