TimBC schreef op Saturday 2 March 2019 @ 02:40:
@
JackSparrow
Ik ben geen pro, anders had ik het zelf wel uitgevogeld en niet naar dit forum hoeven te gaan met de vraag hoe ik überhaupt zo'n usb stick maak

.
Als ik nu automatisch een extra account zou aan zou maken die niet admin is kan ik weer opnieuw beginnen. Bovendien moeten de mensen dan het wachtwoord dat ik ze geef onthouden en dat zorgt weer voor veel heen en weer mailen zodra er iets verkeerd gaat. Dit was de makkelijkste en snelste optie. Draai op mijn eigen computer ook alleen een admin account. Tegenwoordig gaat dat prima als je maar niks geks op het internet doet. Backuppen is toch altijd nodig en het lijkt me als je gijzelsoftware geïnstalleerd krijgt het niet uitmaakt of je admin bent of niet want die gijzelt toch al je bestanden. Maar hier kan ik fout in zitten. Ook is de windows installatie meer om te laten zien dat de computer goed functioneerd, mensen willen toch altijd ff browsen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat iedereen iniedergeval gebruik maakt van de ingebouwde reset my pc functie.
Tja, tegenwoordig hoef je niet heel veel geks meer te doen om 'rotzooi' op je pc te krijgen. Moet wel zeggen dat ik op mijn pc ook nog gewoon 'admin' ben hoor. De Reset PC functie is inderdaad wel een fijne toevoeging ;-) Daarmee kun je vrij snel weer terug naar een schone pc.
MDT ziet er nogal gecompliceerd uit, heb jij dit jezelf aangeleerd? Gaaf!
Het zal vast veel beter/efficiënter werken met MDT maar tot nu werkt deze installatie prima en hier was ik al 5+ uur mee aan het vogelen. Waarschijnlijk gaat het nog een stukje langer duren voordat ik MDT uitgevogeld heb en ik weet niet of dat mijn tijd waard is...
Ach, ik ben 12 jaar gelden (toen MDT eigenlijk ontstaan is) begonnen met MDT en heb het door de jaren heen met ups en downs gebruikt. Moet zeggen dat in de tijd van de Modern Workplace (Windows 10 vanuit de cloud gemanaged) toch weer vaker voorbij komt. Vooral omdat grotere en complexere managemente systemen zoals SCCM in veel gevallen geen toegevoegde waarde meer hebben.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat een windows 10 VM booten en daar sysprep op uit te voeren om vervolgens de WIM te extracten niet zo een leuke oplossing is want het duurt nogal lang..
Moet zeggen dat ik eigenlijk altijd al een tegenstander ben geweest van het maken van Golden Images. In sommige (grote) omgevingen waarbij de doorlooptijd van een installatie van essentieel belang is kan het wat toevoegen, maar in de meeste gevallen waarbij je machines 'voorbereid' voor uitgifte (of je er maar 1 a 2 per dag hoeft te doen) voegt het voor mijn geval niet veel toe. Dan is een 'unattended' installatie met bijvoorbeeld MDT een heel goed punt.
Moet zeggen dat MDT ook niet echt een heel grote leercurve heeft hoor, het wordt pas 'ingewikkelder' als je ook PXE boot wilt toevoegen en je dus ook WDS nodig hebt. Zelf heb ik een MDT installatie op mijn Windows 10 machine staan en genereer ik eigenlijk vaak bootable Media vanuit MDT, dan kun je dus gewoon je nieuwe pc opstarten vanaf een USB stick en heb je dan een mooie unattended installatie flow zonder dat je met sysprep etc aan de slag hoeft te gaan.
Ik installeer inderdaad windows op vooral oude(re) computers, ik heb dan ook gebruik gemaakt van MBR ipv GPT omdat dat universeel compatibel is. Tegen de tijd dat de dan oude computers UEFI/Secureboot ondersteunen maak ik wel een nieuwe ISO met GPT. Bedankt voor de FAT32 tip! Wat gek dat secureboot niet werkt met een NTFS USB terwijl windows toch geïnstalleerd wordt op een NTFS partitie.
Waarom moet de WIM file dan opgeknipt worden in SWM files? Ondersteunt anders de installatie UEFI en/of secureboot niet? De standaard ISO is toch een ESD file?
Tja, UEFI/Secure Boot is niet een 'Windows-dingetje', iets wat NTFS wel is natuurlijk. Dat zal de reden zijn dat je moet installeren vanaf een FAT32 stick omdat je zo ook Linux etc. kunt installeren. (ik weet niet exact hoe het zit hoor, alleen dat Secureboot/uefi etc niet een specifiek Windows ding is).
De maximale bestandsgrootte voor FAT32 is 4GB. Met de meest recente Windows 10 builds is de default omvang van de install.wim al groter dan 4GB en dan zul je hem dus moeten 'opknippen'. Enneh een ISO = een ISO file en in die ISO zit de WIM file (althans als je hem download vanaf de Volume License Portal of MSDN). De ESD wordt als ik het goed heb alleen gebruikt als je een in-place upgrade doet en Windows de files zelf download. In essentie is de inhoud van de ESD en WIM hetzelfde, alleen heeft de ESD een betere compressie.
Ik moet echt ooit een cursus MDT gaan volgen

.
Je kunt ook gewoon gaan lezen op
https://microsoft.com/deployment of even op
YouTube wat MDT video's gaan bekijken. Staat genoeg op.