Honeywell Evohome, blijft doorverwarmen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
Hallo allemaal,

Ik zit al 5 maanden met problemen met mijn Honeywell Evohome systeem en ik weet nu niet meer wat ik moet doen en hopelijk kan iemand hier nog wat tips geven.

Sinds 5 maanden woon in ik in mijn nieuwe huis waar we vloerverwarming in hebben laten leggen en de installateur heeft ook het Honeywell Evohome systeem geïnstalleerd zodat ik elke ruimte apart kan aansturen.
Sinds het begin heb ik al problemen dat de vloerverwarming in sommige ruimtes niet stopt met verwarmen waardoor de temperaturen oplopen tot 23/25 graden.
De enige mogelijkheid om het systeem af te laten koelen is door het Evohome systeem op "uit" te zetten en zelf dan blijft een klein gedeelte van de vloer zelfs na 10 uur uit nog warm.

De installateur heeft:
- een nieuwe regel unit geïnstalleerd.
- aanvoer temperatuur aangepast
- waterdruk aangepast
Maar niets helpt

Daarna zijn de 2 units door Honeywell zelf geïnspecteerd. Honeywell heeft toen de zelfde fout geconstateerd en (volgens de installateur) alle units van deze serie uit de markt gehaald.
Nu heb ik gisteren een nieuwe unit gekregen maar weer het zelfde probleem. Vanmorgen was het 23 graden in de keuken.

Ondertussen ben ik dus 5 maanden verder waarin ik niets ben op geschoten en maar hoge kosten blijf maken door een verwarming die slecht werkt (of door blijft verwarmen of constant vanuit 0 moet beginnen).
Omdat ik alleen maar positieve verhalen hoor over het Evohome systeem en eigenlijk niets voor andere systemen twijfel ik of ik de rommel er maar uit moet gooien en moet gaan voor een ander systeem of nog even vol moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-08 21:15
Kan de Honeywell wel correct overweg met je ketel/warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
blubbers schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:27:
Kan de Honeywell wel correct overweg met je ketel/warmtepomp?
Goede tip, ik heb het even nagekeken maar mijn Nefit TRendline HRC30 CW5 kan overweg met de Honeywell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-08 10:18
dongilles schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:05:
[...]

Goede tip, ik heb het even nagekeken maar mijn Nefit TRendline HRC30 CW5 kan overweg met de Honeywell
Ook de juiste aansturing? Aan/uit of modulerend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08 13:48
Je kan toch op het schakelkastje naast de ketel zien of EvoHome warmte vraagt? (groen lampje brand)
Dan kijken welke zone de warmte vraagt. Eventueel systeem opnieuw opbouwen (opnieuw koppelen van alle zones) En kijken welke zone de (onterechte) warmtevraag genereerd.

(Maar als je geld hebt betaald aan een installateur moet die dat in feite oplossen.)

[ Voor 14% gewijzigd door wmeester op 27-02-2019 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
wmeester schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:36:
Je kan toch op het schakelkastje naast de ketel zien of EvoHome warmte vraagt? (groen lampje brand)
Dan kijken welke zone de warmte vraagt. Eventueel systeem opnieuw opbouwen (opnieuw koppelen van alle zones) En kijken welke zone de (onterechte) warmtevraag genereerd.

(Maar als je geld hebt betaald aan een installateur moet die dat in feite oplossen.)
Klopt en daar zie ik ook op dat de keuken o.a. ondanks dat deze op temperatuur is toch warmte blijft vragen.
En ik heb de installateur al bakken met geld betaald maar desondanks dat zit ik al 5 maanden met een niet goed werkend systeem.
colvano schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:20:
[...]
Ook de juiste aansturing? Aan/uit of modulerend
Ja beide aansturingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08 13:48
Uhm tja, lastig. Ik zou toch voor de elementen-eliminatie procedure gaan.
-Alle zone's op uit zetten (of de gevraagde temp stevig verlagen)
-5 min wachten, daarna eventueel de schakelkast bij de cv handmatig uit zetten (groene lampje gaat uit)
-Kijken of er alsnog een zone om warmte gaat vragen, deze weggooien en opnieuw toevoegen en kijken of het over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:23

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Begin eerst eens met wat meer informatie.
- Welke regelunit/zoneregelaar?
- Welke actuators?
- Hoe is de regelunit ingesteld?
- Hoe is de EvoTouch ingesteld?
- welke CV ketel en instellingen?
- welke thermostaten in elke ruimte?
- hoe is alles aangesloten?
enz
En foto's! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 27-02-2019 16:37 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
dongilles schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:03:
[...]

En ik heb de installateur al bakken met geld betaald maar desondanks dat zit ik al 5 maanden met een niet goed werkend systeem.
Misschien een andere vakman bellen, dit lijkt mij toch iets wat voor een vakman zo op te lossen is.

• dongilles
Bedankt voor alle reacties.

Maar vanmorgen bericht gehad van mijn monteur en Honeywell komt zelf langs volgende week om alles te controleren, na te kijken en oplossen (hopelijk).

Dus ik ga even afwachten wat deze zeggen.

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Heb iets vergelijkbaars meegemaakt. Boven normale radiatoren, beneden vloerverwarming. Deze twee zones konden afzonderlijk van elkaar geregeld worden door middel van de twee thermostaten in respectievelijk de badkamer en woonkamer.

Helaas bleek bij oplevering dat ze de CV verkeerd aangesloten hadden. Dus de thermostaat in de woonkamer bediende de radiatoren boven, en de thermostaat in de badkamer bediende de vloerverwarming op de begane grond. Gevolg was dat er dus idd ook maar bleef doorverwarmen omdat de thermostaat niet het de ingestelde temperatuur kon bereiken (omdat deze dus in een andere ruimte/zone bevond).

Gelukkig kon dit vrij gemakkelijk opgelost worden door de 3 wegklep op de CV een kwartslag te draaien waardoor de zones wel overeenkwamen met de thermostaten.

Dus mss eens testen (je kan een thermostaat uitzetten en de ander even voluit. En dan op de vloerwarming verdeler kijken welke zones aanslaan, ervanuitgaande dat deze is voorzien van flowmeters voor de aparte groepen)

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
dongilles schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:20:

Sinds het begin heb ik al problemen dat de vloerverwarming in sommige ruimtes niet stopt met verwarmen waardoor de temperaturen oplopen tot 23/25 graden.
Dit hebben wij ook gehad met een evohome uit 2015 (geen wifi-versie dus) en is hier opgelost door de optimalisatie van de zone uit te zetten.
Omdat de vloerverwarming erg traag reageert, is dat voor ons geen probleem, maar natuurlijk niet de netste oplossing.

Je zou kunnen kijken of dat het probleem bij jullie ook oplost.

En als er bij jullie iets anders naar boven komt, zou ik het op prijs stellen als je de oplossing hier deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
Het probleem is ondertussen opgelost.

Heeft nog lang geduurd en de verwarming staat nu sinds een week pas weer aan.

Het probleem zat in het Evohome systeem zelf, het volledige systeem is vervangen en lijkt nu goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudysel
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-11-2020
Ook ik heb Evohome eind vorig jaar aangeschaft en sinds 5 maanden heb ook last van het doorverwarmen van HR92 unit. De installateur geeft niet thuis, bij de installatie hebben ze heel veel vervangen, ook in de badkamer waar de unit nu niet meer in staat is de temperatuur in te regelen. Ik heb een andere unit erop aangesloten, maar helaas mocht dat ook niet baten.

Heeft iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Rudysel schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:41:
Ook ik heb Evohome eind vorig jaar aangeschaft en sinds 5 maanden heb ook last van het doorverwarmen van HR92 unit. De installateur geeft niet thuis, bij de installatie hebben ze heel veel vervangen, ook in de badkamer waar de unit nu niet meer in staat is de temperatuur in te regelen. Ik heb een andere unit erop aangesloten, maar helaas mocht dat ook niet baten.

Heeft iemand een oplossing?
Wij hebben sinds een 2 maanden de evotouch vervangen door de nieuwste versie met wifi.
Nu staat de optimalisatie aan en heeft het probleem zich niet meer (of nog niet?) voorgedaan.
Verder niets kunnen vinden online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutsel9234
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-01-2021
Wij hebben sinds kort ook de evohome. Echter lopen wij tegen het probleem aan dat de HR92 regelaar in de woonkamer iedere avond vanzelf naar 5gr springt. Dit is niet ingesteld in het programma en doet deze dus uit zichzelf. Iemand hier bekend mee?
Daarnaast nog een andere vraag; er wordt gesproken over het groene ledje bij warmte vraag; knippert deze kort of moet deze continu branden? Bij ons knippert deze af en toe.
Laatste vraag; wij hebben een remeha tzerra plus 39mc. Wij hebben sinds de evohome dat af en toe de ketel in blokkeringsmode valt en hebben dan geen heet tapwater meer. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Groot
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-01-2021
Dag,
Het weigerende tapwaterprobleem heb ik ook. Na een aantal keren kort warmwater tappen loopt de keteltemperatuur op naar ca. 70 graden en de ketel blokkeert daarop. Na afkoeling tot ca. 45 graden gaat de ketel weer verwarmen en werkt alles prima. Na enige tijd (meerdere dagen tot soms weken later) wederom koud water. Er moeten een aantal parameters samenvallen blijkbaar om dit te veroorzaken. Anderhalf jaar geleden is de driewegklep hiervoor vervangen. Die zou lekken. Daarna was het inderdaad een jaar niet meer voorgekomen. Sinds enige weken nu helaas weer. Driewegklep lek???
Indien tegelijkertijd de vloerverwarmingspomp werkt, staat de waterdrukmeter op 1 bar. Ik wijt dat aan de blokkerende ketelpomp. Er zit hooguit een meter pijp tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marjoleine64
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-02-2021
Ik heb mijn systeem nu een maand of 2. Ook bij mij springt de temperatuur in de woonkamer regelmatig naar 5 graden, en ook soms in de badkamer. Ik heb ook al een paar keer gehad dat een ruimte zomaar op 30 graden ingesteld stond. Dit staat echt niet in het programma... Hoe los ik dit op?
Daarnaast heb ik het idee dat de pomp van de CV veel te lang blijft doorlopen nadat er geen warmtevraag meer is, herkent iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bequantum
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-01-2021
Marjoleine,

Dat van 5 graden komt me bekend voor. Kun je eens kijken of er op het schermpje van de radiatorregelaar het woordje RAAM staat ?

Ik heb het ook al aan de hand gehad dat dit gek begint te doen en de regelaar denkt dat er een raam open staat. Dan stelt hij de temperatuur in op 5 graden. Je gooit dat er best uit. Zie de handleiding, ik dacht instelling 3 (open raam detectie) en die op 0 zetten. Gedaan met die onzin.

Dat van die 30 graden is wel sterk. Daar heb ik vooralsnog geen ervaring mee.

Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-P
  • Laatst online: 30-04-2021
Bij mij moest ik het de zwarte ring naar buiten draaien en dan het pennetje in die witte dop die je op de radiatorkraan schroeft terug drukken en daarna was het probleem verholpen...

[ Voor 55% gewijzigd door Jan-P op 06-01-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekie1
  • Laatst online: 05-02-2021
Marjoleine64 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:02:
Ik heb mijn systeem nu een maand of 2. Ook bij mij springt de temperatuur in de woonkamer regelmatig naar 5 graden, en ook soms in de badkamer. Ik heb ook al een paar keer gehad dat een ruimte zomaar op 30 graden ingesteld stond. Dit staat echt niet in het programma... Hoe los ik dit op?
Daarnaast heb ik het idee dat de pomp van de CV veel te lang blijft doorlopen nadat er geen warmtevraag meer is, herkent iemand dat?
Marjoleine64 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:02:
Jazeker, wij hadden modulerende regeling met hetzelfde probleem; de modulerende regeling is toen vervangen door simpele aan/uit regeling en probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infovan.osch
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-03-2021
Wij hebben sinds drie jaar evohome systeem. Geeft al die tijd problemen. In onze woonkamer hebben wij 2 radiatoren hangen ,allebei ingesteld op 21 graden, de ene radiator lekker warm de andere lauw, soms koud. Ook iedere zondagmorgen rond 8.00 springt het systeem in zone woonkamer of zone keuken spontaan op 5 graden terwijl het staat ingesteld op 21 graden. Installateur weet er geen raad mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:23

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

infovan.osch schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:14:
Wij hebben sinds drie jaar evohome systeem. Geeft al die tijd problemen. In onze woonkamer hebben wij 2 radiatoren hangen ,allebei ingesteld op 21 graden, de ene radiator lekker warm de andere lauw, soms koud. Ook iedere zondagmorgen rond 8.00 springt het systeem in zone woonkamer of zone keuken spontaan op 5 graden terwijl het staat ingesteld op 21 graden. Installateur weet er geen raad mee.
"Open Raam" functie op de HR92 al uitgezet?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

En anders even Resideo even emailen voor andere tips & adviezen.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-08 09:13
Dit is een oud topic, maar het komt omhoog als je zoekt op problemen met Honeywell, dus hierbij nog even mijn duit in het zakje. Wij hebben een HR92 die niet meer dicht wilde. De ingestelde temperatuur was ruim lager dan de temperatuur in de ruimte (die de HR92 zelf aangaf), maar toch elke keer dat een andere zone warmte vroeg, liep deze zone mee, dus de radiator was niet geheel gesloten. In de instellingen gaf de knop echter wel aan dat de knop op positie 0% stond. Het was niet de vorstmodus, de instellingen lieten zien dat de knop al stond ingesteld op "lange slag", en het probleem ontstond ineens, met een unit die al een paar maanden normaal had gewerkt.

Wat het probleem uiteindelijk opgelost lijkt te hebben is de HR92 even ontgrendelen (zie het icoontje met het slotje) en daarna weer vergrendelen. Dan laat hij na een minuut CYCL zien als hij weer opnieuw z'n minimale en maximale stand bepaalt. Sindsdien doet hij weer normaal bij ons.

Misschien heeft iemand er ooit nog iets aan!

Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/wisdom_of_the_ancients.png
(xkcd)

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:26
HJTP schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:32:
Dit is een oud topic, maar het komt omhoog als je zoekt op problemen met Honeywell, dus hierbij nog even mijn duit in het zakje. Wij hebben een HR92 die niet meer dicht wilde. De ingestelde temperatuur was ruim lager dan de temperatuur in de ruimte (die de HR92 zelf aangaf), maar toch elke keer dat een andere zone warmte vroeg, liep deze zone mee, dus de radiator was niet geheel gesloten. In de instellingen gaf de knop echter wel aan dat de knop op positie 0% stond. Het was niet de vorstmodus, de instellingen lieten zien dat de knop al stond ingesteld op "lange slag", en het probleem ontstond ineens, met een unit die al een paar maanden normaal had gewerkt.

Wat het probleem uiteindelijk opgelost lijkt te hebben is de HR92 even ontgrendelen (zie het icoontje met het slotje) en daarna weer vergrendelen. Dan laat hij na een minuut CYCL zien als hij weer opnieuw z'n minimale en maximale stand bepaalt. Sindsdien doet hij weer normaal bij ons.

Misschien heeft iemand er ooit nog iets aan!

[Afbeelding]
(xkcd)
Ik heb een nieuwe cv gekregen vorige week en nu het probleem dat 1 radiator niet uit gaat als een andere zone warmte trekt.

Hoe ontgrendel en vergrendel je hem? Doe je dat met de radiatorknoppen of in menu (5 sec) parameters?

ik zag ook deze oplossing, ik kan dit probleemloos proberen toch? (geen zin in een lekkende radiator)

https://www.youtube.com/watch?v=kEAD-IkXRrY

[ Voor 9% gewijzigd door TweakerVincent op 06-02-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-08 09:15
TweakerVincent schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:54:
[...]

Hoe ontgrendel en vergrendel je hem? Doe je dat met de radiatorknoppen of in menu (5 sec) parameters?
Het schuifje waarmee je de knop op de adapter vergrendelt, kun je even ontgrendelen, en dan weer vergrendelen. Meer is het niet, de knop doet dan een klepcycle, waarmee de uiterste open en dichtposities weer worden bepaald...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Gameboy schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:11:
[...]

Het schuifje waarmee je de knop op de adapter vergrendelt, kun je even ontgrendelen, en dan weer vergrendelen. Meer is het niet, de knop doet dan een klepcycle, waarmee de uiterste open en dichtposities weer worden bepaald...
ok dus gewoon de hele knop er af en erop, meer niet? (dus met dat witte schuifje), niks doen met zwarte ring enzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-08 09:15
TweakerVincent schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:16:
[...]

ok dus gewoon de hele knop er af en erop, meer niet? (dus met dat witte schuifje), niks doen met zwarte ring enzo?
Je hoeft de knop er niet eens af te halen, alleen het schuifje een keer heen en weer te doen (unlock -> lock), dat is voldoende om de klepcycle te triggeren.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Gameboy schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:44:
[...]

Je hoeft de knop er niet eens af te halen, alleen het schuifje een keer heen en weer te doen (unlock -> lock), dat is voldoende om de klepcycle te triggeren.
Het lijkt te werken. Tnx!
Pagina: 1