Last van stankoverlast (rioollucht)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:10
We hebben al een tijdje last van stankoverlast (lees rioollucht) in ons appartement.

Aantal observaties:
• De stank komt uit de afvoer van het doucheputje en de afvoer van de wasmachine.
• Als we de afvoer dan controleren blijkt soms dat deze (het stankslot) droog staat.
• Water in de leiding gooien verhelpt dan direct het probleem.

Omdat het probleem zich al wat langer voordoet en toch wel vervelend is wil ik toch graag achterhalen waar het onderliggende probleem zit. Gisteren heb de afvoer van de wasmachine lostgehaald, het stankslot uit onze easydrain (douche) en de sifon van de wastafel in de badkamer. Nu blijkt dat er vieze lucht naar binnen wordt geblazen.

Op internet lees ik e.e.a. over drukverschillen maar daar kom ik nog niet helemaal uit. Ook begrijp ik dat het probleem niet perse in mijn eigen appartement hoeft te liggen maar dat het ook elders in het complex kan zitten, wellicht moet ik dus ook in overleg met de VVE.

Vragen
  • Heeft iemand tips waar te beginnen met het onderzoeken van het probleem?
  • Wat zou ik zelf nog in huis kunnen proberen om te bepalen of het intern of extern zit?
  • Welke informatie zou ik bij de VVE kunnen opvragen?
Mogelijk relevante info
  • we wonen op de tweede verdieping van een appartementen complex 5 hoog
  • de wasmachine bevindt zich in een andere ruimte dan de badkamer
  • We hebben mechanische ventilatie

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-05 15:36
Het probleem gaat waarschijnlijk zijn dat er geen verluchter op de afvoerleidingen zit, of defect of verstopt.
Een verluchter zit steeds boven het hoogste waterslot (syfon).
Wanneer er de WC doorspoelt zal deze openen door het vacuum effect.
Wanneer dit niet goed werkt worden andere waterslotten leeg getrokken en dat is dus de reden dat deze droog staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:13
SquareOne schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:16:
[...]
• We hebben mechanische ventilatie
Heb je de ventilatieroosters ook open staan? Voel je dat er vanuit het riool lucht wordt ingeblazen?
Wordt dit minder/erger als je roosters open/dicht doet of bijv. een raam?

Als je alle roosters e.d. dicht hebt is er wellicht onderdruk en wordt er lucht aangezogen vanuit het riool.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 27-02-2019 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Hoor je wel eens een slurpend geluid in je appartement? Dit is een indicatie dat er een vacuüm heerst in het riool (vaak bij doorspoelen grote hoeveelheden water, toilet, vaatwasser, wasmachine), en dat vacuüm kan dan andere sifon's leegtrekken.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:53
_eLMo_ schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:22:
Hoor je wel eens een slurpend geluid in je appartement? Dit is een indicatie dat er een vacuüm heerst in het riool (vaak bij doorspoelen grote hoeveelheden water, toilet, vaatwasser, wasmachine), en dat vacuüm kan dan andere sifon's leegtrekken.
Dat dus. Wanneer de beluchting van het riool niet werkt (dat is vaak een open verbinding met de buitenlucht helemaal bovenaan de standleiding, op het dak dus) dan worden je sifons leeggezogen wanneer een buur zijn bad laat leeglopen of wc doortrekt. Je zal dit op moeten laten sporen door de vve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:10
blubbers schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:20:
Het probleem gaat waarschijnlijk zijn dat er geen verluchter op de afvoerleidingen zit, of defect of verstopt.
Een verluchter zit steeds boven het hoogste waterslot (syfon).
Wanneer er de WC doorspoelt zal deze openen door het vacuum effect.
Wanneer dit niet goed werkt worden andere waterslotten leeg getrokken en dat is dus de reden dat deze droog staan.
Dank ga ik checken. Een verluchter hebben we volgens mij niet. Hoogste waterslot zit bij onze wastafel in de badkamer. Weet niet of het praktisch mogelijk is daar een verluchter te plaatsen.

Het waterslot van de wasmachine zou ik mogelijk hoger kunnen maken door het stuk buis wat tussen de afvoer in de vloer en de sifon (op 20 cm boven vloer) te verlengen naar bijvoorbeeld 80 cm. Daar zou ik indien nodig ook een verluchter kunnen plaatsen. Zou dit een mogelijke oplossing zijn?
ThinkPadd schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:22:
[...]

Heb je de ventilatieroosters ook open staan? Voel je dat er vanuit het riool lucht wordt ingeblazen?
Wordt dit minder/erger als je roosters open/dicht doet of bijv. een raam?

Als je alle roosters e.d. dicht hebt is er wellicht onderdruk en wordt er lucht aangezogen vanuit het riool.
Ga ik straks checken, maar in principe hebben we het raam op de slaapkamer altijd open staan. Badkamer zit en-suite (klinkt chicqer dan het is :9 ). Er wordt overigens lucht uit het riool geblazen en niet het riool ingezogen.
_eLMo_ schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:22:
Nu je het zegt, volgens mij wel eens gehoord ja. Zal er straks even op letten. Oplossing is dan ook weer een verluchter?
ASW1 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:22:
[...]

Dat dus. Wanneer de beluchting van het riool niet werkt (dat is vaak een open verbinding met de buitenlucht helemaal bovenaan de standleiding, op het dak dus) dan worden je sifons leeggezogen wanneer een buur zijn bad laat leeglopen of wc doortrekt. Je zal dit op moeten laten sporen door de vve.
Ik zal eens navraag doen binnen de VVE of er andere problemen bekend zijn. Wellicht gaat er dan bij meerdere mensen een lampje branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:09
SquareOne schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:13:
[...]

Dank ga ik checken. Een verluchter hebben we volgens mij niet. Hoogste waterslot zit bij onze wastafel in de badkamer. Weet niet of het praktisch mogelijk is daar een verluchter te plaatsen.

Het waterslot van de wasmachine zou ik mogelijk hoger kunnen maken door het stuk buis wat tussen de afvoer in de vloer en de sifon (op 20 cm boven vloer) te verlengen naar bijvoorbeeld 80 cm. Daar zou ik indien nodig ook een verluchter kunnen plaatsen. Zou dit een mogelijke oplossing zijn?

[...]

Ga ik straks checken, maar in principe hebben we het raam op de slaapkamer altijd open staan. Badkamer zit en-suite (klinkt chicqer dan het is :9 ). Er wordt overigens lucht uit het riool geblazen en niet het riool ingezogen.

Nu je het zegt, volgens mij wel eens gehoord ja. Zal er straks even op letten. Oplossing is dan ook weer een verluchter?
toon volledige bericht
Een beluchter voorkomt enkel het leegzuigen van sifon,s als je het hebt over borrelen oftewel overdruk dan gaat een beluchter niet helpen, een beluchter voegt namelijk alleen maar lucht toe. eigenlijk moet in dergelijke gevallen eerst de standleiding nagekenen worden of dat deze wel doorloopt naar buiten zodat deze buiten zijn lucht kwijt kan. de af/toevoer op het dak kan stuk zijn/verstopt zitten of ontbreken
(met name in oudere gebouwen/huizen is deze leiding niet altijd aanwezig, een oplossing is om deze leiding dan alsnog te plaatsen echter dat houdt altijd wel een behoorlijke verbouwing in en dat is ongeveer de reden dat het nooit gebeurt.) je boven buurman op 5 hoog(welke exact boven je zit) moet dan zijn badkamer gaan verbouwen voor jouw problemen,gat in het dak laten maken zodat de leiding buiten eindigt en daar zijn overdruk kwijt kan.en dan nog een plakplaat plaatsen (dmv branden) (deze bijv https://www.ventilatielan...tstof-kap-o-90-100mm.html ) je kan het proberen tijdens een vve vergadering maar ik wens je prettige wedstrijdt.

je kan enventueel een binnenhuis be en ontluchter plaatsen met een koolstof filter maar ik heb er helaas geen ervaring mee. https://www.akatherm.nl/n...r-en-ontluchter/s+t+g+c+a

[ Voor 11% gewijzigd door miciel op 28-02-2019 13:25 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Het lijkt onwaarschijnlijk dat je sifons leeg worden geblazen door overdruk; dan zou je moeten merken dat het nat/vies is in de buurt; het water wordt er immers uitgeblazen. Het is dus waarschijnlijker dat je met onderdruk kampt, en dat je sifon leeggezogen wordt.

Zelfs met een perfect 'werkende' open standpijp kan je problemen krijgen indien bepaalde buisdiameters niet afdoende groot zijn (bij jou, of bij een ander). Dat zorgt voor onderdruk in de leidingen (door het vormen van een vacuum). Een beluchter kan dan inderdaad een oplossing vormen om je sifons niet leeg te laten zuigen. Hou er echter rekening mee dat deze na een aantal jaar weer vervangen moeten worden; ze hebben nogal de neiging om na X tijd kapot te gaan. Plaats die dus op een relatief goed bereikbare plaats, waar luchtaanvoer mogelijk is.

[ Voor 25% gewijzigd door Slonzo op 27-02-2019 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Het is normaal dat je bij open riool lucht het riool uit voelt stromen, dit betekend alleen maar dat je riool niet verstopt is ;)

Lucht in je huis en warm en stijgt op, en trekt dan lucht van beneden (je riool) aan.
Deze tocht wordt door een sifonnetje al tegen gehouden en heeft weinig te maken met overdruk.

Ik zou het in eerste instantie in de beluchter zoeken. Giet je sifon vol met water en kijk hoe snel hij weer leeg gezogen wordt.

Slurpen = vacuüm achter vallend water en leegzuigen sifons. Lijkt me dan een zaak voor de VVE.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:09
Slonzo schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:24:
Het lijkt onwaarschijnlijk dat je sifons leeg worden geblazen door overdruk; dan zou je moeten merken dat het nat/vies is in de buurt; het water wordt er immers uitgeblazen. Het is dus waarschijnlijker dat je met onderdruk kampt, en dat je sifon leeggezogen wordt.
leegblazen kan bijna niet. maar het borrelen van het water in de sifons,(wat wel kan) kan ook een behoorlijke stank veroorzaken, maar niet zoveel als bij leegzuigen/dmv onderdruk. maar ik vermoedt wel dat je gelijk hebt eerst wordt de sifon leeggezogen daarna gaat het stinken.

[ Voor 9% gewijzigd door miciel op 28-02-2019 13:24 ]

Pagina: 1