• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Beste mensen,

Ik ben mijzelf aan het orienteren op een nieuwe thuis VM server, met wat power.
Momenteel is mijn mooiste optie een Intel xeon E-2136 op een nog wat nieuw en lastig leverbaar moederbord: de Supermicro X11SCM-F.

Mijn keus op dat board komt vooral doordat die 2x een M2 schijf aansluiting heeft, in combinatie met xeon E-2100 support & 128gb geheugen support wat er aan zou komen, met een firmware die begin 2019 beschikbaar gaat komen. En de xeon E-2136 kan die 128gb nu al aan.

Daarom zou ik er eerst 2x 32gb ddr4 2666mhz ecc unbuffered geheugen (UDIMM) reepjes in willen steken, maar die krijg ik in de pricewatch niet gevonden, het enkele reepje dat wel opduikt blijkt bij nader onderzoek toch ecc reg geheugen te zijn... iemand een idee of die er wel zijn? De 16GB variant is wel te vinden, maar dat zou zonde zijn als ik naar 4x32GB zou willen in de toekomst.

En gaan de 32GB reepjes wel werken met de huidige moederbord firmware? De handleiding en de specs op de supermicro site spreken elkaar tegen: https://www.supermicro.co...herboard/X11/X11SCM-F.cfm (En de daar gelinkte manual)

En een laatste gedachtengang: als we ECC unbuffered los laten, zou standaard ddr4 2666mhz 32gb geheugen werken met een xeon processor? Want ook daar vind ik slechts 16gb versies van, geen 32gb :-(

Alvast bedankt voor de reacties!

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:28
Ik vind het grappig dat je een systeem gaat bouwen met werkelijk een shitload aan geheugen, maar schijnbaar niet lijkt te weten dat er aan de grootste hoeveelheid geheugen vaak voorwaarden hangen, ECC, registered. En dat bij dit soort grote hoeveelheden juist ECC gevraagd wordt omdat de kans dat er 1 bitje omvalt groter wordt naarmate de hoeveelheid geheugen groter wordt. En dat heeft invloed op alles wat je dan draait. Blijkbaar is dat bij jou dan geen probleem?

https://www.servethehome....36-benchmarks-and-review/
The CPU itself supports up to 64GB of RAM, in a 4x 16GB configuration, today. Intel specs say that as 32GB ECC UDIMM modules become available, the CPUs will support 128GB in 4x32GB configurations.
Waar heb je in vredesnaam wel 128 GB geheugen voor nodig en dan verhoudingsgewijs maar een zeer magere 6-core?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:49

nelizmastr

Goed wies kapot

White Feather schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:04:
Waar heb je in vredesnaam wel 128 GB geheugen voor nodig en dan verhoudingsgewijs maar een zeer magere 6-core?
Dit.

Je moet wel pittige VM's willen draaien als je denkt 128GB nodig te hebben. Als je een beetje standaard config wilt draaien als een Windows servertje en een paar linux speel dingetjes dan heb je al genoeg aan pakweg 16GB.

Ik zou gewoon beginnen met 2x16 en als dat niet meer genoeg is er nog 2x16 bij. Dat zou al meer moeten zijn dan je nodig hebt, of je moet ons kunnen overtuigen dat je high mem low CPU applicaties wilt gebruiken :)

I reject your reality and substitute my own

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Bedankt voor de beide reacties, mijn ervaring is dat je met wat VM's snel te weinig geheugen hebt. Zoals ik al schreef wil ik er ook niet gelijk 128GB geheugen instoppen. Maar ik zou het zonde vinden om er nu bijvoorbeeld 2 16GB reepjes in te stoppen, waardoor de grens op 64GB komt te liggen terwijl het systeem tot 128GB zou kunnen.

Maar wat ik inmiddels uit de gelinkte review begrijp is dat 32GB UDIMM's nog niet op de markt verkrijgbaar zijn, wat mijn zoektocht in de pricewatch ook bevestigd. Vond inmiddels dat Samsung ze wel aangekondigd heeft afgelopen najaar: https://www.anandtech.com...ds-32-gb-udimms-to-lineup.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee