Condens tussen dampremmende folie en isolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dihagie
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-03-2021
Hallo medetweakers,

Vorig zomer heb ik mijn schuurtje van binnenuit geïsoleerd.
Dit heb ik gedaan door tegen dakbeschot isolatie te plaatsen, daarover heen dampremmende folie met hout als afwerking.

Lange tijd heb ik geen problemen gehad, maar nu het warmer word ontstaat er condens/vocht tussen mijn dampremmende folie en de isolatie. Het condens ontstaat in de loop van de dag als het in het schuurtje iets warmer word.

Het gaat om een licht hellend dak met dakleer, en van binnen dus geïsoleerd.
Het vocht komt niet vanaf het dak, gezien de isolatie aan de dak kant, dus de koude kant niet vochtig is.
Daarbij komend heeft het de afgelopen dagen ook niet geregend.

Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn ? en hoe op te lossen ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Met dit warme weer is het in je schuur koeler dan er buiten en dan werkt condensering de andere kant op, vocht gaat altijd naar de koudste kant. Dus goed luchten en zorgen dat het binnen warmer is dan buiten je schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-05 11:37
Als je een onderdak hebt en de isolatie aangesloten hebt tegen het onderdak, geen openingen er tussen, zou je toch geen condens mogen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:05

MrDry

Desperados!

Door de dampremmende laag kan de damp geen kant meer op. Ik ga er even vanuit dat je met dakleer een bitumineuze dakbedekking bedoeldt? Deze is ook 100% dampdicht. In dat geval is isoleren tussen de balken en dan een dampremmende laag aan de warme kant geen goed idee.

Isover heeft hier zogenaamde klimaatfolies voor. Deze zouden het vocht niet moeten opsluiten in de constructie, iets wat een normale dampremmende laag wel doet.

Normaal gesproken komt bij een bitumineuze dakbedekking te folie op het dakbeschot onder de isolatie te liggen. Dan kan er alleen condens ontstaan in de isolatie maar gaat niet rotten zoals hout wel kan gaan doen.

[ Voor 20% gewijzigd door MrDry op 27-02-2019 15:28 ]

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dihagie
Het gaat inderdaad om een dak met bitumineuze dakbedekking waar de isolatie tussen de balken is geplaatst.
Het probleem zou dus verholpen moeten zijn wanneer ik de dampremmende folie vervang door klimaatfolie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:05

MrDry

Desperados!

Dat is wel wat isover aangeeft, hoewel ik wel wat twijfels heb bij de gesuggereerde zogenaamde intelligentie van die folie. Het is en blijft maar een folie hè?

Misschien een rare vraag: hoe weet je dat er condens optreedt? Je geeft aan dat je een plafond van hout onder de isolatie hebt doorgehaald. Heb je last van lekkage door de condens?

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dihagie
Het hout werd wat vochtig, en heb daardoor alles los gehaald.
Hierop is te zien dat achter het folie allemaal condensdruppeltjes zitten.

Heb het folie nu los hangen om alles even te ventileren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bij een dampdicht dak moet je altijd ventileren tussen de isolatie en dakbeschot.

slimme folies worden in de branche nog niet veel gebruikt, er is gewoon geen vertrouwen in de werking
of dit terecht is weet ik niet, maar zelf heb ik ze ook nog nooit in getekend ;)
fabrikanten zijn terughoudend in het vertellen hoe het zou moeten werken, en dat wekt nogal wat argwaan op.

[ Voor 64% gewijzigd door twain4me op 27-02-2019 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:24
gewist

[ Voor 93% gewijzigd door JukeboxBill op 27-02-2019 17:45 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dihagie
Het ventileren doe ik door enige ruimte tussen isolatie en dakbeschot te houden, maar dien ik dan ook nog enige ventilatie roosters oid in het dak te plaatsen ?

Wanneer ik en ventilatie en klimaatfolie gebruik zal ik het condens toch wel tegen moeten gaan lijkt mij?

Maakt het overigens nog uit of de folie strak tegen het isolatie aan zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dihagie schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:53:
Het ventileren doe ik door enige ruimte tussen isolatie en dakbeschot te houden, maar dien ik dan ook nog enige ventilatie roosters oid in het dak te plaatsen ?

Wanneer ik en ventilatie en klimaatfolie gebruik zal ik het condens toch wel tegen moeten gaan lijkt mij?

Maakt het overigens nog uit of de folie strak tegen het isolatie aan zit ?
Normaal gebruik je ventilatie (verbinding met buiten) tussen isolatie en dakbeschot en een dampscherm (dampdichte folie) aan de warme kant van de isolatie. Komt er dan vocht in de constructie dampt het er op een warme dag binnen notime weer uit en het dampscherm zorgt ervoor dat de damp die er in komt minimaal is. Ventilatie wordt vaak gedaan door openstootvoegen en/of dakdoorvoeren.

Afbeeldingslocatie: https://energieambassadeurs.nl/media/isolatie/kouddak_mogelijkheid_isolatie_ea.jpg

De theorie van een klimaat of slim folie is dat damp weer weg kan door het zelfde folie wat het moest tegen houden op de heenweg. En dat is erg opmerkelijk te noemen. Ik had dit jaar als missie om antwoorden te krijgen op de bouwbeurs, dat is helaas niet gelukt :+ Ik hou me daarom nog maar even vast aan de oldschool opbouw ;)
Pagina: 1