Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:49
Ik stel deze vraag hier om te kijken wat er doorgaans mogelijk is met onbetaald verlof.
Momenteel werk ik binnen een onderwijsinstelling (projectmatig/ondersteuning), hier hebben we verlof op alle schoolvakanties (zo'n 55 vakantiedagen per jaar), de vakantiedagen bouw ik op dmv adv-uren.
Omdat ik een langeafstandsrelatie heb met mijn vriendin (Azië), heb ik nu genoeg momenten om haar te zien en zijn de aantal vakantiedagen natuurlijk hartstikke ideaal.

Echter zoek ik meer uitdaging en is mijn intentie om vanaf september een nieuwe baan te zoeken. De kans is groot dat ik dan gewoon standaard 20 vakantiedagen in het jaar krijg (4 weken).
Om goed voorbereid te zijn wil ik meer weten over de mogelijkheden van het aanvragen van onbetaald verlof.

Nu lees ik hier en daar wel dat je onbetaald verlof kan aanvragen, maar er is geen wettelijke basis voor de werkgever om het verzoek toe te kennen (tenzij CAO, maar daar ga ik nu even niet van uit).

Mijn vraag is: Als ik 3 (maximaal 4) weken aan onbetaald verlof zou willen opnemen (zodat ik mijn vakantiedagen kan aanvullen), met als reden om te kunnen reizen, om zodoende mijn vriendin te kunnen zien. In hoeverre zijn werkgevers bereid om hierin mee te gaan?
Even voor de duidelijkheid: Het gaat dan niet om een reis van 7-8 weken achter elkaar, maar bijvoorbeeld 2 momenten in het jaar waarbij ik minimaal 3 weken kan reizen om mijn vriendin te zien.

Mijn huidige baan is ook mijn eerste fulltime baan, ik werk hier straks 2 jaar. Ik heb dus ook geen idee hoe het elders werkt in het bedrijfsleven. Vandaar dit topic. :)

Hopelijk zijn er ervaringsdeskundigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-06 16:21
Ga gewoon een 32/36 uur contract aan maar werk 40, dan bouw je die vakantiedagen elke maand op. Dit hoor ik een hoop mensen doen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-06 23:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

20 vakantiedagen is wel erg laag. 25 is zo'n beetje het minimum.
Dergelijke zaken verschillen per werkgever. En vaak is er in overleg veel mogelijk. DIt zijn nou typisch de zaken die je als vraag tijdens een sollicitatiegesprek stelt om te kijken of een bedrijf bij je past.

Verder: in de IT is remote werken tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld - loop je tegen een bedrijf aan wat dat niet wil dan moet je er imho gewoon ver weg blijven, want ouderwets en vermoedelijk nog met meer regelingen in het jaar kruik blijven steken.
Maar remote werken betekent ook dat je in overleg vanuit Azie zou kunnen werken. Als zoiets mogelijk is dan zit je natuurlijk helemaal gebakken.

Weet van mijn werkgever dat dergelijke zaken in overleg tussen werknemer, werkgever en klant (want detachering) best mogelijk zouden zijn

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:00
Akkoord met wat "The Eagle" schrijft, maar meestal krijg je die voordelen om wat flexibeler te zijn pas als de vertrouwensband wat opgebouwd is.

Als ik een fulltime ITer zoek, en die begint direct met 6 weken extra verlof, of een 32 uren contract om dat verlof bij elkaar te sparen, dan ben ik daar niet zo enthousiast over.
Remote werken is bij ons zeker mogelijk, maar als je dan in een compleet andere tijdszone gaat zitten, dan vrees ik dat je avonden er anders gaan uit zien dan je wenst als je moet deelnemen aan online meetings etc.

In elk geval dus op tafel leggen bij je sollicitatiegesprekken.
Kan zelfs zijn dat in sommige bedrijven je gewoon mag verkassen naar een Aziatische vestiging, dan is je probleem helemaal opgelost.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:55
Cheezborger schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:14:
Even voor de duidelijkheid: Het gaat dan niet om een reis van 7-8 weken achter elkaar, maar bijvoorbeeld 2 momenten in het jaar waarbij ik minimaal 3 weken kan reizen om mijn vriendin te zien.
Ik vind 20 vakantiedagen wel erg weinig. Hoor vaker 5+ weken vakantie en meestal kun je wel een paar dagen bij kopen. Twee keer 3 weken op vakantie per jaar moet toch heel makkelijk lukken lijkt mij. Dan hoef je niet eens over onbetaald verlof te beginnen in een gesprek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tolmeist
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-01 22:16
Vaak hebben bedrijven een regeling dat het toegestaan is om per jaar 10 dagen onbetaald verlof op te nemen (bij 2 bedrijven waar ik werkzaam ben geweest), of eventueel vakantiedagen te kopen. Ik heb collega's met familie in het buitenland, en na overleg met de werkgever krijgen zij soms langer onbetaald verlof, maar dat ligt er natuurlijk volledig aan in hoeverre je werkgever bereid is hierin mee te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:45
Ik ken ook een paar werkgevers die standaard een 13e maand hebben, maar die kan je eventueel ook (deels) in verlofdagen omzetten. Hierdoor kan je dus ook al richting je 55 dagen per jaar gaan.
Overigens is 20 dagen wel echt weinig, gemiddelde is toch wel 25-30 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-06 08:22
Vraag gewoon in de sollicitatie wat de mogelijkheden zijn. Ik heb bij een werkgever gezeten die hier gewoon een duidelijke regeling voor hadden.

Tot 3 maanden onbetaald verlof om te reizen met behoudt van alle secundaire voorwaarden 1 maal per 2 jaar.

Langer dan 3 maanden betekende lease auto inleveren en geen doorbetaling pensioen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-06 17:39
muffstuff schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:16:
Ga gewoon een 32/36 uur contract aan maar werk 40, dan bouw je die vakantiedagen elke maand op. Dit hoor ik een hoop mensen doen :)
Dat is ook iets wat met de werkgever besproken kan worden, het is niet gegarandeerd dat dat mag. Sommige bedrijven willen ook gewoon dat je netjes 1x in de twee weken die vrije dag opneemt. Zodat je niet opeens heel december vrij wilt nemen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:12
Bedenk ook goed voor jezelf of je 40u wilt werken. Ik ben 27 en ben vorig jaar van 40u naar 36u gegaan en vind het heerlijk. Toegegeven, ik moest wel 10% salaris inleveren, maar omdat jij in de onderhandelingspositie zit straks kun je zelf een voorstel doen met de combinatie uren/salaris en kijken of je een werkgever kunt vinden die zich daar in kan vinden. M'n vriendin en ik kunnen prima rondkomen, dus ik heb liever wat meer vrijheid dan die 10% extra.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 26-02-2019 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:04
Genoeg bedrijven die hier standaard regelingen voor hebben en anders onderhandelen en vastleggen bij contractbesprekingen.

Typisch wil je wel bedrijven vermijden waarbij het gaat om billable hours (consultancy, detachering) en toko's die lease auto's etc aanbieden.

Als ik het me goed herinner kan ik bovenop de 25 vakantiedagen er nog 20 kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-06 18:25
Wettelijk is het 4 keer het aantal uren wat je per week werkt dus bij 40 uur, 20 vakantiedagen.
Veel werkgevers geven daar nog 4 of 5 dagen bij, dan heb je 25.
Verder is CAO vaak zo ingericht dat je adv opbouwt, dan ga je vaak richting 35-40 dagen in totaal wat je per jaar kunt opnemen.

Je kunt bij veel werkgevers ook dagen bijkopen tot een x aantal per jaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Gadgeteer op 26-02-2019 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurges
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01 15:33
Gemeente zoeken. 36 uur contract, werk er 40. Genoeg verplichte dagen en meestal flexibel genoeg om 4 weken verlof te pakken of dan wel niet langer in overleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Deurges schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:17:
Gemeente zoeken. 36 uur contract, werk er 40. Genoeg verplichte dagen en meestal flexibel genoeg om 4 weken verlof te pakken of dan wel niet langer in overleg.
Niet standaard, wel gebruikelijker.

Aan de andere kant, in het bedrijfsleven zie je steeds meer 32 of 36 uur.

Onbetaald verlof is best raar, de standaard is juist parttime werken of ergens werken waar fulltime 36 uur is.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-06 23:23
Onbetaald verlof, sabbatical, het kan als de werkgever mee wil werken. Je hebt recht op verlof, maar wanneer is nog altijd in overleg met de werkgever. Helaas kom je er maar op 1 manier achter en dat is vragen. Aan de andere kant zeg je dat je nu goed zit, kan een reden zijn om te blijven ondanks minder uitdaging.
Misschien iets anders: Hebben jullie plannen om te gaan samenwonen of trouwen? Dit verandert jouw toekomst ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

gron74 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:46:
Onbetaald verlof, sabbatical, het kan als de werkgever mee wil werken. Je hebt recht op verlof, maar wanneer is nog altijd in overleg met de werkgever. Helaas kom je er maar op 1 manier achter en dat is vragen. Aan de andere kant zeg je dat je nu goed zit, kan een reden zijn om te blijven ondanks minder uitdaging.
Dat is wat anders dan structureel meer vakantiedagen.
Daarvoor is parttime werk uitgevonden.
Misschien iets anders: Hebben jullie plannen om te gaan samenwonen of trouwen? Dit verandert jouw toekomst ook.
Die snap ik even niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:19:
[...]

Dat is wat anders dan structureel meer vakantiedagen.
Daarvoor is parttime werk uitgevonden.
Parttime werken is uitgevonden om per week minder te werken. Extra vakanties heb je of onbetaald verlof, of (wat volgens mij vaak makkelijker is) dagen bijkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:08
Er zijn genoeg sectoren waar je via keuzebudget achtige constructies dagen kan bijkopen. Bouw en installatietechniek iets van 43 dagen max, wel verplicht vrij met kerst. Ambtenarij: bijkopen tot meer dan 40 dagen en 40 uur werken bij 36 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Sissors schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:32:
[...]
Parttime werken is uitgevonden om per week minder te werken. Extra vakanties heb je of onbetaald verlof, of (wat volgens mij vaak makkelijker is) dagen bijkopen.
Veel bedrijven kennen hierin juist flexibiliteit.

Word je bijvoorbeeld betaald voor 36 of 38 uur, krijg je er 13 of 26 ATV dagen per jaar bij, of je werkt 40 uur en krijgt voor 40 uur betaald.

Andere bedrijven kun je weer 4x9 werken, zodat je 1 dag per week vrij hebt maar zonder de salarisval van 4x8.

Onbetaald verlof word het in ieder geval niet genoemd, dat is wat anders. Onbetaald verlof gaat voor zover ik weet niet over structurele zaken zoals ieder jaar extra vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:16
Onbetaald verlof is niet standaard, dus de mogelijkheden kunnen per bedrijf verschillen. Mijn vorige werkgever had de mogelijkheid om vakantiedagen bij te kopen, sommige werkgevers bieden een keuzebudget aan waarmee je extra vakantiedagen kan krijgen, soms is het mogelijk als compensatie voor overuren. Als het gaat om bijkopen of keuzebudget, wordt dat vaak in vacatures wel gemeld, compensatie-mogelijkheden voor overuren staan vaak in de personeelsgids, maar puur onbetaald verlof is iets dat echt in overleg moet.

Bespreek het in ieder geval zo vroeg mogelijk in de sollicitatie-procedure, dan voorkom je teleurstellingen aan beide kanten. En zorg dat afspraken ook goed vastgelegd worden, want dit gaat wel om een structureel onbetaald verlof, je wilt niet dat het opeens niet meer mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Je kunt ook je vriendin hierheen halen voor 3 maanden, doe ik ook. Na 3 maanden hier moet ze 6 maanden buiten Europa blijven en in die tijd ga ik daar een week of 3 dan komt ze weer hierheen voor 3 maanden.

Dit loopt allemaal goed. En enigszins om on topic te blijven kan bij mijn werkgever 'ICT' tot 6 dagen bijkopen per jaar.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tommie12 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:30:
Akkoord met wat "The Eagle" schrijft, maar meestal krijg je die voordelen om wat flexibeler te zijn pas als de vertrouwensband wat opgebouwd is.

Als ik een fulltime ITer zoek, en die begint direct met 6 weken extra verlof, of een 32 uren contract om dat verlof bij elkaar te sparen, dan ben ik daar niet zo enthousiast over.
Remote werken is bij ons zeker mogelijk, maar als je dan in een compleet andere tijdszone gaat zitten, dan vrees ik dat je avonden er anders gaan uit zien dan je wenst als je moet deelnemen aan online meetings etc.

In elk geval dus op tafel leggen bij je sollicitatiegesprekken.
Kan zelfs zijn dat in sommige bedrijven je gewoon mag verkassen naar een Aziatische vestiging, dan is je probleem helemaal opgelost.
Dit, het hangt er ook erg vanaf hoe je het brengt.

Verder menig sector heeft dmv ADV veel vrije dagen. Oa in de Metaal en Energie zit je al snel richting de 40. Had er bij mijn vorige werkgever ook zoiets, 38 uur contract, 40 werken, 25 vakantie dagen + wat compensatie voor geen overuren mogen schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:32
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:39:
[...]

Ik vind 20 vakantiedagen wel erg weinig. Hoor vaker 5+ weken vakantie en meestal kun je wel een paar dagen bij kopen. Twee keer 3 weken op vakantie per jaar moet toch heel makkelijk lukken lijkt mij. Dan hoef je niet eens over onbetaald verlof te beginnen in een gesprek.
25 is inderdaad wel een beetje een minimum voor werk waarvoor je gestudeerd hebt.. Maar 2x 3 weken zit je dus al op 30 dagen voor alléén die twee tripjes om vriendin te zien. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat TS ook nog wel de gebruikelijke dagen opmaakt aan losse plukjes (een keer lang weekendje weg, een bruiloft, een paar dagen klussen aan huis, etc.), en misschien ook nog wel eens een weekje met vrienden gaan skiën ofzo. Dan zit je toch al snel aan die 7 a 8 weken die TS in de topicstart noemt ;) ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-06 23:23
@unezra ik bedoelde met mijn opmerking over samenwonen etc. dat je leven dan verandert en mogelijk dan ook de wensen rondom je baan. Ook iets om rekening mee te houden ... dacht ik zo .... 😁

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-06 18:47

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Eens met Rukapul, vermijd bedrijven waar het gaat om billability. Zelfs als ze tijdens de sollicitatiegesprekken het doen voorkomen alsof ze flexibel zijn en er overal over te praten is, blijkt achteraf vaak dat dat niet het geval is, of dat binnen een paar jaar de regels heel erg aangescherpt worden. Meerdere keren meegemaakt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:53

Theo

moederbord

Onbetaald verlof is vaak ook vastgelegd in een CAO waarbij er een maximum is; bijvoorbeeld max 10 dagen per jaar.

Maar wat hierboven ook meermaals gezegd is; 20 vakantiedagen per jaar is wel héél erg karig; als je onder een CAO valt is 30+ eerder de standaard, eventueel aangevuld met ADV dagen. Ikzelf heb via CAO 40 dagen aan ADV en vakantiedagen samen, en dit is niet uitzonderlijk..

Als je als werknemer gewild bent op de arbeiidsmakt dat kun je met een sollicitatie ook gewoon je wensen aangeven dat je een driemaal per laar 2 weken weg wil. Je kan dan een contract aangaan voor 36 uur en wekelijks 4 overuren maken. Of je maakt gebruik van de mogelijkheden om dagen bij te kopen. Of je overlegt een andere regeling.

Basis hierbij is; overleg het van te voren en geef met met een sollicitatie aan.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:49
Bedankt voor alle informatie!

Het is nu duidelijk voor mij welke regelingen er bestaan, en op welk moment je hierover in gesprek moet gaan met de (toekomstige) werkgever. Mijn huidige werkgever wil mij na alle waarschijnlijkheid een vast contract aanbieden (dit heeft hij al eerder vermeld aan mij). In mijn huidige functie/omstandigheden wil ik niet blijven, dus dan zou er wel wat moeten veranderen.
Mocht ik naar een andere werkgever op zoek gaan, dan weet ik nu op welk moment ik hierover kan onderhandelen.

Overigens bekeek ik net de CAO van mijn huidige werkgever, daar is wel een procedure/regeling voor onbetaald verlof in op genomen met duidelijke bepalingen en informatie. Dit is natuurlijk wel fijn voor mijn situatie en mijn langeafstandsrelatie.
Uiteindelijk moet ik zelf een keuze maken en goed nadenken over de consequenties. :)
Het is fijn om te weten dat je niet vast zit aan de 20/25 vakantiedagen, en dat er genoeg mogelijkheden zijn om dat uit te breiden.
Bijlage I: Regeling onbetaald verlof

Artikel 1
Definities en doel van de regeling
1. Op deze regeling zijn de begripsbepalingen van hoofdstuk 1 van de cao van toepassing.
2. Deze verlofregeling is een regeling voor de opname van onbetaald verlof door de
werknemer. De werknemer kan met inachtneming van de bepalingen uit deze regeling
met behoud van zijn functie onbetaald verlof opnemen. De werknemer kan dit verlof
gebruiken voor doelen die hij zelf bepaalt.

Artikel 2
Verlof opnemen
De werknemer kan met de werkgever schriftelijk overeenkomen dat hij onbetaald verlof
opneemt. De werkgever en werknemer bepalen in onderling overleg de duur en de omvang
van het verlof.

Artikel 3
Procedure verlofaanvraag
1. De werknemer vraagt het onbetaald verlof schriftelijk aan bij de werkgever. Bij zijn
aanvraag vermeldt hij de exacte periode en omvang van het gewenste verlof.
2. De werknemer doet zijn aanvraag ten minste 3 maanden voor de gewenste
ingangsdatum van het verzoek. De werkgever staat een kortere aanvraagtermijn toe als
dat op grond van de omstandigheden redelijk is of als dat voor zorgdoeleinden dringend
vereist is.
3. Tenzij de continuïteit van de bedrijfsvoering zou worden geschaad door het voorgestelde
tijdstip, de vorm of de duur van het verlof, stemt de werkgever in met de verlofaanvraag.
4. De werkgever deelt de werknemer binnen één maand nadat deze de aanvraag heeft
ingediend, schriftelijk mee of hij al dan niet instemt met het onbetaald verlof. Een
afwijzing van het verzoek tot onbetaald verlof wordt met redenen omkleed. De
werkgever en de werknemer zoeken samen een alternatief.
5. Indien de werkgever instemt met het onbetaald verlof, leggen werkgever en werknemer
uiterlijk 2 weken voor de ingangsdatum schriftelijk de volgende gegevens vast:
− de ingangsdatum,
− de einddatum,
− de omvang van het verlof, en
− indien van toepassing, bijzondere afspraken over de terugkeer.
Artikel 4
Voortijdige beëindiging van het verlof
Voortijdige beëindiging van het verlof is in beginsel niet mogelijk.
178

Artikel 5
Consequenties voor arbeidsvoorwaarden en vergoedingen
1. Gedurende het onbetaald verlof bestaat er geen aanspraak op loon.
2. De werknemer die in deeltijd onbetaald verlof geniet, wordt beschouwd als een
deeltijdwerknemer.
3. Voor zover het verlof niet langer duurt dan 6 maanden, verhaalt de werkgever 40% van
de pensioenpremie over de verlofuren op de werknemer. Voor zover het verlof langer
duurt dan 6 maanden, maar niet langer dan 12 maanden, verhaalt de werkgever 60% van
de pensioenpremie over de verlofuren op de werknemer. Bij voortduren van het verlof
na 12 maanden draagt de werkgever niet meer bij in een eventuele verdere
pensioenopbouw over de verlofuren. Indien de werknemer tijdens het onbetaald verlof
een uitkering uit het levenslooptegoed van minder dan 70% van het salaris direct
voorafgaand aan het verlof ontvangt, wordt de pensioenopbouw voortgezet naar rato
van het percentage uit het levenslooptegoed. Onder pensioenpremie wordt in het kader
van deze bepaling verstaan de pensioenpremie ABP conform artikel 4, lid 2 en 3 van de
pensioenovereenkomst. Dit houdt in dat onder pensioenpremie valt de verschuldigde
premie OP/NP, de premie anw-compensatie, de overgangspremie VPL en de premie
arbeidsongeschiktheidspensioen. Wijzigingen in artikel 4, lid 2 en 3 van de
pensioenovereenkomst ten aanzien van de samenstelling van de pensioenpremie
werken automatisch door in de definitie van pensioenpremie in het kader van deze
bepaling.
4. Over de verlofuren vindt geen opbouw van vakantie plaats.
5. Bij een voltijdverlof van lager dan 3 weken overleggen werkgever en werknemer over de
consequenties voor de tegemoetkoming in de ziektekosten, werkgeversbijdrage in de
kosten van kinderopvang, reis- en verplaatsingskosten, de EHBO-toelage en de overige
door de werkgever aan de werknemer beschikbaar gestelde faciliteiten. Zij kunnen
hierbij afspraken maken die afwijken van het ter zake in de cao bepaalde.

Artikel 6
Ziekte, zwangerschap en bevalling tijdens de verlofperiode
1. Indien de werknemer gedurende de verlofperiode ziek wordt, loopt het verlof door.
2. Indien de ziekte doorloopt tot na het einde van de verlofperiode, ontstaat het recht op
doorbetaling van loon op de eerste dag na de verlofperiode.
3. Bij langdurige ziekte heeft de werknemer het recht om de opname van het onbetaald
verlof op te schorten. Dit recht ontstaat op het moment waarop de werknemer na
melding van de ziekte bij de werkgever, ten minste 4 weken aaneengesloten ziek is
geweest en naar verwachting van de bedrijfsarts de ziekte van langdurige aard zal zijn. Er
is sprake van een ziekte van langdurige aard indien binnen 2 maanden na afloop van de
genoemde 4 weken redelijkerwijs geen herstel te verwachten is.
179
4. Vanaf het moment waarop het onbetaald verlof wordt opgeschort heeft de werknemer
alle bij de werkgever geldende verplichtingen inzake re-integratie.
5. Voor de duur van het zwangerschaps- en bevallingsverlof wordt het onbetaald verlof
opgeschort.

Artikel 7
Functiegarantie bij onbetaald verlof
1. Uitgangspunt is dat de eigen functie bij terugkomst beschikbaar is voor de werknemer.
2. De werknemer heeft bij terugkomst recht op het maandsalaris dat hij verdiende op de
laatste werkdag voor het verlof, in voorkomende gevallen gecorrigeerd met een caoverhoging.
3. Indien het door zwaarwichtige bedrijfsbelangen niet mogelijk is de werknemer terug te
laten keren in zijn eigen functie, zal de werkgever in overleg met de werknemer een
vergelijkbare functie of een functie op hetzelfde salarisniveau zoeken.

Artikel 8
Overlijden
Voor de toepassing van artikel 7.7 lid 1 van de cao wordt de overleden werknemer geacht
geen onbetaald verlof te hebben genoten.

Artikel 9
Overgangsrecht Regeling sabbats- of seniorenverlof
De Regeling sabbats- of seniorenverlof is vervallen per 1 augustus 2006. Het tegoed dat een
werknemer op grond van deze regeling op 31 juli 2006 had opgebouwd, kan vanaf die datum
niet meer toenemen. De werknemer neemt dit tegoed op enig moment in de vorm van
verlof op. Op de opname van het verlof is artikel 3 van overeenkomstige toepassing. Op het
opgenomen verlof blijft het bepaalde in bijlage H van de cao, zoals deze luidde op 31 juli
2006, van toepassing.

Artikel 10
Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist de werkgever in overleg met de
OR.

Artikel 11
Inwerkingtreding
Deze regeling is in werking getreden op 1 augustus 2006''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Cheezborger Volgens mij ga je nog steeds voorbij aan waar dat onbetaald verlof voor is bedoeld.
Feit alleen al dat je het 3 maanden tevoren *moet* aangeven zegt mij dat dit niet is wat je wil. :)

Plus, je salaris staat op dat moment stil. Als je 3 weken onbetaald verlof op neemt, krijg je die maand dus maar iets meer dan 1 week salaris.

Wat je wil, is extra vakantiedagen, zodat je salaris regulier door loopt, maar hooguit iedere maand wat lager is. (Of waarbij je het betaald van een eventuele 13e maand.)

Ter vergelijk:
In mijn (2-mans) team kan ik bij wijze van spreke een dag tevoren nog verlof aanvragen (al plannen we het meestal wel enkele weken tot maanden tevoren) en hebben we ieder jaar opnieuw de keuze 36, 38 of 40 uur te werken en 36, 38 of 40 uur uitbetaald te krijgen. Het zgn. caffetariamodel.

Een of 2 dagen verlof regelen we vaker soms letterlijk een dag tevoren. "Collega, ik heb vandaag niet zo lekker geslapen. Morgen staat er niets in de agenda. Vind je het goed als ik morgen een snipperdag op neem?" Bijna altijd is het antwoord "natuurlijk, veel plezier". :)

Pagina: 1