Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluelion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:12
Het touchscreen van m'n Samsung TAB A tablet heeft last van sgn. "ghost" touch input, wat het tablet nagenoeg onwerkbaar maakt. Hier wordt dan regelmatig onregelmatig de 'Back' toets functie actief waardoor apps uiteindelijk gesloten worden. Ook wordt vaak het menu extra functie (drie dots onder elkaar in rechter bovenhoek) actief. Het is alsof een geest over je schouder meekijkt en je zit te pesten door steeds weer op een toets te drukken.

Sinds dat ik een paar weken terug meerdere systeem updates zijn uitgevoerd is dit begonnen.

Ik heb al verschillende keren geprobeerd te herstarten, zowel met als zonder bookcover, zonder effect.
Ik heb geprobeerd oudere apps te de-installeren, want misschien zijn ze niet goed voor de laatste Android versie.
Ik heb nog geen factory reset gedaan want er staat nu nog teveel waardevolle informatie op.

Het aanraakscherm is schoon, en vrij van gebruik sporen of enige vorm van beschadiging.

Heeft iemand hier meer ervaringen mee?
Weet misschien een van de Android ontwikkelaars of er een touchscreen tuning app is?
(ik had wel iets gevonden voor een Note uit 2013 maar die app bestaat niet meer of wordt niet aangeboden voor de huidige Android versie)
Is er een app of (developer) setting die aangeeft waar de touches gedetecteerd worden?
(developer settings die er vroeger in zaten zie ik nu niet meer, is dat nu beter verborgen?)

[ Voor 0% gewijzigd door bluelion op 26-02-2019 14:41 . Reden: typo ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

heb je er een screenprotector opzitten? Anders lijkt een factory reset me idd de eerst volgende logische stap. Met android is het backuppen en herstellen van documenten en apps in principe zo gebeurd.

[ Voor 76% gewijzigd door -36- op 26-02-2019 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluelion
Nee er zit geen screenprotector op. Het scherm zelf is mooi glad en trekt geen vingerafdrukken aan. De lederen bookcover beschermt het scherm. Zonder bookcover vind ik de tablet onhandelbaar.

De tablet heeft het jaren foutloos gedaan en heeft nog steeds een fantastische accu looptijd. Hij wordt niet bijzonder veel gebruikt. Kon gewoon maanden lopen zonder reboot; afgelopen dagen heeft die meer reboots gehad dan in de rest van zn leven.

Ik ga eens kijken of er kansen zijn om een backup uit te voeren, en een lijst van onmisbare apps vast te leggen. Is zitten een paar apps op waarvan ik absoluut niet de laatste versie moet hebben maar een oudere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

ervan uitgaande dat je root hebt: titanium backup (hoewel je voor gebruikersapps zonder root ook een eind komt)

[ Voor 38% gewijzigd door -36- op 26-02-2019 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluelion
Nee, hij is niet geroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluelion
Het probleem blijft bestaan.
Een touchschreen test app laat zien dat er geen echte touchscreen touches worden geregistreerd, maar het betreft voornamelijk ghost activatie van de Back button, die als bekend bij Samsung, buiten het touchscreen valt. De fysieke Home button en de Vorige apps button, ook buiten het scherm, worden nooit vanzelf geactiveerd.
Wel wordt het menu vaak vanzelf geactiveerd, kennelijk zonder dat daar een touch voor gedaan wordt. Dat menu was vroegere android versies een softbutton, nu is die verdwenen en in sommige schermen zichtbaar als drie-dots. Alhoewel daar het scherm niet wordt geraakt, wordt het wel actief; de menu regel op die plaats wordt nooit geactiveerd. Ook is het niet afhankelijk of in landscape or portret mode gewerkt wordt.

Vandaag weer een update van Samsung ontvangen. Dat is al de 3e in twee weken, of het is steeds dezelfde die het weer opnieuw probeert, ik weet het niet, de codering is mij te cryptisch want het bevat geen datum en of volgnummer.
De huidige versie is T580XXU4CSA1/T580PHN4CSA1

Update :
Ik heb factory reset uitgevoerd, maar al snel na het herstarten, tijdens het lezen van de algemene voorwaarden wordt ik getrakteerd op automatische Back toetsdrukken :'( . Ze zijn sporadisch, als in eens in de paar minuten, maar dan kan het ook heel snel achterelkaar zijn waardoor je zo weer bij Start bent.

Ik vrees dat dit tablet terminaal ziek is. Jammer wat hij ziet er nog zo perfect uit.

Heeft iemand wel eens zo'n tablet open gemaakt? Ifixit laat het wel zien, maar is die daarna nog bruikbaar.

[ Voor 25% gewijzigd door bluelion op 03-03-2019 14:42 . Reden: Update ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluelion
update:
Het probleem is nu enigszins beheersbaar.
Als je bij het inschakelen een hand palm op de back-toets legt, is die daarna minder gevoelig voor ghost touches, is gebleken
Het lijkt bevorderd te worden door het lederen bookcover hoes met ingewerkte magneet strip. Door de hoes te draaien zodat die magneet strip op de andere kant van het scherm zit, gaat die niet automatisch aan bij het open klappen en uit bij het dichtklappen.
Zodoende komt er nu sporadisch ghost touch voor.
Pagina: 1