Er bestaan splitters voor UTP-kabels. Je kan zo'n splitter op een UTP-kabel zetten zodat je twee computers op één kabel aan kunt sluiten (scheelt erg veel kabel-aanlegwerk!). Weet iemand waar je die splitters kunt krijgen en wat de officiële benaming voor die dingen is???
Bedoel je niet gewoon een hub? Da's niet echt een splitter, maar een stuk electronica dat als kruispunt fungeert in een UTP netwerk.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
zo'n splitter wordt ook wel hub genoemd 
Volgens mij kan het niet wat je wilt.
dat kan dus wel ik heb zelf ook 2 bakken op 1 utp kabeltjeOp dinsdag 24 juli 2001 16:34 schreef flexter het volgende:
zo'n splitter wordt ook wel hub genoemd
maar waar je ze kunt krijgen !?
of gewoon zelf maken zoals iedere echte tweakert dat doet
2 lossen aansluit doosjes kopen met 2x rj45
en dan zo aansluiten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| conn 1 1 wit / oranje 2 oranje 3 wit / groen 4 nix 5 nix 6 groen 7 nix 8 nix conn2 1 wit / blauw 2 blauw 3 wit / bruin 4 nix 5 nix 6 bruin 7 nix 8 nix |
en aan de andere doos hetzelfde
voila 2 nic's over 1 kabel
(staat ook ergens op de site van intel kon link ff niet vinden)
Nee, ik bedoel echt geen hub. Het is wel een oplossing hoor, maar is heb begrepen dat er splitters bestaan die dus ook geen netspanning nodig hebben. En aangezien een splitter klinkt als 'goedkoper', lijkt me dit een goed idee om een tweede computer eenvoudig op m'n netwerk aan te sluiten.
Heeft iemand Ideeën? Of heeft niemand hier ooit van gehoord???
Heeft iemand Ideeën? Of heeft niemand hier ooit van gehoord???
Maar kun je ze dan ook tegelijkertijd gebruiken? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk.Op dinsdag 24 juli 2001 16:35 schreef Sine het volgende:
dat kan dus wel ik heb zelf ook 2 bakken op 1 utp kabeltje
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Een splitter is een klein splitsstukje waarmee je op één kabel twee kabels kan ansluiten, dus zo:
Maar ik weet niet of je die dan met zijn tweeën tegelijk kunt gebruiken...
code:
1
2
| ___ --<___ |
Maar ik weet niet of je die dan met zijn tweeën tegelijk kunt gebruiken...
Verwijderd
Denk dat hij bedoelt dat hij 2 pc's aan een hub wil hangen met 1 utpkabel. Dit om een 2e kabel uit te sparen.(er worden maar 2 van de 4 paren gebruiktvan zo'n kabel)
Ik heb dit hier ook al gedaan, maar niet met een splitter. Gewoon de 2 niet gebruikte paren afgekoppeld en een nieuwe utp-plug aangezet.
Ik heb dit hier ook al gedaan, maar niet met een splitter. Gewoon de 2 niet gebruikte paren afgekoppeld en een nieuwe utp-plug aangezet.
edit:
oeps, veel te laat dus
oeps, veel te laat dus
jawel dusOp dinsdag 24 juli 2001 16:38 schreef Exirion het volgende:
[..]
Maar kun je ze dan ook tegelijkertijd gebruiken? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
(zie mijn vorige post )
Wat hij bedoelt is dat je 2 kabelparen gebruikt voor de ene pc en 2 kabelparen voor de andere. De grootste afstand leg je dan met een kabel af en net voor de 2 pc's en hub splits je de kabel.
Naar mijn ID werkt dit alleen met een 10 Mbit netwerk.
is simpel, als je GEEN FULL duplex gebruikt, gebruikt ie maar de helft van de draden in een UTP kabel.
Als je zelf een tang hebt, en stekkertjes, kun je zo 2 stekkers op 1 draad zetten
moet je dat aan de andere kant natuurlijk ook doen
maar ik weet het ook niet precies, heb et nooit gedaan... (ik gebruik een switch..)
succes
Als je zelf een tang hebt, en stekkertjes, kun je zo 2 stekkers op 1 draad zetten
moet je dat aan de andere kant natuurlijk ook doen
maar ik weet het ook niet precies, heb et nooit gedaan... (ik gebruik een switch..)
succes
Hmm, hoe heb je dat gedaan dan?Op dinsdag 24 juli 2001 16:40 schreef Sine het volgende:
jawel dus
(zie mijn vorige post )
Ik bedoel, 2 PC's op 1 hubpoort aansluiten komt dat dan in feite op neer toch? En dat kan niet bij mijn weten?
Het klopt inderdaad:
http://www.displaydirectory.com/general/Ynetrj45_splitter.asp
Zoek maar eens met Google op 'rj45 splitter'.
http://www.displaydirectory.com/general/Ynetrj45_splitter.asp
Zoek maar eens met Google op 'rj45 splitter'.
Ja ik heb die dingen ook wel eerder gezien.
Het enige wat ik kan bedenken hoe ze werken, is dat de aarde-draden voor de andere computer gebruikt (en je ze dus aan beide kanten zou moeten hebben). Misschien dat het allemaal net wel kan, als de kabels tussen dat splittertje (nee het is echt niet meer, het heeft geen stroom nodig) en de computers niet al te lang zijn... maar lijkt me toch een bron van collisions.
Het enige wat ik kan bedenken hoe ze werken, is dat de aarde-draden voor de andere computer gebruikt (en je ze dus aan beide kanten zou moeten hebben). Misschien dat het allemaal net wel kan, als de kabels tussen dat splittertje (nee het is echt niet meer, het heeft geen stroom nodig) en de computers niet al te lang zijn... maar lijkt me toch een bron van collisions.
Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot
Hij bedoelt het volgende: je gebruikt maar vier v/d acht draadjes voor 1 pc. Dus twee zou kunnen op één draad.
Meest handige is gewoon huls ver afstrippen en dan krimpen (wel ff uitzoeken welke van de acht connectoren van het stekkertje je moet gebruiken, maar dat is zo te vinden). Genoeg afstrippen zodat je wel bij alle twee de pc's kan komen. Maar als ze rug-aan-rug staan (bij op twee bureau's tegenover elkaar) is dat niet zo'n probleem.
Maar is wel erg budget oplossing hoor (zeker voor een bedrijf).
[b]/edit[b]
Of ik heb ge-replied voordat pagina volledig geladen was of ik type vreselijk traag
Sorry voor de spuit elf reactie
Meest handige is gewoon huls ver afstrippen en dan krimpen (wel ff uitzoeken welke van de acht connectoren van het stekkertje je moet gebruiken, maar dat is zo te vinden). Genoeg afstrippen zodat je wel bij alle twee de pc's kan komen. Maar als ze rug-aan-rug staan (bij op twee bureau's tegenover elkaar) is dat niet zo'n probleem.
Maar is wel erg budget oplossing hoor (zeker voor een bedrijf).
[b]/edit[b]
Of ik heb ge-replied voordat pagina volledig geladen was of ik type vreselijk traag
Sorry voor de spuit elf reactie
Verwijderd
Hier lopen ze op 100mbit over zo'n 30m. No probsOp dinsdag 24 juli 2001 16:41 schreef a3konijn het volgende:
Wat hij bedoelt is dat je 2 kabelparen gebruikt voor de ene pc en 2 kabelparen voor de andere. De grootste afstand leg je dan met een kabel af en net voor de 2 pc's en hub splits je de kabel.
De oplossing
Een hub is een laag 1 apparaat en doet dus niks meer dan splitten en versterken. Het is nog steeds 1 collision domein !
Wees voorzichtig met zelf kabels knippen ! Voor 10Mbps hoef je geen technicus te zijn, maar het lukt je niet met een huis-tuin-en-keuken-tang een op 100% 100Mbps werkende kabel te fabriceren. Krijg je gewoon niet voor elkaar en neem dat van mij aan !
Full-duplex werkt ook niet met een hub. Het is en blijft gewoon een luxe stekkerdoos.
Neem in dit geval gewoon een 100Mbps switch met een backplate van minstens 400Mbps. Verbind je netwerkkaarten (FULL DUPLEX) en je hebt twee collision-domeinen gecreeerd. Nu zul je zien dat je een bestandje van 2,5 meg in onder 2 sec wordt verstuurd....
Succes
Een hub is een laag 1 apparaat en doet dus niks meer dan splitten en versterken. Het is nog steeds 1 collision domein !
Wees voorzichtig met zelf kabels knippen ! Voor 10Mbps hoef je geen technicus te zijn, maar het lukt je niet met een huis-tuin-en-keuken-tang een op 100% 100Mbps werkende kabel te fabriceren. Krijg je gewoon niet voor elkaar en neem dat van mij aan !
Full-duplex werkt ook niet met een hub. Het is en blijft gewoon een luxe stekkerdoos.
Neem in dit geval gewoon een 100Mbps switch met een backplate van minstens 400Mbps. Verbind je netwerkkaarten (FULL DUPLEX) en je hebt twee collision-domeinen gecreeerd. Nu zul je zien dat je een bestandje van 2,5 meg in onder 2 sec wordt verstuurd....
Succes
Gevonden:
http://www.watson.nl/OND_DEEL/kabels.html#patch
Zoek daar op die pagina ff naar 'utp-splitter'. Kost 25 gulden
(inderdaad alleen 10mbit)
http://www.watson.nl/OND_DEEL/kabels.html#patch
Zoek daar op die pagina ff naar 'utp-splitter'. Kost 25 gulden
(inderdaad alleen 10mbit)
De rj45 splitter is inderdaad wat ik bedoel. Ik zag alleen wel op de link dat dit puur voor een 10base netwerk is bedoeld. Is het iemand bekend of ze er dan ook voor 100base zijn???
In ieder geval al bedankt.
In ieder geval al bedankt.
Full duplex over 10Base-T of 100Base-TX gebruikt 2 paren, net zoals half duplex. Het verschil is dat bij full duplex de apparatuur tegelijk kan verzenden over het Tx-paar en kan ontvangen over het Rx-paar.Op dinsdag 24 juli 2001 16:42 schreef Cutebritney het volgende:
is simpel, als je GEEN FULL duplex gebruikt, gebruikt ie maar de helft van de draden in een UTP kabel.
4 paren worden alleen gebruikt voor 100Base-T4 (dat is 100 Mbps over een CAT-3 kabel) en over de vergelijkbare truc voor Gigabit.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Pagina: 1