* Foto's / Video's volgen morgen!
Introductie
Enige tijd geleden ontving ik het bericht dat ik een uitgekozen was om, namens de Rabobank en Tweakers.net, het contactloos betalen met een wearable te testen. Omdat het wellicht mijn observatie beïnvloedt, vind ik het belangrijk om vooraf te vermelden wat mijn startpunt (lees: kennisniveau) is wat betreft contactloos betalen.
Al sinds de NFC chips op de bankpassen zijn geïntegreerd maak ik gebruik van contactloos betalen met de bankpas. Geen idee hoe lang dit inmiddels is, maar voor mij is dit het afgelopen jaar de meest gebruikte manier van betalen.
Sinds een kleine zes maanden maak ik echter meer gebruik van mijn smartphone (tot een maand geleden was dat de Samsung Galaxy S8, sinds een maand de Samsung Galaxy S10+) om betaling te doen.
Of ik bij een betaling de voorkeur aan mijn bankpas of aan de smartphone geef ligt aan de situatie. Als ik toevallig mijn smartphone in de hand heb, dan ben ik meer geneigd om die te pakken. Als dat niet het geval is, dan grijp ik vaak terug op mijn bankpas.
Het gebruik van de smartphone heeft namelijk een nadeel: Ik moet de Rabobank app eerst opstarten, wat een paar seconden duurt, en daarna moet ik nog Contactloos Betalen aantikken in de app. Dat kost gewoon tijd die gevoelsmatig extra lang duurt als er mensen op je staan te wachten.
Mijn bankpas schuift “automatisch” uit mijn portemonnee (ik heb zo’n Secrid ding) en die leg je tegen de NFC-scanner aan. Dat is gewoon sneller.
Om een lang verhaal kort te maken: Ik ben een frequent gebruiker van contactloos betalen en ben daarom extra benieuwd naar de ervaring met een smartwatch.
Product Introductie
Ik ben één van de gelukkigen die een Fitbit Versa toegestuurd heeft gekregen. Het doel van deze review was niet zo zeer het product zelf, maar het gebruik van de smartwatch in combinatie met contactloos betalen. Wat betreft specificaties verwijs ik jullie dus door naar de website van de fabrikant. Klik dan op deze link:
https://www.fitbit.com/nl/shop/versa
Om voor de luie lezer toch iets over de Versa te vertellen, is dit de korte samenvatting: In de basis is de Fitbit Versa een veredelde activity tracker. Hij is uiteraard volledig gericht op meten van je sportieve activiteiten inclusief hartslagmeting, workouts, etc. Daarnaast bezit hij extra features zoals het afspelen van muziek, gebruik van een paar kleine apps en natuurlijk het contactloos betalen!
Navigatieknoppen en Clock Faces
Hij bezit drie navigatieknoppen en een clock face die je via de app kunt instellen. De functie van de navigatieknoppen is afhankelijk van de clock face die je kiest! Dus iedere clock face geeft de knoppen een andere functie. Zo heeft de standaard clock face (Layers) heeft een sneltoets om een fysieke inspanning te tracken en om een alarm in te stellen. Een andere Clock Face maakt enkel gebruik van één sneltoets waar een stopwatch aan gekoppeld is.
Een grappig clock face is die van de virtual pets. Daar adopteer je (á la Tamagotchi) een hond of een kat, die je moet verzorgen door het behalen van bewegingsdoelen. Zo moet je genoeg lopen om je huisdiertje in ieder geval 8 snoepjes te geven, anders verlaat hij je op zoek naar een nieuw baasje. Het is een leuke manier om je motivatie tot bewegen te houden, al denk ik dat de noviteit er snel van af is. Daarnaast vindt de batterij van je Versa het ook wat minder leuk.
Algemeen Bevindingen
Omdat het een beetje raar is om geen algemene bevindingen van de smartwatch zelf te geven, zal ik kort wat punten aanhalen. Het is mijn eerste smartwatch, dus wellicht dat dingen mij opvallen die heel normaal zijn bij andere smartwatches.
De Versa is erg licht en compact. Op de website kon ik het gewicht niet terugvinden van de Versa, maar hij weegt echt drie keer niks. Het (ik denk silicone) bandje zit ook comfortabel. Hij zit zelfs zo lekker en is zo licht, dat ik oprecht niet merk dat ik hem draag. Qua draagcomfort dus een groot compliment.
De batterij zou vier dagen mee moeten gaan volgens Fitbit. Normaliter wordt dit dan nooit gehaald, omdat ze daar een minimaal gebruikspatroon op los hebben gelaten. Maar eerlijk is eerlijk, het komt goed in de buurt. Na ongeveer 3 tot 3,5 dagen begint de batterij te melden dat hij leeg begint te raken. Wat dat betreft ben ik ook zeer tevreden. Hij hoeft dus niet iedere dag op de lader! Overigens ook snel opgeladen! Minder dan een uurtje van nul naar honderd volgens mij.
Voor de liefhebber zijn ook nog diverse bandjes te verkrijgen van silicone, echt leder of zelfs metaal. Zwaar overpriced waarschijnlijk. Maar ach, er zijn in ieder geval opties.
Qua functionaliteit heb ik weinig spannends te melden. Het is een leuke activitity tracker die veel informatie bijhoudt. Je wordt aangespoord om lekker te blijven bewegen en zo nu en dan wordt een feestje op je smartwatch gehouden omdat je 10.000 stappen gemaakt hebt die dag of een andere mijlpaal bereikt hebt.
Natuurlijk krijg je ook van alle apps op je telefoon notificaties binnen. Uiteraard kan je dit allemaal instellen. Persoonlijk vind ik het prettig om WhatsApp berichtjes op mijn pols te ontvangen, omdat ik dan direct zie wie wat gezegd heeft. Dat is makkelijker dan dat ik telkens mijn telefoon moet unlocken om een bericht te zien. Ik werd er in ieder geval niet gek van, maar ik ben dan ook niet iemand die 100 gesprekken per dag voert.
Wel had ik een kleine bug. Soms bleven notificaties "vastzitten" in mijn overzicht. Hoe vaak ik ze ook wegsleepte, ze bleven hangen. Ik heb daar een filmpje van gemaakt:
[
YouTube: Fitbit Versa - Notification Bug]
Het scherm is helder en scherp zat. Het swipen is intuïtief en werkt prima. De knoppen doen hun ding en zitten op makkelijk bereikbare plekken. Het werkt allemaal naar behoren. Meer ga ik er, gezien de insteek van deze review, niet over zeggen.
Contactloos Betalen
Instellen van je Smartwatch
Nadat de Versa was gekoppeld aan mijn smartphone door middel van de Fitbit app, moest mijn bankpas natuurlijk gekoppeld worden. Dat is niet mogelijk via de Versa en moet ook via de app. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zelf eerst heb zitten klooien, maar heb direct de handleiding van Tweakers.net gebruikt om dit in te stellen.
De eerste stap was mijn
Wallet te openen van de Versa. Er was echter één probleem: ik kon de
Wallet niet vinden. Ik heb me helemaal suf gezocht in de app, maar kon het niet vinden. Totdat ik per ongeluk op een mini icoontje van een Versa tikte in de “statusbalk” van de app. Persoonlijk vind ik dit geen logische plek voor een knop.
Het vinden van mijn bankpasnummer (dus niet je rekeningnummer) van mijn Rabobankpas had ik met de handleiding direct gevonden. Zonder handleiding had dit denk ik niet zo eenvoudig geweest, simpelweg omdat ik geen idee had waar ik dit nummer kon vinden. Eens gevonden is het instellen echter een peulenschil.
Hoe Activeer je de NFC?
Wanneer je bankpas gekoppeld is, is de functie van het contactloos betalen eenvoudig aan te roepen door één van de navigatieknoppen van de Versa lang ingedrukt te houden (ongeveer 1 volle seconde).
Dan verschijnt er een kleine Rabobankbetaalpas op je Versa en is hij gereed om tegen een NFC-reader aan te houden.
Algemene Ervaring
Ik kan er kort over zijn: Het is een erg snelle en makkelijke betalingsmethode. Je houdt één van de navigatieknoppen een seconde ingedrukt en je kunt direct betalen. Je hebt smartwatch altijd dichtbij (hij hoeft niet uit een zak te komen) en dat maakt hem razendsnel in het gebruik. Sterker nog, ik ben er zo enthousiast over dat ik praktisch enkel nog mijn Versa gebruik om betalingen te doen. Waarom dit zo is vertel ik later, onder het kopje
Bankpas vs Smartphone vs Smartwatch.
[
YouTube: Fitbit Versa - Contactloos Betalen Bovenkant]
Los daarvan moet ik zeggen dat ik heel veel leuke reacties van mensen in de winkels kreeg. “Oh joh, kan dat ook al?”, “Wat er allemaal niet kan tegenwoordig he!”, “Huh, dat heb ik nog nooit gezien. Is dat nieuw?” Erg Z leuk om zo’n noviteitje te hebben en wat aandacht te krijgen en erover te kunnen vertellen!
Werkt Altijd
In de afgelopen week heb ik zo’n 30 betalingen gedaan. Gek genoeg zijn alle betalingen totaal vlekkeloos verlopen. Ik heb nergens een pincode in hoeven tikken. Nergens een vreemde melding gehad. Nergens iets wat het proces vertraagde. Alle keren (bedragen tussen de 2 en 60 euro) was het Versa tegen de NFC-reader en klaar. Eerlijk is eerlijk: Ik had veel meer issues verwacht, maar dus geen enkel probleem gehad.
Nooit Pincode?
Wat mij opviel is dat er nooit om mijn pincode gevraagd is bij het betalen van grotere bedragen (+ €40). Als ik betaal met mijn smartphone moet ik met enige regelmaat mijn pincode invoeren nadat ik hem tegen een NFC-reader heb aangehouden (om deze, nadat ik de code heb ingevuld, hem nogmaals tegen de NFC-reader aan te houden). Dat is niet gebeurd tijdens mijn gebruik van de smartwatch, dus ik vraag mij af of dit dan nooit gevraagd wordt. Anders zou dit een klein veiligheidsrisicootje zijn. Al is de schade qua bedrag natuurlijk nooit groter dan het maximum dat je hebt ingesteld.
Uiteindelijk heb ik twee punten van kritiek (eigenlijk anderhalf).
De grootste manco, is dat je smartphone in de buurt moet zijn om contact te maken met internetbankieren. Op zich is dat niet per se nadelig, maar als je smartphone leef is, verliest je Versa ook direct zijn functionaliteit van het contactloos betalen.
Tweaker @
Bas170 wees mij erop dat dit niet waar is! Dat klopt. Dus dit eerste puntje van kritiek komt direct te vervallen!
Over het gebruik van de smartwatch als betaalmiddel heb ik slechts een half negatief puntje en dat komt door de verschillende betaalapparaten.
Verschillende Betaalapparaten
Waar je wel tegenaan loopt is de grote diversiteit aan betaalapparaten en dan doel ik vooral op de locatie WAAR de NFC-reader zit. Soms is deze bovenop, soms aan de linkerzijde, soms aan de rechterzijde.
De locatie maakt het soms wel lastiger om je smartwatch in de buurt van een NFC-reader te krijgen. Zo draag ik mijn Versa aan de bovenzijde van mijn linker pols. Als de NFC-reader van een apparaat dan ook aan de linkerzijde zit, dan is het heel eenvoudig om de onderzijde van je linker pols er tegenaan te houden, alleen zit de Versa aan de andere kant van je pols. Vervolgens moet je dus je arm onprettig ombuigen omdat voor elkaar te houden. Wanneer de NFC-reader aan de rechterkant of bovenop zit, dan heb je dit probeer natuurlijk niet (tenzij je Versa aan je rechterpols draagt).
[
YouTube: Fitbit Versa - Contactloos Betalen Zijkant]
Bankpas vs Smartphone vs Smartwatch
Wie van de drie is de grote winnaar in dit geheel? Ik houd jullie niet in spanning. Wat mij betreft is dit gewoon de smartwatch. Uiteraard ga ik uitleggen waarom, maar het komt allemaal samen in snelheid. Het is gewoon de snelste manier.
De smartwatch draag je om je pols. Je hoeft hem niet uit een broek- of jaszak te pakken. Het enige wat je hoeft te doen is je arm uit te strekken en één seconde op een knopje te drukken. Als je alle drie de middelen al vasthebt in je hand, dan wint de bankpas het qua snelheid. Maar dat gebeurt niet zo vaak en daarnaast moet je een bankpas toch ook een keertje opbergen.
De smartwatch wint het ook van de smartphone vanwege de snelheid. De smartphone moet je eerst unlocken, dan je app opzoeken, dan in de app het contactloos betalen selecteren, etc. Dat duurt gewoon lang. Overigens heb ik mijn Rabobankapp aan een fysieke knop op mijn telefoon toegewezen, dus ik sla dan al twee stappen over. Maar alsnog wint de smartwatch ruimschoots qua snelheid.
Conclusie van dit alles (en om mijzelf nogmaals te herhalen): Ik ben uiterst tevreden over het gebruik van de Versa als betaalmiddel. Hij is veruit het snelst en altijd binnen handbereik. Tip: Neem wel gewoon altijd je portemonnee mee, voor het geval de batterij van je Versa of je smartphone het begeeft (of een van de vele andere redenen waarom je even geen gebruik kan maken van contactloos betalen).
Just in case!
[
Voor 4% gewijzigd door
MarvinJames op 30-03-2019 00:39
]