Vraag over ketting versus riem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:31

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na het lezen van https://www.amt.nl/werkpl...076-1214355884.1550765076 (wat ik overigens een zeer interessant stuk vond, aanrader :)) vroeg ik mij wel iets af m.b.t. de volgende passage:
“Een riem is een beproefde constructie, maar de enkele kettingen zijn al sinds 2004 een nachtmerrie. Door ruimtegebrek paste de V8 alleen in de Audi S4 als de riem werd vervangen door een ketting. Idem met de VR6 in de Golf 3. Tegenwoordig speelt ruimtegebrek geen rol meer, dus wat mij betreft gaan ze terug naar riemen.”

Volgens Pedro zou een duplex ketting een betere oplossing zijn, want die enkele kettingen zijn simpelweg te licht en slijten te snel. “Ik vervang ketting, oliefilter, olie, tandwielen en alles wat er bij hoort, want als een ketting verspringt, gaan de kleppen door de zuiger. Nieuwe kettingen gaan niet langer dan 60.000 tot 90.000 km mee; imitatie durf ik niet te monteren. Het probleem komt terug en het blijft ook niet stil. Het is zuur om klanten dat uit te leggen.”
Ik heb altijd "geleerd" dat een distributieketting onderhoudsvrij is en een riem elke 100K (e.e.a. afhankelijk v/d auto) vervangen moet worden. Spreekt men hier nu van dé distributie-ketting c.q. -riem of van een ander soort ketting of riem?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kettingen zijn "minder onderhoudsintensief"; er zijn zat voorbeelden te noemen (waaronder de VAG-groep) dat kettingen uitrekken / kapot gaat / whatever.

Let wel even op; het artikel/quote van je gaat over auto's / blokken van 15 jaar oud; daar is de afgelopen tijd echt wel wat in veranderd.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:59

DarkSide

theres no place like ::1

Volgens mij is het een algemene term.: Distributie ketting.
Mijn oude auto had een distributie ketting. Deze moest elke 110k (uit mijn hoofd) versteld worden.
En was ook "berucht" vanwege de 1.2 TSI motoren met de bekende ratel (gelukkig geen last van gehad).

Een distributie ketting is sowieso niet onderhoudsvrij volgens mij.

Een distributie riem hoeft dat ook niet te zijn.
Mijn huidige auto heeft een riem. Met een "life long" onderhoudsvrij schema. Deze moet elke 350.000 vervangen worden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-05 11:30

DataGhost

iPL dev

DarkSide schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:14:
Volgens mij is het een algemene term.: Distributie ketting.
Mijn oude auto had een distributie ketting. Deze moest elke 110k (uit mijn hoofd) versteld worden.
En was ook "berucht" vanwege de 1.2 TSI motoren met de bekende ratel (gelukkig geen last van gehad).

Een distributie ketting is sowieso niet onderhoudsvrij volgens mij.

Een distributie riem hoeft dat ook niet te zijn.
Mijn huidige auto heeft een riem. Met een "life long" onderhoudsvrij schema. Deze moet elke 350.000 vervangen worden.
De algemene terminologie is dat een distributieriem van rubber is en doorgaans elke 100k vervangen (niet versteld) dient te worden, en dat een ketting "onderhoudsvrij" is. Ik denk dat je ze omwisselt dus. Hoe jouw riem aan 350000km komt is me een raadsel, maar dat zal ongetwijfeld aan de constructie en nieuwigheid van de motor liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:59

DarkSide

theres no place like ::1

Hmm moet even kijk waar het ook alweer stond.
Maar meen me te herrinneren dat VAG nu een kevlar contstructie gebruikte voor hun riemen.
En dat die zo;n 300/350k mee moesten gaan als onderhoudsvrij.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:49

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn Kia Rio 1.4TDI heeft een distributieketting, die is, vziw, onderhoudsvrij.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DataGhost schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:21:
[...]

De algemene terminologie is dat een distributieriem van rubber is en doorgaans elke 100k vervangen (niet versteld) dient te worden, en dat een ketting "onderhoudsvrij" is. Ik denk dat je ze omwisselt dus. Hoe jouw riem aan 350000km komt is me een raadsel, maar dat zal ongetwijfeld aan de constructie en nieuwigheid van de motor liggen.
Een distributieriem gaat 60-250k mee, en het advies is sowieso elke 4j vervangen. Een distributieketting is nagenoeg onderhoudsvrij tov de riem die vervangen dient te worden. een ketting kan een motorleven meegaan en hoeven alleen een geleider vervangen te worden. een ketting kan 'te lang' opgerekt zijn na veel km's vaak te wijten aan slecht onderhoud en sportief rijgedrag. dan is vervangen aan te raden. veel ligt ook aan de kwaliteit van de ketting.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 22:34
Het is niet voor niks dat de meeste merken inmiddels al weer van de distributieketting af stappen, teveel gezeik met smering, uitrekken etc, eigenaren of garages zonder voldoende kennis die de verkeerde motorolie gebruiken of te lang met oude olie blijven rijden waardoor de boel slijt en kapot loopt.

Getande riem die door een oliebad loopt is the next thing. Geeft ook nog eens minder wrijving (en herrie) dus de motor kan efficiënter/schoner zijn werk doen.

Nadeel van getande riem in oliebad als manier van distributie: je moet EXACT de voorgeschreven olie gebruiken, gebruik je de verkeerde olie dan desintegreert de riem, krijg je rubber delen in je oliefilter en oliekanalen, en dan is het alsnog einde motor. o.a. van toepassing op de laatste generatie Puretech motoren van Peugeot/Citroën overigens, of andere merken dit ook hebben weet ik niet.

[ Voor 41% gewijzigd door FastFred op 26-02-2019 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Hackus schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:37:
[...]

Een distributieriem gaat 60-250k mee, en het advies is sowieso elke 4j vervangen. Een distributieketting is nagenoeg onderhoudsvrij tov de riem die vervangen dient te worden. een ketting kan een motorleven meegaan en hoeven alleen een geleider vervangen te worden. een ketting kan 'te lang' opgerekt zijn na veel km's vaak te wijten aan slecht onderhoud en sportief rijgedrag. dan is vervangen aan te raden. veel ligt ook aan de kwaliteit van de ketting.
Dit dus. Hij slaat de spijker op z'n kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:59
FastFred schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:45:
Nadeel van getande riem in oliebad als manier van distributie: je moet EXACT de voorgeschreven olie gebruiken, gebruik je de verkeerde olie dan desintegreert de riem, krijg je rubber delen in je oliefilter en oliekanalen, en dan is het alsnog einde motor. o.a. van toepassing op de laatste generatie Puretech motoren van Peugeot/Citroën overigens, of andere merken dit ook hebben weet ik niet.
Is dat zo ja? Is de riem van de Puretech-motoren zo geconstrueerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 16-05 22:34
Steven.w schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:14:
[...]

Is dat zo ja? Is de riem van de Puretech-motoren zo geconstrueerd?
Ja. Bron: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/236907

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 26-02-2019 21:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-05 18:22

auto660

1991 240 GL Brick

Hackus schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:37:
[...]

Hmm, elke 4 jaar lijkt mij overdreven. Volvo schrijft voor mijn S40 toch echt 160.000km of 10 jaar voor. De riem zit er nu 9 jaar op en ziet er prima uit. :) Het verschilt enorm per motor model, maar 4 jaar lijkt mij wel erg kort. Kettingen daarentegen zijn net zoals automatische versnellingsbakken "onderhoudsvrij". Je hoeft er inderdaad geen onderhoud aan te doen totdat het kapot gaat. Maar dat die automaatbak dan kapot loopt omdat er nooit nieuwe olie in is gedaan wordt er dan niet bij gezegd. En zo'n gevoel krijg je dan ook bij de distributie kettingen, vooral als het slecht ontworpen is. Dan moet je ze gewoon na zoveel tijd vervangen.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

auto660 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:22:
[...]

Hmm, elke 4 jaar lijkt mij overdreven. Volvo schrijft voor mijn S40 toch echt 160.000km of 10 jaar voor. De riem zit er nu 9 jaar op en ziet er prima uit. :) Het verschilt enorm per motor model, maar 4 jaar lijkt mij wel erg kort. Kettingen daarentegen zijn net zoals automatische versnellingsbakken "onderhoudsvrij". Je hoeft er inderdaad geen onderhoud aan te doen totdat het kapot gaat. Maar dat die automaatbak dan kapot loopt omdat er nooit nieuwe olie in is gedaan wordt er dan niet bij gezegd. En zo'n gevoel krijg je dan ook bij de distributie kettingen, vooral als het slecht ontworpen is. Dan moet je ze gewoon na zoveel tijd vervangen.
Algemeen, wat Volvo voorschrijft of ander merk,type etc gaat het niet om. een riem gaat zo'n 5j mee(algemeen) en omgerekend kom je op +- 80-100 dkm. ook hier speelt kwaliteit mee natuurlijk, en rijgedrag. controle en onderhoud is altijd van belang. net als juiste olie verversen (ook van je transmissie)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-05 10:07
FastFred schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:45:
Het is niet voor niks dat de meeste merken inmiddels al weer van de distributieketting af stappen, teveel gezeik met smering, uitrekken etc, eigenaren of garages zonder voldoende kennis die de verkeerde motorolie gebruiken of te lang met oude olie blijven rijden waardoor de boel slijt en kapot loopt.
Het negatieve beeld van kettingen is vooral te danken aan het Volkswagen schandaal die simpelweg te veel wilden besparen en daardoor te zwakke kettingen gebruikten. Het weer teruggaan naar riemen heeft dezelfde reden: het is goedkoper.

Dat verschillende Japanse fabrikanten (o.a. Toyota en Suzuki) al decennia lang kettingen gebruiken die nooit stuk gaan, daar staan wij allemaal niet bij stil.

Uiteindelijk maakt de keuze voor een riem of ketting niet uit: beiden hebben fatsoenlijk onderhoud nodig om probleemloos te blijven werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Met riemen en kettingen heb je uitschieters alle kanten op, meen dat er een Alfa blok was die een ketting binnen 50k helemaal opvrat, en er zijn ook auto's die distributieriemen vreten. Maar van wat ik gewend ben is een ketting inderdaad "onderhoudsvrij", maar is olie verversen + de juiste olie gebruiken belangrijk. Riemen gaan vaak zo rond de 100k kilometer mee.

En met allebei kun je gewoon brute pech hebben, mijn pa heeft dat 2x gehad. Meest kostbare was een riem die binnen alle marges qua kilometers en leeftijd bij het starten wat tanden verloor, resultaat was een handvol gebroken kleppen en twee beschadigde zuigers :X

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:54
@FastFred ook met de voorgeschreven olie brokkelt bij PSA de riem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-05 20:37
Kettingen maken overigens ook een stuk meer geluid dan riemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
_JGC_ schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 22:25:
@FastFred ook met de voorgeschreven olie brokkelt bij PSA de riem af.
Heb je daar een bron van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 128% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Gewoon tandwielen gebruiken :Y (BMW high end)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zie de link die hij zelf aangeeft. Officieel weten ze bij PSA niet waar het door komt en wijzen ze naar verkeerde olie.

Nou ken ik die motoren verder niet, maar als die olie na 20K net zo zuur stinkt als bij mijn 1.6VTI kan je prima de juiste olie gebruiken, maar zit er zoveel extra rotzooi in dat die riem gewoon wegvreet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
_JGC_ schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 07:01:
[...]

Zie de link die hij zelf aangeeft. Officieel weten ze bij PSA niet waar het door komt en wijzen ze naar verkeerde olie.
Bij PSA weten ze het niet en jij weet het wel, ondanks dat je zelf niet eens over een auto met die motor beschikt? In de link staat juist dat dit vermoedelijk door verkeerde olie komt
Nou ken ik die motoren verder niet, maar als die olie na 20K net zo zuur stinkt als bij mijn 1.6VTI kan je prima de juiste olie gebruiken, maar zit er zoveel extra rotzooi in dat die riem gewoon wegvreet.
Dit is appels met peren vergelijken.

Als alle riemen (vroegtijdig) opgevreten worden, waarom is er dan zo weinig over te vinden op internet? Ik proef een beetje frustratie over je VTI. Dat mag. Maar dan zomaar een oneliner erin gooien voegt niks toe en zaait verwarring.

[ Voor 3% gewijzigd door Naafkap op 27-02-2019 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Steven.w ik heb ze op problemcar met enige regelmaat voorbij zien komen, komt dus wel meer voor, stukjes rubber in de olie.

Fabrikanten maken je lekker met longlife service intervallen, maar bij veel motoren gaat de kwaliteit van de olie zo ver achteruit dat distributiekettingen niet goed meer gesmeerd worden en oprekken, voor riemen is dergelijke olie ook gewoon niet gezond.

Wat betreft mijn VTI en frustratie, valt mee, ik vervang zelf olie en filter bij 20K met 0W30 en oliezuipen doet ie nu een stuk minder.
Overigens net zo belangrijk als goede olie is een nieuw filter. Veel garages die kleine beurtjes doen laten het oude filter zitten. Klant ziet dat toch niet en is toch weer 5 euro en 5 minuten extra marge...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Brazos schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 06:26:

[...]

En de reden zou dan zijn dat de motoren veel zwaarder belast worden dan vroeger. Lijkt me redelijk onzin, op tweewielers zie je niet anders dan ketting (Ducati als uitzondering daargelaten) en die motoren produceren relatief veel meer vermogen dan een auto.
Ik zal het mis hebben maar vermogen (kW) is het issue niet. Het is de trekkracht die "aanzienlijk" is toegenomen en recentelijk ook nog eens "direct" vrijkomt, zeker in die stadswagentjes waar tegenwoordig een turbootje op zit.

Een Up 1.0TSI produceert maximaal 160Nm, een Hayabusa (ter vergelijking) "slechts" 135Nm.

Plotselinge (turbo-curve) toepassing van trekkracht zorgt voor hogere "strain" op onderdelen; in dit topic gaat het dan over de ketting.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Brazos schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 06:26:
[...]

Je bedoelt VAG. Er zijn ook fabrikanten die wel een fatsoenlijke kettingdistributie kunnen maken, daarbij gaan ze een autoleven mee. Zie voorbeeld van de Kia bijvoorbeeld in dit topic.

[...]

En de reden zou dan zijn dat de motoren veel zwaarder belast worden dan vroeger. Lijkt me redelijk onzin, op tweewielers zie je niet anders dan ketting (Ducati als uitzondering daargelaten) en die motoren produceren relatief veel meer vermogen dan een auto.
De zwaarste kia heeft hoop en al,70pk. Scheelt ook :D

Honda vfr nc30 heeft gewoon tandwielen. Heerlijk dat gezoem. Honda goldwing heeft ook riemen. Relatief is relatief. Ze hebben belachlijk weinig koppel ivm,een wegen en ze hoeven niks aan te drijven. Op distributieriem van wagen is alles net wat groter en bied meer weerstand. Een klein prutsnokkenasje van motorfiets aandrijven is nog wat anders dan van een wagen.

Ze kiezen vooral voor kettingen op motorfietsen omdat door die,kleine rolletjes en dergelijke de riemen te hard zouden slijten oldat alles zo klein is ivm auto.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizxt
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:36
De riem in de ford ecoboost blokken gaan ook zo'n 240k km/10 jaar mee, maar ook hier is inderdaad het type olie kritisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
RobinHood schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 22:01:
Met riemen en kettingen heb je uitschieters alle kanten op, meen dat er een Alfa blok was die een ketting binnen 50k helemaal opvrat, en er zijn ook auto's die distributieriemen vreten. Maar van wat ik gewend ben is een ketting inderdaad "onderhoudsvrij", maar is olie verversen + de juiste olie gebruiken belangrijk. Riemen gaan vaak zo rond de 100k kilometer mee.

...
Bij concerngenoot Fiat hadden ze anders half jaren '90 ook tandriemen van dubieuze kwaliteit. Die moesten na een aantal garantiegevallen ineens na 60k km of 3 jaar vervangen worden. Betrof vooral de 1.6 16v, die er zo ongeveer om bekend stond om na 1.096 dagen spontaan te breken.. Die interval hielden ze echter ook aan voor de 1.0 FIRE (in de Fiat Panda). Die riempjes gingen rustig meer dan 10 jaar mee, en als ze al braken was er niets aan de hand omdat het een non-interference motor is. Heb er wel eens eentje op een vluchthaventje vervangen. Kost een kwartiertje (je hebt geen brug nodig) en is dus sneller dan afslepen. nee, ik heb het niet over de V-snaar maar echt over de distributieriem

Niks nieuws onder de zon dus. Vroeger had je al goeie en slechte riemen, en goeie en slechte kettingen. Het vreemde aan het hele verhaal vind ik dat ze kennelijk nog steeds niet in staat zijn om álle riemen en kettingen goed te maken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 13:54

OmeJoyo

This is me

Wizxt schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:57:
De riem in de ford ecoboost blokken gaan ook zo'n 240k km/10 jaar mee, maar ook hier is inderdaad het type olie kritisch.
In de 1.0 wel te verstaan, in de 1.5 en 1.6 zit een normale riem die niet in de olie ligt. Overigens mag die wel 200000 of 10 jaar blijven zitten.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizxt
OmeJoyo schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:27:
[...]

In de 1.0 wel te verstaan, in de 1.5 en 1.6 zit een normale riem die niet in de olie ligt. Overigens mag die wel 200000 of 10 jaar blijven zitten.
Klopt inderdaad, het schijnt dat in de nieuwste 1.0 blokken wel weer een ketting zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij mijn vader is de ketting van een Opel Corsa gebroken na vier jaar. De auto was economisch total los.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Marzman schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:21:
Bij mijn vader is de ketting van een Opel Corsa gebroken na vier jaar. De auto was economisch total los.
4j na nieuw ?
Zou je op Opel kunnen verhalen(mits dealer onderhouden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Laatst online: 08:07

vectormatic

Warlock of the doorlock

auto660 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:22:
[...]

Licht heel erg aan de motor in kwestie

Bijv Alfa 16v twinspark motoren wordt 60K/3J voor gehanteerd, naar beneden bijgesteld door alfa zelf (was bij introductie 100K/5J meen ik, maar dat haalden genoeg motoren niet om de termijn bij te stellen)

Ik zou dus zeker niet zomaar ergens van uitgaan bij aankoop van een andere auto, altijd even checken wat de huidig geadviseerde termijn is, en wanneer de riem voor het laatste gedaan is.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-05 15:48
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 22:45 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/vx79ef - https://valid.x86.fr/c6fhp7 - https://valid.x86.fr/k7v9mf - https://valid.x86.fr/4x989t | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hackus schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:23:
[...]

4j na nieuw ?
Zou je op Opel kunnen verhalen(mits dealer onderhouden)
Ja, laatste onderhoud was geen dealer. Mijn vader is daarna weer Toyota gaan rijden ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-05 11:50

PinusRigida

I put the p in pool.

azz_kikr schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:02:
[...]

De zwaarste kia heeft hoop en al,70pk. Scheelt ook :D
Goh... 10 jaar geleden misschien.

KIA Stinger GT 3.3 T AWD:

269 of 366pk in V
510Nm koppel
8-bak
4x4

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Marzman schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:06:
[...]

Ja, laatste onderhoud was geen dealer. Mijn vader is daarna weer Toyota gaan rijden ;)
Hoeft geen probleem te zijn, volgens de wet houd je garantie als je auto gewoon onderhoud krijgt zoals door de fabrikant voorgeschreven. Probleem is alleen dat je dat moet kunnen aantonen.

Nog zoiets bij m'n ouders destijds, vervangingstermijn bijgesteld naar 60K ipv 90K. Info (nog) niet gedeeld met het platform waar Bovag garages hun technische data vandaan halen. Distributie knapt bij 82K, was met 80K nog bij de garage geweest voor onderhoud, toen ook gevraagd naar distributie maar was nog niet nodig. Reactie Opel: "Tja, het is nu 60K, als je bij ons onderhoud zou doen was die riem allang vervangen geweest". Reactie garageverzekering: "Tja, volgens de technische data is het 90K, dit kon u niet weten, pech, wij keren niks uit". Uiteindelijk 50/50 opgelost met de garage, maar zuur is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:01
Wizxt schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:08:
[...]

Klopt inderdaad, het schijnt dat in de nieuwste 1.0 blokken wel weer een ketting zit.
volgens https://drivetribe.com/p/...id=LVROmKuFTkKxlZPFcA9J6g idd een ketting in het laatste model (en cilinder uitschakeling :o )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Laatst online: 08:07

vectormatic

Warlock of the doorlock

Met riemen en kettingen heb je uitschieters alle kanten op, meen dat er een Alfa blok was die een ketting binnen 50k helemaal opvrat
Waarschijnlijk bedoel je de 1.9 en 2.2 JTS uit de 159/brera. De ketting rekt in die blokken uit waardoor er dingen van tijd af raken en de boel niet fatsoenlijk meer loopt. (de oude Nord blokken, tot aan de 8v TS gebruiken ook een ketting, maar daar is mij niks van bekend)

Leuk detail is dat die 1.9 en 2.2 JTS eigenlijk opel/GM blokken zijn met een herontworpen kop voor de alfa, de opels kenden ook het ketting-rek probleem, en daar is een terugroep actie voor geweest om het te fixen, Alfa heeft geen terugroep actie gehad, maar veel van die JTS-jes zullen ondertussen al wel een vervangen ketting hebben.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhou
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Vaak is terugschakelen beter dan veel te lage toeren blijven rijden. De ketting en motor moet dan zo veel kracht bijzetten om vooruit te komen. Ook is dan het verbruik hoger dan bij iets hogere toerental. Je gaat toch ook niet met een te zware versnelling fietsen als dat niet nodig is!

GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:01
Het is onzin dat de distributieketting zwaarder belast wordt bij lage toeren: de weerstand die de kleppentrein bied is altijd hetzelfde, wel is is het zo dat de hoge toeren stesvoller zijn voor de distributie door hogere omloopsnelheden.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-05 21:34
Ik snap het verband niet tussen oliekwaliteit en de slijtage van een riem. Een riem draait droog.

Bij een ketting kan ik me wel voorstellen dat dikke smerige olie met veel ijzerpartikels de ketting doet verslijten. Maar dan spreek je niet over één onderhoudsbeurtje overslaan, maar bv 100k met dezelfde olie rijden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:28
meen dat er een Alfa blok was die een ketting binnen 50k helemaal opvrat, en er zijn ook auto's die distributieriemen vreten.
Bij Alfa waren dat inderdaad die JTS motoren en volgens mij de 1.9, ook gebruikt bij Fiat.
Eerder had Alfa in de twin spark ook een ketting (Alfa 164 tijdperk) en die waren niet kapot te krijgen.

Volgens mij gebruikten ze in de JTS ook een enkele ketting en in de twin spark een dubbele schakel.

• Wizxt
Tommie12 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:18:
Ik snap het verband niet tussen oliekwaliteit en de slijtage van een riem. Een riem draait droog.
Er zijn tegenwoordig diverse blokken waarbij de riem in het oliebad draait. Zoals al eerder genoemd in dit topic kan een verkeerde olie er voor zorgen dat deze riem aangetast wordt.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

SniperGuy schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:55:
Het is onzin dat de distributieketting zwaarder belast wordt bij lage toeren: de weerstand die de kleppentrein bied is altijd hetzelfde, wel is is het zo dat de hoge toeren stesvoller zijn voor de distributie door hogere omloopsnelheden.
Echt funest is sportief rijgedrag, veel versnellen en vertragen. Een constant toerental (hoog of laag) is een statische belasting en kunnen onderdelen prima hebben, wisselend is een dynamische belasting waar de meeste dingen op stuk gaan.

De ketting van een Nissan SR20DE blok was onverwoestbaar, het was de hydraulische spanner die wel eens verstopt raakte en de ketting liet klapperen.
Distributieriemen moeten voor zover ik weet rond de 150k km mee gaan, 80k km is echt belachelijk kort.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Elke moderne motor moet zo min mogelijk parasitair vermogen hebben. Ze gaan dus overal besparen waar mogelijk. Bij kettingen gaat het dan vooral om de constructie. Ipv een duplex een simpele ketting want lichter. Nadeel is dat die ook minder stevig is.

Fabrikanten proberen vanalles om de belastingen op de riemen en kettingen beperkt te houden. Zo zijn de tandwielen niet rond maar ietswat vierkant om tijdens klepbediening of pompevents de belasting te minderen.

Daarnaast heb je voetgangerveiligheid. Door de ketting aan het schutbord te plaatsen kan de motorkap lager zijn. Nadeel hiervan is dat bij een simpele ketting een ellende is om te vervangen. Daarom dat vele motoren dwars zijn geplaatst om de motorkap lengte in bedwang te houden.

Een moderne riem draait meestal in olie. En kan tot 10 jaar meegaan. Maar uiteindelijk is het niet de riem maar de waterpomp die de geest geeft.

Een riem of ketting, maakt allemaal geen fluit uit. Maar mijn voorkeur gaat naar riem. Want geen metaal metaal verbinding. Bij velen is pitting of verkeerd geharde tandwielen een heikelpunt.

Van alle fielddata die we terug zien zijn synchronisatie problemen het hoogste bij kettingen en niet bij riemen :Y)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-05 18:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Overigens een kleine, niet onbelangrijke kritische noot, dat een simpele ketting slecht zou zijn is onzin. BMW had in de jaren 90 in alle motoren een enkele ketting en die gaan toch echt 4 ton of langer mee. De enige die hun ketting eigenlijk vervangen, zijn lui die hun motorblok reviseren (zoals ik ga doen), de internals vervangen om meer vermogen te krijgen of als er een kettinggeleider gebroken is. En dat is vooral omdat het spul dan toch los ligt en een nieuwe ketting plus tandwielen nog geen € 100 kost (voor een M52-blok).

Maar kettingen zijn relatief zwaar en je wilt in het kader van efficiëntie (en kostenbesparing) de rondgaande massa buiten het vliegwiel zo klein mogelijk houden. Daarbij zijn er in de afgelopen 15 jaar wat uitglijers gemaakt door o.a. VAG, maar ook BMW/PSA. En omdat tegenwoordig dezelfde motor in heel veel verschillende auto-modellen en merken wordt geplaatst (een VAG-motor ligt in minimaal 4 verschillende merken en vaak niet minder dan 10 auto-modellen) en problemen met de distributie vaak pas na een aantal jaar de kop op steken, zijn de problemen altijd gelijk heel groot. Combineer dat dat binnen een merk technologie ook nog eens gedeeld wordt tussen motoren (ga er maar vanuit dat alle 4-cilinder VAG-motoren uit een bepaalde generatie heel veel onderdelen delen) en het probleem is nog veel groter.

Overigens hoeft het vervangen van een ketting niet eens zo eng of moeilijk te zijn. Zolang deze maar aan de voorkant van de motor zit is het qua arbeid niet eens zoveel anders dan een riem.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
deepbass909 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:01:
BMW had in de jaren 90 in alle motoren een enkele ketting en die gaan toch echt 4 ton of langer mee.
Er is zo een mooie uitspraak. De in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst. In de jaren 90 had je geen specifiek vermogen van 115pk per liter voor een doorsnee motor. Enkel motorfietsen hadden dat. Een moderne low friction motor kan je niet vergelijken met die dino motoren.

Helaas is er teveel spreiding bij de toeleveranciers, iets wat een constructeur niet in de hand heeft. Een probleem met het harden van de tandwielen en de 1.8 motoren van Mercedes gingen bij 80k allemaal aan het klapperen. Verkeerd materiaal van de schakels, hoppa... Je bent vertrokken.

Ipv stanste borgveren gezaagde borgveren. Gedraaide ipv gerolde draadeindes. Of rempedalen zonder het metalen hart erin. Bij een noodstop brak pedaal af :+ Ik ken voldoende flaters van toeleveranciers

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 01-03-2019 18:03 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-05 18:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Chevy454 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 18:01:
[...]

Er is zo een mooie uitspraak. De in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst. In de jaren 90 had je geen specifiek vermogen van 115pk per liter voor een doorsnee motor. Enkel motorfietsen hadden dat. Een moderne low friction motor kan je niet vergelijken met die dino motoren.
Klopt, het ging mij om de stelling dat het probleem mede was dat er tegenwoordig enkelvoudige kettingen gebruikt worden, en die stelling klopt simpelweg niet.

Overigens, de maar 5 jaar jongere F20C in de Honda S2000 haalde 125pk/l, heeft een ketting en kende voor zover ik weet geen problemen met de ketting.
Helaas is er teveel spreiding bij de toeleveranciers, iets wat een constructeur niet in de hand heeft. Een probleem met het harden van de tandwielen en de 1.8 motoren van Mercedes gingen bij 80k allemaal aan het klapperen. Verkeerd materiaal van de schakels, hoppa... Je bent vertrokken.

Ipv stanste borgveren gezaagde borgveren. Gedraaide ipv gerolde draadeindes. Of rempedalen zonder het metalen hart erin. Bij een noodstop brak pedaal af :+ Ik ken voldoende flaters van toeleveranciers
Het hebben van externe toeleveranciers is het probleem niet. Uitgerekend één van de fabrikant die heel veel zelf in huis maakt (VAG) had problemen. Daarnaast leveren toeleveranciers wat een fabrikant vraagt. Daar hoort een kwailteitscontrole op te zitten. Ook dat is niet iets nieuws.

Als BMW, Mercedes, VAG of welke andere fabrikant ook in de specs vastlegt dat een draadeind gerold moet zijn, dan levert de toeleverancier dat. Vraag is alleen of een toeleverancier dit ook kan binnen de geëiste prijs, en daar gaat het waarschijnlijk fout.

Ik heb over de afgelopen jaren heel wat ontwikkelaars uit een grote diversiteit van sectoren gesproken, inclusief mechanica en tot op zekere hoogte ook automotive. Het grootste probleem is vaak een leverancier vinden die de juiste kwaliteit wil/lan leveren binnen het budget dat beschikbaar is. Of een toeleverancier die iets claimt maar dit niet waar kan maken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhou
  • Niet online
Binnenkort de ketting van mijn Corsa toch preventief laten vervangen. Staat nu bijna op 240.000 Km.

[ Voor 200% gewijzigd door Zhou op 01-03-2019 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 23:13
Zhou schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 20:30:
Binnenkort de ketting van mijn Corsa toch preventief laten vervangen. Staat nu bijna op 240.000 Km.
Mag ik vragen welk motortype je hebt ?

En waarom zou je hem laten vervangen? Ik heb van de benzinemotoren er nog nooit één zien breken (en ik zit al 20 jaar bij Opel).
Meestal kondigen ze dat wel aan door lawaai en gerammel dan moet je niet te lang wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhou
  • Niet online
ComTech schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 22:30:
[...]

Mag ik vragen welk motortype je hebt ?

En waarom zou je hem laten vervangen? Ik heb van de benzinemotoren er nog nooit één zien breken (en ik zit al 20 jaar bij Opel).
Meestal kondigen ze dat wel aan door lawaai en gerammel dan moet je niet te lang wachten.
Motorcode: A12XER.

Ik heb een garage gebeld die vaker kettingen vervangt en die van mij komt ook wel eens voor. Ik denk meer dat het laksheid is dat ze breken (te lage oliepeil blijven rijden en niet vaak of niet de goede olie vervangen). Voor de distributie set zal ik maar 469 Euro kwijt zijn en dat is beter dan voortijdig breken want dan is mijn auto total loss. De planning staat om in de zomer te laten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 09:32

OgWok

U.N.C.L.E.

Ketting is mooi, maar gevoelig voor een laag oliepeil. Bij kleine hoogtoerige motoren is de middelpuntvliedende kracht op de ketting hoger dus is de belasting (en slijtage van ketting en nokkenaslagers) groter. De massa van een ketting is groter, dan van een riem.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Pagina: 1