Ervaring met enphase micro omvormers?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fspaan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-06 13:48
Mijn vraag
Ik orienteer mij op dit moment op zonnepanelen en bij een van de offertes is mij de micro omvormer van Enhpase aangeboden. Ik vind relatief weinig reviews en ervaringen op de Nederlandstalige websites. Zijn er mensen die deze omvormers al gebruiken?
Ik begrijp dat het een relatief nieuw product op de Nederlandse markt is. In andere landen wordt het al meer verkocht.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Wordt gebruikt in combi met 130wp zonnepanelen (24stuks)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
'Reguliere' omvormers die standaard aangeboden met individuele optimizers.

Beste antwoord (via fspaan op 05-03-2019 11:33)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:16

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb wel de omvormers van Enphase. Het was een beetje kiezen tussen dat, of zo'n systeem met optimizers wat je al noemde. Ik ben wel gecharmeerd van het systeem van micro-omvormers, al is het niet de goedkoopste oplossing. Enphase biedt ook wel een portal waarin je alles kunt zien en bijhouden. Het is niet perfect; bij mij werkt momenteel de monitoring niet omdat de omvormers niet uitgelezen worden (gaat via het stroomnet, dat zou vervuild zijn volgens de leverancier, maarja, ga dat maar eens meten :P). Daar moet ik nog achteraan. Het wekt allemaal wel op, da's belangrijker. :+

Ik vermoed dat de alternatieven wat goedkoper zijn, ik ben geneigd te zeggen: betaal er niet al teveel extra voor, dan gaat wellicht de terugverdientijd onnodig omhoog.

Ander voordeel was de vrij hoge garantietijd van Enphase. Een stuk langer dan de terugverdientijd.

Saved by the buoyancy of citrus

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb wel de omvormers van Enphase. Het was een beetje kiezen tussen dat, of zo'n systeem met optimizers wat je al noemde. Ik ben wel gecharmeerd van het systeem van micro-omvormers, al is het niet de goedkoopste oplossing. Enphase biedt ook wel een portal waarin je alles kunt zien en bijhouden. Het is niet perfect; bij mij werkt momenteel de monitoring niet omdat de omvormers niet uitgelezen worden (gaat via het stroomnet, dat zou vervuild zijn volgens de leverancier, maarja, ga dat maar eens meten :P). Daar moet ik nog achteraan. Het wekt allemaal wel op, da's belangrijker. :+

Ik vermoed dat de alternatieven wat goedkoper zijn, ik ben geneigd te zeggen: betaal er niet al teveel extra voor, dan gaat wellicht de terugverdientijd onnodig omhoog.

Ander voordeel was de vrij hoge garantietijd van Enphase. Een stuk langer dan de terugverdientijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fspaan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-06 13:48
Dank uiteindelijk gekozen voor de reguliere omvormers obv bovenstaande antwoord en de feedback van een aantal leverancier. Het product heeft zich in NL nog onvoldoende bewezen.

[ Voor 53% gewijzigd door fspaan op 05-03-2019 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-06 09:55
Cyphax schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:46:

Heb je voor monitoring een envoy-s? En heb je 1 of meerdere ferrietringen aan gebracht in je meterkast om het zaakje te ontstoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Basement schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:35:
[...]

Heb je voor monitoring een envoy-s?
Yes, die hangt in de meterkast en zit aan dezelfde groep als de panelen.
En heb je 1 of meerdere ferrietringen aan gebracht in je meterkast om het zaakje te ontstoren?
Nee dat niet. De zonnepanelenboer die de boel geinstalleerd heeft had het ook over ferriet, maar als soort van noodoplossing. Ik moet het nog steeds doormeten allemaal. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-06 09:55
Cyphax schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:38:
[...]

Yes, die hangt in de meterkast en zit aan dezelfde groep als de panelen.

[...]

Nee dat niet. De zonnepanelenboer die de boel geinstalleerd heeft had het ook over ferriet, maar als soort van noodoplossing. Ik moet het nog steeds doormeten allemaal. :+
Volgens mij ben ik met mijn reactie het topic een beetje aan het kapen. Mocht je meer willen weten dan kan je me een pb sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:20
>>>DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter85x
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 04-07-2023
voor frustratieposts is dit niet de plek...

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 05-12-2019 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 05-12-2019 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter85x

[ Voor 82% gewijzigd door teacher op 05-12-2019 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter85x

[ Voor 82% gewijzigd door teacher op 05-12-2019 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter85x

[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 05-12-2019 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 16:30
*verkeerde topic*

[ Voor 93% gewijzigd door voorstad op 04-12-2019 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 24-06 22:51
Cyphax schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:46:

Offtopic omdat het misschien ooit nog iemand gaat helpen. Het probleem met de monitoring is zeer eenvoudig op te lossen. Namelijk door de afgaande kabels vanaf de automaat naar de rest van de meterkast te voorzien van een ferrietring (op 1 of 3 fases, nul hoeft niet). Zodra je dat doet, werkt de monitoring direct perfect.

Onderstaand een schema (bron: Solar Bouwmarkt). De ferrietringen van Enphase zelf zijn erg duur, een soortgelijke ring met dezelfde specs werkt ook.

Let op, de Envoy moet aan dezelfde kant van de ringen als de micro omvormers.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/252094/files/180781511/enphase-data-filter-ferriet-ring.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
tux-87 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:32:
[...]

Offtopic omdat het misschien ooit nog iemand gaat helpen. Het probleem met de monitoring is zeer eenvoudig op te lossen. Namelijk door de afgaande kabels vanaf de automaat naar de rest van de meterkast te voorzien van een ferrietring (op 1 of 3 fases, nul hoeft niet). Zodra je dat doet, werkt de monitoring direct perfect.

Onderstaand een schema (bron: Solar Bouwmarkt). De ferrietringen van Enphase zelf zijn erg duur, een soortgelijke ring met dezelfde specs werkt ook.

[Afbeelding]
'k Heb wel al een ferrietring liggen, en mijn oude stoppenkast wordt begin volgend jaar helemaal vervangen, dan kan mooi die ring eromheen (thanks voor de info daarbij). Gelukkig stuurt Greenchoice maandelijks een overzicht waar ik nog aan af kan leiden dat er wordt opgewekt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-06 22:33
tux-87 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:32:
[...]

[Afbeelding]
Als er storing is, krijg je dan helemaal geen data binnen, of onjuiste data?

Ik monitor op 3 fasen, zonder ferrietringen, maar Eneco geeft vaak een iets hoger verbruik aan, dan ik via de Envoy meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 24-06 22:51
Chris499 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:20:
[...]

Als er storing is, krijg je dan helemaal geen data binnen, of onjuiste data?

Ik monitor op 3 fasen, zonder ferrietringen, maar Eneco geeft vaak een iets hoger verbruik aan, dan ik via de Envoy meet.
Geen data van een aantal micro's. De totaalopbrengst klopt dan ook niet. Je krijgt dan ook meldingen dat een aantal micro's niet heeft gerapporteerd.

De opbrengst cijfers van de envoy wijken hier soms ook wat af tov de kWh meter die ertussen zit. Hoewel niet veel wel waarneembaar.

[ Voor 5% gewijzigd door tux-87 op 29-01-2020 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
tux-87 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:25:
[...]

Geen data van een aantal micro's. De totaalopbrengst klopt dan ook niet. Je krijgt dan ook meldingen dat een aantal micro's niet heeft gerapporteerd.

De opbrengst cijfers van de envoy wijken hier soms ook wat af tov de kWh meter die ertussen zit. Hoewel niet veel wel waarneembaar.
Dubbel post.

[ Voor 7% gewijzigd door Chris499 op 30-01-2020 05:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
tux-87 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:25:
[...]

Het gaat in dit geval niet om de micro's, maar om het verbruik.

Ik heb een envoy s metered. Nooit een foutmelding gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans235
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-06 09:17
Ik heb ook de Enphase micro Omvormer IQ7 op het dak icm 11 panelen in combinatie met de envoy-s metered, geinstalleerd in September 2019.

Mijn afweging was de 20 jaar garantie op de omvormers en de hogere prijs t.o.v. optimizers icm een enkele omvormer met 12 jaar garantie tegen een (iets) lagere prijs.

Ik heb een 3 fase meter en de panelen zijn op 1 fase aangesloten via een PV verdeler op de wasmachine groep met een iets zwaardere zekering in de meterkast (van 16A -> 20A). De envoy-s metered staat in de meterkast (overigens op een andere fase dan waar de zonnepanelen opzitten) en ik heb nooit problemen dat hij ze niet "ziet". sterker nog, ik zie zelfs de IQ7's van de buurman.

Ik ben er zeer tevreden over.

De opbrengst van de panelen is zichtbaar via de website van enphase: https://enlighten.enphase...tems/eY6Z1651329/overview

De meterstanden en teruglevering lees ik uit via p1-monitor op een raspberry pi: https://www.ztatz.nl/p1-monitor/

[ Voor 22% gewijzigd door hans235 op 05-03-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:07
hans235 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:13:
ik zie zelfs de IQ7's van de buurman.
Dat is wel heel apart..

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollan43
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-08-2023
Om het aantal ervaringen te verhogen ook hierbij die van mij;
Ik heb een systeem van 10 panelen met een ME215 en 1x een Envoy S. Aangesloten op een enkele groep met een ferriet kern om de fase heen.

Mijn systeem draait nu probleemloos sinds juni 2017 en kan dus alleen maar positief zijn. Ik heb toendertijd gekozen voor losse omvormers vanwege de aangegeven garantie en (ik meen) een daarbij langere levensduur tov van een enkele omvormer en of een optimizer systeem. Ik twijfelde toen wel of ik zou gaan voor een optimizer systeem maar daar heb ik vanaf geweken om in de toekomst makkelijker te kunnen uitbereiden en ik het niet fijn vond dat de string met optimizers + omvormer altijd een vaste spanning moet creeën en dat gaat toch een beetje tegen mijn gevoel in om de meest efficiëntie te verkrijgen per paneel. (misschien had ik het fout hoor, maar het gaat uiteindelijk om wat je zelf wilt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:42
Helemaal niet hoor, communicatie van de Envoy gaat zowel richting micro omvormers als het elektranet (waar de buurman dus ook te vinden is)
Wil je dat voorkomen dan moet je een filter installeren tussen elektranet en de envoy :)
Zie het als een powerline adapter: als die gepaired zijn kan het ook zomaar zijn dat je met een paar huizen verderop verbinding hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
SniperGuy schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:23:
[...]

Helemaal niet hoor, communicatie van de Envoy gaat zowel richting micro omvormers als het elektranet (waar de buurman dus ook te vinden is)
Wil je dat voorkomen dan moet je een filter installeren tussen elektranet en de envoy :)
Zie het als een powerline adapter: als die gepaired zijn kan het ook zomaar zijn dat je met een paar huizen verderop verbinding hebt...
Micro's moeten worden aangemeld via de Enphase toolkit app. Als ze niet zijn aangemeld zie je ze niet terug in de app Enlighten.

Bij jou zijn dus ook de micro's van de buurman aangemeld. Foutje van de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:42
Chris499 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:15:
[...]

Micro's moeten worden aangemeld via de Enphase toolkit app. Als ze niet zijn aangemeld zie je ze niet terug in de app Enlighten.

Bij jou zijn dus ook de micro's van de buurman aangemeld. Foutje van de installateur.
Uiteraard zou dat een fail van diegene zijn die de boel heeft geïnstalleerd :)

Kan je dit eigenlijk ook zelf doen (aanmelden in dr portal, plaatje van je dak maken etc) of is dit alleen voorbehouden aan de installateur? /vraagditvooreenvriend :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
SniperGuy schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:08:
[...]

Uiteraard zou dat een fail van diegene zijn die de boel heeft geïnstalleerd :)

Kan je dit eigenlijk ook zelf doen (aanmelden in dr portal, plaatje van je dak maken etc) of is dit alleen voorbehouden aan de installateur? /vraagditvooreenvriend :P
Dat kan zeker. Maak daar een Manager account voor aan. Neem even een kijkje op onderstaande website:
https://energiepionier.nl...nphase-enlighten-manager/

[ Voor 8% gewijzigd door Chris499 op 09-03-2020 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
[...]

Als ze eenmaal aan jouw Envoy zijn gekoppeld, kom je er ook niet zomaar meer vanaf. Dat moet je aan Enphase support vragen. Hoor ook graag of het stappenplan nog werkt, het is alweer een tijdje geleden dat ik het heb geschreven :) .

[ Voor 10% gewijzigd door Beatman op 11-03-2020 14:05 ]

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans235
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-06 09:17
[...]
Ik gaf alleen aan dat ik ze zag om aan te geven dat het klaarblijkelijk niet zoveel uitmaakt op welke fase ze zitten en wat de afstand is. Dit was overigens voordat de hele installatie was opgeleverd. Nu dat alle envoys zijn aangemeld op mijn eigen systeem (en bij de buurman op zijn eigen systeem) zijn de envoys niet meer zichtbaar. Ik hoop dat het zo duidelijker is wat ik bedoelde.
Pagina: 1