Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

beany

Meeheheheheh

Topicstarter
Situatie: mijn werkgever wil dat ik een ander functieprofiel aanneem. In mijn huidige functieprofiel staan overigens de werkzaamheden benoemd die in het nieuwe functieprofiel staan. Sterker nog, mijn huidige functieprofiel is lichtelijk iets zwaarder dan het nieuwe functieprofiel (wel zelfde salarisschaal). Dus de overgang naar een nieuw functieprofiel is al apart. Men geeft aan dat het binnen het bedrijf beleid is dat iedereen die van functie wisselt een assessment moet doen, wat bestaat uit een persoonlijkheidstest en een IQ/intelligentietest. Dit staat overigens niet benoemd in het personeelshandboek. Ze geven aan dat ze dit willen doen om te bepalen op welke vlakken er nog opleiding e.d. nodig is om de nieuwe functie uit te kunnen voeren.

Nou ben ik er niet happig op om zo maar een assessment te doen terwijl ik al ruim 5,5 jaar werkzaam ben bij de werkgever. Een zoektocht op internet levert niet heel veel interessants op. Enige nuttige wat ik kon vinden is dat het CBP heeft bepaald dat een bepaald bureau dit niet mocht doen omdat ze ook DNA afnamen. Dit is hier zeker niet het geval.

Het probleem is eigenlijk dat ik geen keuze heb. Ik MOET het nieuwe functieprofiel accepteren, met de bijbehorende assessment. Ik beschouw een persoonlijkheidstest als iets, tja... persoonlijks. Ik wil zelf de keuze hebben of ik dat wel of niet doe. Als ik ergens solliciteer en een assessment is onderdeel van de procedure dan heb ik de keuze om het wel of niet te doen. In mijn geval heb ik dat dus niet.

Lange situatieschets, maar de vraag is: mag een werkgever een assessment eisen bij een lopende arbeidsovereenkomst?

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Beste antwoord (via beany op 26-02-2019 18:31)

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een persoonlijkheidstest en een IQ/intelligentietest hebben niets te maken met de vraag of je scholing nodig hebt. Het lijkt er dus op dat er een oneigenlijk argument wordt gebruikt.

Ik kon dit rapport vinden. Daarin zie ik niets over DNA, dus dat lijkt een ander rapport te zijn dat het rapport dat je zelf al had gevonden.

[ Voor 8% gewijzigd door GlowMouse op 26-02-2019 17:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

beany schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:10:
...Ze geven aan dat ze dit willen doen om te bepalen op welke vlakken er nog opleiding e.d. nodig is om de nieuwe functie uit te kunnen voeren.
...
mag een werkgever een assessment eisen bij een lopende arbeidsovereenkomst?
Tja, de ene noemt het assessment, de andere noemt het "investeren in het personeel". Het vervelende alternatief is dat ze allerlei KPI's in het leven gaan roepen in je huidige/nieuwe functie om je dagelijks te monitoren of je nog wel voldoet voor het werk.

Misschien het gesprek aan gaan met je werkgever? In hoeverre is een assessment nodig voor personeel wat al x jaar er werkt? Wat zijn de positieve/negatieve gevolgen als de assessment te goed/slecht wordt gescoord door de werknemer? Welke verwachtingen heeft werknemer & werkgever als eruit blijkt dat iemand (of een hele afdeling) daadwerkelijk extra opleiding, motivatie, technieken/processen nodig heeft?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:52

Zenix

BOE!

Wat voor assessment is het? Als het goed is moet het een ontwikkel assessment zijn, met de focus op ontwikkeling ipv van een beoordeling. Anders zou ik ook weigeren.

https://www.hrorganizer.c...-assessment-moet-weigeren

[ Voor 30% gewijzigd door Zenix op 26-02-2019 17:23 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Een persoonlijkheidstest en een IQ/intelligentietest hebben niets te maken met de vraag of je scholing nodig hebt. Het lijkt er dus op dat er een oneigenlijk argument wordt gebruikt.

Ik kon dit rapport vinden. Daarin zie ik niets over DNA, dus dat lijkt een ander rapport te zijn dat het rapport dat je zelf al had gevonden.

[ Voor 8% gewijzigd door GlowMouse op 26-02-2019 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillex
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-06 15:39
Voor assessments geldt dat expliciete toestemming nodig is van jouw kant, dus eisen kunnen ze het volgens mij niet. Maar het lijkt me ook niet constructief, om er met gestrekt been tegenin te gaan.

Zoals MAX3400 al voorstelt, lijkt me een dialoog vormen de beste course of action.
Wellicht wordt de soep allemaal niet zo heet geserveerd.

Artikel
Wellicht geeft dit nog wat inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
En welk “dwangmiddel” gaat de werkgever dan gebruiken om je te dwingen om mee te werken als je aangeeft daar geen behoefte aan te hebben ? Ontslag ? Prima, kom maar met een vaststellingsovereenkomst en ga ergens anders solliciteren

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Breezers schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:26:
En welk “dwangmiddel” gaat de werkgever dan gebruiken om je te dwingen om mee te werken als je aangeeft daar geen behoefte aan te hebben ? Ontslag ? Prima, kom maar met een vaststellingsovereenkomst en ga ergens anders solliciteren
In het rapport waarnaar ik linkte werd gedreigd met ontslag op staande voet (zie p. 5).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

GlowMouse schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:27:
[...]

In het rapport waarnaar ik linkte werd gedreigd met ontslag op staande voet (zie p. 5).
Al dreigen ze je linea recta van 4 hoog naar buiten te gooien en daarna achter de Q5 van de baas door de straat te slepen: als het van te voren wordt aangekondigd, is het aan de werknemer (en de vakbond en/of de juridische bijstand) om er iets van te gaan vinden?

Zoals @Breezers aangeeft; een onwerkelijke manier van meten of opvolgen kan dus inderdaad tot tegenwerking van de werknemer leiden en "dus" zullen de gevolgen helder & duidelijk aan een assessment moeten worden gelinkt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

beany

Meeheheheheh

Topicstarter
Ik wil nog wel benadrukken dat het voor de rest een leuke werkgever is, waar ik de dagelijkse werkzaamheden met veel plezier doe. Om deze reden de deur uitrennen vind ik te kort door de bocht.
MAX3400 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:15:
[...]
Misschien het gesprek aan gaan met je werkgever? In hoeverre is een assessment nodig voor personeel wat al x jaar er werkt? Wat zijn de positieve/negatieve gevolgen als de assessment te goed/slecht wordt gescoord door de werknemer? Welke verwachtingen heeft werknemer & werkgever als eruit blijkt dat iemand (of een hele afdeling) daadwerkelijk extra opleiding, motivatie, technieken/processen nodig heeft?
Ik ben al een tijdje in gesprek met de werkgever, maar die blijft voet bij stuk volhouden dat de assessment een verplichting is. Onder het mom van: bedrijfsbeleid. Iets zei me dat dit niet helemaal door de beugel kan, vandaar ook dit topic. En verwachtingen zijn wat mij betreft nu niet aan de orde. Het klopt voor mijn gevoel niet dat dit op deze manier zo opgedrongen kan worden. En ik ben blijkbaar niet de enige als ik de reacties zo lees.
GlowMouse schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:21:

Dat rapport is bijzonder interessant! Dank daarvoor! Ik heb het even snel gescanned, moet het nog grondiger lezen, maar blijkbaar mag een assessment alleen worden afgenomen als het de vrije keuze is van de werknemer en mag weigering geen nadelige gevolgen hebben, in welke zin dan ook. Ook het opslaan van de uitslag van het assessment is gebonden aan regels. De uitslag van een assessment is geclassificeerd als bijzondere persoonsgegevens en het bedrijf moet duidelijk maken waarvoor het opgeslagen dient te worden. In de meeste (normale) gevallen zijn de argumenten blijkbaar niet krachtig genoeg. Ik ga het straks even echt goed lezen.
Chillex schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:22:
Voor assessments geldt dat expliciete toestemming nodig is van jouw kant, dus eisen kunnen ze het volgens mij niet. Maar het lijkt me ook niet constructief, om er met gestrekt been tegenin te gaan.
Het is ook niet mijn bedoeling om er maar met een gestrekt been in te gaan. En overleg is al een tijdje gaande. Maar als de werkgever hiermee de wet overtreedt dan mag dat best benoemd worden (en ja, 'jullie overtreden de wet' is er erg hard in gaan). Er voorzichtig op wijzen, zodat het bedrijf in de toekomst er bij soortgelijke gevallen niet mee in de problemen komt. Er zijn namelijk ook mensen die direct de rechtsbijstand bellen, en wie weet wat daar uit voortvloeit. Dit is dus iets wat ik NIET wil. Dus er tegen in gaan kan ook constructief zijn ;)

Dank allen voor de reacties overigens! Erg nuttige info :)

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
Het zou mogelijk kunnen zijn dat ze assesements van het huidige personeel willen om een profiel voor nieuwe collegas te schetsen. Als in de sollicitatie procedure een assesement wordt afgenomen moet de uitslag wel tegen iets.getoetst kunnen worden.
Alleen als dat de beweegreden was dan hadden ze dat wel zo uitgelegd.

Dit lijkt gewoon een ondoordacht beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:58
Buiten deze hele discussie, als je als werkgever na 5,5 jaar nog niet eens weet wat iemand kan / potentie heeft, zegt dat naar mijn idee ook over het hele management en de betrokkenheid bij de werknemers. Heel apart, zeker weer door een HR afdeling bedacht.

Als kanttekening op bovenstaande tekst, heb ik ook wel hele afdelingen gezien in de IT waar mensen totaal niet geschikt waren voor hun functie maar vanuit administratieve aard waren doorgegroeid. Je zag dat ze tekort kwamen in IT vaardigheden en die afdeling draaide ook totaal niet. Dat lijkt mij ook gewoon mismanagement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Het zal wel zo'n 16 persoonlijkheden test zijn. Waarschijnlijk met als doel om uiteindelijk tot een gevarieerde of juist specifieke werknemermix aan persoonlijkheden te komen. Ik zou daar niet teveel gewicht aan hangen (op zich is het best wel een aardige test). Bij die assessment heb ik ook zo mijn twijfels.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Pagina: 1