[Excel 2016] Bereik in Sumproduct

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024
In Excel 2016 probeer ik d.m.v. SUMPRODUCT een bereik op te halen aan de hand van een aantal criteria.

Dat lukt aardig, echter wil ik in dat bereik ook rekenen met de maanden (welke simpelweg als getal 1 t/m 12 zijn opgegeven).

Als ik als criteria de exacte maand opgeef bijv. voor maart ="3", dan komt de juiste waarde naar voren. Als ik alle waarden vóór maart wil pakken (<"3"), worden januari + februari meegenomen, maar ook november en december.

Uiteindelijk wil ik dit gebruiken om uit de tabel de totale 'year to date' te berekenen o.b.v. < MONTH(TODAY(), maar zelfs zonder formulereferenties lijkt dat al niet te lukken.

De getallen in C1 t/m N1 zijn ook als type 'getal' gedefinieerd, dus dat zou goed moeten zijn.
Ik heb combinaties geprobeerd met "numbervalue=3" in de formule, maar dit nog niet werkende gekregen.

Excel_sumproduct

Ik ben erg benieuwd naar hoe het wel moet. :)

Beste antwoord (via DHH op 28-02-2019 20:22)

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
DHH schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:16:
Het antwoord van dix-neuf werkt, maar zou betekenen dat voor bijv. oktober 9x
match("x";Table2[#Headers];0) moet invullen (waar x = 1 t/m 9).
Dat is niet nodig, daarvoor kun je offset gebruiken.
Voor maand 1 t/m 9 bv., invoeren via Ctrl-Shift-Enter:
code:
1
=SUM(OFFSET(INDEX(Table2;MATCH("BE";IF(Productgroup="A";Country;0));MATCH("1";Table2[#HEADERS];0));;;;9))
En voor de maanden < 3 (jan. + febr):
code:
1
=SUM(OFFSET(INDEX(Table2;MATCH("BE";IF(Productgroup="A";Country;0));MATCH("1";Table2[#HEADERS];0));;;;2))

[ Voor 20% gewijzigd door dix-neuf op 28-02-2019 15:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

DHH schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:46:
[...]
Als ik als criteria de exacte maand opgeef bijv. voor maart ="3", dan komt de juiste waarde naar voren. Als ik alle waarden vóór maart wil pakken (<"3"), worden januari + februari meegenomen, maar ook november en december.
[...]

De getallen in C1 t/m N1 zijn ook als type 'getal' gedefinieerd, dus dat zou goed moeten zijn.
Als het getallen zijn is het '<3' en niet '<"3"'. Met die aanhalingstekens dwing je een tekstvergelijking af. En idd: "11" is kleiner "3", net zoals "aa" kleiner is dan "c". Oktober wordt ook meegenomen btw.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
Klopt, alleen de vergelijking heeft aanhalingstekens nodig. Zonder aanhalingstekens werkt de functie niet.

Overigens had ik verwacht dat (voor tekstvergelijking) "10" ook kleiner zou zijn dan "3", maar deze wordt niet meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

DHH schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:26:
Overigens had ik verwacht dat (voor tekstvergelijking) "10" ook kleiner zou zijn dan "3", maar deze wordt niet meegenomen.
Want 11+11+6+6=44?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-10 17:04

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Maanden als letters nummeren?

Januari= a
etc...

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Als Country=A1:A5, Productgroup=B1:B5, #Headers=A1:N1, kun je dit gebruiken:
code:
1
2
3
4
5
Voor "3": 
=index(Table2;match("BE";if(Table2[Productgroup]="A";Table2[Country];0));match("3";Table2[#Headers];0))

Voor "<3": 
=index(Table2;match("BE";if(Table2[Productgroup]="A";Table2[Country];0));match("1";Table2[#Headers];0))+index(Table2;match("BE";if(Table2[Productgroup]="A";Table2[Country];0));match("2";Table2[#Headers];0))
Formules invoeren via Ctrl-Shift-Enter, vergeet dat niet !

[ Voor 6% gewijzigd door dix-neuf op 27-02-2019 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
Klinkt als een betere oplossing. Ik ga 'm morgen even proberen!
Thanks!

Dank voor de suggesties. Het antwoord van dix-neuf werkt, maar zou betekenen dat voor bijv. oktober 9x
match("x";Table2[#Headers];0) moet invullen (waar x = 1 t/m 9). Dat is toch niet echt praktisch.

Uiteraard was het ook mogelijk om de maanden A, B, C, etc. te noemen, maar dat is me m'n eer te na. ;-)

Uiteindelijk blijkt voor mij de oplossing:
=SUMPRODUCT((A2:A5=C22)*(B2:B5=C23)*(C1:N1<C25),C2:N5)

Dit werkt echter niet als de gegevensset als tabel is aangemerkt. Om een of andere reden worden de maandnummers dan niet langer als nummer herkend. Vreemd :/

Iedereen bedankt voor het meedenken!

[ Voor 81% gewijzigd door DHH op 28-02-2019 09:51 ]

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dat zijn ze dus niet. Kijk maar naar de uitlijning. Op het moment dat je er een tabel van maakte is e.e.a. omgezet in kop_tekst_.

Je maakt ook apart gebruik van de som.product() functie. Die is bedoeld om verschillende matrices met elkaar te vermenigvuldigen en het resultaat op te tellen, maar je voert de functie één zelf samengestelde matrix. Dan kun je idd beter direct je eigen matrixfunctie gebruiken die met als() conditie's de juiste matrix opbouwt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
DHH schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:16:
Het antwoord van dix-neuf werkt, maar zou betekenen dat voor bijv. oktober 9x
match("x";Table2[#Headers];0) moet invullen (waar x = 1 t/m 9).
Dat is niet nodig, daarvoor kun je offset gebruiken.
Voor maand 1 t/m 9 bv., invoeren via Ctrl-Shift-Enter:
code:
1
=SUM(OFFSET(INDEX(Table2;MATCH("BE";IF(Productgroup="A";Country;0));MATCH("1";Table2[#HEADERS];0));;;;9))
En voor de maanden < 3 (jan. + febr):
code:
1
=SUM(OFFSET(INDEX(Table2;MATCH("BE";IF(Productgroup="A";Country;0));MATCH("1";Table2[#HEADERS];0));;;;2))

[ Voor 20% gewijzigd door dix-neuf op 28-02-2019 15:15 ]

• DHH
Dank voor de verduidelijking, beiden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ik ben erg benieuwd naar hoe het wel moet. :)
Het antwoord van @dix-neuf werkt ook, maar imho zijn de functies somproduct en productmat hiervoor bedoeld / het meest geschikt.

Met productmat bouw je een matrix op van cellen die voldoen aan de ingestelde criteria, en met somproduct vermenigvuldig je dat met je waardenmatrix en tel je het resultaat op. Op een eenduidige manier ben je vrijwel onbeperkt in het instellen van criteria van cellen die je wilt optellen.

code:
1
=SOMPRODUCT(PRODUCTMAT(N(RijCriterium) [*N(RijCriterium1..n)];N(KolomCriterium) [*N(KolomCriterium1..n));WaardenBereik)

bv:
code:
1
=SOMPRODUCT(PRODUCTMAT(N(A2:A5="a")*N(B2:B5="e");N(WAARDE(C1:E1)<3));C2:E5)

van binnen naar buiten:
1: N(A2:A5="a")*N(B2:B5="e") levert vier rijen op: 1 als kolom A=a en kolom B =e, anders 0;
2: N(WAARDE(C1:E1)<3) levert drie kolommen op 1 als de tekst een cijfer kleiner dan 3 presenteert, anders 0
3: PRODUCTMAT(1;2) levert een matrix op van 4x3, 1 als aan beide voorwaarden is voldaan, anders 0;
4; SOMPRODUCT(3;C2:E5) vermenigvuldigt beide matrices en telt het hele zwikje bij elkaar op.

[ Voor 31% gewijzigd door Lustucru op 01-03-2019 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
Inmiddels mijn rapportages af met de reeds gebruikte formules, maar de verduidelijking is wel prettig voor andere rapporten die ongetwijfeld gaan volgen.
Pagina: 1