Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-05 06:49
tl;dr: Officiële stukken die van een gelegaliseerde handtekening voorzien moeten worden? Ga naar de gemeente en laat je geen poot uitdraaien door de notaris.

Ik ben één van de erfgenamen van een nalatenschap die door een notaris aan de andere kant van het land wordt afgewikkeld. Deze heeft mij stukken toegestuurd om te tekenen, maar dat moet dan in aanwezigheid van de notaris. Deze stelt dan mijn identiteit vast en controleert de ter plekke gezette handtekening met die om mijn ID. Dat kan gratis bij hem op kantoor, maar dat is voor mij niet aantrekkelijk door de afstand. Als alternatief geeft hij de mogelijkheid te tekenen bij een lokale notaris. De kosten van deze zgn legalisatie door een notaris liggen rond de € 50,=.

De gemeente biedt ook zo'n service aan, maar dan rond de € 10,= (mijn gemeente € 7,=). Op mijn vraag bij het betreffende notariskantoor of de gemeente de legalisatie ook kon doen kreeg ik de reactie: nee, moet een notaris zijn.
Een random notariskantoor met een stukje over legalisatie op zijn website stelt telefonisch dat het verschil is dat de notaris de identiteit vaststelt en zich niet beperkt tot de check op de handtekening. Hij kon niet zoveel met mijn tegenwerping dat de gemeente datzelfde ID juist heeft uitgegeven en zo mijn identiteit al heeft vastgesteld.

Vervolgens mijn gemeente gebeld en die bevestigde mijn indruk: notariskantoren willen dit soort klusjes binnen de eigen branche houden. De gemeente checkt zeker wel de identiteit en heeft in geval van twijfel zelfs veel meer mogelijkheden om die vast te stellen. Denk aan vragen naar gegevens over de ouders, of eerdere adressen.

Dus ik ga naar de gemeente. Benieuwd of de behandelend notaris er nog op terugkomt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Marcva op 26-02-2019 13:13 . Reden: typo en puntje i ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Toevallig recent inderdaad hetzelfde gehoord van familie. Het is onbekend, en notarissen zeggen iig initieel dat het bij een andere notaris moet gebeuren, maar een gemeente kan het ook gewoon voor een fractie van de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:17
Vandaag weer wat geleerd! (y)
Houd je ons op de hoogte van de uitslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
daan! schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:45:
Vandaag weer wat geleerd! (y)
Houd je ons op de hoogte van de uitslag?
Zeker. Maar geduld: ik kan pas eind van de week naar de gemeente ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcva
@daan!
Bij de gemeente moet je per document betalen. Ik weet niet of het tarief van de notaris meerdere stukken behelst.
De gemeente heeft 3 stukken voor me gelegaliseerd en er 2 gerekend. Is was € 14,= kwijt.

Inmiddels ligt e.e.a. een week of 3 bij de notaris. Ik heb niks van 'm gehoord. Ik zeg "geen bericht, goed bericht" .
Leve de gemeente :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:44
Je kunt toch ook het notariskantoor machtigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:45:
Ik heb het gevoel dat je dan voor de machtiging net zo goed een gelegaliseerde handtekening nodig hebt, en dan kan je van voren af aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badjakker
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:04
Kan niet zomaar, ook de handtekening op die machtiging zou dan gelegaliseerd moeten worden! Vorige week ivm een aanvaarding erfenis ook mijn handtekening laten legaliseren bij de gemeente, dit op advies van een notaris elders in het land. Liep vlotjes, € 14,30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:34
jeroen3 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:45:
Wat je in principe doet is een machtiging opsturen naar de notaris waarin je de notaris of een ander persoon machtigt om voor jou te tekenen.
Maar deze machtiging moet ook gelegaliseerd zijn.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
badjakker schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:48:
Kan niet zomaar, ook de handtekening op die machtiging zou dan gelegaliseerd moeten worden! Vorige week ivm een aanvaarding erfenis ook mijn handtekening laten legaliseren bij de gemeente, dit op advies van een notaris elders in het land. Liep vlotjes, € 14,30
Klopt. Dat was bij mij ook het geval. Alleen stelde de notaris die de nalatenschap behandelt (aan de andere kant van het land) dat ik stukken bij een ambtgenoot van hem moest laten tekenen. Kosten zeker € 50,=. Hij noemde in de begeleidende brief de gemeente niet en stelde desgevraagd dat het via een notaris moest. Dat heb ik dus niet gedaan.
Ging inderdaad om de machtiging dat de executeur namens mij op mag treden en de aanvaarding van de nalatenschap. Daar kwam nog een gelegaiseerde kopie idee bij. De gemeente verklaart dan dat de kopie "origineel" is.
Kortom: de beroepsgroep van notarissen doet nogal aan onjuiste voorlichting.
De dame bij de gemeente herkende dat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Notarissen willen denk ik niet aan de legalisatie van een gemeente meewerken. Notarissen spelen op zekerheid omdat ze persoonlijk aansprakelijk gehouden kunnen worden. Een verklaring van een gemeente vinden ze denk ik niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02:54

Yucon

*broem*

Ik ben benieuwd. Maar wat ben je nu precies verder dan de uitspraak van de notaris de aanwezigheid van een andere notaris te accepteren? Op deze manier lijkt het alsof je vooraf al weet dat ze hem gaan weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ze mogen dat helemaal niet weigeren. En ik vermoed dat het moeilijk doen erover meer te maken heeft met de eigen beroepsgroep helpen dan dat ze bang zijn dat het niet goed genoeg zou zijn ofzo. Ze hebben niks voldoende te vinden, ze hebben het gewoon te accepteren.

Maar blijkbaar zijn er dus ook notarissen die het wel netjes als optie doorgeven.

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 23-03-2019 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Ik weet niet of ze mogen weigeren. Notaris mag in beginsel niet zomaar weigeren en moet daar redenen voor hebben. De notaris moet volgens zijn regels de identiteit van de partijen goed controleren.

De notaris die de legalisatie eist wil 100% zeker weten dat de handtekening is gezet door degene die op het stuk staat, de ligitimatie moet worden gescheckt en ik denk dat ook GBA zal worden gecheckt.

Een andere notaris die een stuk legaliseert is aansprakelijk indien hij een fout maakt in de legalisatie (persoon bestaat niet, legitimatie klopt niet, foto klopt niet). De benadeelde notaris kan naar de Koninklijke Notariele Beroepsorganisatie en zijn beklag doen en tevens is de andere notaris persoonlijk aansprakelijk. Bij de Gemeente is dit een ander verhaal. Bureaucratie, de vraag of de medewerker in kwestie heeft opgelet en wat heeft hij nu precies gecontroleerd ook?

Ik begrijp de notaris wel die dit weigert. Er zou tussen de gemeenten en notariaat hier betere afspraken over moeten komen. Een notaris loopt persoonlijk een groot risico, en degene bij de Gemeente niet.

Een notaris die wel accepteert zal denk ik met de gemeente hebben overlegd en e.e.a. hebben afgestemd. Goede notaris dan wel, indien die een goede relatie heeft met een persoon bij die gemeente komt het wel in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:32
Marcva schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:02:
tl;dr: Officiële stukken die van een gelegaliseerde handtekening voorzien moeten worden? Ga naar de gemeente en laat je geen poot uitdraaien door de notaris.

Ik ben één van de erfgenamen van een nalatenschap die door een notaris aan de andere kant van het land wordt afgewikkeld. Deze heeft mij stukken toegestuurd om te tekenen, maar dat moet dan in aanwezigheid van de notaris. Deze stelt dan mijn identiteit vast en controleert de ter plekke gezette handtekening met die om mijn ID. Dat kan gratis bij hem op kantoor, maar dat is voor mij niet aantrekkelijk door de afstand. Als alternatief geeft hij de mogelijkheid te tekenen bij een lokale notaris. De kosten van deze zgn legalisatie door een notaris liggen rond de € 50,=.

De gemeente biedt ook zo'n service aan, maar dan rond de € 10,= (mijn gemeente € 7,=). Op mijn vraag bij het betreffende notariskantoor of de gemeente de legalisatie ook kon doen kreeg ik de reactie: nee, moet een notaris zijn.
Een random notariskantoor met een stukje over legalisatie op zijn website stelt telefonisch dat het verschil is dat de notaris de identiteit vaststelt en zich niet beperkt tot de check op de handtekening. Hij kon niet zoveel met mijn tegenwerping dat de gemeente datzelfde ID juist heeft uitgegeven en zo mijn identiteit al heeft vastgesteld.

Vervolgens mijn gemeente gebeld en die bevestigde mijn indruk: notariskantoren willen dit soort klusjes binnen de eigen branche houden. De gemeente checkt zeker wel de identiteit en heeft in geval van twijfel zelfs veel meer mogelijkheden om die vast te stellen. Denk aan vragen naar gegevens over de ouders, of eerdere adressen.

Dus ik ga naar de gemeente. Benieuwd of de behandelend notaris er nog op terugkomt :)
Ben je er van bewust dat als je bijvoorbeeld je familie uit het buitenland wil uitnodigen die met 5 mensen zijn en je ook garant moet staan dat je dan maar liesfst 10 handtekeningen nodig hebt als je getrouwd bent en dat een notaris dan toch wel een heel stuk goedkoper is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
boyette schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:53:
[...]

Ben je er van bewust dat als je bijvoorbeeld je familie uit het buitenland wil uitnodigen die met 5 mensen zijn en je ook garant moet staan dat je dan maar liesfst 10 handtekeningen nodig hebt als je getrouwd bent en dat een notaris dan toch wel een heel stuk goedkoper is.
Dat zou zo maar kunnen. Lijkt mij een andere casus. Het ging mij er meer om dat notarissen onjuiste informatie verstrekken aangaande legalisatie, namelijk: dat moet via ons.
Er is een alternatief: de gemeente. Neem die mee in je afweging.
Ik hou niet van monopolies. Concurrentie is goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:32
Marcva schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:39:
[...]

Dat zou zo maar kunnen. Lijkt mij een andere casus. Het ging mij er meer om dat notarissen onjuiste informatie verstrekken aangaande legalisatie, namelijk: dat moet via ons.
Er is een alternatief: de gemeente. Neem die mee in je afweging.
Ik hou niet van monopolies. Concurrentie is goed :)
Je bent ook niet gebonden aan de gemeente waar je woont en kan ook gaan shoppen en naar de goedkoopste gemeente gaan

ik denk overigens dat er over het algemeen gedacht wordt dat dit alleen bij je eigen gemeente kan
en dat de kennis dat dit ook bij een notaris kan wat veel duurder is over het algemeen of bij een andere gemeente juist onbekend is.

[ Voor 19% gewijzigd door boyette op 18-01-2020 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
boyette schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 00:29:
[...]

Je bent ook niet gebonden aan de gemeente waar je woont en kan ook gaan shoppen en naar de goedkoopste gemeente gaan

ik denk overigens dat er over het algemeen gedacht wordt dat dit alleen bij je eigen gemeente kan
en dat de kennis dat dit ook bij een notaris kan wat veel duurder is over het algemeen of bij een andere gemeente juist onbekend is.
Ik ben in eerste instantie wel een "fan"van de notaris. Indien je een stuk hebt gelegaliseerd hoef je dat niet iedere keer te doen indien je achter elkaar de handtekeningen zet. Indien je bekend bent bij deze notaris zou er op een bepaald moment een bepaald vertrouwen moeten zijn dat jij degene bent met die handtekening, dat is wel enigzins gebruikelijk met bedrijven (de directie hoeft niet iedere keer naar de notaris indien ze elke maand een besluit nemen en die tekenen) maar prive personen durf ik niet direct te zeggen. Het ligt er ook aan wat voor document het is en wat er instaat en wat er gebruikelijk is is mijn ervaring.

De gemeente zal de handtekening legaliseren indien je aan het loket komt is mijn vermoeden en de persoon die het doet is geen notaris en een ambtenaar die alleen een paspoort of ID controleert en kijkt of jij die zelf echt tekent. De gemeente zal geen aansprakelijkheid accepteren indien het achteraf toch niet blijkt te kloppen, althans dat vermoed ik. Ik heb nooit gemeente ingeschakeld.

Als ondernemer vind ik wel dat een notariele legalisatie iets steviger is dan een legalisatie door de gemeente. Maar als het werkt dan werkt het. Als ik als wederpartij moet vertrouwen op een legalisatie ben zou ik niet blij zijn met een gemeentestempel. Verder kan je je niet verhalen indien het toch niet klopt. Succes bij de gemeente die werken soms wat traag en je hebt wellicht geen naam van de legalisator, dus wie heeft het goedgekeurd en wat diegene wel bevoegd om te legaliseren namens de gemeente?

Notaris heb je nog een register een een beroepsorganisatie etc maar de gemeente heb je alleen een telefoonnummer en moet je denk ik wat geduldiger zijn.

Indien je dus meerdere legalisaties hebt of het is een heel belangrijk stuk en je wilt zeker zijn van je zaak kies dan de notaris van een leuk middelgroot kantoor. Kost denk ik rond de EUR 100 voor een simpele handtekening op een gebruikelijk document. De Gemeente is vast stuk goedkoper en kan ook uiteraard maar wat is het risico indien iemand later je handtekening betwist?
Pagina: 1