Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De laatste loodjes: SSD, Voeding, Koeling, RAM compatibility

Pagina: 1
Acties:

• Yi-Long
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-10 16:00
Ok, de belangrijkste componenten heb ik inmiddels bij elkaar weten te sprokkelen:

- Ryzen 1700X CPU
- Gigabyte x470 Auros moederbord
- NVidia MSI GTX970 Gaming video card

en zojuist de Phanteks Enthoo Evolv X kast binnengekregen (na een ontzettend lange zoektocht naar een goede kast die aan mijn wensen voldoet)

Nu wil ik vandaag de laatste onderdelen bestellen, en heb al de onderdelen op het oog, maar soms is er weer net iets wat dan weer niet compatible is, of niet zal passen, of waar een beter alternatief voor te vinden is, dus vandaar deze post, hopende dat als ik ergens een denkfout maak, of iets over het hoofd zie, dat iemand me daar op kan attenderen.

De SSD
Voornamelijk bedoeld voor het besturingssysteem en wellicht 1 of 2 games, zoals Cities Skylines.
De opties die ik nu bekijk:
De Samsung 860 EVO 500GB
De Crucial MX500 500GB

Dit zijn de meest voor de hand liggende keuzes natuurlijk, maar is bijvoorbeeld de Samsung 970 Evo 500GB een betere keuze, alhoewel dat een ander type SSD is, en wellicht minder lang mee gaat?

De voeding
Heb momenteel maar 1 voeding echt op het oog, gezien de specs en prijs:
De GigabyteG750H

Heb alleen 2 vragen:
- Kan dit met de RGB in de kast en het moederbord die ik gekozen heb?
- Zitten de benodigde kabels erbij voor de grafische kaart die ik gekozen heb?

De koeling
Zal uiteraard op mijn moederbord moeten passen, en het liefst zo makkelijk mogelijk te plaatsen/bevestigen (eerste self-build)
Ik denk dat ik gewoon met het advies ga uit de Best Buy guide van Tweakers zelf, dus de Scythe Mugen 5 PCGH , gezien de positieve reacties daarop en de prijs (ongeveer 50 euro).

Wel 2 vraagjes:
1: Een van de reviews heeft het erover dat hij moeite had met installatie, maar dat hij daar eerst brackets voor moest plaatsen om het passend te krijgen op zijn x370 pro moederbord:
Ik heb een 470 moederbord, dus dan vermoed ik dat ik wellicht tegen een soortgelijk probleem aan zal lopen. Worden die speciale brackets meegeleverd met de koeling, zitten die bij het moederbord meegeleverd, of bij de kast, of moet ik de nog apart bestellen?

2: Is er een goed (RGB) alternatief voor deze koeling, compatible met de hardware die ik nu heb?

DDR4 RAM
Ik heb een Ryzen 1700x, dus ik begrijp dat het RAM het liefst zo snel mogelijk moet zijn, maar er waren in het begin wat problemen met de compatibility van DDR4 Ram en Ryzen moederborden: Ik neem eerlijk gezegd aan dat dat grotendeels opgelost is, maar mocht dat niet zo zijn met mijn keuze(s), laat het me dan alstublieft weten.

Erg veel keus, maar vind de G. Skill Trident Z RGB F4 er wel mooi uit zien, en gezien de snelheid en prijs lijkt het me geen verkeerde koop. Volgens mij ook een vertrouwd merk, maar durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ok, dat was het eigenlijk, qua hardware.

Wat betreft OS heb ik ook 1 kort vraagje: Ik neem aan dat je gewoon een Windows 10 kunt downloaden, op een memory-stick zetten, en dan een licentie kopen op Kinguin ofzo, en installeren op je nieuwe build...?

Bij voorbaat dank uiteraard voor uw eventuele hulp. Ik ben echt ontzettend slecht met dit soort zaken, wanneer er zo ongelooflijk veel verschillende keuzes zijn en zaken waar je dan allemaal rekening mee moet houden, dus dan blijf ik eindeloos piekeren, afwegen, lezen, etc etc, en ik wil er eigenlijk nu wel eens klaar mee zijn... :)

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Yi-Long schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:33:
De SSD

Dit zijn de meest voor de hand liggende keuzes natuurlijk, maar is bijvoorbeeld de Samsung 970 Evo 500GB een betere keuze, alhoewel dat een ander type SSD is, en wellicht minder lang mee gaat?
De 970 in een nvme. Ga je vaak en veel een heel groot bestand in- en uitpakken? Dan is nvme nuttig. Anders is SATA ssd meer bang for buck.

Eventueel pricewatch: Intel 660p 512GB
DDR4 RAM
Ik heb een Ryzen 1700x, dus ik begrijp dat het RAM het liefst zo snel mogelijk moet zijn, maar er waren in het begin wat problemen met de compatibility van DDR4 Ram en Ryzen moederborden: Ik neem eerlijk gezegd aan dat dat grotendeels opgelost is, maar mocht dat niet zo zijn met mijn keuze(s), laat het me dan alstublieft weten.
Ja, sneller ram is met ryzens meestal beter. Echter, op dit moment is meestal de sweetspot qua prijs/performance rond de 3200 C15/16. Als je per se graag rgb wil, is dit volgens mij een mooi setje geheugen, behalve dan de C18. Die zou ik proberen wat lager te vinden, maar dat zal ook wel weer wat duurder zijn. Een setje van 3200 met C15 is 'sneller' dan je 3600 C18. Nah ja, hier nog wat meer info
Wat betreft OS heb ik ook 1 kort vraagje: Ik neem aan dat je gewoon een Windows 10 kunt downloaden, op een memory-stick zetten, en dan een licentie kopen op Kinguin ofzo, en installeren op je nieuwe build...?
Jep, dat werkt prima. In ieder geval die route heb ik ook genomen.

Wat betreft de voeding en die kabels etc. volgens mij worden die gewoon meegeleverd. De RGB weet ik even niet.

Koeling weet iemand anders misschien beter.

[ Voor 59% gewijzigd door Jivebunny op 27-02-2019 13:53 . Reden: extra info. ]

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

• Yi-Long
Jivebunny schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:40:
[...]

De 970 in een nvme. Ga je vaak en veel een heel groot bestand in- en uitpakken? Dan is nvme nuttig. Anders is SATA ssd meer bang for buck.

Eventueel pricewatch: Intel 660p 512GB
De SSD zal primair gebruikt worden voor het OS en 1-2 games, dus ik verwacht weinig geswap/gedoe qua bestanden op die drive, tenzij Windows 10 rare dingen doet waar ik nog geen weet van heb (zit momenteel nog op Windows 7).

Die Intel die je aandraagt is trouwens wel erg attractief geprijsd, en krijgt een redelijk positieve review op Hardwareinfo, al komt ie vreemd genoeg weer niet echt naar voren in de test met 43 PCI-express SSDs

Daarnaast is het natuurlijk een erg nieuwe techniek die ze daar gebruiken, en geven ze aan dat het met het oog op de toekomst interessant is waar dit naar toe gaat...

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Yi-Long schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:54:
[...]

Die Intel die je aandraagt is trouwens wel erg attractief geprijsd, en krijgt een redelijk positieve review op Hardwareinfo, al komt ie vreemd genoeg weer niet echt naar voren in de test met 43 PCI-express SSDs
Ehm, ik zie hem gewoon erbij staan in de lijst van 43 ssds. EDIT: Oh je bedoelt dat ie niet echt heel uitgebreid wordt besproken? Tja 43 ssds haha. Ik ben zelf nog prima happy met mijn Crucial MX500 m.2 1TB kaartje. Het OS en games staan erop. Soepel en snel genoeg voor mij.

Voor games en het OS is een SATA ssd prima snel genoeg. Maar met die prijs van die Intel is het misschien leuk een nvme ssd te hebben. Je zal er alleen niet veel van merken in de praktijk met jouw doeleinden in acht genomen. Lees deze en dan kan je makkelijk kiezen of je echt graag nvme wil

[ Voor 9% gewijzigd door Jivebunny op 27-02-2019 14:02 ]

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

• Yi-Long
Jivebunny schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:58:
[...]

Ehm, ik zie hem gewoon erbij staan in de lijst van 43 ssds. EDIT: Oh je bedoelt dat ie niet echt heel uitgebreid wordt besproken? Tja 43 ssds haha. Ik ben zelf nog prima happy met mijn Crucial MX500 m.2 1TB kaartje. Het OS en games staan erop. Soepel en snel genoeg voor mij.

Voor games en het OS is een SATA ssd prima snel genoeg. Maar met die prijs van die Intel is het misschien leuk een nvme ssd te hebben. Je zal er alleen niet veel van merken in de praktijk met jouw doeleinden in acht genomen. Lees deze en dan kan je makkelijk kiezen of je echt graag nvme wil
Sorry, ik was niet duidelijk: Hij staat uiteraard wel in die test, maar ik bedoelde meer dat ze hem geen ' prijsje' / 'embleempje' hebben gegeven bij de conclusie, oftewel een 'aanrader'.

Dank je wel voor je hulp in ieder geval, en zal hem zeker straks meenemen in de afweging. Denk dat ik voor 'traditioneel' ga, idd vanwege het gebruik, wat je al aangeeft, en dus ook de iets betere betrouwbaarheid op de langere termijn... :)

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Yi-Long schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:06:
[...]

Sorry, ik was niet duidelijk: Hij staat uiteraard wel in die test, maar ik bedoelde meer dat ze hem geen ' prijsje' / 'embleempje' hebben gegeven bij de conclusie, oftewel een 'aanrader'.

Dank je wel voor je hulp in ieder geval, en zal hem zeker straks meenemen in de afweging. Denk dat ik voor 'traditioneel' ga, idd vanwege het gebruik, wat je al aangeeft, en dus ook de iets betere betrouwbaarheid op de langere termijn... :)
De Intel 660p is een budget NVME drive, waarbij een normale SSD een betere bang-for-the-buck geeft (en dus een stempel) en als je naar NVME prestaties zelf gaat kijken zal de Samsung 970 Evo (Plus) er als een van de snelste uitkomen.

Echter de Intel 660p blijft een mooie budget oplossing, als geen geklooi willen hebben met kabels met een normale SSD.

In de gekozen Phanteks Evolve X kan je tot 9 SSD's kwijt dus ruimte zat 8)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Yi-Long
Vidra schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:14:
[...]

De Intel 660p is een budget NVME drive, waarbij een normale SSD een betere bang-for-the-buck geeft (en dus een stempel) en als je naar NVME prestaties zelf gaat kijken zal de Samsung 970 Evo (Plus) er als een van de snelste uitkomen.

Echter de Intel 660p blijft een mooie budget oplossing, als geen geklooi willen hebben met kabels met een normale SSD.

In de gekozen Phanteks Evolve X kan je tot 9 SSD's kwijt dus ruimte zat 8)
De reden dat ik de Phanteks heb gekozen was dan ook die ruimte (flinke kast), zodat ik genoeg ruimte zou hebben om uit te breiden zonder dat het allemaal proppen zou worden, vooral ook omdat dit mijn eerste build is/wordt. :)

Ik heb besloten om idd voor de 'normale' Samsung SSD te gaan. :)

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Yi-Long schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:10:
[...]

De reden dat ik de Phanteks heb gekozen was dan ook die ruimte (flinke kast), zodat ik genoeg ruimte zou hebben om uit te breiden zonder dat het allemaal proppen zou worden, vooral ook omdat dit mijn eerste build is/wordt. :)

Succes :)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:09
Yi-Long schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:10:
[...]
Welke bedoel je nu dan, want ik zie geen enkele Samsung die op het moment de moeite waard is.
Om er een paar naast elkaar te zetten: https://tweakers.net/pric...;1126249;1256425;1256433/

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 27-02-2019 21:33 ]

• Yi-Long
Dabk je :)
mitsumark schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:33:
[...]

Welke bedoel je nu dan, want ik zie geen enkele Samsung die op het moment de moeite waard is.
Om er een paar naast elkaar te zetten: https://tweakers.net/pric...;1126249;1256425;1256433/
De 860 die ik in de beginpost heb geplaatst :)

• mitsumark
Yi-Long schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:35:
[...]
De 860 die ik in de beginpost heb geplaatst :)
Het is de duurste maar zeker niet de snelste.
Ja, je kunt er meer bytes mee schrijven, maar dat ga jij toch nooit doen.

Alleen de 500GB modellen: https://tweakers.net/pric...;1126239;1126247;1256425/

• Yi-Long
mitsumark schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:39:
[...]

Het is de duurste maar zeker niet de snelste.
Ja, je kunt er meer bytes mee schrijven, maar dat ga jij toch nooit doen.

Alleen de 500GB modellen: https://tweakers.net/pric...;1126239;1126247;1256425/
Dus jij zou uit die lijst de Crucial MX500 500GB aanraden...?

Qua GB/dag (duurzaamheid) scoort hij wel significant lager dan de Samsung. Verder wel aardig wat goedkoper (ong 20 euro), maar ook ietsjes dikker, en IMO iets minder mooi, maar goed, waarschijnlijk probeer ik de SSD sowieso aan de achterkant weg te stoppen, out of sight...

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 14:22
Mbt de mugen 5.
Ik heb hem op een x370 gehad. Gaat prima. Je schroeft de backplate los en monteert de am4 brackets (zijn mee geleverd) op de backplate op het mobo en daar komt de koeler zelf op. Even Goed kijken maar prima te doen en handleiding is goed.

Qua RGB, mooiste qua uiterlijk is natuurlijk een waterkoeling zoals de kraken x62. Maar op de mugen kun je ook de fans vervangen door een RGB variant. Standaard zitten er 2 120mm kaze flex fans op.
Heb je ook in RGB variant, dat zijn deze pricewatch: Scythe Kaze Flex 120 RGB PWM 300-800rpm, 120mm

• Yi-Long
ExiZTeNcE schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 23:47:
Mbt de mugen 5.
Ik heb hem op een x370 gehad. Gaat prima. Je schroeft de backplate los en monteert de am4 brackets (zijn mee geleverd) op de backplate op het mobo en daar komt de koeler zelf op. Even Goed kijken maar prima te doen en handleiding is goed.

Qua RGB, mooiste qua uiterlijk is natuurlijk een waterkoeling zoals de kraken x62. Maar op de mugen kun je ook de fans vervangen door een RGB variant. Standaard zitten er 2 120mm kaze flex fans op.
Heb je ook in RGB variant, dat zijn deze pricewatch: Scythe Kaze Flex 120 RGB PWM 300-800rpm, 120mm
Dat is geruststellend om te lezen (brackets), en zat zelf net idd ook al te kijken naar RGB-varianten. Iets waar ik aanvankelijk niets van wilde weten, want wilde oorspronkelijk sowieso voor een dichte kast gaan, maar vond de Phanteks dusdanig mooi (en de concurrentie dusdanig 'meh' qua design), dat het nu toch met window is geworden, waar nu eenmaal RGB bij geleverd wordt, dus dan gaan we dat proberen zo subtiel en mooi mogelijk te implementeren, zonder dat het een circus wordt uiteraard...

Ben nu ook bij deze koeler terecht gekomen CM Hyper 212 RGB (Matte) Black Edition), die ook qua prijs, uiterlijk en reviews een aardige optie lijkt te zijn.

Het zal dus gaan tussen deze koelingen. :)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B dit is een goede koeler voor leuke prijs. of je moet perse kleurtjes willen van de CM

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Yi-Long
Hackus schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:14:
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B dit is een goede koeler voor leuke prijs. of je moet perse kleurtjes willen van de CM
Dank je :) Ik denk dat ik idd voor een kleurtjes-cooler ga, ivm de window. PC wil ik jarenlang gebruiken, dus dan geef ik liever nu ietsjes meer uit om het er meteen zo mooi mogelijk uit te laten zien, ipv dat ik achteraf weer allemaal onderdelen ga lopen swappen... :)

Wat betreft de voeding ga ik trouwens van mijn oorspronkelijke keus af, want die is semi-modular, en ik denk dat ik dan toch liever voor een full modular voeding ga. Zit alleen nu dus nog even te bekijken welke dat dan zal gaan worden.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Yi-Long
Dank je wel :) Is 550 niet veels te weinig? Ik zocht eigenlijk vanaf 750, met het oog op meerdere date HDDs die er uiteindelijk inkomen, alswel nog 1-2 extra SSD's (op termijn), de 970 grafische kaart, en natuurlijk de RGB verlichting>

Excuus als het een domme vraag is, want PC's zijn qua onderdelen wel flink zuiniger geworden de laatste jaren, maar wil ook geen risico's nemen met een voeding die wellicht net te licht iets. Dan liever iets meer power.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Yi-Long Nee, je 970 zal een keer 250w vragen hooguit, dan heb je nog zat over. 1700X (95w tdp)

• Yi-Long
Bedankt allemaal, ik denk dat ik vrijwel alles wel heb nu.

De voeding is de CORSAIR RMX SERIES RM650X geworden, toch net even boven de 550, en goede reviews, en volledig modulair.

Geheugen is 16GB van G. Skill Z RGB geworden.

En de cooler is de Cooler Master 212 RGB geworden, en was ook blij te lezen dat daar gewoon koelpasta bij geleverd zal worden (wist ik niet), dus hoef ik daar niet nog apart achteraan.

Gaan we uiteraard afwachten of het qua bouwen allemaal wil lukken, en uiteraard nu nog de SSD en HDD even bestellen (maar dat lukt nu wel), en Windows 10 regelen (waarschijnlijk dus via Kinguin), en dan is hopelijk volgende week alles binnen en kan ik eindelijk weer fatsoenlijk op de PC werken (mijn huidige PC heeft constant blauwe schermen en opstart troubles, waarna ik W7 weer opnieuw moet installeren en er dus eigenlijk niets meer mee kan, behalve dus nu een beetje internetten, en de oorzaak van die instabiliteit/blauwe schermen/opnieuw moeten installeren is (voor mij) niet te achterhalen, helaas...

Jammer, want het was jarenlang een erg fijne PC...

Anyway, nogmaals ontzettend bedankt iedereen, en ben blij dat ik nu eindelijk wat knopen heb doorgehakt en we op dit punt aanbeland zijn :)

IK zal wanneer alles fatsoenlijk staat of course even een foto achterlaten met hoe het geworden is... :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Yi-Long Kun je in elk geval een RTX2080Ti mee voeden later ;)

• Yi-Long
... of ik bouw een handige mini-magnetron in ... :)

(Oh wacht, magnetisch....)

Over 1-2 jaar zal ik idd vast wel eens een keertje de overstap naar een betere grafische kaart willen maken, wellicht omdat ik dan op 4K werk ipv 1080 en/of 1440 :)

• Yi-Long
Ben de kast inmiddels in elkaar aan het zetten, en dat is allemaal nog erg gewennig uiteraard,

Klopt het dat de moederboard, die uiteraard vastgeschroeft wordt aan het achterpaneel, een beetje 'los' blijft zitten? Ik kan de schroeven niet compleet aandraaien waarbij hij helemaal vast zit. Er blijft speling tussen het bord en het achterpaneel.

Ook lijnt de achterkant (dat blok met alle uitgangen) niet mooi uit met dat gat dat daarvoor aanwezig is, waardoor je boven een stuk ruimte 'open' houdt waardoor je naar binnen kunt kijken....

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Yi-Long afstandshouders vergeten ? alles inbouwen volgens handleiding

• Yi-Long
Hackus schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 18:50:
@Yi-Long afstandshouders vergeten ? alles inbouwen volgens handleiding
Dank je wel. Nee, als het goed is zijn er geen afstandshouders nodig bij deze kast, en kon ik de moederboard er gewoon tegenaanzetten en meteen vastzetten.

Het probleem zat hem in de schroefjes die ik gebruikte: Afbeelding in de handleiding liet een soort 'hoedje' zien op de schroef, dus die had ik gevonden en gebruikt, maar er was nog een kleinere variant van, die ook iets minder duidelijk dat 'hoedje' had, maar die pasten wel goed, zodat de moederbord nu goed vast zit.

Ook het probleem met die open achterkant lijkt opgelost, want ik heb zojuist een 'frontje' gevonden die daar overheen gezet moet worden. Hopelijk hoef ik daarvoor niet eerst weer die complete moederbord eraf te halen.

Nu is het even zoeken naar alle kabels, wat waar gaat, etc etc. Maar goed, stapje voor stapje...

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11 10:40
Waarom heb je geen m.2 hdd gehaald?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Yi-Long
Ik heb de Corsair 650X Voeding, maar die lijkt iets te klein/laag om fatsoenlijk aan te sluiten op die opening achter: Ik zag op een filmpje up youtube dat sommige mensen/kasten daar dan rubbertjes hebben geplaatst, maar die zitten niet bij mij kast, en ook niet bij mijn voeding.

Doe ik iets verkeerd, zie ik iets over het hoofd, zijn meer mensen dit tegengekomen?

2de vraag: De meningen lijken te verschillen, maar voeding met ventilator omhoog (dus kast in), of omlaag (dus met ventilator tegen het rooster in de bodem aan?
DiedX schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:57:
Waarom heb je geen m.2 hdd gehaald?
Idd overwogen, die Intel die aangedragen werd als optie, maar voor de eerste SSD toch even nog een veilige keuze gemaakt met de ' normale' Samsung, vooral ook omdat die vooral voor het OS zal dienen.

Als straks die nieuwe techniek iets verder en goedkoper is, dan zullen er vast wel 1 of 2 komen. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Yi-Long op 06-03-2019 21:02 ]

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 14:22
Fan naar beneden tegen het rooster aan, aanzuigen van buiten de kast en warme lucht ook weer de kast uit.. daar is het rooster ook voor..

Als je hem op die manier op de achter bracket monteert moet hij ook gewoon goed passen als ie hem de kast in schuift. Wel eerst kabels aansluiten op de psu.

• Yi-Long
Ben met de laatste onderdelen bezig te installeren, en kan met geen mogelijkheid 1 van de connectors van de cooler aansluiten op het moederboard: Is zo'n 4-hole connector. Dit gaat om de RGB, want de 4 hole powerplug voor de cooler/fan past gelukkig wel gewoon. Volgens de instructies moet ik hem gewoon op een 4 pin fan-connector aansluiten, waar ik er een aantal van heb, maar zoals ik al zei, dat past gewoon niet.

Geen van de 4 gaatjes is gesloten, dus dat kan het ook niet zijn, en het wil er gewoon met geen mogelijkheid in.

Tevens domme beginnersvraag over het RAM:
Ik heb een setje 2x8GB RGB: Nu zag ik bij builds dat mensen die dan niet naast elkaar plaatsen, maar om-en-on: Dus eentje in de 4de slot vanaf de CPU, en de andere in de 2de slot van de CPU.

Nu wil ik dat dus ook zo plaatsen, want volgens mij is de volgorde die aangeven wordt op het board ook 1-3-2-4 , maar dan kom ik dus weer in de problemen met de ventilator van de cooler, die dat verhinderd, want de RAM is dan te hoog. Oplossing is dan eventueel om de ventilator van de cooler een stuk op te schuiven, maar dan zit hij natuurlijk niet meer ideaal op de cooler.

Problems problems, I know. Ik had gewoon 'een mannetje' moeten inhuren, maar ik ben eigenwijs en wilde het zelf leren...

• mitsumark
Boekje van het moederbord bekeken?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/WzWhfktb/Knipsel.jpg
LED_CPU?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/cCHJYLTq/Knipsel.jpg
Bij voorkeur dus in 1 en 2 (niet 4 die het dichtst bij de koeler zit).
Anders de fan inderdaad iets omhoog schuiven, meestal past dat prima.

[ Voor 121% gewijzigd door mitsumark op 15-03-2019 18:37 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Yi-Long hoe je het went of keert, het blijft bankje 2en4 vanaf de CPU. dus het eerste slot blijft leeg(vanaf cpu bekeken)

• Yi-Long
Hackus schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 18:45:
@Yi-Long hoe je het went of keert, het blijft bankje 2en4 vanaf de CPU. dus het eerste slot blijft leeg(vanaf cpu bekeken)
Dank je wel, zojuist aangepast :)

Blijft nog het probleem dat zodra ik er 2 extra memory-banks bij wil droppen (en dat wil ik ik de toekomst zeker wel doen), dat ik nu al weet dat dat problemen gaat opleveren met de CPU-cooler (De memory-banks zijn te hoog/de CPU coolerzit daar te dicht op)
mitsumark schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 18:26:
Boekje van het moederbord bekeken?

[Afbeelding]
LED_CPU?

[Afbeelding]
Bij voorkeur dus in 1 en 2 (niet 4 die het dichtst bij de koeler zit).
Anders de fan inderdaad iets omhoog schuiven, meestal past dat prima.
Uiteraard bekeken, maar niet alles is meteen 100% duidelijk wanneer je dit voor de eerste keer doet, ook omdat er volgens youtube nog wat verschillende soorten gebruik van het RAM is :)

Dank je wel, heb het inmiddels aangepast :)

Momenteel loop ik dus vast op de RGB cooler: 1 aansluiting zonder problemen gevonden, de andere zou ik volgens Youtube op een 12-volt 4-pin RGB header, maar de enige 12-volt RGB header die ik kan vinden, en waar hij dus op past, is een 5 pins 12v GRWB aansluiting, en mijn aansluiting heeft maar 4 gaatjes. 2de optie, volgens diezelfde youtube video, is aansluiten op de meegeleverde controller, en die gaat vervolgens, volgens de meegeleverde karige handleiding van de koeler, met een kabeltje naar de voeding, maar volgens mij heb ik nergens het kabeltje dat van die voeding naar die controller gaat. Dus de kabel die daadwerkelijk in de voeding plugt, en aan de andere kant in de kabel die dan op de controller zit.

YouTube: HOWTO Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition AM4 Install Guide

Edit: Ah, heb volgens mij de kabel gevonden waarmee ik de RGB controller aan de voeding verbind, wat een kabel is met meerdere connecties, dus als ik de RGB Cooler niet direct op de moederbord kan aansluiten, dan is dat optie 2.

[ Voor 64% gewijzigd door Yi-Long op 24-03-2019 18:03 ]

Verwijderd

Klopt het dat de moederboard, die uiteraard vastgeschroeft wordt aan het achterpaneel, een beetje 'los' blijft zitten? *knip* niet relevante linkdump = spam

[ Voor 74% gewijzigd door br00ky op 05-04-2019 11:09 ]

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-11 19:39
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2019 @ 04:16:
Klopt het dat de moederboard, die uiteraard vastgeschroeft wordt aan het achterpaneel, een beetje 'los' blijft zitten?
Je schroeft het moederbord niet aan het achterpaneel, maar aan standoffs. Hij zal niet muurvast zitten maar los zou ik het zeker niet noemen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:29
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2019 @ 04:16:
Klopt het dat de moederboard, die uiteraard vastgeschroeft wordt aan het achterpaneel, een beetje 'los' blijft zitten?
Welk moederbord, welke behuizing.
En start zelf een topic want wat je nu doet wordt niet op prijs gesteld.
Pagina: 1