Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Urgente vraag van een familielid:

Gaat om een collectieve zorgverzekering die via de salarisadministratie van een (toenmalige) werkgever werd betaald. Dus met een inhouding op de loonstrook.

Kennelijk is die premie niet (niet voledig / niet juist / ?) betaald. Nu wil de zorgverzekeraar bij de werknemer het geld incasseren.

Is dat juridisch mogelijk? Of moet de schuldeiser het met de werkgever uitzoeken?

Ik kan deze situatie op google niet vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De polis zal op naam van het familielid staan, dus die is idd de eerste die aangesproken wordt als er premie mist. En zal volgens de voorwaarden ook zelf verantwoordelijk zijn voor het juist storten van de premie. Zorgverzekeraar zal het in principe niet boeien wie er stort, als er maar gestort wordt. Dus ja, ik denk dat ze een punt hebben. Weet niet om wat voor achterstallig bedrag het gaat en hoe lang dat al achterstallig is?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:50
Is het wel ingehouden op de loonstrook maar niet overgemaakt naar de zorgverzekeraar, of is er te weinig ingehouden?

En is de verzekering doorgegaan terwijl dat familielid er niet meer werkte of is dat tegelijkertijd gestopt?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Goede vragen, ik heb niet alle details.

Naar ik begrijp gaat het om premie uit de periode van het dienstverband, is deze netjes ingehouden op de loonstrook.

Gaat om een enorm bedrag, enkele jaren aan premie. Alsof de naam van de werknemer helemaal niet in de betaalde premies is teruggevonden. Of dit een administratieve fout betreft of laakbaar handelen van de oud-werkgever, kan ik niet vaststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Probeer in de polis terug te vinden of je persoonlijk garant staat voor de premiebetalingen. Zoja (of als je het niet weet), probeer dan contact te zoeken met je oud-werkgever en vraag om een betaalbewijs van de premie. Dat bewijs kun je weer aan de verzekeraar laten zien zodat je die niet hoeft te betalen. Als je wat meer tijd met de werkgever nodig hebt, kun je dat aan de verzekeraar laten weten. Met betalen kun je nog even wachten totdat de verzekeraar een veertiendagenbrief stuurt.

Mocht er inderdaad geen premie zijn afgedragen, is de relatie met de werkgever complexe materie waar je hier waarschijnlijk geen goed antwoord op gaat krijgen. Als de werkgever de fout snel zelf herstelt (of geen fout heeft gemaakt), is dat een mooie afhandeling. Maar als er opzet in het spel is, kun je beter naar een advocaat arbeidsrecht gaan, die gaat zichzelf terugbetalen.