Omvormer zonnecel -> 12V accu vokswagenbusje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Ik heb een oud Volkswagen busje met wat zonnepanelen op het dak. De elektra ga ik voor een groot deel vervangen. Ik heb veel ervaring met elektronica, en dit is inmiddels mijn 2e busje. Ik heb alles al helemaal uitgedacht maar ervaring met de zonnecellen en wat er op de markt verkrijgbaar is, heb ik niet.

De panelen zijn al wat ouder net zoals de huidige omvormer dit is 1 of ander Siemens ding uit het jaar negentienhonderddrie. Het huidige schema heb ik niet volledig in beeld maar alles gaat er toch uit, dus misschien niet heel belangrijk.

Het gaal om een configuratie met naar planning straks 3 accu's. Een normale standaard lood start accu, en 2 GEL/VLRA lood accu's als huishoud accu's. Die laatste worden het liefste met 14,5 ~ 14,8V geladen. Ik ga nog op zoek naar een nieuwe lader hiervoor. De huidige kan dat namelijk niet. De huishoud accu en de startaccu worden verbonden met een zogenaamd "inteligent relais" (Victron Cyrix CT) die op basis van een geinterigeerde schakeling de keuze maakt om de huishoud accu's met de start accu parallel te zetten.

De accu's worden geladen:
- Vanuit de dynamo (via de start accu)
- Vanuit de accu lader (via de huishoud accu's)
- Vanuit de zonnepanelen (via de huishoud accu's)

De dynamo zal niet snel gelijktijdig met de acculader draaien dus deze 2 hoeven geen rekening met elkaar te houden. De zonnepanelen zullen wel vaak samen met de accu lader of dynamo actief zijn.

Ik overweeg dus om de huidige omvormer voor de zonnecellen te vervangen. Na aardig wat zoeken heb ik eigenlijk niets gevonden dat echt goed in de situatie lijkt te passen.

1) Kan iemand een omvormer adviseren (bij voorkeur een betaalbare) die goed in deze situatie past?

2) Zijn deze omvormers er ook met een redelijk accu management

3) Bestaan deze laders ook met de optie om samen te werken met een acculader op 220V

4) Kan het kwaad om de omvormer/zonepanelen los te koppelen van de accu's (bij laden via acculader of dynamo)

Ik denk dat de zonnepanelen ca. 100W totaal zijn. Misschien inmiddel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:27
Vervang het Victron relais met een DC/DC lader. Theoretisch gezien hoeft het niet, maar bijna alle probleem gevallen hebben gecombineerde accu types die met een relais parallel geschakeld worden.

Kijk eens wat Victron Energy nog meer in het assortiment heeft. Staat goed bekend om hoge kwaliteit en heeft alles in het assortiment wat je wil. Mocht het te duur zijn loont het de moeite om op zijn minst hun documentatie te bekijken, er staat een boel info in m.b.t. mogelijk setups.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:55
Tecmate Optimate heeft zonnepaneel laders https://www.acculaders.nl/tecmate-optimate-solar-40w.html en is een marktleider op het gebied van accudruppelladers :)

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
MewBie schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:38:
Vervang het Victron relais met een DC/DC lader. Theoretisch gezien hoeft het niet, maar bijna alle probleem gevallen hebben gecombineerde accu types die met een relais parallel geschakeld worden.

Kijk eens wat Victron Energy nog meer in het assortiment heeft. Staat goed bekend om hoge kwaliteit en heeft alles in het assortiment wat je wil. Mocht het te duur zijn loont het de moeite om op zijn minst hun documentatie te bekijken, er staat een boel info in m.b.t. mogelijk setups.
De relais oplossing heeft tot nu toe goed voor mij gewerkt. Een DC/DC omzetter vind ik te veel van het goede. Victron heeft zeker mooie oplossingen maar sommige vind ik iets te prijzig voor mijn doelstelling.
SniperGuy schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:12:
Tecmate Optimate heeft zonnepaneel laders https://www.acculaders.nl/tecmate-optimate-solar-40w.html en is een marktleider op het gebied van accudruppelladers :)
Optimate ken ik wel. Mooi spul, maar vooral goed in druppelladers. Veel solar zie ik niet. Alleen complete kits.

Ik ben vooral op zoek naar een goede omvormer voor mijn zonnecellen.

Toch bedankt :)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Volgens mij kun je met zoiets al uit de voeten:
https://www.conrad.nl/p/s...rie-12-v-24-v-10-a-110717

https://www.bluepowershop....html?dir=asc&order=price

Ik zie dat je de load daar ook op aansluit. Dat zal in je camper niet gauw gebeuren. Want dan kun je maar een klein vermogen afnemen. Maar volgens mij is dat enkel als bescherming tegen diepontladen, en kun je je load dus gewoon aan de HH accu hangen.

Ben je van plan om veel/lang onafhankelijk te zijn van het net, omdat je 2 HH accu's gebruikt? Met 1 grote kun je tenslotte al een aardige tijd vooruit. Vooral als je een zonnepaneel hebt, zal je met wat zon waarschijnlijk meer opwekken dan je gebruikt aan verlichting/koelkast/telefoon opladen etc.

Je kunt er gewoon zo'n Victron acculader (hebbum zelf ook in m'n VW campertje ;) ) bij aansluiten op je accu's, zodat je bij de beschikking over 230v de accu's daarmee kunt laden. Die kunnen parallel staan, je moet in zo'n geval alleen rekening houden met de totale laadstroom, dus acculader+omvormer samen. Laadstroom ongeveer 10% van je accuvermogen als vuistregel. Maar met een 100Wp paneel is dat niet echt een issue.

[ Voor 21% gewijzigd door _ferry_ op 28-02-2019 19:43 ]