zoeken en optellen van meerdere cellen met meerdere criteria

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1185548

Topicstarter
Voor een schoolproject moest ik de parkeercapaciteit berekenen van een wijk in exel.
Hiervoor moet ik elke straat een sectie nummer geven en alle verschillende soorten parkeerplaatsen aangeven.
Nu wil ik de gegevens die ik heb bij de correcte rij invullen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/eiwnfwqf2ai.png

De linkerkant zijn de ruwe gegevens en de rechterkant moet de georganiseerde blad worden.

om te beginnen wil ik in de rechter rij 'parkeer vlakken' de 'capaciteit' weten. parkeervlakken zijn bij de linkerkant in de rij soortpark met de letters h en l (de l is trouwens en L)

dus ik heb een formule nodige die eerst in de ruwe gegevens de 'sectiek' opzoekt en daarna van die rijen in 'soortpark' onderscheid maakt tussen h,l en r en dan de capaciteit van de h en l optelt die hij daarna plaatst aan de linkerkant in 'parkeer vlakken'.

ik heb gevonden dat countifs misschien hier voor werkt maar exel gebruikt deze formule niet.
in de afbeelding staat een formule met daarin ongeveer wat ik wil maar die doet het niet.

Beste antwoord (via Anoniem: 1185548 op 26-02-2019 12:32)

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Anoniem: 1185548 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:29:
[...]
ik krijg een ongeldige naam fout als ik sumif gebruik maar als ik som.als gebruikt werkt het
Dat je Nederlandse formulenamen moet gebruiken als je een Nederlandse Excelversie gebruik, lijkt me logisch. Ik gebruik zelf een Engelstalige versie, en zal dus hieronder ook het antwoord in een Engelstalige formule geven. Ik spreek geen Excel-Nederlands :)
[...]
wat ik bedoel is dat ik nadat de formule de rijen met sectiek 1 heeft gevonden moet hij kijken in de rij Soortpark en dan alleen de rijen die l of h hebben optellen.
Als je de forrmule aanpast als volgt, telt hij alleen de rijen op die een 'h' hebben:
code:
1
=SUMIFS(F:F;H:H;K2;B:B;"h")

Deze formule telt alles in kolom F op, als zowel het getal in kolom H overeenkomt met kolom K en er in kolom B een "h" staat. Je kunt de 'h' natuurlijk aanpassen hoe je wilt voor je andere categorieen.

EDIT: volgens mij in de Nederlandse variant hiervan "SOMMEN.ALS", zoals hierboven gesuggeerd door @Snowmiss.

[ Voor 14% gewijzigd door Cpt.Morgan op 26-02-2019 12:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Excel ondersteund wel degelijk COUNTIFS. Maar in dit geval lijkt me SUMIF een betere oplossing:

Voor cel L2:
code:
1
=SUMIF(H:H;K2;F:F)

Dit telt alles in kolom F op, als het getal in K2 overeenkomt met het corresponderen getal in kolom H. Wat je wilt met het onderscheid tussen h en l begrijp ik niet uit je verhaal.

EDIT: Naar aanleiding van de opmerking van @Snowmiss hieronder: ik gebruik hier de Engelstalige formulenamen. Er zijn ook Nederlandstalige varianten van.

[ Voor 70% gewijzigd door Cpt.Morgan op 26-02-2019 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-06 17:44
Natuurlijk is er ook nog sommen.als en aantallen.als; daarmee kun je meerdere criteria meegeven voor het eindtotaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Cpt.Morgan schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:09:
Excel ondersteund wel degelijk COUNTIFS. Maar in dit geval lijkt me SUMIF een betere oplossing:

Voor cel L2:
code:
1
=SUMIF(H:H;K2;F:F)

Dit telt alles in kolom F op, als het getal in K2 overeenkomt met het corresponderen getal in kolom H. Wat je wilt met het onderscheid tussen h en l begrijp ik niet uit je verhaal.
ik krijg een ongeldige naam fout als ik sumif gebruik maar als ik som.als gebruikt werkt het

wat ik bedoel is dat ik nadat de formule de rijen met sectiek 1 heeft gevonden moet hij kijken in de rij Soortpark en dan alleen de rijen die l of h hebben optellen.
want veder het bestand in komt in de rij ook een r voor en die moet ergens anders opgeteld worden.

sectiek soortpark capaciteit
1 h 3
1 h 4
1 l 1
1 r 2
2 h 3
2 r 1
2 r 7
2 r 2

in deze situatie moet ik bij sectiek 1 bij parkeervlakken ik een 8 krijgen en bij sectiek 2 een 3 krijgen.
maar met jouw formule krijg ik bij sectiek 1 een 10 en bij sectiek 2 een 13 want de formule neemt nog geen informatie mee van de 'soortpark'

als dat het wat duidelijker maakt
Snowmiss schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:15:
Natuurlijk is er ook nog sommen.als en aantallen.als; daarmee kun je meerdere criteria meegeven voor het eindtotaal.
ik had deze formule nog niet gevonden ga hier wat mee spelen

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1185548 op 26-02-2019 11:31 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
[...]
Dat je Nederlandse formulenamen moet gebruiken als je een Nederlandse Excelversie gebruik, lijkt me logisch. Ik gebruik zelf een Engelstalige versie, en zal dus hieronder ook het antwoord in een Engelstalige formule geven. Ik spreek geen Excel-Nederlands :)
[...]
Als je de forrmule aanpast als volgt, telt hij alleen de rijen op die een 'h' hebben:
code:
1
=SUMIFS(F:F;H:H;K2;B:B;"h")

Deze formule telt alles in kolom F op, als zowel het getal in kolom H overeenkomt met kolom K en er in kolom B een "h" staat. Je kunt de 'h' natuurlijk aanpassen hoe je wilt voor je andere categorieen.

EDIT: volgens mij in de Nederlandse variant hiervan "SOMMEN.ALS", zoals hierboven gesuggeerd door @Snowmiss.

[ Voor 14% gewijzigd door Cpt.Morgan op 26-02-2019 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dank je @Cpt.Morgan dit werkt
stel nu als ik de "h"en de "l" bij elkaar wil optellen moet ik dan dit doen:
code:
1
 =SOMMEN.ALS($F:$F;$H:$H;$K2;$B:$B;"h";)+SOMMEN.ALS($F:$F;$H:$H;$K2;$B:$B;"l";)

of kan ik het op een manier doen waardoor de code wat kleiner is zoals dit:

code:
1
=SOMMEN.ALS($F:$F;$H:$H;$K2;$B:$B;OF("h";"l";))

de formule hierboven werkt niet maar is er een manier om deze wel te laten werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Anoniem: 1185548 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:39:
dank je @Cpt.Morgan dit werkt
stel nu als ik de "h"en de "l" bij elkaar wil optellen moet ik dan dit doen:
code:
1
 =SOMMEN.ALS($F:$F;$H:$H;$K2;$B:$B;"h";)+SOMMEN.ALS($F:$F;$H:$H;$K2;$B:$B;"l";)

of kan ik het op een manier doen waardoor de code wat kleiner is zoals dit:

code:
1
=SOMMEN.ALS($F:$F;$H:$H;$K2;$B:$B;OF("h";"l";))

de formule hierboven werkt niet maar is er een manier om deze wel te laten werken?
Dat kan wel compacter, maar dan moet je met array-functies gaan werken. De volgende functie zou moeten werken, maar die moet je dan wel met CTRL-ENTER in je cel bevestigen (ipv gewoon ENTER), zodat Excel weet dat je een array functie invoert.
code:
1
=SOM(SOMMEN.ALS($F:$F;$H:$H;$K2;$B:$B;{"h";"l"}))

Met array functies werken kan nog wel tricky zijn, als je niet precies weet/begrijpt wat ze doen. Mocht je tegen problemen aanlopen, is het waarschijnlijk makkelijker voor de lange notatie te gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Cpt.Morgan op 26-02-2019 13:04 ]

Pagina: 1