Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarfyboy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 14:14
spoiler:
Op dit moment ben ik werkzaam bij een webshop waar ik design en front/backend werk verricht. De afgelopen tijd bekruipt me steeds meer het gevoel of ik wel op mijn plek zit. Ik krijg prima betaald, heb geen stress, en het is informeel dus wel goed vol te houden.

Maar er de afgelopen tijd zijn er een aantal zaken waardoor ik ben gaan nadenken. Ik mis vooral uitdaging en vrijheid in mijn werk.

Dit komt doordat mijn leidinggevende overal controle over wilt, tot de kleinste details toe:
[list]
• De aanhef in bestelbevestigingsmails, logo’s in de footer -> groottes van betaallogo’s: “mag het 2 pixels groter? Doe toch maar 1 pixel kleiner”.
• mag de schaduw iets donkerder om deze div?
• details in productfoto’s “kun je dit vlekje wegpoetsen?”
• breedte van de cookiebar “kan de cookiebar links/midden/onder/ 100% breed/ nee doe toch maar 50%”.
• Kleuren: ik vind deze kleur groen te giftig, kan je deze gebruiken? -> draagt voorbeeld aan
[/list]
Dit speelt al vanaf het begin, maar toen kon ik dat wel uitzetten, en dacht ik “straks wordt het wel minder”. Helaas niet. Vorig jaar was ik bezig, ik was bijna rond met een ander bedrijf maar dit is het toch niet geworden.

Ik voel me meer een codemonkey, terwijl ik met echt goede ideeen gekomen ben in het verleden, die gewoon met harde cijfers aan te tonen zijn, maar er wordt gewoon bijna niet geluisterd naar mijn advies.

Nu het volgende. Eind vorig jaar is mijn leidinggevende met het idee gekomen om een nieuwe webshop te starten. Ik heb hierin een aandeel gekregen (zolang ik in loondienst ben), en mijn leidinggevende investeert aanzienlijk in dit bedrijf. Ik hoef zelf 0 euro te investeren, geen enkel risico dus.

In de toekomst, wanneer het zou kunnen gaan lopen, zou ik mee kunnen profiteren van de winst. Ik weet wat de huidige shop aan omzet, en de nieuwe shop zou in theorie ook zo groot (of groter) kunnen worden. Het plan is om het later (meerjarenplan) te gaan verkopen, en dan zou echt een flink bedrag kunnen overhouden.

We zijn nu een aantal maanden bezig. Ik houd me bezig met de bouw van de website. Ik word alleen gemicromanaged, vrijwel niet betrokken bij de huisstijl (terwijl ik altijd inhouse designwerk deed), er is zo goed als geen onderling overleg (we zijn met een team van 4, en twee maanden geleden hebben we het laatst overlegd), planningen worden ineens omgegooid, mijn ideeën worden niet serieus genomen (en later toch ineens doorgevoerd), genoeg wat mij dwarszit, en ik ben al weer aan het rondkijken.

Binnenkort wil ik om de tafel gaan zitten, waarin ik mijn onvrede wil uiten, maar ik weet eigenlijk al dat het toch niet gaat veranderen. Wat zouden jullie doen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat je in de regel erboven zegt - om de tafel gaan zitten en aannames als 'er gaat toch niets veranderen' even ver buiten beeld laten. Soms hebben mensen bepaalde zaken niet eens door tot je ze er bewust van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:54
Hoewel ik een hekel heb aan mensen die veel over zichzelf praten doe ik dat in deze situatie ook, omdat het een herkenbaar verhaal voor mij is.

Ik zie een belangrijk woord in je verhaal en dat is micromanagement. Zelf heb ik hier ook ervaring mee gehad in verschillende opdrachten (detachering). Delegeren staat niet in het woordenboek van een "micromanager" waardoor je het gevoel krijgt dat hij twijfelt aan jouw expertise en inzicht. Als ik ergens tegenin ging was dat een oplossing of probleem voor de langere termijn en moesten we het daardoor altijd parkeren. Het klinkt in jouw situatie alsof het een wat kleiner bedrijf is (?) en dat iedereen meebeweegt in de richting van de grote leider.

Wat jij zelf zegt: Binnenkort wil ik om de tafel gaan zitten, waarin ik mijn onvrede wil uiten, maar ik weet eigenlijk al dat het toch niet gaat veranderen.
Ik zou weggaan, want dit gaat inderdaad niet veranderen. Ik vind dat een manager/leidinggevende in het ergste geval moet coachen of wanneer jij het vraagt mee wilt denken in oplossingen. Jezelf opsluiten in een bedrijf met 0 inbreng gaat je op de langere termijn wel degelijk stress opleveren.
marshallq schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:32:
[...]

Wat je in de regel erboven zegt - om de tafel gaan zitten en aannames als 'er gaat toch niets veranderen' even ver buiten beeld laten. Soms hebben mensen bepaalde zaken niet eens door tot je ze er bewust van maakt.
Dit zou ik inderdaad wel doen en kijken of het wat teweeg brengt.

Disclaimers:
Dat zegt overigens niets over het bedrijf of jouw leidinggevende omdat sommige mensen dit fijn vinden werken. Jij valt niet onder dit type persoon vandaar mijn advies :P
Het bedrijf waardoor ik gedetacheerd wordt ben ik overigens 100% tevreden.

[ Voor 15% gewijzigd door Krysa op 27-02-2019 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Het idee van een nieuwe webshop bouwen en die later verkopen klinkt als lucratieve business. Ik zou er alleen echt niet aan beginnen als ik jou was. Ik zie al zoveel rode vlaggetjes in jouw verhaal, dat ik echt nevernooitniet een soort meerjarenplan zou willen hebben om ooit een keer ergens geld uit te halen. Want je gaat je zelf daar in vastbijten (ik móet blijven, want...) terwijl je gek wordt van je baas die micromanaged.

Als ik jou was, ga een keer een gesprek aan met je chef. Zoek even naar een geschikte gesprekstechniek (dus feitelijke constatering, wat dat voor impact op jou heeft, wat het gevolg er van is etc) en kijk hoe het gaat. Maar om eerlijk te zijn, dit klinkt als een klein bedrijf waar iedereen achter de grote leider aanloopt. Als dat de cultuur is, ga je dat waarschijnlijk niet veranderen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knarfyboy
  • Laatst online: 16-09 14:14
Krysa schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:36:
Hoewel ik een hekel heb aan mensen die veel over zichzelf praten doe ik dat in deze situatie ook, omdat het een herkenbaar verhaal voor mij is.

Ik zie een belangrijk woord in je verhaal en dat is micromanagement. Zelf heb ik hier ook ervaring mee gehad in verschillende opdrachten (detachering). Delegeren staat niet in het woordenboek van een "micromanager" waardoor je het gevoel krijgt dat hij twijfelt aan jouw expertise en inzicht. Als ik ergens tegenin ging was dat een oplossing of probleem voor de langere termijn en moesten we het daardoor altijd parkeren. Het klinkt in jouw situatie alsof het een wat kleiner bedrijf is (?) en dat iedereen meebeweegt in de richting van de grote leider.

Wat jij zelf zegt: Binnenkort wil ik om de tafel gaan zitten, waarin ik mijn onvrede wil uiten, maar ik weet eigenlijk al dat het toch niet gaat veranderen.
Ik zou weggaan, want dit gaat inderdaad niet veranderen. Ik vind dat een manager/leidinggevende in het ergste geval moet coachen of wanneer jij het vraagt mee wilt denken in oplossingen. Jezelf opsluiten in een bedrijf met 0 inbreng gaat je op de langere termijn wel degelijk stress opleveren.

[...]

Dit zou ik inderdaad wel doen en kijken of het wat teweeg brengt.

Disclaimers:
Dat zegt overigens niets over het bedrijf of jouw leidinggevende omdat sommige mensen dit fijn vinden werken. Jij valt niet onder dit type persoon vandaar mijn advies :P
Het bedrijf waardoor ik gedetacheerd wordt ben ik overigens 100% tevreden.
Goed om te horen dat ik niet de enige ben inderdaad, en hierdoor is mijn motivatie erg gedaald, omdat ik toch bijna niets voor elkaar krijg.

Het is inderdaad een klein bedrijf (<10 werknemers), en er worden weinig risico's genomen (wat vroeger werkte werkt nog steeds, dat zegmaar), en nieuwe dingen zijn heel erg lastig. Ik begrijp het ook wel, de keuzes die zijn gemaakt binnen het bedrijf hebben geleid tot waar het nu staat, maar het stagneert, en veel concurrenten hebben ons allang ingehaald.

Ik mis dus nieuwe dingen proberen, en bij de nieuwe webshop werd dit ook voorgesteld "we gaan het nu helemaal anders doen", maar alle oude patronen komen gewoon weer terug.
marshallq schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:32:
[...]

Ben ik met je eens. Het zal inderdaad niet eens bewust zijn, maar het maakt het niet minder vervelend. Aannames brengen me niet ver en kunnen tegen me gaan werken, het punt is alleen, ik heb hier een paar keer eerder een gesprek over gehad, dan gaat het 1 tot 2 maanden wel "oke", en dan begint het weer.

In de afgelopen jaren heb ik echt stappen gemaakt, freelance ik erbij en oa adviseer ik klanten, op mijn werk zelf is dit ook bekend (ik werk 4 dagen loondienst, 1 dag voor mijzelf).

Toch wordt mijn expertise niet gebruikt/vergeten, (of dit nu bewust of onbewust is), en hierdoor haal ik er weinig voldoening uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02:45
knarfyboy schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:05:
Ben ik met je eens. Het zal inderdaad niet eens bewust zijn, maar het maakt het niet minder vervelend. Aannames brengen me niet ver en kunnen tegen me gaan werken, het punt is alleen, ik heb hier een paar keer eerder een gesprek over gehad, dan gaat het 1 tot 2 maanden wel "oke", en dan begint het weer.

In de afgelopen jaren heb ik echt stappen gemaakt, freelance ik erbij en oa adviseer ik klanten, op mijn werk zelf is dit ook bekend (ik werk 4 dagen loondienst, 1 dag voor mijzelf).

Toch wordt mijn expertise niet gebruikt/vergeten, (of dit nu bewust of onbewust is), en hierdoor haal ik er weinig voldoening uit.
Het feit dat jij bent gaan freelancen beantwoord toch eigenlijk je hoofdvraag in je topicheader al? ;) En hier onderbouw je hem nogmaals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 09:29
Er is meer dan genoeg werk. Ga gewoon freelancen. Je kan voorstellen nog een half jaar 2 dagen in de week jezelf aan hun te verhuren, maar ik zou hier niet mee verder gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/settling.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
In jouw geval:

Times when I thought...
Should have posted this scorecard sooner ||||

2e keer binnen een week dat 'ie van pas komt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Iva_Bigone schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 20:55:
[...]

In jouw geval:

Times when I thought...
Should have posted this scorecard sooner ||||

2e keer binnen een week dat 'ie van pas komt :+
Misschien moeten we dit plaatje gewoon sticky maken in PFSL :D

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik denk dat je titel niet klopt. Ben je ontevreden bij je huidige baan of bij je huidige baas? Dat laatste betekent namelijk dat je een andere baas moet zoeken. Vergeet niet dat mensen die uit onvrede weggaan vaak hun baas verlaten, niet hun baan. Een persoon kun je helaas niet veranderen, maar een bedrijf wel. Dus bedenk goed waar je precies ontevreden over bent en neem dan een beslissing.
Pagina: 1