• Romeowhite
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23-09 16:35

Steeds meer Nederlanders doen het, betalen met een wearable. Banken vergroten voortdurend de mogelijkheden voor hun klanten op dit gebied. Zo konden klanten van de Rabobank al een tijdje betalen met hun Garmin-smartwatch en sinds kort heeft de bank ook Fitbit Pay aangesloten.

In het frontpage artikel doen we een oproep aan de Rabobank-klanten om zich aan te melden voor het testpanel om de Garmin pay of Fitbit pay te testen. De reviews zullen, anders dan veel andere reviews op Tweakers, niet in de Pricewatch, maar in dit forumtopic verschijnen. Dit is omdat het hier gaat om het betalen met de Garmin en Fitbit, en niet om de technische aspecten van de wearables zelf. De winnaars zullen hun ervaringen dus delen in dit forumtopic. Heb jij al vragen voor de testers? Schroom niet om ze hieronder te stellen en wie weet gaan ze met jouw vraag aan de slag.

[Voor 3% gewijzigd door Romeowhite op 26-02-2019 10:11. Reden: Banner]

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

De URL geeft een 404 pagina.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• Romeowhite
De pagina gaat om 08:00u live!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik hoop dat degene die hem gaan testen, ook op de een of andere manier de privacy kunnen testen.

Meer dan ik dacht...

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

streamnl schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:59:
Ik hoop dat degene die hem gaan testen, ook op de een of andere manier de privacy kunnen testen.
Dat kan je, naar ik aanneem (ik heb nul zicht op deze test en heb een andere smartwatch dus kan niet meedoen), vast door de algemene voorwaarden, privacy policy, etc door te nemen. Van de smartwatch maker, van de bank algemeen, en van de app zelf.

(Of je technisch mag testen / 'proberen te hacken' is iets dat de bank moet aangeven. Iets zegt me dat ze daar niet blij van worden, anders dan verifieren dat e.e.a. versleuteld gebeurt). Misschien iets dat @Romeowhite kan checken en doorgeven. Het is niet ongehoord in deze doelgroep om verder te willen testen dan alleen de user interface :P

[Voor 10% gewijzigd door F_J_K op 26-02-2019 10:05]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 10:41
Ik heb een Fitbit Versa en gebruik naar alle tevredenheid de Pay functie al, dit in combinatie met een ABN Amro rekening.

Het enige waar ik dan wel tegenaan loop, is dat door de vele verschillende betaalautomaten het de ene keer wat "soepeler" gaat dan de andere keer. Oftewel hoe dichtbij je hem aan de "juiste" zijde moet houden.

Maar desalniettemin, wens ik de Rabo testers veel plezier toe !

• Romeowhite
@F_J_K Uiteraard mag je het proberen te hacken. Als we eerlijk zijn, worden de producten hier namelijk alleen maar beter van;). Zo ziet Rabobank dit ook. Echter ligt de focus bij dit Testpanel wel bij de gebruikersgemak- en ervaring. Dus hoe het pay systeem je in het dagelijks gebruik bevalt. Hopelijk heb ik hiermee je vraag beantwoord!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04:07
Aan de ene kant: ja! Aan de andere kant: ik heb niet zo veel zin in een extra wearable, ik gebruik liever wat ik vaak al bij me heb zoals een Apple Watch. Als ik iets extra's mee moet nemen heeft het al geen zin meer want dan kan je net zo goed een pas meenemen als 'extra'.

Hopelijk gaan de testers ook nadenken over hoe veel spullen ze mee nemen of al mee hebben tijdens zo'n test ;-)

[Voor 17% gewijzigd door johnkeates op 26-02-2019 13:53]

• KnightSimon
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-01 22:22
Op dit moment gebruik ik met plezier Rabobank Wallet op mijn Android telefoon. Ik ben erg benieuwd of betalen met je pols nog makkelijker gaat dan het uit je broekzak vissen van telefoon of pas. Vooral bij het sporten lijkt het mij handig om kleine betalingen te doen in de horeca en bijvoorbeeld op het werk bij de catering voor de lunch. Ik wil wel testen!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
johnkeates schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:53:
Hopelijk gaan de testers gaat Rabobank ook nadenken over hoe veel spullen ze mensen mee nemen of al mee hebben tijdens zo'n test ;-)
En hopelijk gaan ze eindelijk eens nadenken over Apple Pay, toch waanzin dat ze daar niet aan mee willen doen.

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:07

P1nGu1n

Developer

@Romeowhite, ik kan niet stemmen.

https://tweakers.net/ext/f/MWcXPCOrmZ6hMf4NDqagUD7p/full.png

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

• JJerome
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-09 06:44

• Romeowhite
@P1nGu1n en @JJerome We zijn achter de schermen aan het kijken hoe dit kan..! Thanks.

• Romeowhite
@P1nGu1n en @JJerome de poll werkt weer.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:36

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Mag de Garmin of Fitbit houden na review periode of wordt het weer opgehaald?

Review QNAP TS-230 NAS

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:24
De zes winnaars mogen de Garmin of Fitbit (afhankelijk van welk product wordt getest) houden nadat alle reviews zijn geplaatst en de videoreview is opgenomen.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Taennyn
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-03 08:03

Taennyn

Elder Root

Ik ben eigenlijk best benieuwd in het verschil in tempo als je aan de kassa staat tussen de horloge en pinpas. Aangenomen dat je niet volcontinu dingen aan het bestellen bent, is natuurlijk vlotte doorstroming wel wenselijk om je pinpas in je zak te laten zitten. Zoals met de Forerunner 410 vroegah die een bezel had waarmee je rondjes moet gaan zitten draaien lijkt me niet de meest vlotte manier om je pincode in te vullen.

En natuurlijk is het wel handig dat je pincode niet zomaar meegelezen kan worden door een of andere meeloerende gek.

En op welke afstand doet die horloge het met pinautomaten? Met een handheld ding op het terras zal het geen probleem zijn, maar bij een inbouw pinding kunnen die extra centimeters natuurlijk het gebruik onmogelijk maken.

En als laatste, en deze is zo vaak gevraagd dat het me verbaast dat dit niet direct bij de instructivideo zit: heb je enkel die horloge nodig of moet de "companion app" gekoppeld blijven?

[Voor 62% gewijzigd door Taennyn op 05-03-2019 14:58. Reden: Zoveel vragen die ik niet in 1 keer verzin]

Listen to me at your own risk.

• cefas
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-09 21:17

Betalen met je wearable mijn eerste stappen

Aangezien ik een van de gelukkigen ben die namens Tweakers en de Rabobank een smartwatch mag testen hierbij alvast een verslag van mijn ervaring van de eerste 2 dagen testen met een Garmin Vivoactive 3 Music
.
Nadat vrouwlief het pakketje in ontvangst nam (najah pakketje het was een niet zo kleine A3 bubbel envelop met een bobbel in het midden tot grote hilariteit van de postbode) kreeg ik al van vrouwlief te horen waar blijft die van mij en hebben ze ook een vrouwen smartwatch in het paars

Eerste indruk

De Garmin zit in een “standaard” horlogedoosje met de gebruikelijke handleiding en usb kabel met een garmin eigen 3-polige aansluiting, deze usb kabel is naar mijn smaak iets te kort (50 cm) zodat ik deze niet makkelijk kan wegwerken in mijn usb laadstation.

Nadat je smartwatch voor de eerste keer hebt aangezet moet je de taal instellen en koppelen met je smartphone met de Garmin Connect app

Wat trouwens vreemd was dat ondanks dat ik de smartwatch op Nederlands had ingesteld alle eenheden op Engels bleven en ik in Garmin Connect niks kon vinden om het in te stellen, bleek dat je eenheden op de smartwatch zelf moet instellen.

Een verder opvallend ding was dat de smartwatch een firmware update nodig had maar dat kan je dus niet met de Garmin Connect software ??, je wordt op je smartphone wel doorverwezen naar de garmin software pagina maar dan kan je verder niks. Om een Garmin te updaten heb je weer een PC nodig waarop je Garmin Express moet installeren deze USB kabel met smartwatch aansluiten op de PC en dan wordt de software geupdate.

En dan nu het positieve 8)7 De Garmin is licht (39 gram) draagt heel makkelijk, is goed en intuïtief te bedienen en wat voor mijn erg belangrijk is, kan rechts gedragen worden. O-)

Bankpas koppelen met je Garmin

Nadat ik in een kwartiertje de smartwatch naar mijn smaak had ingericht was het tijd voor het echte werk mijn Rabobank pas koppelen met de smartwatch.

Daarvoor open je op je telefoon Garmin Connect en daarin kies je Garmin Pay en maak een portemonnee aan

Dan kies je een 4-cijferige pincode (daarover straks meer) je kies je type kaart (Rabobank = Maestro) en accepteert de voorwaarden

En dan kom je in het Kaart toevoegen scherm en daar ben ik best wel even bezig geweest om dit uit te zoeken het staat in elk geval voor mij niet al te duidelijk in de handleiding bij de Rabobank, ik dacht volgens de handleiding dat het je rekening nummer was zoals op je bank pas staat maar dat blijkt niet zo te zijn (na wat pogingen) bleek ik onder Pasgegevens (helemaal onderaan in Rabobank internetbankieren app) te moeten kijken en daar is zelfs een handige knop om je kaartnummer te kopiëren naar je clippie en kun je de geldig tot datum noteren

Dan volgen nog wat gegevens, voorwaarden van de Rabobank en ontvang je een SMS met de activatie code op je bij de Rabobank bekende mobile nummer waarbij kudos voor de Rabobank heel duidelijk staat dat het voor Garmin Pay is en strikt persoonlijk is en als je de code hebt ingevoerd.

Dan is Garmin pay klaar voor gebruik waarbij je nog een Gefeliciteerd SMS krijgt van de Rabobank dat je nu een betaalpas hebt voor Garmin Pay

Betalen met de smart watch

Ik moet zeggen het werkt erg makkelijk en is erg snel, het is vergelijkbaar met betalen met je smartphone alleen veel sneller, je hoeft je de smartwatch niet op het pinapparaat te leggen en qua veiligheid er gebruikersgemak is het ook wel goed in balans.

De pin code die je opgeeft in Garmin Pay moet opgeven op je smartwatch als je de eerste keer de Pay pictogram kiest, daarna moet je pin code of na 24 uur opgeven als je weer het pay pictogram kiest of als je je horloge hebt afgedaan verder is Garmin pay alleen actief als je de app hebt gestart en deze blijft voor maximaal 60 seconden actief maar sluit gelijk af op het moment dat je hebt betaald of op de knop drukt.

Daarna is het gebruikersgemak erg goed, pay pictogram kiezen in de buurt van de betaalautomaat houden, ik heb het niet nauwkeurig gemeten maar bij wat verschillende pinautomaten getest waarbij het 4-5 centimeter in de buurt houden was en de smartwatch trilt dat je hebt betaald en verder heb ik bij toeval ontdekt dat je je telefoon met Garmin Connect niet bij je hoeft te hebben om te kunnen betalen

Tot nu toe zijn de eerste stappen na wat kleine hobbels erg positief en heb ik een blijvertje in mijn handen. _/-\o_

[Voor 0% gewijzigd door cefas op 28-03-2019 15:12. Reden: lay out aangepast]

Where is my ANY key

Acties:
  • +3Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:31
Ook ik ben één van de gelukkigen die Garmin Pay met een Garmin smartwatch mag testen. De Garmin Vivoactive 3 Music is een leuk horloge en aangezien ik goed bekend ben met het Garmin ecosysteem, door het gebruik van een Garmin fietscomputer, is het misschien wel de perfecte smartwatch voor mij.

Bankpas koppelen met je Garmin smwartwatch
Het koppelen van de Rabobank bankpas is simpel. Let op dat je niet de instructie van Garmin zelf opzoekt, maar die van de Rabo zelf. Deze is namelijk net iets anders.
Zie hier:
https://www.rabobank.nl/p...etalen-met-je-smartwatch/

Je verbindt de smartwatch met je smartphone en via de Garmin Connect app op je telefoon koppel je je bankpas volgens de Rabo-instructies. Dat is binnen vijf minuten gedaan.

Als je zonder de specifieke Rabo instructies aan de slag gaat loop je vast op het veld ‘Card Number’, dit is vreemd genoeg niet het pasnummer of je rekeningnummer zoals op het pasje staat, maar dat moet je uitvissen in je Rabo-app of op de internetbankieren website. Simpel, maar je moet het wel weten.
Wat slordig is, is dat er bij het invoeren van het pasje ook een veld is voor 'Security Code' (=CVC-code), wat duidelijk een veld voor creditcards is, maar leeg gelaten moet worden bij een Rabo pas. Misschien het geval bij alle debit-passen?
Ook werkt de mogelijkheid om je kaart te scannen alleen bij creditcards, waarschijnlijk omdat dit via OCR werkt en van de Rabo-pas je pasnummer niet af te lezen valt.

Mijn telefoon staat op het Engels.

Betalen met de Garmin smartwatch
Het betalen met de smartwatch is in theorie ook een simpele handeling:
  1. Lang drukken op de menuknop
  2. Pasjes-app selecteren
  3. Eventueel pincode intypen (eens per 24 uur, of wanneer je de smartwatch van je pols hebt gehaald)
  4. Je hebt een minuut de tijd om de smartwatch bij de betaalterminal te houden
Aandachtspunten
  1. Wanneer je de pincode op je schermpje in moet typen moet je even moeite doen om dit af te schermen voor omstanders.
  2. Ik kreeg bij een betaling boven de €150 op de eerste dag direct een foutmelding. Volgens de Rabobank ligt dit aan de strakke frauderisico instellingen die dat de eerste twee weken niet toestaan. Met mijn gewone bankpas werkte dit een halve minuut later vlekkeloos.
  3. Een betaling bij de plaatselijke Karwei verliep vreemd. Na het houden van de smartwatch bij de betaalterminal, vroeg het apparaat of ik een pas-type wilde kiezen. Zo ja, toen ‘corr’ (de correctie-knop). Vervolgens kwam ik in de betaalterminal in een schermpje met 1 keuze voor Maestro. Met knop bevestigd. Vervolgens moest ik mijn smartwatch nogmaals bij de betaalterminal houden om daadwerkelijk te betalen. Ik vermoed een oud type terminal, maar het zou vervelend zijn wanneer dit vaker voorkomt, zeker voor de minder technisch vaardigen die voor het gemak geen betaalpas bij zich dragen.
  4. Bij meerdere gekoppelde Rabopassen zie je meerdere pasicoontjes, waarbij alleen de laatste vier cijfers van de pas het onderscheid maken. Je moet dus gaan onthouden welke rekening bij welke vier cijfers hoort. Let op, dit pasnummer is een nummer wat ik nog nooit had gezien, dus kan vervelend zijn in het begin en tot vergissingen leiden. Het zou mooi zijn wanneer je makkelijk kunt differentiëren tussen de passen door ze zelf een naam te geven.
  5. Welke gegevens slaat Garmin op van mijn betalingen? Dat de bank dit doet, daar heb ik vrede mee, maar een derde partij hoeft niet van mij. Ik heb het niet uit de privacy-policy kunnen destilleren.
Ik heb inmiddels meerdere succesvolle betalingen wel kunnen doen, dus het werkt als het werkt >:)

Conclusie
Het betaalproces is complexer dan je pasje uit je portemonnee halen, met zelfs de kans dat de betaling niet lukt of nog ingewikkelder wordt dan alleen je pols langs de terminal te swipen. Dit is eigenlijk onacceptabel want ik vertrouw het systeem nu niet 100%.
Wat handig is, is dat je (na twee weken) alle betalingen, ook boven de €25, zonder pin op de terminal kunt autoriseren.

Voor mij is dit voorlopig een handige backup-mogelijkheid wanneer ik niet weet waar ik mijn portemonnee hebt gelaten, maar vertrouwen doe ik er nog niet op. En die privacy policy van Garmin, daar ben ik ook wel benieuwd naar.

[Voor 7% gewijzigd door bas-r op 18-03-2019 11:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cefas
bas-r schreef op zondag 17 maart 2019 @ 09:27:
Voor mij is dit voorlopig een handige backup-mogelijkheid wanneer ik niet weet waar ik mijn portemonnee hebt gelaten, maar vertrouwen doe ik er nog niet op. En die privacy policy van Garmin, daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik was er ook benieuwd naar, helaas kan ik nog weinig informatie hoe Garmin Pay precies werkt, via google kwam ik dit stukje informatie tegen van een Chinese bank

Garmin Pay uses tokenized information. Hence, it does not save your payment card
information on your Garmin device, Garmin Connect Mobile app, or server. The tokenized
data is saved in an isolated safety chip in your device. It allows only authorized programs to
access its contents, keeping sensitive data from malware or virus.
The device also requires you to enter your passcode every 24 hours or once it is removed
from your wrist. Upon 3 unsuccessful passcode attempts, you would need to reset your
password on the Garmin Connect Mobile app. Your original passcode is required when you
reset your password. If you enter your original passcode incorrectly 3 times, the wallet
would be deleted and you have to add your cards again to make payments with your
Garmin device.

Your card account details are not shared with Garmin. Only tokenized information is
stored on the Secure Element of Garmin device.

https://www.ocbc.com/assets/pdf/ocbc-garminpay-faq.pdf

Where is my ANY key

• bas-r
[b]

Ik was er ook benieuwd naar, helaas kan ik nog weinig informatie hoe Garmin Pay precies werkt, via google kwam ik dit stukje informatie tegen van een Chinese bank

https://www.ocbc.com/assets/pdf/ocbc-garminpay-faq.pdf
Dat stemt op zich wel positief, maar heel transparant is het niet. Noch vanuit Garmin, noch vanuit mijn bank de Rabobank.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cefas
Betalen met je wearable de eerste week

Na mijn verslag over de eerste stappen zijn een week verder en ik moet zeggen het pinnen met een smartwatch bevalt erg goed en is nu mijn standaard manier geworden om te betalen.

Ik betaal nu eigenlijk alles met de smartwatch en ben maar een situatie tegengekomen waarbij ik niet kon betalen en dat kwam omdat het een oude pin terminal was die geen draadloos betalen kende 😊

Verder ben ik ook zoals bas-r ook heeft beschreven bezig geweest met meerdere betaalkaarten en ik geef bas-r helemaal gelijk wat een ellende is dat, de kaarten hebben nummers die je niet kent dus de andere kaarten heb ik er snel uit gehaald en weer teruggezet naar een kaart die als je wilt betalen er zo uit ziet

Garmin betalen

En dan de vragen over privacy en welke informatie er gedeeld wordt met wie, ik heb aardig zitten kijken hoe
dit gaat en hoe het exact werkt, zoals al eerder aangegeven heb ik dit erover weten te vinden.

Garmin Pay uses tokenized information. Hence, it does not save your payment card
information on your Garmin device, Garmin Connect Mobile app, or server. The tokenized
data is saved in an isolated safety chip in your device. It allows only authorized programs to
access its contents, keeping sensitive data from malware or virus.
The device also requires you to enter your passcode every 24 hours or once it is removed
from your wrist. Upon 3 unsuccessful passcode attempts, you would need to reset your
password on the Garmin Connect Mobile app. Your original passcode is required when you
reset your password. If you enter your original passcode incorrectly 3 times, the wallet
would be deleted and you have to add your cards again to make payments with your
Garmin device.

Verder heb ik uit verschillende bronnen informatie gevonden over contactloos betalen maar of het 100% klopt weet ik niet zeker

Zoals ik het nu heb kunnen ontdekken wordt er met contactloos betalen een token verstuurd naar je bank samen met iets wat jij alleen kent (pin-code) en aan de hand daarvan wordt de betaling geautoriseerd en dat er alleen gegevens worden uitgewisseld tussen je bank en de betalings provider (wie het pin apparaat beheerd) over de betaling. Verder heeft elke pas een uniek token en dat laatste klopt wel aangezien ik keurig in mijn betalingsoverzichten bij de transacties Garmin Pay bij staat.

Dus aan de hand van de informatie die ik tot nu toe heb gevonden heeft Garmin geen inzicht in je betalings gegevens aangezien je horloge als “pin-pas” wordt gezien maar helaas zijn het alleen maar aannames en is misschien de taak van Rabobank om hier wat duidelijkheid in te brengen welke informatie er gedeeld wordt.

[Voor 0% gewijzigd door cefas op 22-03-2019 21:06. Reden: pinpas ipv smartwatch .... auw :)]

Where is my ANY key

• bas-r
cefas schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:56:
[veel tekst]

Dus aan de hand van de informatie die ik tot nu toe heb gevonden heeft Garmin geen inzicht in je betalings gegevens aangezien je horloge als “pin-pas” wordt gezien maar helaas zijn het alleen maar aannames en is misschien de taak van Rabobank om hier wat duidelijkheid in te brengen welke informatie er gedeeld wordt.
Mooi die tokenized betaling en dat zij het verkeer van en naar mijn bank niet kunnen inzien, maar het is mij nog steeds niet duidelijk of Garmin op een of andere manier opslaat waar ik ben, dat ik een betaling doe en of ik daar een verhoogde hartslag bij heb, en of dat met een activity te maken had, en wat ze dan eventueel zouden willen doen met die informatie.

Ik vind het een grappig concept, dat betalen met je smartwatch, maar ik zie de meerwaarde er niet van boven een pinpas. Nu moet ik niet vergeten dat die smartwatch opgeladen moet zijn, want de geadverteerde week batterijduur is natuurlijk veel te optimistisch. Een Casio G-Shock met NFC chip die twee jaar met zijn batterij doet lijkt me een veel beter idee.

Handig als backup voor mijn vergeetachtige zelf, maar in mijn portemonnee zitten naast bankpassen ook andere passen die ik echt nodig heb, dus kan daar dat pinpasje ook wel bij,

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:41

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Ik ben uitgekozen om voor het testpanel de Fitbit Ionic met Fitbit Pay te testen.
Dit heb ik getest op een Huawei P8 met Android 6.0.

Voor het toevoegen van de pas in Fitbit Wallet (je portemonnee in de FitBit app) heb ik de handleiding van de Rabobank gevolgd.

Pas instellen
Het toevoegen van de pas werkt erg makkelijk:

Stap 1: Rabobank app
Ga in de Rabo Bankieren App naar ‘Zelf regelen’ en ‘Bankpas’.
Kies de betaalpas die je wilt koppelen en klik onderaan op ‘Pasgegevens’.
Kopieer je kaartnummer en onthoud de vervaldatum (deze staat ook achterop je betaalpas).

Stap 2: Fitbit app
Open de app van Fitbit op je smartphone. Zorg ervoor dat je smartwatch in de buurt en gekoppeld is.

Klik op de groene Wallet en 'Aan de slag'.

Als je nog geen pincode hebt ingesteld op de smartwatch moet je dit nu doen. Als er geen schermvergrendeling is ingesteld op de smartphone wordt je gevraagd om dat eerst in te stellen. Het is niet mogelijk om Fitbit Pay in te stellen zonder schermvergrendeling.

Voer je kaartgegevens in: plak het kaartnummer vanuit de Rabo Bankieren App en vul de vervaldatum in. Laat het veld ‘Beveiligingscode’ leeg.
Vul je voor- en achternaam in en klik op 'Volgende'

Lees de voorwaarden en accepteer deze als je gebruik wilt maken van Fitbit Pay.

Vervolgens moet je dit per sms activeren.

Na het invullen van de code zet de Fitbit app een beveiligde verbinding met de bank op om de gegevens te controleren.

Hierna krijg je een bevestigings sms van de Rabobank

En is de kaart toegevoegd:

Het is overigens mogelijk om meerdere betaalpassen aan de smartwatch toe te voegen. Dit heb ik niet getest, omdat ik maar 1 betaalrekening gebruik.

Betalen met de smartwatch
Het betalen met de smartwatch heb ik op meerdere plekken en met verschillende automaten getest.

Zowel bij vaste pinautomaten als mobiele werkt het betalen erg snel en gemakkelijk.

In eerste instantie dacht ik dat ik de wijzerplaat tegen de pinautomaat aan moest houden, maar dit blijkt (gelukkig) niet nodig. Het is voldoende om je pols in de buurt van de automaat te houden. Wat mij enorm meevalt, is dat het betalen ook werkt als de smartwatch bedekt is (bijvoorbeeld onder de mouw van je jas). Dit scheelt toch wat gefriemel.

Op de Fitbit Ionic activeer je de betaalfunctie door de linkerknop op de smartwatch 2 seconden ingedrukt te houden. Vanaf dat moment is de NFC functie actief (de kaart wordt dan in beeld getoond) en kun je betalen. Dit is eenvoudig te doen door je hand bij de pinautomaat te houden. De transactie is naar mijn ervaring binnen 1-2 seconden voltooid. De smartwatch trilt dan en toont een groene vink.

Totale tijd is daarmee ongeveer 5 seconden (1 seconde erbij voor het verplaatsen van de arm naar de pinautomaat).

Persoonlijk vind ik dit een erg fijne manier van betalen. De smartwatch heb ik toch al om als ik de deur uit ga, vanwege de functionaliteiten m.b.t. bewegen en activiteiten. Hierdoor hoef ik niet te zoeken waar mijn pinpas is. Daarnaast is het zelfs mogelijk om te betalen als je smartphone niet gekoppeld is, aldus Fitbit. Ik heb dit niet getest, omdat ik er een beetje huiverig voor ben om mijn smartphone thuis te laten

Qua beveiliging, 1x per 24 uur (of eerder, als je de smartwatch hebt afgedaan) moet je de pincode van de smartwatch invoeren om weer te kunnen betalen.
Dat lijkt mij een prima methode en voorkomt dat iemand de smartwatch kan misbruiken. Gecombineerd met het feit dat de NFC pas start als de linkerknop 2 seconden ingedrukt wordt en stopt als de transactie is voltooid, lijkt deze methode mij voldoende beveiligd.

Conclusie
Het instellen van de betaalpas op de smartwatch is redelijk eenvoudig, het vergt wel wat heen en weer wisselen tussen apps.
Het betalen met de smartwatch is eenvoudig, zeer snel en werkt ook op enige afstand van de automaat.

Ik merk wel dat het nog niet heel bekend is in Nederland, ik kreeg bij een restaurant allemaal verbaasde kreten van de serveerster :+

Op een schaal van 1 tot 10 krijgt dit van mij een 9, ik zie hier zeker toekomst in.

PSN: Bas170 | Hier had wat nuttigs kunnen staan
Російський військовий корабель, іди на хуй

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Inferno IV
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-06 10:16
Ik ben ook één van de gelukkigen die het betalen met een wearable mocht testen.
De Fitbit Versa heb ik gebruikt met een Samsung Galaxy A5 (2017) met Android 8.0.0.

De Rabobank pas op de Fitbit Versa zetten

Voor het toevoegen van de rabobank pas heb ik de handleiding gebruikt.

Als de Fitbit Versa gekoppeld is, is de Fitbit Versa het enige wat je nog nodig hebt om te betalen, en verder geen telefoon of Rabobank reader of iets nodig hebt.
Erg handig als je gaat sporten, dan hoef je je portemenee niet mee te nemen omdat je kunt pinnen met je Smartwatch.

Toevoegen van de pas
Doordat ik maar 1 betaalrekening heb, kon ik maar 1 pas toevoegen.

Fitbit app
De fitbit app zit best wel logisch in elkaar.
Zodra de Fitbit Versa is geselecteerd, krijg je het volgende keuze menu:
https://tweakers.net/ext/f/4lZvZdrSW625jLvrtpKjyGBa/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/gsmsBZSi9AtQb7btdl5uvnOw/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/5hiAGYoSvGd69za5qhOzdOKg/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/VyWazeuEjH40BgKT97vU26Eo/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/lB7I2JkaBFL1ATnbt99PJDUS/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/Oew2EiwSq5bnYMN4Arfr1fSr/thumb.jpg

Rabobank website / app
Op de Rabobank website of app kun je de codes gemakkelijk terug vinden, de onderstaande quote is de informatie die op de Rabobank website als handleiding wordt gegegeven.
  1. Ga in je Rabo Bankieren App naar ‘Zelf regelen’ en ‘Bankpas’.
  2. Kies je (actieve) betaalpas die je wilt koppelen en klik onderaan op ‘Pasgegevens’.
  3. Kopieer je kaartnummer en onthoud de vervaldatum (deze staat ook achterop je betaalpas).
  4. Open de app van Fitbit op je smartphone. Zorg ervoor dat je smartwatch in de buurt is. Als je je Fitbit nog niet hebt geactiveerd, doe dit dan eerst.
  5. Klik op de groene Wallet en 'Aan de slag'.
  6. Klik op 'pincode instellen' en toets de 4-cijferige pincode in die je wilt gebruiken om de betaalfunctionaliteit in de toekomst te activeren en bevestig (als je dit nog niet eerder hebt gedaan).
  7. Voer je kaartgegevens in: plak het kaartnummer (dat je gekopieerd hebt vanuit de Rabo Bankieren App) en vul de vervaldatum in. Laat het veld CVC-code leeg.
  8. Vul je voor- en achternaam in en klik op 'Volgende'
  9. Lees de voorwaarden en accepteer deze als je gebruik wilt maken van Fitbit Pay
  10. Bevestig de activatie via sms. Klik hiervoor op methode 'sms' en op 'Doorgaan'
  11. Je krijgt van Rabobank per sms dan een bevestiging dat de activatie gelukt is.
  12. Je kaart is te zien in de app van Fitbit. Je kunt nu betalen met je Fitbit.

Activeren van de betaalpas
Zodra de betaalpas is toegevoegd, is deze nog niet geactiveerd.
De status staan dan ook bij de kaart: "Inactive".
Door middel van SMS authenticatie moet de pas worden geactiveerd.
https://tweakers.net/ext/f/yXbe6pCK6Z5hd47Pd6QDHaf9/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/wA3YnodxSUqkMsHapD42AuxC/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/VKHrfwf8rRQBz98H2R1ZMi5j/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/nV14e1S2lWeSJuub60BESOj2/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/g8tVOrV86Wtv5laY0DTTlMaK/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/zwhwQlmJQdQZM1VkHQ0Glej4/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/pNLPVeasGwkB1oTTWhfOE2ML/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/yKcFTMNRitZ1kKlxhnRYliPH/thumb.jpg

Beveiliging

De beveiliging van de bankpas op de Fitbit Versa is naar mijn mening voldoende doordat het elke 24 uur de pincode vereist, of als de Fitbit Versa van de pols af is.
De pincode is niet vereist voor het apparaat zelf, maar is wel altijd vereist voor de bankpas.
https://tweakers.net/ext/f/2P97mfYliwikHnTfKEpo4naN/thumb.jpg

Ook kreeg ik met mijn mobiel de vraag om met vingerafdruk in te loggen om naar de wallet te gaan:
https://tweakers.net/ext/f/5m1Ar4HrkB3DSXKIBnmrSkmT/thumb.jpg

Het is alleen wat onhandig om je pincode op je smartwatch in te voeren als je bij de betaalautomaat staat en iedereen staat mee te kijken...
https://tweakers.net/ext/f/TUiMxaf9aijFlhvSJ7U1wxuV/thumb.jpg
Ook is het goed te zien als de Fitbit Versa in betaalmodus staat:
https://tweakers.net/ext/f/ohdSxz3FWbNm8eY2FrNVv0pa/thumb.jpg

Helaas is er (nog) geen ondersteuning om de betalingen van de Fitbit te zien in de app
https://tweakers.net/ext/f/hmCW1kQPgkLOzXxmVVHTaBbo/thumb.jpg

Het contactloos betalen met de Fitbit Versa

Stappen voor betalen
Voor het betalen met de Fitbit Versa is alleen de Fitbit Versa vereist. (Dus geen pinpas, mobiel, etc)
https://tweakers.net/ext/f/uodwQCzO25Sf1lPBkyvzs8lF/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/mRKFk7mMkmmmgqqzJq2Fl0yb/thumb.jpg
  1. Je drukt lang op de knop aan de linkerkant
  2. Indien nodig, voer de pincode in (de pincode moet opnieuw ingevoerd worden na 24 uur, of nadat de smartwatch van de pols af is)
  3. Je hebt 1 minuut om de betaling te voltooien door de Fibit Versa bij de betaalautomaat te houden.
  4. Als de betaling volooid is, tril de Fitbit Versa en laat deze een “ok” icoon zien
Als de Fitbit Versa per ongeluk in betaalmodus is gezet, dan moet je simpelweg de knop aan de linkerkant indrukken om deze uit te zetten.
Het nadeel van de knop aan de linkerkant is dat als de Fitbit Versa aan je linkerhand zit, je de betaalmodus dus ook per ongeluk kunt activeren.

Ervaring met betalen
Het betalen is erg simpel en gemakkelijk omdat er weinig stappen ondernomen hoeven te worden.
Je kunt hierdoor dus gemakkelijk en snel betalen, en duurt een transactie ongeveer 5 tot 10 seconden.
De afstand is ook vrij goed, enkele centimers, al duw ik de Fitbit Versa zelf wel altijd tegen de sensor aan.
De Fitbit Versa werkt zowel in Nederland als in Oostenrijk.

Echter is de fysieke handeling niet altijd even handig.
Er bestaan namelijk 2 types betaal automaten:
  1. Sensor aan de zijkant
  2. Sensor aan de bovenkant
De betaalautomaat met de sensor aan de zijkant is makkelijk: je steekt je hand uit en je raakt al (bijna) automatisch de sensor.
https://tweakers.net/ext/f/WLCwBu794Pe3S45feFhsD3wy/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/lySn5kbHrBCf0r4JksmEMb6s/thumb.jpg

De betaalautomaat met de sensor aan de boventkant is niet makkelijk: de Fitbit Versa zit bovenop je pols en de betaalautomaat sensor is geplaats aan het scherm, net boven de pin-invoer.
(Helaas heb ik geen foto van een betaling met een betaalautomaat waar de sensor aan de bovenkant zit)
https://tweakers.net/ext/f/fG3h6e28cmIk0V57RheUip1O/thumb.jpg

Probeer zelf maar eens je pols uit te strekken en om te draaien om het scherm van je horlage wat verder weg van je op bijvoorbeeld tafel te plaatsen, dat is al niet fijn. Bedenk nu dat er een obstakel tussen ligt waar je omheen moet draaien, ik spreek uit ervaring dat het er erg klunzig uit ziet :+
Een bankpas (of telefoon met NFC) is bijvoorbeeld makkelijker te draaien in je hand in plaats van heel je arm in een goede hoek proberen te krijgen.

Conclusie

Het instellen van de bankpas op de Fitbit Versa is vrij gemakkelijk en snel.

Het is alleen wat onhandig om je pincode op je smartwatch in te voeren als je bij de betaalautomaat staat en iedereen staat mee te kijken.
Het betalen met de Fitbit Versa is vrij gemakkelijk, alleen fysiek soms wat moeilijker door de plaatsing van de NFC lezer op de betaalautomaat.
De vraag die nog openstaat is of dat contactloos betalen met je Smartwatch in de toekomst geld gaat kosten.

Is betalen met de Fitbit Versa fijn en handig? Zeker weten.

Gaat de Fitbit Versa mijn portemenee vervangen? Nee, ik moet namelijk toch mijn identiteitsbewijs of rijbewijs atijd bij hebben, en zijn kortingskaarten ook wel handig als je korting wilt bij de betaling :+.
Verder weet ik niet wat er allemaal gebeurt met mijn betaalgegevens sinds er nu een partij tussen zit...

Score: Voor mij scoort de Fitbit Versa met contactloos betalen een 9.

• _Tobias
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-09 16:28
Ik ben door Tweakers uitgekozen om de Garmin Vivoactive 3 Music te testen! Bij dezen mijn review van het pay systeem.

Inleiding

De Vivoactive 3 Music is een sporthorloge gemaakt door Garmin. Het horloge draait een propriëtair besturingssysteem en biedt een zekere hoeveelheid nuttige, sport-gerelateerde functionaliteit aan. Ook kun je er apps op installeren via de Garmin Connect app. Het is mogelijk om er muziek op te zetten en dit te streamen naar een Bluetooth-headset. Tot slot is het mogelijk om met het horloge te betalen via Garmin Pay, waar we in deze review naar gaan kijken!

Configuratie voordat je kunt betalen

Voordat je betalingen kunt doen met het horloge is het belangrijk dat je een bankpas hebt van een van de banken die Garmin Pay aanbieden. Rabobank is één van de weinige banken die dit doen. Vervolgens kun je de bankpas toevoegen aan je Garmin Pay wallet, die beschermd is met een 4-cijferige pincode. Dit proces is betrekkelijk eenvoudig en kun je snel doen als je de Rabobank app al op je telefoon hebt staan. Het werkt zo: je zoekt het kaartnummer van je bankpas op in de Rabobank app (staat niet op je pas :?) en je kopiëert dit. Vervolgens ga je in de Garmin Connect app naar je wallet, en voeg je daar een Maestro kaart toe. Hier kun je het kaartnummer plakken en eveneens de verloopdatum van de pas invullen (staat wél op je pas). Na een synchronisatie kun je betalen met je horloge, mits je de code invult.

Een belangrijk weetje: je kunt óók betalen als je geen internetverbinding hebt op je telefoon en/of het horloge niet is verbonden met de telefoon! De kaart is dus volledig offline. Ook belangrijk: je koppelt echt een bankpas, dus niet direct een rekening. Dit werkt dus niet als je geen bankpas hebt voor een rekening (al vraag ik me af of dat ooit voorkomt).

Het betalen met de smartwatch

Betalen met de smartwatch is erg gemakkelijk! Je start de Garmin Pay app op het horloge, indien je de code nog niet hebt ingevuld in de tijd dat je het horloge om hebt (of 24 uur zijn verstreken), vul je de code in. Nu kun je je horloge gebruiken als bankpas, alleen heb je met het horloge géén limieten zoals met een bankpas. Je kunt dus ook gewoon 100 euro contactloos aftikken (al heb ik dit niet geprobeerd). Het is een iets elegantere manier dan met een telefoon betalen. Daarnaast is de methode ook sneller als je een pinpas uit een portemonnee moet halen.

Veiligheid

Ik vind dat betalen via je smartwatch op deze manier best veilig is. De gemiddelde dief zal er niet zoveel mee kunnen. Echter, zodra het horloge in handen is van een kundige dief kan deze met genoeg tijd in theorie je wallet kraken en kan deze je rekening volledig leegpinnen. Na 3 pogingen blokkeert de wallet weliswaar, maar als de aanvaller een dump maakt van de geheugenchip waarin de wallet opgeslagen is, en deze constant terugschrijft, kan hij onbeperkt pogingen blijven doen. blijkbaar is er een security chip aan boord die dit zou moeten afvangen!

Algemene beoordeling

Over het algemeen ben ik zeer tevreden met deze betaalmethode. Het koppelen had wat mij betreft beter gekund d.m.v. een OAuth flow of iets dergelijks. Verder ben ik er niet volledig overtuigd dat als ik mijn horloge kwijtraak, mijn rekening veilig is. Ik denk dat de belangrijkste remedie voor dit probleem is om het horloge niet kwijt te raken! :)

• cefas
ShadowHurricane schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:35:

- berg tekst weggehaald :)

De betaalautomaat met de sensor aan de boventkant is niet makkelijk: de Fitbit Versa zit bovenop je pols en de betaalautomaat sensor is geplaats aan het scherm, net boven de pin-invoer.
(Helaas heb ik geen foto van een betaling met een betaalautomaat waar de sensor aan de bovenkant zit)
[Afbeelding]
Ik heb ontdekt zodra ik de smartwatch ergens in de buurt van de betaalautomaat met de sensor aan de bovenkant, en dan niet eens aan de bovenkant dat het dan al werkt, zelfs door een skijack heen. En wat verder bij mij helpt dat ik de smartwatch rechts draag 8)7 of erg flexible armen O-)

Definitive conclusie

En dan na bijna twee weken intensief gebruik en twee reviews kan ik voor mezelf zeggen dat ik echt een blijvertje heb, ik heb op een pinautomaat zonder nfc na al mijn betalingen via de smartwatch gedaan en het bevalt erg goed dat ik eigenlijk de pinpas alleen als backup systeem bij mij heb. Wat verder nog wat grappig is zijn de reacties als je met je horloge betaalt en moest ik regelmatig uitleggen wat het inhoudt en hoe het werkt.

En is er nog wat te klagen >:) ja, ik moest wel aan wennen dat ik om de 4 dagen het horloge moet opladen na jaren solar power horloges gebruikt te hebben, maar dat duurt een uurtje dus dat valt te overzien.

[Voor 28% gewijzigd door cefas op 28-03-2019 13:31]

Where is my ANY key

• Bas170

Bas170

Sir Miss-a-Lot

cefas schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:20:
[...]

Ik heb ontdekt zodra ik de smartwatch ergens in de buurt van de betaalautomaat met de sensor aan de bovenkant, en dan niet eens aan de bovenkant dat het dan al werkt, zelfs door een skijack heen.
Klopt, dat vindt ik ook erg fijn. Scheelt weer de mouwen oprollen :)
cefas schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:20:
[...]
Wat verder nog wat grappig is zijn de reacties als je met je horloge betaalt en moest ik regelmatig uitleggen wat het inhoudt en hoe het werkt.
De reacties zijn eigenlijk het leukste gedeelte van de test _O-

• MarvinJames
  • Laatst online: 15-09 22:23
* Foto's / Video's volgen morgen!

Introductie
Enige tijd geleden ontving ik het bericht dat ik een uitgekozen was om, namens de Rabobank en Tweakers.net, het contactloos betalen met een wearable te testen. Omdat het wellicht mijn observatie beïnvloedt, vind ik het belangrijk om vooraf te vermelden wat mijn startpunt (lees: kennisniveau) is wat betreft contactloos betalen.

Al sinds de NFC chips op de bankpassen zijn geïntegreerd maak ik gebruik van contactloos betalen met de bankpas. Geen idee hoe lang dit inmiddels is, maar voor mij is dit het afgelopen jaar de meest gebruikte manier van betalen.

Sinds een kleine zes maanden maak ik echter meer gebruik van mijn smartphone (tot een maand geleden was dat de Samsung Galaxy S8, sinds een maand de Samsung Galaxy S10+) om betaling te doen.

Of ik bij een betaling de voorkeur aan mijn bankpas of aan de smartphone geef ligt aan de situatie. Als ik toevallig mijn smartphone in de hand heb, dan ben ik meer geneigd om die te pakken. Als dat niet het geval is, dan grijp ik vaak terug op mijn bankpas.
Het gebruik van de smartphone heeft namelijk een nadeel: Ik moet de Rabobank app eerst opstarten, wat een paar seconden duurt, en daarna moet ik nog Contactloos Betalen aantikken in de app. Dat kost gewoon tijd die gevoelsmatig extra lang duurt als er mensen op je staan te wachten.
Mijn bankpas schuift “automatisch” uit mijn portemonnee (ik heb zo’n Secrid ding) en die leg je tegen de NFC-scanner aan. Dat is gewoon sneller.

Om een lang verhaal kort te maken: Ik ben een frequent gebruiker van contactloos betalen en ben daarom extra benieuwd naar de ervaring met een smartwatch.

Product Introductie
Ik ben één van de gelukkigen die een Fitbit Versa toegestuurd heeft gekregen. Het doel van deze review was niet zo zeer het product zelf, maar het gebruik van de smartwatch in combinatie met contactloos betalen. Wat betreft specificaties verwijs ik jullie dus door naar de website van de fabrikant. Klik dan op deze link: https://www.fitbit.com/nl/shop/versa

Om voor de luie lezer toch iets over de Versa te vertellen, is dit de korte samenvatting: In de basis is de Fitbit Versa een veredelde activity tracker. Hij is uiteraard volledig gericht op meten van je sportieve activiteiten inclusief hartslagmeting, workouts, etc. Daarnaast bezit hij extra features zoals het afspelen van muziek, gebruik van een paar kleine apps en natuurlijk het contactloos betalen!

Navigatieknoppen en Clock Faces
Hij bezit drie navigatieknoppen en een clock face die je via de app kunt instellen. De functie van de navigatieknoppen is afhankelijk van de clock face die je kiest! Dus iedere clock face geeft de knoppen een andere functie. Zo heeft de standaard clock face (Layers) heeft een sneltoets om een fysieke inspanning te tracken en om een alarm in te stellen. Een andere Clock Face maakt enkel gebruik van één sneltoets waar een stopwatch aan gekoppeld is.

Een grappig clock face is die van de virtual pets. Daar adopteer je (á la Tamagotchi) een hond of een kat, die je moet verzorgen door het behalen van bewegingsdoelen. Zo moet je genoeg lopen om je huisdiertje in ieder geval 8 snoepjes te geven, anders verlaat hij je op zoek naar een nieuw baasje. Het is een leuke manier om je motivatie tot bewegen te houden, al denk ik dat de noviteit er snel van af is. Daarnaast vindt de batterij van je Versa het ook wat minder leuk.

Algemeen Bevindingen
Omdat het een beetje raar is om geen algemene bevindingen van de smartwatch zelf te geven, zal ik kort wat punten aanhalen. Het is mijn eerste smartwatch, dus wellicht dat dingen mij opvallen die heel normaal zijn bij andere smartwatches.

De Versa is erg licht en compact. Op de website kon ik het gewicht niet terugvinden van de Versa, maar hij weegt echt drie keer niks. Het (ik denk silicone) bandje zit ook comfortabel. Hij zit zelfs zo lekker en is zo licht, dat ik oprecht niet merk dat ik hem draag. Qua draagcomfort dus een groot compliment.

De batterij zou vier dagen mee moeten gaan volgens Fitbit. Normaliter wordt dit dan nooit gehaald, omdat ze daar een minimaal gebruikspatroon op los hebben gelaten. Maar eerlijk is eerlijk, het komt goed in de buurt. Na ongeveer 3 tot 3,5 dagen begint de batterij te melden dat hij leeg begint te raken. Wat dat betreft ben ik ook zeer tevreden. Hij hoeft dus niet iedere dag op de lader! Overigens ook snel opgeladen! Minder dan een uurtje van nul naar honderd volgens mij.

Voor de liefhebber zijn ook nog diverse bandjes te verkrijgen van silicone, echt leder of zelfs metaal. Zwaar overpriced waarschijnlijk. Maar ach, er zijn in ieder geval opties.

Qua functionaliteit heb ik weinig spannends te melden. Het is een leuke activitity tracker die veel informatie bijhoudt. Je wordt aangespoord om lekker te blijven bewegen en zo nu en dan wordt een feestje op je smartwatch gehouden omdat je 10.000 stappen gemaakt hebt die dag of een andere mijlpaal bereikt hebt.

Natuurlijk krijg je ook van alle apps op je telefoon notificaties binnen. Uiteraard kan je dit allemaal instellen. Persoonlijk vind ik het prettig om WhatsApp berichtjes op mijn pols te ontvangen, omdat ik dan direct zie wie wat gezegd heeft. Dat is makkelijker dan dat ik telkens mijn telefoon moet unlocken om een bericht te zien. Ik werd er in ieder geval niet gek van, maar ik ben dan ook niet iemand die 100 gesprekken per dag voert.

Wel had ik een kleine bug. Soms bleven notificaties "vastzitten" in mijn overzicht. Hoe vaak ik ze ook wegsleepte, ze bleven hangen. Ik heb daar een filmpje van gemaakt:

Het scherm is helder en scherp zat. Het swipen is intuïtief en werkt prima. De knoppen doen hun ding en zitten op makkelijk bereikbare plekken. Het werkt allemaal naar behoren. Meer ga ik er, gezien de insteek van deze review, niet over zeggen.

Contactloos Betalen

Instellen van je Smartwatch
Nadat de Versa was gekoppeld aan mijn smartphone door middel van de Fitbit app, moest mijn bankpas natuurlijk gekoppeld worden. Dat is niet mogelijk via de Versa en moet ook via de app. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zelf eerst heb zitten klooien, maar heb direct de handleiding van Tweakers.net gebruikt om dit in te stellen.

De eerste stap was mijn Wallet te openen van de Versa. Er was echter één probleem: ik kon de Wallet niet vinden. Ik heb me helemaal suf gezocht in de app, maar kon het niet vinden. Totdat ik per ongeluk op een mini icoontje van een Versa tikte in de “statusbalk” van de app. Persoonlijk vind ik dit geen logische plek voor een knop.

Het vinden van mijn bankpasnummer (dus niet je rekeningnummer) van mijn Rabobankpas had ik met de handleiding direct gevonden. Zonder handleiding had dit denk ik niet zo eenvoudig geweest, simpelweg omdat ik geen idee had waar ik dit nummer kon vinden. Eens gevonden is het instellen echter een peulenschil.

Hoe Activeer je de NFC?
Wanneer je bankpas gekoppeld is, is de functie van het contactloos betalen eenvoudig aan te roepen door één van de navigatieknoppen van de Versa lang ingedrukt te houden (ongeveer 1 volle seconde).

Dan verschijnt er een kleine Rabobankbetaalpas op je Versa en is hij gereed om tegen een NFC-reader aan te houden.

Algemene Ervaring
Ik kan er kort over zijn: Het is een erg snelle en makkelijke betalingsmethode. Je houdt één van de navigatieknoppen een seconde ingedrukt en je kunt direct betalen. Je hebt smartwatch altijd dichtbij (hij hoeft niet uit een zak te komen) en dat maakt hem razendsnel in het gebruik. Sterker nog, ik ben er zo enthousiast over dat ik praktisch enkel nog mijn Versa gebruik om betalingen te doen. Waarom dit zo is vertel ik later, onder het kopje Bankpas vs Smartphone vs Smartwatch.

Los daarvan moet ik zeggen dat ik heel veel leuke reacties van mensen in de winkels kreeg. “Oh joh, kan dat ook al?”, “Wat er allemaal niet kan tegenwoordig he!”, “Huh, dat heb ik nog nooit gezien. Is dat nieuw?” Erg Z leuk om zo’n noviteitje te hebben en wat aandacht te krijgen en erover te kunnen vertellen!

Werkt Altijd
In de afgelopen week heb ik zo’n 30 betalingen gedaan. Gek genoeg zijn alle betalingen totaal vlekkeloos verlopen. Ik heb nergens een pincode in hoeven tikken. Nergens een vreemde melding gehad. Nergens iets wat het proces vertraagde. Alle keren (bedragen tussen de 2 en 60 euro) was het Versa tegen de NFC-reader en klaar. Eerlijk is eerlijk: Ik had veel meer issues verwacht, maar dus geen enkel probleem gehad.

Nooit Pincode?
Wat mij opviel is dat er nooit om mijn pincode gevraagd is bij het betalen van grotere bedragen (+ €40). Als ik betaal met mijn smartphone moet ik met enige regelmaat mijn pincode invoeren nadat ik hem tegen een NFC-reader heb aangehouden (om deze, nadat ik de code heb ingevuld, hem nogmaals tegen de NFC-reader aan te houden). Dat is niet gebeurd tijdens mijn gebruik van de smartwatch, dus ik vraag mij af of dit dan nooit gevraagd wordt. Anders zou dit een klein veiligheidsrisicootje zijn. Al is de schade qua bedrag natuurlijk nooit groter dan het maximum dat je hebt ingesteld.

Uiteindelijk heb ik twee punten van kritiek (eigenlijk anderhalf). De grootste manco, is dat je smartphone in de buurt moet zijn om contact te maken met internetbankieren. Op zich is dat niet per se nadelig, maar als je smartphone leef is, verliest je Versa ook direct zijn functionaliteit van het contactloos betalen.
Tweaker @Bas170 wees mij erop dat dit niet waar is! Dat klopt. Dus dit eerste puntje van kritiek komt direct te vervallen!

Over het gebruik van de smartwatch als betaalmiddel heb ik slechts een half negatief puntje en dat komt door de verschillende betaalapparaten.

Verschillende Betaalapparaten
Waar je wel tegenaan loopt is de grote diversiteit aan betaalapparaten en dan doel ik vooral op de locatie WAAR de NFC-reader zit. Soms is deze bovenop, soms aan de linkerzijde, soms aan de rechterzijde.

De locatie maakt het soms wel lastiger om je smartwatch in de buurt van een NFC-reader te krijgen. Zo draag ik mijn Versa aan de bovenzijde van mijn linker pols. Als de NFC-reader van een apparaat dan ook aan de linkerzijde zit, dan is het heel eenvoudig om de onderzijde van je linker pols er tegenaan te houden, alleen zit de Versa aan de andere kant van je pols. Vervolgens moet je dus je arm onprettig ombuigen omdat voor elkaar te houden. Wanneer de NFC-reader aan de rechterkant of bovenop zit, dan heb je dit probeer natuurlijk niet (tenzij je Versa aan je rechterpols draagt).

Bankpas vs Smartphone vs Smartwatch
Wie van de drie is de grote winnaar in dit geheel? Ik houd jullie niet in spanning. Wat mij betreft is dit gewoon de smartwatch. Uiteraard ga ik uitleggen waarom, maar het komt allemaal samen in snelheid. Het is gewoon de snelste manier.

De smartwatch draag je om je pols. Je hoeft hem niet uit een broek- of jaszak te pakken. Het enige wat je hoeft te doen is je arm uit te strekken en één seconde op een knopje te drukken. Als je alle drie de middelen al vasthebt in je hand, dan wint de bankpas het qua snelheid. Maar dat gebeurt niet zo vaak en daarnaast moet je een bankpas toch ook een keertje opbergen.

De smartwatch wint het ook van de smartphone vanwege de snelheid. De smartphone moet je eerst unlocken, dan je app opzoeken, dan in de app het contactloos betalen selecteren, etc. Dat duurt gewoon lang. Overigens heb ik mijn Rabobankapp aan een fysieke knop op mijn telefoon toegewezen, dus ik sla dan al twee stappen over. Maar alsnog wint de smartwatch ruimschoots qua snelheid.

Conclusie van dit alles (en om mijzelf nogmaals te herhalen): Ik ben uiterst tevreden over het gebruik van de Versa als betaalmiddel. Hij is veruit het snelst en altijd binnen handbereik. Tip: Neem wel gewoon altijd je portemonnee mee, voor het geval de batterij van je Versa of je smartphone het begeeft (of een van de vele andere redenen waarom je even geen gebruik kan maken van contactloos betalen). Just in case!

[Voor 4% gewijzigd door MarvinJames op 30-03-2019 00:39]

AMD Rzyen 9 3900X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 32G | Aorus X570 MASTER | Aorus GeForce RTX 2080 Super Waterforce 8G | NZXT X72 Kraken | NZXT H710i White

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bas170

Bas170

Sir Miss-a-Lot

MarvinJames schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 22:05:

Uiteindelijk heb ik twee punten van kritiek (eigenlijk anderhalf). De grootste manco, is dat je smartphone in de buurt moet zijn om contact te maken met internetbankieren. Op zich is dat niet per se nadelig, maar als je smartphone leef is, verliest je Versa ook direct zijn functionaliteit van het contactloos betalen.
Bij fitbit pay kun je je telefoon thuislaten ;)
https://help.fitbit.com/a...l_NL&fs=Search&pn=1#phone

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bas-r
Bij Garmin pay ook!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MarvinJames
Ah nice! Ga ik even aanpassen in de review!

AMD Rzyen 9 3900X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 32G | Aorus X570 MASTER | Aorus GeForce RTX 2080 Super Waterforce 8G | NZXT X72 Kraken | NZXT H710i White

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 14:59
MarvinJames schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 22:05:
Het gebruik van de smartphone heeft namelijk een nadeel: Ik moet de Rabobank app eerst opstarten, wat een paar seconden duurt, en daarna moet ik nog Contactloos Betalen aantikken in de app. Dat kost gewoon tijd die gevoelsmatig extra lang duurt als er mensen op je staan te wachten.
Mijn bankpas schuift “automatisch” uit mijn portemonnee (ik heb zo’n Secrid ding) en die leg je tegen de NFC-scanner aan. Dat is gewoon sneller.
Bij de ING hoeft alleen je scherm aan te staan, unlocken, app openen en dergelijke hoeft dus niet.
Kan me niet voorstellen dat dat bij de Rabobank anders is.

Home Assistant configuratie

• MarvinJames
TheFes schreef op maandag 8 april 2019 @ 16:49:
[...]

Bij de ING hoeft alleen je scherm aan te staan, unlocken, app openen en dergelijke hoeft dus niet.
Dat ga ik eens uitproberen!

Moet de app wel een keer geopend zijn? Of is een ingestelde NFC chip voldoende?

• TheFes
  • Laatst online: 14:59
MarvinJames schreef op maandag 8 april 2019 @ 17:18:
[...]

Dat ga ik eens uitproberen!

Moet de app wel een keer geopend zijn? Of is een ingestelde NFC chip voldoende?
Een keer wel, om de instellingen te doorlopen. Maar verder niet binnen 24 uur of zo.
Je bent dan wel beperkt tot 25 euro per betaling, of 50 euro in achtereenvolgende betalingen. Als je daar overheen gaat opent de app en moet je de pincode invoeren. De app opent overigens sowieso automatisch en bevestigd dat de betaling gedaan is.

Home Assistant configuratie

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:33

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
TheFes schreef op maandag 8 april 2019 @ 16:49:
Dat is de theorie. In de praktijk overkwam het toch vaak dat hij alsnog de app open wilde hebben of gewoon moeilijk deed.
Ik heb dan ook erg oren naar betalen met mijn horloge, overweeg nu zelfs puur daarvoor een betaalrekening bij de Rabobank te openen. Geeft ook een voordeel dat ik daar het saldo kan beperken waardoor een simpele pincode op m'n horloge een lager risico is.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 09:22

DaveFlash

Here's to the crazy ones

cefas schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:55:

Betalen met je wearable mijn eerste stappen

Aangezien ik een van de gelukkigen ben die namens Tweakers en de Rabobank een smartwatch mag testen hierbij alvast een verslag van mijn ervaring van de eerste 2 dagen testen met een Garmin Vivoactive 3 Music
.
Nadat vrouwlief het pakketje in ontvangst nam (najah pakketje het was een niet zo kleine A3 bubbel envelop met een bobbel in het midden tot grote hilariteit van de postbode) kreeg ik al van vrouwlief te horen waar blijft die van mij en hebben ze ook een vrouwen smartwatch in het paars

Eerste indruk

De Garmin zit in een “standaard” horlogedoosje met de gebruikelijke handleiding en usb kabel met een garmin eigen 3-polige aansluiting, deze usb kabel is naar mijn smaak iets te kort (50 cm) zodat ik deze niet makkelijk kan wegwerken in mijn usb laadstation.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nadat je smartwatch voor de eerste keer hebt aangezet moet je de taal instellen en koppelen met je smartphone met de Garmin Connect app

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wat trouwens vreemd was dat ondanks dat ik de smartwatch op Nederlands had ingesteld alle eenheden op Engels bleven en ik in Garmin Connect niks kon vinden om het in te stellen, bleek dat je eenheden op de smartwatch zelf moet instellen.

Een verder opvallend ding was dat de smartwatch een firmware update nodig had maar dat kan je dus niet met de Garmin Connect software ??, je wordt op je smartphone wel doorverwezen naar de garmin software pagina maar dan kan je verder niks. Om een Garmin te updaten heb je weer een PC nodig waarop je Garmin Express moet installeren deze USB kabel met smartwatch aansluiten op de PC en dan wordt de software geupdate.

En dan nu het positieve 8)7 De Garmin is licht (39 gram) draagt heel makkelijk, is goed en intuïtief te bedienen en wat voor mijn erg belangrijk is, kan rechts gedragen worden. O-)

Bankpas koppelen met je Garmin

Nadat ik in een kwartiertje de smartwatch naar mijn smaak had ingericht was het tijd voor het echte werk mijn Rabobank pas koppelen met de smartwatch.

Daarvoor open je op je telefoon Garmin Connect en daarin kies je Garmin Pay en maak een portemonnee aan

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dan kies je een 4-cijferige pincode (daarover straks meer) je kies je type kaart (Rabobank = Maestro) en accepteert de voorwaarden

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

En dan kom je in het Kaart toevoegen scherm en daar ben ik best wel even bezig geweest om dit uit te zoeken het staat in elk geval voor mij niet al te duidelijk in de handleiding bij de Rabobank, ik dacht volgens de handleiding dat het je rekening nummer was zoals op je bank pas staat maar dat blijkt niet zo te zijn (na wat pogingen) bleek ik onder Pasgegevens (helemaal onderaan in Rabobank internetbankieren app) te moeten kijken en daar is zelfs een handige knop om je kaartnummer te kopiëren naar je clippie en kun je de geldig tot datum noteren

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dan volgen nog wat gegevens, voorwaarden van de Rabobank en ontvang je een SMS met de activatie code op je bij de Rabobank bekende mobile nummer waarbij kudos voor de Rabobank heel duidelijk staat dat het voor Garmin Pay is en strikt persoonlijk is en als je de code hebt ingevoerd.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dan is Garmin pay klaar voor gebruik waarbij je nog een Gefeliciteerd SMS krijgt van de Rabobank dat je nu een betaalpas hebt voor Garmin Pay

Betalen met de smart watch

Ik moet zeggen het werkt erg makkelijk en is erg snel, het is vergelijkbaar met betalen met je smartphone alleen veel sneller, je hoeft je de smartwatch niet op het pinapparaat te leggen en qua veiligheid er gebruikersgemak is het ook wel goed in balans.

De pin code die je opgeeft in Garmin Pay moet opgeven op je smartwatch als je de eerste keer de Pay pictogram kiest, daarna moet je pin code of na 24 uur opgeven als je weer het pay pictogram kiest of als je je horloge hebt afgedaan verder is Garmin pay alleen actief als je de app hebt gestart en deze blijft voor maximaal 60 seconden actief maar sluit gelijk af op het moment dat je hebt betaald of op de knop drukt.

[Afbeelding]

Daarna is het gebruikersgemak erg goed, pay pictogram kiezen in de buurt van de betaalautomaat houden, ik heb het niet nauwkeurig gemeten maar bij wat verschillende pinautomaten getest waarbij het 4-5 centimeter in de buurt houden was en de smartwatch trilt dat je hebt betaald en verder heb ik bij toeval ontdekt dat je je telefoon met Garmin Connect niet bij je hoeft te hebben om te kunnen betalen

Tot nu toe zijn de eerste stappen na wat kleine hobbels erg positief en heb ik een blijvertje in mijn handen. _/-\o_
hmmm, vraagje zitten de resources voor de voorbeeld pas van rabo enzo ook in die garmin app?
ben met een design projectje bezig en heb hi-res resources stock materiaal nodig van alle banken...

• joentje
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:02
Ik heb een fitbit versa welke ik gekoppeld heb met de rabobank.

Bij sommige winkels krijg ik de melding op het pin apparaat betaalmethode niet ondersteund. Ook bij 1 winkel meerdere pinapparaten geprobeerd.
Eerst dacht ik dat het aan het type betaal automaat lag. (NFC bovenop). Maar in een andere winkel welke dezelfde betaalautomaat had wel met mijn versa betalen.

Is niet bij het testen naar boven gekomen bij een van de testers?

• Glup
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Is ondertussen bekend of de Rabobank waerables gaat invoeren? Ik kan er niks over vinden maar als ik bij https://laks.com/nl/ kijk dan zie ik dat je Rabobank kan selecteren bij het kopen van hun product.

• Anoniem: 1271350
  • Registratie: November 2019
  • Niet online
Rabobank ondersteunt toch al een tijdje garmin en fitbit pay.

https://www.rabobank.nl/p...etalen-met-je-smartwatch/

• Glup
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Klopt maar ik bedoel dus die van laks.com waar je ondertussen ook Rabobank kan kiezen ;)
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee