Educatief schoolproject: wie denkt mee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• risvan
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-03-2019
Wij hebben een educatief project opgestart. Volgend jaar beginnen wij met dit project in het basisonderwijs. Wij schaffen 35 tablets aan die leerlingen op scholen gaat gebruiken om etiketten te ontwerpen. Deze worden ter plekke in de klas uitgeprint en aan de kinderen gegeven.

Wij hebben paar technische vragen.
Omdat we op veel locaties komen denken wij dat het te risicovol is om gebruik te maken van bestaand wifi-netwerk. Toch is het ons ideaal om direct van een tablet de printer draadloos te laten printen.

De etikettenprinter heeft deze specificaties: Ethernet-interface (100 Base-TX/10 Base-T), USB 2.0 type B. en kan niet door een applecomputer aangestuurd worden.

Wij hebben paar vragen.
-De keus android of apple tablets is nog niet gemaakt (financiële redenen) Wat zijn de voordelen/nadelen van elk systeem?
- Wij hebben geen bezwaar om een pc aan de printer te koppelen. Deze kan (voor ons) jammergenoeg geen apple computer zijn. Kunnen de tablets (iPad of android) via die computer printcommando's geven?
-Kunnen wij een WiFI direct netwerk maken?

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Dit lezende denk ik dat je even een stap terug moet doen.
Je hebt blijkbaar al hardware aangeschaft en ideeën over hoe het moet gaan werken zonder dat je weet hoe je dat technisch kan uitvoeren laat staan dat je alles voldoende hebt gespecificeerd.
Ga niet de fout maken dingen te proberen waar je geen verstand van hebt, laat dat aan een professional over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:29
Moet ik zeggen; ben het eens met HenkBond.Of zijn er bepaalde redenen dat er al e.e.a. is aangeschaft c.q. een keuze vaststaat?

Los daarvan een wilde voorzet:
Mag ik vragen waarom de keuze Android of iOS is?

Als ik de probleemstelling bekijk lijkt mij een kleine Windows Server met daaraan de printer gekoppeld, Windows tablets en een enkele Access Point ideaal. Alle tablets kunnen volledig worden beheerd en dus afgeschermd tegen oneigenlijk gebruik (bijvoorbeeld door kiosk mode) en automatische de juiste printer met drivers toegewezen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-10 10:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Eens met bovenstaande.

Waarom tablets en geen laptops?
Waarom geen printer aanschaffen met netwerk interface of zelfs WiFi?

De meest eenvoudige oplossing kan juist zijn een printer met WiFi, waarmee je direct verbind vanaf de laptops of tablets. Scheelt je een AP, scheelt je beheer, scheelt een hoop gedoe.

Voordeel van laptops is ook nog eens dat ze in de regel veel flexibeler zijn dan tablets.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabantsss
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-10-2021
Chuwi?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kortste oplossing (want weinig info): eigen router meebrengen, daar de printer aan hangen (mits mogelijk), alle tablets alleen laten verbinden met die router, klaar?

Ik lees in ieder geval nergens dat je internet nodig hebt dus een eigen router met "grofweg" 40 DHCP-reservations voor de tablets zou als voldoende klinken voor die "rondreizende stukje infra"?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:40
MAX3400 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:04:
Kortste oplossing (want weinig info): eigen router meebrengen, daar de printer aan hangen (mits mogelijk), alle tablets alleen laten verbinden met die router, klaar?

Ik lees in ieder geval nergens dat je internet nodig hebt dus een eigen router met "grofweg" 40 DHCP-reservations voor de tablets zou als voldoende klinken voor die "rondreizende stukje infra"?
En als je dan een routertje neemt die ook 4G ondersteunt dan heb je altijd internet. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:49

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

unezra schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 06:47:
Eens met bovenstaande.

Waarom tablets en geen laptops?
Waarom geen printer aanschaffen met netwerk interface of zelfs WiFi?

De meest eenvoudige oplossing kan juist zijn een printer met WiFi, waarmee je direct verbind vanaf de laptops of tablets. Scheelt je een AP, scheelt je beheer, scheelt een hoop gedoe.

Voordeel van laptops is ook nog eens dat ze in de regel veel flexibeler zijn dan tablets.
Als ik TS lees gaat het over basisschool kinderen point en klik is ander verhaal dan een laptop al dan niet de kosten, tablet is goedkoper dan een laptop en makkelijker in gebruik beter uit te leggen en betere hoesjes voor te krijgen dan een laptop. Tablet met rubberenrand kan beter tegen stootje dan een volledige laptop want we hebben het over kinderen.

TS wil etiketten printen ik vermoed niet vellen vol dus een wifi printer (laser-inkjet) is niet handig, en ik ken weinig standaard etiketten of gewone printers op wifi die het leuk gaan vinden als er meer dan 10 clients tegelijkertijd een print rekwest doen dus een print server is meer van toepassing icm een AP of het huidige wifi netwerk (geen idee wat waar er ligt? beetje school draait niet meer op één experiabox tegenwoordig)

Etiketten printer moet je wss denken aan een Brother labelprinter /bonnenprinter met een spoel van 5 meter aan etiketten.

En tip aan TS meedenken is leuk maar jij moet het uitvoeren misschien handiger wat lokale hulp te vragen de IT afdeling of een ouder?
Cave_Boy schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:08:
[...]

En als je dan een routertje neemt die ook 4G ondersteunt dan heb je altijd internet. _/-\o_
Waarom?

[ Voor 8% gewijzigd door 42dpi op 27-02-2019 08:23 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:17
risvan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 00:25:
Wij hebben een educatief project opgestart. Volgend jaar beginnen wij met dit project in het basisonderwijs. Wij schaffen 35 tablets aan die leerlingen op scholen gaat gebruiken om etiketten te ontwerpen. Deze worden ter plekke in de klas uitgeprint en aan de kinderen gegeven.

Wij hebben paar technische vragen.
Omdat we op veel locaties komen denken wij dat het te risicovol is om gebruik te maken van bestaand wifi-netwerk. Toch is het ons ideaal om direct van een tablet de printer draadloos te laten printen.

De etikettenprinter heeft deze specificaties: Ethernet-interface (100 Base-TX/10 Base-T), USB 2.0 type B. en kan niet door een applecomputer aangestuurd worden.

Wij hebben paar vragen.
-De keus android of apple tablets is nog niet gemaakt (financiële redenen) Wat zijn de voordelen/nadelen van elk systeem?
- Wij hebben geen bezwaar om een pc aan de printer te koppelen. Deze kan (voor ons) jammergenoeg geen apple computer zijn. Kunnen de tablets (iPad of android) via die computer printcommando's geven?
-Kunnen wij een WiFI direct netwerk maken?

Alvast bedankt
Welk doel wil je bereiken in je onderwijs? Kunnen je docenten er wat mee? Veel later zul je over techniek gaan nadenken, waarbij je vooral ook niet de beveiliging uit het oog moet verliezen.

Kijk ook eens op www.kennisnet.nl voor tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

42dpi schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:21:
[...]
Als ik TS lees gaat het over basisschool kinderen point en klik is ander verhaal dan een laptop al dan niet de kosten, tablet is goedkoper dan een laptop en makkelijker in gebruik beter uit te leggen en betere hoesjes voor te krijgen dan een laptop. Tablet met rubberenrand kan beter tegen stootje dan een volledige laptop want we hebben het over kinderen.
Goedkoper niet per-se. Kwestie van ergens een partij 2e hands laptops scoren. Voldoen ruim.

Laptops zijn wel wat minder hufter-proof natuurlijk en de ouderen hebben geen touch.
TS wil etiketten printen ik vermoed niet vellen vol dus een wifi printer (laser-inkjet) is niet handig, en ik ken weinig standaard etiketten of gewone printers op wifi die het leuk gaan vinden als er meer dan 10 clients tegelijkertijd een print rekwest doen dus een print server is meer van toepassing icm een AP of het huidige wifi netwerk (geen idee wat waar er ligt? beetje school draait niet meer op één experiabox tegenwoordig)
Kwestie van afstemmen dat niet iedereen tegelijkertijd op "print" drukt.

Snap wel dat TS niet afhankelijk wil zijn van eventueel aanwezig WiFi in school. Dat moet maar net én goed geregeld zijn én iemand met verstand van zaken moet aanwezig zijn als het niet werkt.
Etiketten printer moet je wss denken aan een Brother labelprinter /bonnenprinter met een spoel van 5 meter aan etiketten.

En tip aan TS meedenken is leuk maar jij moet het uitvoeren misschien handiger wat lokale hulp te vragen de IT afdeling of een ouder?
IT afdeling? Op een basisschool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:17
Is dit niet een makkelijkere oplossing:
http://www.dymo.com/nl-BE...bel-writer-wireless--1005
Is gewoon een app voor zodat je direct van je tablet of smartphone kan printen, maar ook software voor Windows en Mac.
Eventueel neem je nog een access-pointje mee dat niet aan internet hangt om via te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:08
Gewoon een wifi router aan de printer koppelen en dat probleem is opgelost. Alleen even kijken of de etikettenprinter vanuit android/Apple aangestuurd kan worden.

Met hp en canon heb ik wel ervaring met printen en dat gaat prima. Ook voor dymo label printers is er een print app.

Apple vs Android is afhankelijk ook voor welk platform je de app gaat progameren. En ook vaak een persoonlijke keus die wij niet kunnen maken voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:08
En hoe denk je die 35 tablets en de rest van de hardware te transporteren en van stroom te voorzien?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

MewBie schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:27:
En hoe denk je die 35 tablets en de rest van de hardware te transporteren en van stroom te voorzien?
2 Curver kratjes en opgeladen hebben?

Beetje spijkers op laag water dit; een beetje tablet gaat 8 tot 13 uur mee op een accu. Je prikt die dingen dus "op thuisbasis" in het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sowieso, tablets meenemen naar basisscholen... we leven in 2019, basisscholen hebben al tablets (en nee, niet alleen in de rijke, hippe scholen - mijn zoontje zit op een typische Bijlmer-basisschool en zelfs hier wordt er regelmatig met de hele klas in groep 3 al op tablets gewerkt - Rekentuin en Taalzee ftw ;) ).

Laatst is nog een goedbedoeld idee qua MVO van m'n werkgever (veilig internetcursusje, incl materialen, gegeven door mij + collega) afgeketst wegens combo van te onduidelijke afspraken en zorgen om gedoe met materialen waaronder tablets/laptops.

Misschien dat er een geniaal concept achter dit idee steekt, maar het klinkt alsof het vrij ver van de praktijk van wat op scholen - met lerarentekort, overvolle roosters en obsessieve ambtenaren die aantal uren voor 'kernvakken' angstvallig bewaken - speelt.
Dat gezegd, waar een wil is, is een weg, ik heb (op verzoek van school) een paar maanden lang iedere vrijdag in kade van 'techniek' en 'energie' aan oude computers gesleuteld met groepen 6, 7 en 8. Relevante hier is echter: verzoek kwam vanuit school. Zij hadden (zoals vaker) een lacune mbt technische kennis op school en konden voor een welbepaalde tijdsvak goed een vrijwilliger gebruiken die voor de klas stond. Ik heb ze dus ontlast en tegelijk iets nuttigs toegevoegd.

Maar goed, terug tot de techniek: ik sluit me aan bij meerdere posters hierboven - het is opmerkelijk dat je al een printer aangeschaft hebt voordat je zelfs weet waar je de boel op gaat draaien. Ook hier: misschien dat er goede redenen zijn die je niet uitlegt, maar klinkt alsof 'back to the drawing board' een verstandig idee is.

Hou trouwens rekening met verschil internet<->WiFi. Als je een applicatie hebt die volledig lokaal kan werken zonder internettoegang kun je eenvoudig een eigen WiFi-netwerk opzetten met een AP+DHCP server (kan gecombineerd zijn in een WiFi-router). Zorg voor een 5GHz AP die op een lekker hoog DFS-kanaal werkt en kans dat je aanwezige netwerken van de scholen verstoort (waar ze NIET blij van worden) is minimaal.
Als je daarentegen internettoegang nodig hebt, heb je feest, want dan moet je ofwel meeliften op verbinding school (incl alle security-requirements en beperkende firewalls die per school kunnen verschillen) danwel je eigen verbinding regelen (4G dus), met risico op dekkingsproblemen. Ik zou dus met klem aanraden om te zorgen dat alles 100% lokaal kan draaien zonder internettoegang :o

[ Voor 30% gewijzigd door dion_b op 27-02-2019 11:04 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 11:08
MAX3400 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:54:
[...]

2 Curver kratjes en opgeladen hebben?

Beetje spijkers op laag water dit; een beetje tablet gaat 8 tot 13 uur mee op een accu. Je prikt die dingen dus "op thuisbasis" in het stopcontact.
Of dat kan hangt af van de tablets en of ze een beschermhoes hebben. 35 onbeschermde tablets in een curverkratje in de kofferbak van een auto lijkt me niet zo'n goede lange termijn oplossing.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MewBie schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:06:
[...]
Of dat kan hangt af van de tablets en of ze een beschermhoes hebben. 35 onbeschermde tablets in een curverkratje in de kofferbak van een auto lijkt me niet zo'n goede lange termijn oplossing.
Alibaba hoes van €1,- d'r omheen.
Problem solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• risvan
Bedankt voor de vele reacties:

Hierbij enkele antwoorden/vragen

@Henk007 Wij hebben niets aangeschaft. We zitten nu in de fase om materiaal aan te schaffen. Wij hebben proeven op verschillende etiketteermachines gedaan. de Epson 3500 printer was voor ons de beste printer. Dit heeft te maken met goede kwaliteit. Wasmachinebestendig. En goed draagbaar/stootvast apparaat.
Goede tip Henk. Als jij een professioneel bedrijf weet graag. Want ik denk niet dat het zo eenvoudig is.

@The Lord 90% van het onderwijs gebruikt i-pads. I-pads kunnen goed centraal beheerd worden, en de teken-apps zijn beter. Het voordeel van Android is vooral de prijs.
Wat jij zij is interessant. Ik wist niet dat Androidtablets ook beheerd en afgeschermd kunnen worden.

@max 3400 Wij hebben inderdaad alleen wifi nodig om de apparaten te koppelen. De printer heeft alleen software om met een windowcomputer te printen. Ik denk niet dat deze op android-tablets draaien (laat staan op i-pads) Een noodoplossing is dat als een etiket klaar is dat de leerling een jpg naar de windowcomputer stuurt. Dan moet de begeleider vanuit de computer een printcommando geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:08
Android kan ook beheerd worden. Bij ons op het werk hebben we ook tablets die gemanaged worden door de it daar kun je niks op instaleren tenzij het in de goedkeurlijst staat.

Gaat via Android enterprise

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-man op 27-02-2019 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@risvan als we over "windows computer" praten, dan denk ik toch dat er iets harder nagedacht moet gaan worden. Een beetje laptop van €350 kan ook Windows draaien en met "enkele drukken op de knop", heb je "een printer server".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• risvan
@max Wij moeten heel snel en flexibel die workshoplessen gaan geven. Daarom een kleine printer en kleine tabletten. Om 35 window-computers mee te nemen is niet mis. Daar zitten ook veel knopjes aan die kinderen op de leeftijd vanaf 6 jaar wel erg interessant vinden. Het doel is om een etiketten te tekenen van 10 x 10 cm. Dus een scherm van 9 inch volstaat al.

p.s. Ik las dat er rolkoffers zijn waarin de tablets centraal opgeladen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk007
risvan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:31:
... is dat als een etiket klaar is dat de leerling een jpg naar de windowcomputer stuurt.
Seriously, schoenmaker hou je alsjeblieft bij je leest.
Het idee dat onze kinderen op school wordt aangeleerd om (tussen)resultaten in een creatief grafisch ontwerpproces op te slaan in een lossy beeldformaat stemt mij uitermate treurig.

Uiteraard is dit misschien een beetje een flauw voorbeeld, maar alsjeblieft kerel, het is onderwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Pak een Raspberry Pi, knikker er Linux op. Configureer hem zo dat ie ook als access point en DHCP server dient. Configureer de printserver zodat ie met die labelprinter om kan gaan. Configureer de Android tablets om bij je Pi een IP op te gaan halen en hem als printserver te gebruiken. En bonnen printen maar. Enige wat mee hoeft zijn tablets, de pi en de printer. En stroomvoorziening natuurlijk.

Checkvraag van mijn kant: in hoeverre is het al zeker dat het een etikettenprintding wordt? of overweeg je ook andere zaken? En waarom juist dat?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

MAX3400 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:52:
@risvan als we over "windows computer" praten, dan denk ik toch dat er iets harder nagedacht moet gaan worden. Een beetje laptop van €350 kan ook Windows draaien en met "enkele drukken op de knop", heb je "een printer server".
Sterker nog, een Dell Latitude D630 of D830 van 10 jaar oud die je uit de vuilnisbak van een bedrijf vist doet het nog prima als printserver en Windows 10 werkstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

unezra schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:47:
[...]

Sterker nog, een Dell Latitude D630 of D830 van 10 jaar oud die je uit de vuilnisbak van een bedrijf vist doet het nog prima als printserver en Windows 10 werkstation.
Printserver is al te hoog gegrepen want na mijn suggestie was het antwoord dat 35 Windows machines niet handig is.

Zit enige kern van waarheid in omdat heeeeel misschien proprietary meuk van Windows dan dwars zit met de Android tablets; tegelijkertijd lijkt het concept "printserver" al een brug te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

MAX3400 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:45:
[...]

Printserver is al te hoog gegrepen want na mijn suggestie was het antwoord dat 35 Windows machines niet handig is.

Zit enige kern van waarheid in omdat heeeeel misschien proprietary meuk van Windows dan dwars zit met de Android tablets; tegelijkertijd lijkt het concept "printserver" al een brug te ver.
Eens: Advies van Henk007 past hier het beste.

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja om te beginnen heb je al voor een zeer specifieke printer gekozen die alleen vanuit windows aangestuurd kan worden. Dit betekend dat rechtstreeks printen vanaf een tablet niet kan. Maar als je het etiket als pdf of jpg op een share zet en deze met een script automatisch laat printen vanaf een laptop ben je er ook.
Alleen vraag ik mij sterk af wat wordt het educatieve element? Op een tablet tekenen? Bedenk wel dat vingers dik zijn om mee te tekenen, wordt het dan een tablet met pen?
Het kan allemaal, als je maar geld hebt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

risvan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:18:
@max Wij moeten heel snel en flexibel die workshoplessen gaan geven. Daarom een kleine printer en kleine tabletten. Om 35 window-computers mee te nemen is niet mis. Daar zitten ook veel knopjes aan die kinderen op de leeftijd vanaf 6 jaar wel erg interessant vinden. Het doel is om een etiketten te tekenen van 10 x 10 cm. Dus een scherm van 9 inch volstaat al.
Volgens mij had hij het over één laptop instellen als printserver. Dan print je van de tablets richting de printserver en de printserver stuurt de opdrachten richting printer.

Overigens: Windows is een OS, geen computerontwerp. Er bestaan prima Windows tablets (een Microsoft Surface Go kost ongeveer hetzelfde als een iPad WiFi) en daar kun je de boel net zo goed dichttimmeren cq op afstand beheren als bij iOS en Android. Als dat beter uitkomt met je printer allicht ook het overwegen waard.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• risvan
Ongelooflijk hoeveel reacties. Ik ben een leek op dit gebied. Maar als ik de berichten van dion-b en frogmen lees begrijp ik dat je aan de printer een (windows) computer aansluit. Vanuit de tablet stuur je het jpg-bestand met een script naar de computer. Dit script geeft een printcommando aan de printer.
Maar het doorsturen van een bestand van tablet naar computer gebeurt niet via een bestaand wifi netwerk (of een wifi direct verbinding). Hoe komt dan die verbinding tot stand? k hoop dat dit niet een hele domme vraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

risvan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:56:
Ongelooflijk hoeveel reacties. Ik ben een leek op dit gebied. Maar als ik de berichten van dion-b en frogmen lees begrijp ik dat je aan de printer een (windows) computer aansluit. Vanuit de tablet stuur je het jpg-bestand met een script naar de computer. Dit script geeft een printcommando aan de printer.
Maar het doorsturen van een bestand van tablet naar computer gebeurt niet via een bestaand wifi netwerk (of een wifi direct verbinding). Hoe komt dan die verbinding tot stand? k hoop dat dit niet een hele domme vraag is.
Via een eigen WiFi-netwerk die je specifiek voor dit doel neerzet. Zoals ik al eerder aangaf, bij voorkeur op een weinig gebruikt kanaal bovenin de 5GHz-band, zodat de kans dat je aanwezige infra van de school verstuurt.

Als je geen internettoegang nodig hebt, is het zo simpel als een vrijwel willekeurige WiFi-router neer te zetten. De tablets en de printserver verbinden daar draadloos mee, de router regelt lokale IP-addressen en klaar is kees. Enige wat je hoeft te doen is (liefst vooraf!) de tablets te verbinden met het WiFi-netwerk dat de router uitzendt. Aandachtspunt: de router moet wel DFS ondersteunen, anders heb je geen toegang tot die rustige hoge kanalen. Dat is zelfs anno 2019 geen sinecure, en staat vrijwel nooit helder in specificaties omschreven. Makkelijkste manier om te bepalen: kijk of je kanaal 100 in kunt stellen. Zo ja is DFS ondersteund en zit je goed, kun je niets boven de 48 instellen, dan kun je beter een andere kiezen. Voor deze toepassing zou ik overigens een 40MHz-breed kanaal op 136(+140) aanraden. Dat is snel zat en zal normaliter niet in gebruik zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• risvan
Ha Dion, dank.
Ik had net met bluetooth geprobeerd. Vanaf een androidtablet naar een apple computer. De bestanden (JPG) zijn ongeveer 250 kb. Op een afstand van 20 meter kwam het bestand al snel door. Zou dit nog een optie zijn?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Henk007 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:35:
Seriously, schoenmaker hou je alsjeblieft bij je leest.
Het idee dat onze kinderen op school wordt aangeleerd om (tussen)resultaten in een creatief grafisch ontwerpproces op te slaan in een lossy beeldformaat stemt mij uitermate treurig.

Uiteraard is dit misschien een beetje een flauw voorbeeld, maar alsjeblieft kerel, het is onderwijs.
Dus? :? Waar wil je heen dan met dit bericht? :? Je weet precies wat er exact afgedukt gaat worden?

Als ik zo lees dat de etiketten wasmachinebestendig zijn, zijn het niet 'reguliere' etiketten zoals de meesten in het topic lijken te denken dat het zijn. De printer zelf is ook niet een klein label- of etikettenprintertje. Een label- / etikettenprinter als deze kost gauw richting de 1500,- euro.

EDIT;
Net toch even opgezocht en ver zat ik er niet naast, ik kom prijzen tegen van 1345,- euro.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 28-02-2019 00:43 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
risvan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 23:54:
Ha Dion, dank.
Ik had net met bluetooth geprobeerd. Vanaf een androidtablet naar een apple computer. De bestanden (JPG) zijn ongeveer 250 kb. Op een afstand van 20 meter kwam het bestand al snel door. Zou dit nog een optie zijn?
Blue-tooth zou zeker ook kunnen, maar heb je al wel eens kinderen van die leeftijd op een tablet laten tekenen? Hoe ging dat en wat waren de resultaten? Uit ervaring weet ik dat met de vinger op een full size ipad net gaat kleiner wordt moeilijk. Mijn moeder is net aan het testen met een ipad en apple pencil en dat gaat goed. Ik zou daar dus ook eerst eens op focussen, anders krijg je straks allemaal teleurstellingen over een etiket met gekras.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• unezra

unezra

dion_b schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 23:39:
[...]
Via een eigen WiFi-netwerk die je specifiek voor dit doel neerzet. Zoals ik al eerder aangaf, bij voorkeur op een weinig gebruikt kanaal bovenin de 5GHz-band, zodat de kans dat je aanwezige infra van de school verstuurt.
*oei*
Daar zeg je wel iets.

School moet het goed vinden, dat is geen vanzelfsprekendheid.
Logisch, want je kunt werkelijk een aanwezig netwerk flink verstoren met je eigen radio's.

Kortom, ook dat moet eerst worden uitgezocht voordat materiaal word meegenomen en aangeschaft.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

risvan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 23:54:
Ha Dion, dank.
Met dergelijke kleine bestanden zou het kunnen werken, maar hou goed in de gaten welke 'class' Bluetooth radio's je devices hebben. Class 1 kan 100m reiken, Class 1.5 20m, maar Class 2 komt maar 10m verder en Class 3 nog maar 1m.

Zie ook:
Wikipedia: Bluetooth

Bovendien werkt Bluetooth in de 2.4GHz-band, net zoals WiFi en is er risico dat je dus aanwezige netwerken verstoort. IMHO is die risici groter dan als je gewoon 5GHz WiFi gebruikt met een hoge, smalle DFS-kanaal.

Wil je WiFi helemaal vermijden, dan kun je beter kijken naar dingen die werken in de 868MHz ISM-band, maar dan moet je het doorgaans met lage bitrates (~250kbps) doen.

Oslik blyat! Oslik!

• risvan
Ha Dion, bedankt voor je interessante informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Ik heb in het hele topic nog geen formulering van de doelstelling van dit project gezien.
Wat is bijvoorbeeld de meerwaarde van 'tekenen' op een tablet?
Waarom moeten er uiteindelijk etiketten afgedrukt worden?
Welke kennis en of vaardigheden leren de kinderen hiervan?
Is tekenen met potlood of viltstift op papier ook een optie om het doel te bereiken?
Zijn de hoge kosten wel te verantwoorden voor dit doel en wie controleert dat?
etc, etc,
Zonder een goede definitie van je randvoorwaarden kun je echt geen project zoals dit beginnen naar mijn mening.

[ Voor 8% gewijzigd door Henk007 op 01-03-2019 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Ik zou vooral testen, testen en nog eens testen. Een Raspi linux printserver klinkt gezellig, maar als niemand er verstand van heeft ben je al een maand verder voordat het werkt. Als het dan storing geeft dan kan slechts een deel van beschikbare ITers een handje helpen, met windows kan iedereen wel uit de voeten.
Het is ook niet zeker dat er een Linux driver voor is. Een PS/PDF/PCL printer lijkt het niet te zijn. Een linux driver is er ook niet vanuit EPSON.

Het is ook de vraag of een PC met windows driver wel als printserver kan gaan werken. Weten de gebruikte tablets wel hoe dit werkt?

Voor de tablets klinkt hetzelfde advies: X kan op 90% van de vlakken beter zijn, als Y net even betere of meer solide printfuncties of betere 'oplaadkoffers' heeft zal je misschien toch daarvoor moeten kiezen.

De begeleider die print is overigens geen slecht idee om te voorkomen dat kinderen allemaal voorbarig of meervoudig gaan printen. Er hoeft maar één lolbroek tussen te zitten die 25 keer op printen drukt en 3 vriendjes hetzelfde idee geeft en je hebt kosten, materiaalproblemen en/of een bezette printer. Dit kan ook onbewust door dat een tablet begint te happeren en zwarte etiketten gaat spugen.

Als je een PDF/PNG per website of webadres accepteert ben je wel heel flexibel.

Voorbeeld: Je hebt een probleem met de tablets, technisch dan wel logistiek, diefstal whatever: Als een school al tablets heeft en kinderen kunnen via de browser naar http://jouwimageuploadtool.com/ misschien zelfs wel met online/webbased tekenprogramma vanaf http://jouwimagetekentool.com/ dan kan je heel flexibel werken met je eigen tablets, schooltablets of schoolcomputers.

Je wil eigenlijk voorkomen dat er heel veel complexiteit en configuratie in de tablets en printer met (server) gaat zitten. Als een school of winkel een stapeltje van 30 tablets heeft dan wil je die eigenlijk binnen een half uurtje met behulp van 2 corveehulpjes kunnen optuigen. Zelfs de aanwezigheid van een lastig WIFI wachtwoord kan het verschil zijn tussen een les die helemaal in de soep loopt of eentje die na licht oponthoud toch gewoon kan beginnen.

Ik ga ervanuit dat de Epson door een gemiddelde windowsgebruiker binnen een half uur aan de praat is. Hou dat dan ook zo tenzij de 'handmatige opstelling' een beperkende factor is voor het doel (bijvoorbeeld honderden etiketten per uur kunnen uitdraaien).

Met een paar kleine scriptjes of plugins kan je vast nog wel wat handigheidjes optioneel automatiseren. Bijvoorbeeld: de begleider kijkt op een website naar de binnenkomende plaatjes. Via 'rechtsklik' kan hij printen maar dit duurt bijvoorbeeld 10 seconden per etiket. (deze handeling duurt zo'n 5 minuten voor 30 etiketten)
Via de firefox plugin 'downloadThemAll' kan hij er 30 tegelijk selecteren, opslaan in een folder alwaar de etiketsoftware ze allemaal spontaan gaan printen. (deze handeling duurt 20 seconden voor 30 etiketten)

Als de begeleider toch niet hoeft te modereren: maak een scriptje op de printer computer dat vanaf de 'uploadyourimage.com' website de etiketten automatisch download en uitprint, heel makkelijk en als het toch niet werkt kan de begeleider als nog vrij eenvoudig overstappen op de handmatige aanpak. Óf als er boefjes blijken te zijn dan zet de begeleider het scriptje uit en gaat over op handmatig selecteren.
Pagina: 1