Hulp met een kiezen van een 5Ghz router voor in een studio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik woon momenteel in een studio met eigen router (Dlink DIR-636L), deze ondersteunt helaas geen 5ghz, aangezien het 2.4 ghz spectrum is nogal overbelast is ( https://i.imgur.com/nfFJlwv.png )

Om deze reden ben ik op zoek naar een nieuwe router. Nu is er welliswaar keuze zat, maar ga ik een beetje prak op de mogelijkheden en welke eisen ik zou moeten stellen, wat is reeel en wat niet.

Het gaat dus om een studio inclusief badkamer dus ik hoef geen extra sterke antennes of speciale functies voor dikke muren/verdiepingen etc.
Verder lijkt een beetje toekomstbestendigheid wel handig en ik heb veel goeds gehoord over openWRT dus de mogelijkhied om dat erop te zetten zou ik wel graag hebben.

Edit: Verder wil ik eigenlijk wel een echte router (of zou een switch ook voldoende zijn) wil gaan is dat er steeds vaker nieuws is van allerlei lekken, bugs etc. De meest recente firmware van m'n huidige beestje is wat dat betreft steenoud waardoor ik er niet zoveel vertrouwen meer in heb. Dan heb ik liever een systeem wat (via custom firmware) nog een beetje up to date te houden is.

Dan wellicht nog iets waarmee ik waarschijnlijk goed mis zit, maar in hoeverre is het redelijk om te kijken naar een recenter model, want voor m'n gevoel is een router uit 2017 al praktisch uit de prehistorie.

Kwa budget vind ik 130 euro een harde bovengrens, al vermoed ik dat ik dan al naar veel te extreme modellen zit te kijken voor wat ik zoek.

Zelf had ik al een beetje zitten kijken en kwam ik al op deze 2 routers uit;
#ProductPrijsSubtotaal
1MikroTik Routerboard RB951G-2HnD€ 68,-€ 68,-
1TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)€ 69,99€ 69,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 137,99

Edit: Ik zie ook echt net pas dat ik met de 2 gelinkte routers hier juist geen 5ghz wifi ondersteuning heb... 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Lanfear89 op 27-02-2019 22:22 ]

Alle reacties

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Een UniFi AC AP lite of pro gaat dat allemaal wel goed oplossen, maar het maken van een keuze bevat nog meer variabelen. Wat voor aansluiting heb je? Heb je uberhaupt een extra router nodig, of heb je eigenlijk alleen eenAP nodig?

Stel dat je bij een provider als KPN of Ziggo zit, dan is een van hun extra AP's aanschaffen vaak een goede keuze gezien die qua prijs/kwaliteit voor een single-AP setup niet te verslaan zijn.

• Lanfear89
  • Niet online
Mja, een extra reden dat ik eigenlijk voor een router wil gaan is dat er steeds vaker nieuws is van allerlei lekken, bugs etc. De meest recente firmware van m'n huidige beestje is wat dat betreft steenoud waardoor ik er niet zoveel vertrouwen meer in heb. Dan heb ik liever een systeem wat (via custom firmware) nog up to date te houden is.
Heb dit ook even in de OP gezet.

Ik heb hier 1 RJ45 aansluiting waar m'n internet en IPTV op binnen komt, daar heb ik verder ook geen controle over.

[ Voor 11% gewijzigd door Lanfear89 op 26-02-2019 22:07 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welke ISP heb je? Bij KPN kan je vrij eenvoudig een Asus 68U (of sterker) configureren en die doet hier 5GHz WiFi ongeveer 15m zenden (door 2 houten muren heen en dubbel glas van de pui).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Lanfear89
  • Niet online
Het ISP is Utilisys (zo'n partij die internet & TV regelt voor o.a. hotels en dergelijke) Het enige wat wij hoeven te doen is onze router daar in prikken, we moeten zelf onze eigen router naar keuze eraan hangen.

En @MAX3400 ik neem aan dat je doelt op de Asus RT-AC68U?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lanfear89 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 07:52:

En @MAX3400 ik neem aan dat je doelt op de Asus RT-AC68U?
Ja, die dingen inderdaad :) Als je ze dan flash met Merlin https://asuswrt.lostrealm.ca heb je ook nog eens een vrij stabiele router.

Ik ken helaas je ISP niet dus kan nu niet 1-2-3 beoordelen of mijn suggestie een valide oplossing is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Ik had voordat ik overstapte op Ubiquity Unifi spul, de Asus AC68U, met de Merlin software erop. Prima ding! deed zijn ding prima, kreeg regelmatig updates en je kan ook je eigen Pi-hole erop knallen (Diversion)
( https://diversion.ch/amtm.html )
nu ligt ie bij mij stof te happen.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Lanfear89
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 07:56:
[...]

Ja, die dingen inderdaad :) Als je ze dan flash met Merlin https://asuswrt.lostrealm.ca heb je ook nog eens een vrij stabiele router.

Ik ken helaas je ISP niet dus kan nu niet 1-2-3 beoordelen of mijn suggestie een valide oplossing is.
ISP is in deze irrelevant, ik heb geen modem of wat dan ook, ik kan wat dat betreft m'n PC direct in de muur prikken alleen heb ik dan geen wifi oid :P

Maar ik zal es naar die AC68U kijken, iig bedankt voor de antwoorden allen
Pagina: 1