Windows 7 installatie automatiseren USB voor meerdere pc's?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBC
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:56
Ik heb meerdere oude computers waar ik graag windows 7 op wil zetten door middel van een USB-Stick. Helaas duurt dat process altijd zolang (het zijn niet de allernieuwste beestjes met een ssd). Nu heb ik al een manier gevonden om met NT Lite alle updates sinds 2011 al vantevoren te integreren. Vervolgens zet ik de ISO met Rufus op een USB. Ook skipt hij dan de EULA en de activatie.
Alleen nu moet ik alsnog alle stappen doorlopen: USB erin (oké prima), ervan booten (oké prima), taal selecteren en volgende, bestaande partities formatteren en verwijderen, nieuwe partitie creeëren, naam selecteren. Activeren is niet nodig, dat wil ik wel met de hand doen. Naam mag voor alle pc's gewoon 'desktop' zijn. Alle pc's bevatten maar 1 harde schijf.

Kan ik deze stappen ook automatiseren? En zo ja, hoe? Ik heb al op internet gezocht maar dat waren allemaal deployement tools over het netwerk.

Het liefste wil ik een USB waar ik vanaf boot en dan iets van 3 uur later terugkom met windows 7 op het startscherm. Geen wachtwoord nodig en de drivers installeer ik dan wel zelf (er zijn volgens mij geen goede programma's die dat herkennen en automatisch installeren).

Beste antwoord (via TimBC op 26-02-2019 21:37)

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:22

Kraz

Saving the world

Je kunt met WinPE een hele hoop doen.

Er zit een 'auto start' functie in waarmee je de windows installatie kunt aftrappen en achteraf nog allerlei settings kunt wijzigen.

De WinPE tool zit in de Windows ADK kit. (google maar)

Wat je wilt kan allemaal, maar ga er vanuit dat het een stijle lijn gaat zijn m.b.t. kennis :)

1. Download Windows ADK kit
2. Installeer Windows PE
3. Maak een custom win PE image die automatisch het script (welke je zelf zult moeten schrijven) aftrapt die de .WIM (kleine ISO) file van Windows mount en installeert
4. Je kunt je windows installatie nog aanpassen door er een run at first boot script aan te hangen, zodat er ook automagisch apps worden geinstalleerd.

Ik gok dat de manier hoe je het nu doet voor jou op dit moment de snelste is.
Een custom installatie maken voor 1001 verschillende machines is vrijwel niet te doen vanwege de verschillende soorten hardware.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:22

Kraz

Saving the world

Je kunt met WinPE een hele hoop doen.

Er zit een 'auto start' functie in waarmee je de windows installatie kunt aftrappen en achteraf nog allerlei settings kunt wijzigen.

De WinPE tool zit in de Windows ADK kit. (google maar)

Wat je wilt kan allemaal, maar ga er vanuit dat het een stijle lijn gaat zijn m.b.t. kennis :)

1. Download Windows ADK kit
2. Installeer Windows PE
3. Maak een custom win PE image die automatisch het script (welke je zelf zult moeten schrijven) aftrapt die de .WIM (kleine ISO) file van Windows mount en installeert
4. Je kunt je windows installatie nog aanpassen door er een run at first boot script aan te hangen, zodat er ook automagisch apps worden geinstalleerd.

Ik gok dat de manier hoe je het nu doet voor jou op dit moment de snelste is.
Een custom installatie maken voor 1001 verschillende machines is vrijwel niet te doen vanwege de verschillende soorten hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:55
Zat met het zelfde probleem. Heb toen anders benaderd.
He vergt alleen wel wat kennis en uitzoek werk. In kort werkt het als volgt:

-Eerst compleet windows geinstalleerd met patches op 1 machine of nog beter een vm bijv virtualbox.
-Gesyspreped met generalize
-daarna met een image tool een image gemaakt bijv clonezilla naar een usb schijf bijv.
-Deze teruggezet op pc naar keuze.
-Dan met out of the box experience de laatste dingen ingevuld.
-Drivers voor de pc geinstalleerd waar nodig.
-klaar is de pc.

Maken van image kan een paar dagen duren omdat de patches een lange tijd op zich laten wachten maar dat is the ondervangen met NTlite maar niet de aan te bevelen wegens gebrek aan support vanuit Microsoft. Met clonezilla zet je een image in een paar minuten teruggezet.

[ Voor 41% gewijzigd door TheVMaster op 01-03-2019 13:19 . Reden: M$ is niet nodig. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Cybermage2you schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:21:
Maken van image kan een paar dagen duren omdat de patches een lange tijd op zich laten wachten maar dat is the ondervangen met NTlite maar niet de aan te bevelen wegens gebrek aan support vanuit M$. Met clonezilla zet je een image in een paar minuten teruggezet.
Ja hier doe ik het ook met een sysprep/audit image in een virtual machine/box.
Updaten kan ook nog heel wat sneller efficienter door middel van "alternatieve" updatepacks.
Hiermee worden meteen de telemetrie/cpu beperkingen en andere ongewenste zaken eruit gefilterd. :)

MyDigitalLife: Simplix Pack to update Live Win7 System/ Integrate updates into Win7 or Server 2008
Forum Oszone.net: UpdatePack7R2 for updating Windows 7 SP1 and Server 2008 R2 SP1
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/20qgxtc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/14dkbif.jpg

Of deze optie, werkt ook voor NL.
Winfuture.de: WinFuture Windows (7) Update Packs

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 26-02-2019 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
The_Doman schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 00:11:
[...]

Ja hier doe ik het ook met een sysprep/audit image in een virtual machine/box.
Updaten kan ook nog heel wat sneller efficienter door middel van "alternatieve" updatepacks.
Hiermee worden meteen de telemetrie/cpu beperkingen en andere ongewenste zaken eruit gefilterd. :)
Ook hier weer geen support vanuit Microsoft. Heb met vele methoden ge-experimenteerd maar kwam toch op neer dat je handmatig moet installeren dat is helaas eenmalig een klus. Doe wel gewoon windows 7 erop en dan snel een servicepack en dan updaten. Verder doe ik het in een vm omdat dat je dan de status kan opslaan en gaat op een of andere manier sneller dan een fysieke pc.

[ Voor 7% gewijzigd door TheVMaster op 01-03-2019 13:20 . Reden: M$ is niet nodig. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:40
Ik gebruik op mijn werk hiervoor MDT (Microsoft Deployment Toolkit).

Als je de volledige installatie klaar hebt, kan die op een USB zetten en dan installeert hij alles voor je.
Dus eerst Windows 7, daarna je apps etc.

zie: https://docs.microsoft.co...edia-to-deploy-windows-10

Verder kan je de updates ook integreren naar de laatste updates. Hiervoor gebruik ik zelf Powershell en de plugin LatestUpdate.

https://docs.stealthpuppy.com/latestupdate/

Daarmee kan je de laatste updates automatisch laten downloaden en integreren in je MDT deployment.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBC
Heel erg bedankt voor de hulp allemaal!
Ik heb net een vm opgestart. Ga zometeen kijken of ik dat sysprep generalise kan uitvogelen.
@Cybermage2you Waarom is de niet officiële ondersteuning vanuit microsoft een probleem? Later kan windows toch gewoon verder geupdate worden?

@Wylana
Ziet er heel proffesioneel uit, wel een beetje schrikken hoe complex het is. Ik probeer dit waarschijnlijk als de simpelere methode niet werkt.

@Kraz
Ik gebruik dan toch liever MDT, maar heel erg bedankt voor de suggestie :).

Laat het weten als het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
TimBC schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:20:
Heel erg bedankt voor de hulp allemaal!
Ik heb net een vm opgestart. Ga zometeen kijken of ik dat sysprep generalise kan uitvogelen.
@Cybermage2you Waarom is de niet officiële ondersteuning vanuit microsoft een probleem? Later kan windows toch gewoon verder geupdate worden?
Mocht je dus in de toekomst enige (vage) problemen krijgen met iets op je pc waar je een image heb teruggezet kan microsoft het gooien dat je dus niet goed heb gedaan.
Dus geen ondersteuning meer verlenen. Of je dat risico wilt nemen is aan jou maar in bedrijfs omgeving wil je dat dus niet. :X

[ Voor 3% gewijzigd door Cybermage op 26-02-2019 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBC
@Cybermage2you Meestal als er iets mis gaat met mijn windows installatie komt dat door een ander programma dan windows zelf. Dus ik denk dat ik dat risico wel aankan :). Maar bedankt!

Hoe heb je clonezilla gebruikt aangezien het een linux iets is, moet ik dan in de vm booten met clonezilla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
TimBC schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:48:
@Cybermage2you Meestal als er iets mis gaat met mijn windows installatie komt dat door een ander programma dan windows zelf. Dus ik denk dat ik dat risico wel aankan :). Maar bedankt!

Hoe heb je clonezilla gebruikt aangezien het een linux iets is, moet ik dan in de vm booten met clonezilla?
Clonezilla is zo een iso te downloaden die iso moet je dan booten in een vm.
Het is even zoeken naar de opties maar je moet dus aangeven dat je een image naar een usb schrijf wilt schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBC
@Cybermage2you
Als ik probeer sysrep generalize te doen krijg ik elke keer de foutmelding:
Er is een onherstelbare fout opgetreden tijdens het voorbereiden van de computer.
Erg vervelend, enige idee hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
TimBC schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:09:
@Cybermage2you
Als ik probeer sysrep generalize te doen krijg ik elke keer de foutmelding:
Er is een onherstelbare fout opgetreden tijdens het voorbereiden van de computer.
Erg vervelend, enige idee hoe ik dit kan oplossen?
Hmm dat is een te algemene fout om daar wat mee te kunnen.
Hoe heb je windows geinstalleerd?
Word er nog een foutmelding code gegeven?
Zou die eens door google halen.
het kan op verschillende punten misgaan.
Bijv een verkeerde service die aanstaat of een process die in de weg zit. Je moet echt alles afsluiten of bijv generalizeren de pulldown optie systeem afsluiten kiezen.
Mocht dat echt niet lukken zou ik eens in het engels installeren kijken of je dan melding krijgt die wat meer succes in google opleveren.
zal eens morgen als ik tijd heb de stappen opschrijven die ik normaal doe om een windows 7 image te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBC
@Cybermage2you
Ja ik kon het niet uitvogelen en ben toen maar geragequit :(.

Ben nu bezig met deze (na lang gezocht te hebben) tutorial aan het volgen, misschien is windows 10 toch handiger. Hoef dat iniedergeval volgend jaar dan niet bij te werken.
Tutorial link: https://www.tenforums.com...install-windows-10-a.html

Een erg uitgebreide handige tutorial. Jezus wat verdomd veel opties heb je met die tool. Doodeng.
Weet alleen nog niet hoe ik standaard chrome kan installeren ofzo maarja dat houden we dan maar even voor lief. Ben al blij als dit nu werkt.

Wel heel erg bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
TimBC schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:37:
@Cybermage2you
Ja ik kon het niet uitvogelen en ben toen maar geragequit :(.

Ben nu bezig met deze (na lang gezocht te hebben) tutorial aan het volgen, misschien is windows 10 toch handiger. Hoef dat iniedergeval volgend jaar dan niet bij te werken.
Tutorial link: https://www.tenforums.com...install-windows-10-a.html

Een erg uitgebreide handige tutorial. Jezus wat verdomd veel opties heb je met die tool. Doodeng.
Weet alleen nog niet hoe ik standaard chrome kan installeren ofzo maarja dat houden we dan maar even voor lief. Ben al blij als dit nu werkt.

Wel heel erg bedankt voor alle hulp!
Zowiezo is windows 10 een handiger optie want over een jaar is het over en sluiten met windows 7 wegens gebrek aan support. In windows 7 investeren is een doodlopende weg.
Heb ook even met een schuin oog naar de tutorial gekeken maar inderdaad een berg opties en tools die ik helaas niet tot mijn beschikking heb bij een kringloop bedrijfje. Het is gewoon niet lonend om daar geld aan te spanderen voor relatief weinig volume(s) die we aan pc's weer wederverkopen.
Dan blijft als enige optie over syspreppen en met een gratis tool clonezilla een image maken. Met weinig middellen kom je dan toch nog een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBC
@Cybermage2you
Ik wil best mijn final image met je delen. Moet een kwestie voor jou zijn om op een usb te zetten met rufus en klaar is kees. Pm me maar als je geïnteresseerd bent.

Heb uitgevogeld hoe programma's te installeren.
Voor de rest heet elke pc gewoon:
Persoon/Administrator.

Ook zit er VLC media player, chrome en winrar voorgeinstalleerd.
Heb dan alleen niet support hours ofz ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
TimBC schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 22:25:
@Cybermage2you
Ik wil best mijn final image met je delen. Moet een kwestie voor jou zijn om op een usb te zetten met rufus en klaar is kees. Pm me maar als je geïnteresseerd bent.

Heb uitgevogeld hoe programma's te installeren.
Voor de rest heet elke pc gewoon:
Persoon/Administrator.

Ook zit er VLC media player, chrome en winrar voorgeinstalleerd.
Heb dan alleen niet support hours ofz ingevuld.
Klinkt verleidelijk maar ja heb weer andere eisen voor een image dus denk dat ik er weinig mee kan.
of moet achteraf de image kunnen editen. Morgen ga ik eens een windows 10 image inelkaar schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBC
@Cybermage2you
Je kan altijd mijn image proberen en kijken wat je ervan vind.
Mijn windows installaties zijn altijd erg gericht op snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:27

TheVMaster

Moderator WOS
Cybermage2you schreef op Tuesday 26 February 2019 @ 22:36:
[...]

Klinkt verleidelijk maar ja heb weer andere eisen voor een image dus denk dat ik er weinig mee kan.
of moet achteraf de image kunnen editen. Morgen ga ik eens een windows 10 image inelkaar schroeven.
HOezo zou je een image willen maken? Gebruik gewoon MDT.....en maak daarmee media ;-) Dan heb ook niet het geklungel met Sysprep enzo..en allerhande vage issues :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBC
@JackSparrow
Moet eerlijk zeggen dat ik alsnog een VM moest booten volgens de MDT tutorial om vervolgens daar alles klaar te zetten en sysprep te gebruiken. Van deze VM moest ik install.wim extracten en die terugstoppen in de ISO.

Alles is trouwens gelukt! Ik had waarschijnlijk in eerste instantie teveel aangepast waardoor de image niet wou installeren. Na mezelf een beetje ingehouden te hebben toch gelukt.
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om het start menu clean te laten, hij blijft alle bloatware installeren (candy crush etc.) en ik wil geen tiles op mijn start menu. Na de sysprep heeft ie dat helaas niet onthouden.
Voor de rest werkt de iso nu perfect. Hij is wel een stukje groter dan een standaard iso. Maarja USB sticks zijn toch groot genoeg deze dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
TimBC schreef op Friday 1 March 2019 @ 16:18:
@JackSparrow
Moet eerlijk zeggen dat ik alsnog een VM moest booten volgens de MDT tutorial om vervolgens daar alles klaar te zetten en sysprep te gebruiken. Van deze VM moest ik install.wim extracten en die terugstoppen in de ISO.

Alles is trouwens gelukt! Ik had waarschijnlijk in eerste instantie teveel aangepast waardoor de image niet wou installeren. Na mezelf een beetje ingehouden te hebben toch gelukt.
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om het start menu clean te laten, hij blijft alle bloatware installeren (candy crush etc.) en ik wil geen tiles op mijn start menu. Na de sysprep heeft ie dat helaas niet onthouden.
Voor de rest werkt de iso nu perfect. Hij is wel een stukje groter dan een standaard iso. Maarja USB sticks zijn toch groot genoeg deze dagen.
Eh...geen idee hoe jij dat denkt te doen, maar als ik MDT gebruik om machines te deployen dan hoef ik niets met VMs te doen en ze daarna weer te syspreppen. Weet je zeker dat je het niet hebt over WDS..?

Welke MDT tutorial heb jij gebruikt overigens..? Ik doe al 12 jaar MDT en herken niet wat jij omschrijft

Eh...geen tiles op je start menu...? Of wil jij dat niet voor je gebruikers..? Waarom kunnen ze dat zelf niet bepalen? Zijn ze local admin trouwens?

Hoe groot is je WIM file trouwens..? En is je stick FAT32 geformatteerd, of NTFS/extFAT?

[ Voor 6% gewijzigd door TheVMaster op 01-03-2019 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBC
@JackSparrow
Ik gebruikte, zoals eerder gezegd, deze tutorial: https://www.tenforums.com...install-windows-10-a.html .
Ik denk dat jij dan niet de image zelf aanpast, dat doe ik wel.
Dit was meer een side-project, hoef dit niet in een bedrijfsomgeving te deployen.
Ik gebruik de USB nu vooral om computers snel te voorzien van windows 10 zodat ik deze kan verkopen/vergeven. De (vooral live) tiles geven de oudere computer nogal wat lag/vertraging bij het openen van het startscherm vandaar. Bovendien is het toch (bijna) allemaal rommel. Iedereen die een computer van mij krijgt is gewoon local admin met de naam admin, kunnen ze zelf nog altijd of windows opnieuw installeren of een ander gebruikersaccount aanmaken.
Mijn wim file is 4,035GB, niet supergroot hoor maar als ik het goed onthouden heb toch 700MB groter dan de originele ESD file.
Ik heb met powershell het final bestand weer teruggecomprimeerd naar een ISO. Deze zet ik dan op een usb stick dmv van rufus. Hierbij zet ik hem op NTFS, leek mij het makkelijkst aangezien windows dit zelf ook gebruikt. Hij gaf wel de optie om in FAT32 te formatteren.

[ Voor 4% gewijzigd door TimBC op 02-03-2019 00:36 . Reden: kapotte url ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
TimBC schreef op Saturday 2 March 2019 @ 00:34:
@JackSparrow
Ik gebruikte, zoals eerder gezegd, deze tutorial: https://www.tenforums.com...install-windows-10-a.html .
Ik denk dat jij dan niet de image zelf aanpast, dat doe ik wel.
Dit was meer een side-project, hoef dit niet in een bedrijfsomgeving te deployen.
Ik gebruik de USB nu vooral om computers snel te voorzien van windows 10 zodat ik deze kan verkopen/vergeven. De (vooral live) tiles geven de oudere computer nogal wat lag/vertraging bij het openen van het startscherm vandaar. Bovendien is het toch (bijna) allemaal rommel. Iedereen die een computer van mij krijgt is gewoon local admin met de naam admin, kunnen ze zelf nog altijd of windows opnieuw installeren of een ander gebruikersaccount aanmaken.
Mijn wim file is 4,035GB, niet supergroot hoor maar als ik het goed onthouden heb toch 700MB groter dan de originele ESD file.
Ik heb met powershell het final bestand weer teruggecomprimeerd naar een ISO. Deze zet ik dan op een usb stick dmv van rufus. Hierbij zet ik hem op NTFS, leek mij het makkelijkst aangezien windows dit zelf ook gebruikt. Hij gaf wel de optie om in FAT32 te formatteren.
Eh....hoezo zou je een installatie die je via MDT hebt gebouwd nog weer gaan customizen? :? :? Daar gebruik je dus MDT voor...en iedereen is ook nog local admin :? Dat kan in de tijd van malware/gijzelsoftware etc. toch echt niet meer. Ik pas een deployment die ik met MDT doe later niet meer aan en ga ook niet met Sysprep aan de slag, zou niet weten waarom ook . Ik laat MDT een boot stick genereren en heb dan een unattended installatie stick die alles doet, Windows installeren....applicaties erop....register settings configureren en eventueel een startmenu layout xml toepassen...

De tutorial die jij aanhaalt heeft het overigens nergens over MDT (Microsoft Deployment TOolkit). Die kun je hier downloaden overigens https://microsoft.com/deployment (daar staat ook heel veel info over MDT overgiens).

Je installeert je Windows dus blijkbaar op oude computers...? Die ondersteunen dan ook van geen UEFI / Secure Boot....dan is het niet perse nodig om de stick op FAT32 te formatten. Overigens, als je nieuwe(re) pc's gaat installeren, die dus wel UEFI en Secure Boot ondersteunen....gebruik dan een FAT32 stick, dan kun je hier namelijk ook gebruik van maken (Secure Boot...toch weer een stukje veiligheid he). Overigens zul je dan de WIM file waarschijnlijk ook even moeten opknippen in .SWM files.

[ Voor 13% gewijzigd door TheVMaster op 02-03-2019 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBC
@JackSparrow
Ik ben geen pro, anders had ik het zelf wel uitgevogeld en niet naar dit forum hoeven te gaan met de vraag hoe ik überhaupt zo'n usb stick maak ;).
Als ik nu automatisch een extra account zou aan zou maken die niet admin is kan ik weer opnieuw beginnen. Bovendien moeten de mensen dan het wachtwoord dat ik ze geef onthouden en dat zorgt weer voor veel heen en weer mailen zodra er iets verkeerd gaat. Dit was de makkelijkste en snelste optie. Draai op mijn eigen computer ook alleen een admin account. Tegenwoordig gaat dat prima als je maar niks geks op het internet doet. Backuppen is toch altijd nodig en het lijkt me als je gijzelsoftware geïnstalleerd krijgt het niet uitmaakt of je admin bent of niet want die gijzelt toch al je bestanden. Maar hier kan ik fout in zitten. Ook is de windows installatie meer om te laten zien dat de computer goed functioneerd, mensen willen toch altijd ff browsen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat iedereen iniedergeval gebruik maakt van de ingebouwde reset my pc functie.

MDT ziet er nogal gecompliceerd uit, heb jij dit jezelf aangeleerd? Gaaf!
Het zal vast veel beter/efficiënter werken met MDT maar tot nu werkt deze installatie prima en hier was ik al 5+ uur mee aan het vogelen. Waarschijnlijk gaat het nog een stukje langer duren voordat ik MDT uitgevogeld heb en ik weet niet of dat mijn tijd waard is...
Ik moet wel eerlijk zeggen dat een windows 10 VM booten en daar sysprep op uit te voeren om vervolgens de WIM te extracten niet zo een leuke oplossing is want het duurt nogal lang..

Ik installeer inderdaad windows op vooral oude(re) computers, ik heb dan ook gebruik gemaakt van MBR ipv GPT omdat dat universeel compatibel is. Tegen de tijd dat de dan oude computers UEFI/Secureboot ondersteunen maak ik wel een nieuwe ISO met GPT. Bedankt voor de FAT32 tip! Wat gek dat secureboot niet werkt met een NTFS USB terwijl windows toch geïnstalleerd wordt op een NTFS partitie.
Waarom moet de WIM file dan opgeknipt worden in SWM files? Ondersteunt anders de installatie UEFI en/of secureboot niet? De standaard ISO is toch een ESD file?

Ik moet echt ooit een cursus MDT gaan volgen :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
TimBC schreef op Saturday 2 March 2019 @ 02:40:
@JackSparrow
Ik ben geen pro, anders had ik het zelf wel uitgevogeld en niet naar dit forum hoeven te gaan met de vraag hoe ik überhaupt zo'n usb stick maak ;).
Als ik nu automatisch een extra account zou aan zou maken die niet admin is kan ik weer opnieuw beginnen. Bovendien moeten de mensen dan het wachtwoord dat ik ze geef onthouden en dat zorgt weer voor veel heen en weer mailen zodra er iets verkeerd gaat. Dit was de makkelijkste en snelste optie. Draai op mijn eigen computer ook alleen een admin account. Tegenwoordig gaat dat prima als je maar niks geks op het internet doet. Backuppen is toch altijd nodig en het lijkt me als je gijzelsoftware geïnstalleerd krijgt het niet uitmaakt of je admin bent of niet want die gijzelt toch al je bestanden. Maar hier kan ik fout in zitten. Ook is de windows installatie meer om te laten zien dat de computer goed functioneerd, mensen willen toch altijd ff browsen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat iedereen iniedergeval gebruik maakt van de ingebouwde reset my pc functie.
Tja, tegenwoordig hoef je niet heel veel geks meer te doen om 'rotzooi' op je pc te krijgen. Moet wel zeggen dat ik op mijn pc ook nog gewoon 'admin' ben hoor. De Reset PC functie is inderdaad wel een fijne toevoeging ;-) Daarmee kun je vrij snel weer terug naar een schone pc.
MDT ziet er nogal gecompliceerd uit, heb jij dit jezelf aangeleerd? Gaaf!
Het zal vast veel beter/efficiënter werken met MDT maar tot nu werkt deze installatie prima en hier was ik al 5+ uur mee aan het vogelen. Waarschijnlijk gaat het nog een stukje langer duren voordat ik MDT uitgevogeld heb en ik weet niet of dat mijn tijd waard is...
Ach, ik ben 12 jaar gelden (toen MDT eigenlijk ontstaan is) begonnen met MDT en heb het door de jaren heen met ups en downs gebruikt. Moet zeggen dat in de tijd van de Modern Workplace (Windows 10 vanuit de cloud gemanaged) toch weer vaker voorbij komt. Vooral omdat grotere en complexere managemente systemen zoals SCCM in veel gevallen geen toegevoegde waarde meer hebben.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat een windows 10 VM booten en daar sysprep op uit te voeren om vervolgens de WIM te extracten niet zo een leuke oplossing is want het duurt nogal lang..
Moet zeggen dat ik eigenlijk altijd al een tegenstander ben geweest van het maken van Golden Images. In sommige (grote) omgevingen waarbij de doorlooptijd van een installatie van essentieel belang is kan het wat toevoegen, maar in de meeste gevallen waarbij je machines 'voorbereid' voor uitgifte (of je er maar 1 a 2 per dag hoeft te doen) voegt het voor mijn geval niet veel toe. Dan is een 'unattended' installatie met bijvoorbeeld MDT een heel goed punt.

Moet zeggen dat MDT ook niet echt een heel grote leercurve heeft hoor, het wordt pas 'ingewikkelder' als je ook PXE boot wilt toevoegen en je dus ook WDS nodig hebt. Zelf heb ik een MDT installatie op mijn Windows 10 machine staan en genereer ik eigenlijk vaak bootable Media vanuit MDT, dan kun je dus gewoon je nieuwe pc opstarten vanaf een USB stick en heb je dan een mooie unattended installatie flow zonder dat je met sysprep etc aan de slag hoeft te gaan.
Ik installeer inderdaad windows op vooral oude(re) computers, ik heb dan ook gebruik gemaakt van MBR ipv GPT omdat dat universeel compatibel is. Tegen de tijd dat de dan oude computers UEFI/Secureboot ondersteunen maak ik wel een nieuwe ISO met GPT. Bedankt voor de FAT32 tip! Wat gek dat secureboot niet werkt met een NTFS USB terwijl windows toch geïnstalleerd wordt op een NTFS partitie.
Waarom moet de WIM file dan opgeknipt worden in SWM files? Ondersteunt anders de installatie UEFI en/of secureboot niet? De standaard ISO is toch een ESD file?
Tja, UEFI/Secure Boot is niet een 'Windows-dingetje', iets wat NTFS wel is natuurlijk. Dat zal de reden zijn dat je moet installeren vanaf een FAT32 stick omdat je zo ook Linux etc. kunt installeren. (ik weet niet exact hoe het zit hoor, alleen dat Secureboot/uefi etc niet een specifiek Windows ding is).

De maximale bestandsgrootte voor FAT32 is 4GB. Met de meest recente Windows 10 builds is de default omvang van de install.wim al groter dan 4GB en dan zul je hem dus moeten 'opknippen'. Enneh een ISO = een ISO file en in die ISO zit de WIM file (althans als je hem download vanaf de Volume License Portal of MSDN). De ESD wordt als ik het goed heb alleen gebruikt als je een in-place upgrade doet en Windows de files zelf download. In essentie is de inhoud van de ESD en WIM hetzelfde, alleen heeft de ESD een betere compressie.
Ik moet echt ooit een cursus MDT gaan volgen :p.
Je kunt ook gewoon gaan lezen op https://microsoft.com/deployment of even op YouTube wat MDT video's gaan bekijken. Staat genoeg op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gewoon PC installeren in een VM. Alle Windows updates. Daarna maak je een folder aan C:\Drivers en zet je allr uigepakte drivers in. In HKLM\Software\..... Zoek jr naar de waarde voor drivers op, daar voeg je C:\Drivers aan toe. Daarna alle nodige software installeren.

Ben je klaar dan doe je een Sysprep /generalize /oobe /shutdown

Daarna boot je met een PE USB en maak je een WIM file met DISM die je op USB zet.

Uitrollen met setup en een unattend.xml

Windows Deployment kit is je vriend....

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBC
@JackSparrow

Heel erg bedankt voor je uitleg! Met ublock origin en https everywhere aan op meeste websites heb ik eigenlijk vrij weinig last van sketchy stuff. Maar ja het is voor de gemiddelde gebruiker tegenwoordig helemaal niet zo lastig meer om wat op te lopen. Vooral cryptolockers lijken mij erg vervelend.
Werkt secureboot ook niet met exFAT, dat is gratis toch? NTFS doet Microsoft nogal moeilijk over maar exFAT volgens mij niet en die heeft niet het 4GB limiet. Zelf heb ik de windows 10 iso met windows media creation tool gedownload, weet niet waar ik hem anders (legaal) gratis kan verkrijgen. In zo'n iso zit een ESD file, gelukkig is het met powershell niet zo lastig om te converteren naar een WIM.
Ik zal wanneer ik een keer tijd/zin heb mij gaan verdiepen in MDT, tot dan blijf ik gebruik maken van mijn 'golden image' :p.

@Wim-Bart
Heb inderdaad dat uiteindelijk gedaan. Blijkbaar kan het ook allemaal met MDT ipv een VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Wim-Bart schreef op Saturday 2 March 2019 @ 14:45:
Gewoon PC installeren in een VM. Alle Windows updates. Daarna maak je een folder aan C:\Drivers en zet je allr uigepakte drivers in. In HKLM\Software\..... Zoek jr naar de waarde voor drivers op, daar voeg je C:\Drivers aan toe. Daarna alle nodige software installeren.

Ben je klaar dan doe je een Sysprep /generalize /oobe /shutdown

Daarna boot je met een PE USB en maak je een WIM file met DISM die je op USB zet.

Uitrollen met setup en een unattend.xml

Windows Deployment kit is je vriend....
>:) Alleen WDS is zo 2008....probeer het op z'n minst een beetje meer professioneel te maken met MDT :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 17-06 19:32
@JackSparrow exact dit. Gewoon MDT gebruiken icm PXE boot en Lite touch. Als je het image voor 1809 pakt hoef je ook vrijwel geen updates te draaien.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
SkiFan schreef op Sunday 3 March 2019 @ 20:34:
@JackSparrow exact dit. Gewoon MDT gebruiken icm PXE boot en Lite touch. Als je het image voor 1809 pakt hoef je ook vrijwel geen updates te draaien.
Jups...maar zelfs zonder PXE boot en met wat 'config' kun je hem ook Zero-Touch maken :+ Wie heeft SCCM nog nodig bij de deployment van een werkplek anno 2019 (helemaal als hij aan Azure AD hangt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

JackSparrow schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:10:
[...]

Jups...maar zelfs zonder PXE boot en met wat 'config' kun je hem ook Zero-Touch maken :+ Wie heeft SCCM nog nodig bij de deployment van een werkplek anno 2019 (helemaal als hij aan Azure AD hangt).
Zelf doe ik thuis gewoon PXE die de nodige drivers bevat van mijn systemen (netwerk, usb en sata). Daarna gewoon een prompt met een simple net use naar een share op mijn NAS waar ik de nodige Windows 10/2016/2019 iso's uit gepakt heb staan met een custom install.wim voor mijn PC's. En dan met setu.exe /InstallFrom:<pad naar wim> /unattend:xmlfile.xml

En daarna koffie drinken of een biertje en een kwartier later is systeem klaar.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Wim-Bart schreef op Monday 4 March 2019 @ 15:23:
[...]

Zelf doe ik thuis gewoon PXE die de nodige drivers bevat van mijn systemen (netwerk, usb en sata). Daarna gewoon een prompt met een simple net use naar een share op mijn NAS waar ik de nodige Windows 10/2016/2019 iso's uit gepakt heb staan met een custom install.wim voor mijn PC's. En dan met setu.exe /InstallFrom:<pad naar wim> /unattend:xmlfile.xml

En daarna koffie drinken of een biertje en een kwartier later is systeem klaar.
;-) Ik doe thuis gewoon een usb stick in mijn machine...en installeer een 'vanilla' Windows image ;-)
Pagina: 1