Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hallo,

Ik heb zonnepanelen op m'n dak liggen en die voorzien in het grootste deel van de elektriciteitsbehoefte van het gezin.

Nu ben ik sedert enkele dagen aan het spelen met Domotica. Plaatsen van camera's, bewegingssensoren, deur/raam contacten, en dergelijke meer. Koppelingen maken met Homekit adv homebridge, ...

Daardoor vroeg ik me af of ik de productiegegevens van de SMA omvormer ook (via een omweg) in mijn Homekit app zou kunnen zien.

Het probleem is echter dat de omvormer wel degelijk over Bluetooth beschikt, maar volgens de SMA site geen WebConnect module ondersteunt. De persoon die jaren geleden alles geplaatst heeft, heeft er destijds ook een Sunny Beam toestel aan gekoppeld (via Bluetooth). Daarop kunnen we in de woonkamer alle relevante gegevens aflezen, inclusief mooi grafiekje van de productie van vandaag / gisteren / laatste 30 dagen / ...

Via de website van SMA vond ik de software Sunny Explorer, waarmee het op een Windows computer mogelijk zou moeten zijn om via Bluetooth verbinding te maken met de omvormer. Vreemd genoeg ziet de software geen enkel bluetooth toestel in de buurt, en al zeker geen omvormer.

Aangezien de Sunny Beam wel verbonden is via Bluetooth, weet ik dat het zeker mogelijk moet zijn.

Mijn vraag is dan ook hoe ik verbinding kan maken met deze omvormer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
En als je op je windows pc op het Bluetooth icoon drukt met rechtermuisknop en de bovenste regel in het pop up screen selecteert "een apparaat toevoegen" zie je de omvormer dan wel.
Zie hier beide sma omvormers binnen 2 seconden.
Heb wel een BT adapter welke een bereik van 100 meter heeft, met de standaard ingebouwde bluetooth van de pc (10 meter bereik) vond ik in eerste instantie ook geen SMA omvormer.

[ Voor 28% gewijzigd door BenEco op 26-02-2019 16:52 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Werk momenteel op een Mac, en als ik hier (3m naast de omvormer) de Bluetooth devices opvraag, staat de omvormer er niet tussen. Maar wel bob de AirPod oortjes die boven, aan de andere kant van het huis liggen.

Zou de omvormer een "verborgen" Bluetooth verbinding opzetten met de Sunny Beam? Lijkt me sterk. Op de Sunny Beam staat de verbinding als "Zeer goed" aangeduid, en zie ik dat het NetID3 is en tevens het serienummer van de omvormer. Aangezien hij elke x minuten de productie update in de grafiek, ben ik er 100% zeker van dat beide SMA producten met Bluetooth gekoppeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
-

[ Voor 198% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-02-2019 17:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Misschien werkt je bluetooth adapter niet goed met de SMA bluetooth.

Koop gewoon een raspberry pi 3B+ Die heeft ook bluetooth aan board

https://github.com/SBFspot/SBFspot
https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/
https://raspberrytips.nl/raspberry-pi-installeren/
https://www.domoticz.com/wiki/SMASpot_Monitoring_in_Domoticz

Edit: kan het zijn dat de Sunnybeam, de bluetooth verbinding bezet houdt?

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-02-2019 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Bluetooth is toch een "overkoepelende" techniek? Als de omvormer niet zichtbaar is voor Mac of Windows toestellen, is de kans toch miniem dat een raspberry Pi hem wel zou zien?
AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:18:
Edit: kan het zijn dat de Sunnybeam, de bluetooth verbinding bezet houdt?
Is dat technisch mogelijk dat de SMA bvb gelimiteerd zou zijn tot max 1 verbonden client? Maar dat verklaart het onzichtbaar zijn nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb geen idee.
Maar google laat zien dat er diverse dipswitches geset kunnen worden op de piggyback.
Maar dat is denk ik ook niet de oplossing

Pagina: 1