Windows 10 kan niet afsluiten via start menu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaxxo1990
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-04 09:59
Hallo allemaal,

Zojuist een nieuwe pc-build afgerond en ik kom op een vreemd probleem. Wanneer ik via het startmenu de pc wil afsluiten (shut down) of opnieuw opstarten (restart), bevriest het hele systeem en kan er enkel nog afgesloten worden met de powerbutton op de kast. Dit is natuurlijk niet de bedoeling en ik ben dan ook op zoek naar een oplossing voor dit probleem.

Het systeem bestaat uit:
* (moederbord) Asrock B450 Gaming-ITX/ac
* (cpu/gpu) AMD Ryzen 2400G
* (psu) Seasonic Focus Plus 550w
* (ram) Crucial Ballistic 8gb 3000mhz

Ondertussen een aantal keer opnieuw opgestart, instellingen in bios bekeken en gezocht op Google. Helaas blijkt het lastig dit specifieke probleem te vinden. De SSD die gebruikt is komt uit een laptop en is volledig geformatteerd en voorzien van een nieuwe windows 10 installatie.

Edit: geen idee of dit van belang kan zijn maar windows 10 is nog niet geactiveerd, de opgezochte key van de laptop werkt niet (wss gekoppeld aan mobo van de laptop) en de nieuwe key moet nog gekocht worden.

Ik hoop dat iemand mij op de juiste weg kan helpen :)

Groeten,

Querijn

[ Voor 10% gewijzigd door zaxxo1990 op 25-02-2019 23:33 ]

Asus GL502VML

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:51
Geven de Windows logs hier een aanwijzing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peteroff
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
@zaxxo1990 Wat is de versie van je Bios?
Het kan zijn dat je die nog niet geüpdatet hebt. Het kan zijn dat je dat wel hebt gedaan maar nu op versie 1.80 zit en die is volgens mij ingetrokken(?) (->1.70)

configuratiescherm -> Energiebeheer -> Disable fast startup (kan ook nog wel eens 'als tijdelijke' oplossing helpen)

Dit moederbord heeft in de Bios verschillende opties voor bijv. 'S3 sleep state'...
zoek (en lees) in manual naar: SMT Mode, Suspend to RAM, SMTEN.
'Cool 'n' Quiet' kan ook nog wel eens storend werken, evt dat eens uitschakelen om te testen.

Maar kijk inderdaad eerst even in 'Windows logs' en zoek tijdstip op wanneer je de computer hebt uitgeschakeld in logboek 'systeem'.

[ Voor 23% gewijzigd door peteroff op 27-02-2019 06:46 ]