CPU cooler vervangen - HP ProDesk 400 G1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 11:05
Ik heb een HP ProDesk 400 G1 en ik vind de standaard fan die erin zit wat herrie maken...
Althans het mag wel iets zachter. ;)

Het lijkt erop dat er een gewone 80mm fan op het CPU block zit met 4 pins.
Zou ik deze er gewoon af kunnen halen en b.v. vervangen met de Artic F8 PWM.

Hier 2 foto's van de huidige fan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/luk2KaK.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7iR6VeK.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:48
Ik verwacht van wel. Mogelijk is de pinvolgorde anders dan standaard. Zo ja, dan moet dat wel ergens te vinden zijn in de documenten van de koeler, fan of systeem (die vast los te vinden zijn met eigen p/n).

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-09 23:21
Ja dat gaat prima.
Pinvolgorde zou ik me geen zorgen over maken, een ventilator aansluting is gewoon standaard, ik heb nog nooit gezien dat de pinout anders is. Kan me ook niet voorstellen waarom iemand dat ooit zou doen.

Hoe zit het met de koelpasta? Kan ook een hoop schelen. Als de koelpasta oud/slecht is, moet de ventilator natuurlijk ook harder werken.

[ Voor 40% gewijzigd door WEBGAMING op 27-02-2019 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 08:56

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

WEBGAMING schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:41:
Ja dat gaat prima.
Pinvolgorde zou ik me geen zorgen over maken, een ventilator aansluting is gewoon standaard, ik heb nog nooit gezien dat de pinout anders is. Kan me ook niet voorstellen waarom iemand dat ooit zou doen.
er zijn helaas andere aansluitingen sosm aanwezig op sommige PC's van OEM's. Meestal zorgen ze er dan wel voor dat het niet past met normale fans, dus ik verwacht dat dit normaal is.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-09 23:21
Dat klopt, maar die gebruiken zoals je zelf ook zegt, geen standaard aansluitingen. ;) Als er gewoon een standaard aansluting op zit, kan je er gewoon van uit gaan dat het werkt.
Een standaard aansluiting aanpassen met een andere pinout heb ik nog gezien.
En die speciale aansluitingen komen over het algemeen niet echt voor voor ventilatoren, dan heb je het meer over atx stekkers oid.

[ Voor 19% gewijzigd door WEBGAMING op 27-02-2019 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
@WEBGAMING dat de stekker hetzelfde is wil niet zeggen dat het standaard is. Ik heb in het verleden Dell voedingen met standaard ATX stekker door de handen gehad waarbij de pinbezetting en aangeboden voltages totaal anders was dan de standaard.

HP heeft er een handje van om draden te verwisselen. In het ergste geval wordt een 3rd party fan niet gedetecteerd en blijft ie tijdens het booten hangen met melding "CPU fan not detected".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Dank allen voor de antwoorden!

• WRT54G
WEBGAMING schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:41:
Ja dat gaat prima.

Hoe zit het met de koelpasta? Kan ook een hoop schelen. Als de koelpasta oud/slecht is, moet de ventilator natuurlijk ook harder werken.
Het bleek uit eindelijk een 70mm fan te zijn.
Ik kon geen goede (stille) 70mm vinden dus heb ik alles even uit elkaar gehaald.
Al het stof verwijderd en een nieuwe koelpasta (Noctua NT-H1) aangebracht.

Dit alles heeft geresulteerd in een rustiger geluid.
Dank iedereen voor de input!

• Machiel vlb
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-03-2021
:)
Pagina: 1