Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBourne
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-06 23:01
Hi Tweakers,

In juli vorig jaar heb ik mijn MBO-4 diploma in de richting media/communicatie/journalistiek behaald. Echter wist ik al tijdens mijn opleiding dat ik mijn (droom)baan niet ging vinden in de media, journalistiek, marketing en/of communicatie. Ik ben in december de IT ingerold door bij een detacheringsbureau aan de slag te gaan. Op het moment beoefenen ik een servicedesk functie.

Mijn doel is om naar een functie toe te werken waar menselijke interactie, dienstverlening en probleemoplossing centraal staan. Na een aantal weken vrijblijvend vacatures te bekijken, kwam ik tot de conclusie dat ik neig naar functies met als titel software/implementatie consultant. Ik begrijp dat consultant geen beschermende titel is en dit wellicht slechts een mooie naam is, maar is meer als referentie voor jou als lezer.

Ik weet niet of ik links naar vacatures waar ik enthousiast van word mag delen, dus daarom doe ik het maar niet. Ik kan natuurlijk wel vertellen waarom ik enthousiast word en eventueel later delen als het wel mag:

- Het een buitendienst functie is, dus je bent bij de klant(en) op locatie (dit is een zeer grote wens van mij);
- Je dient vaak als brug tussen gebruiker en techniek (IT);
- Je voornamelijk bezig houdt met de functionele kant van IT;
- Je bezig bent met de klant adviseren, trainen en uiteraard helpt efficiënter te weken;
- De software in wezen implementeert en inricht

Zoals je merkt spreekt vooral het mensen 'op weg helpen' mij het meeste aan van dit verhaal. Voornamelijk bezig zijn met gebruikers, zo min mogelijk af willen weten van de techniek, maar voldoende om een gebruiker/klant te kunnen helpen. Ik zit echter met een aantal vragen in m'n hoofd die me op het moment onzeker maken om verdere stappen te ondernemen:

1. Misschien heb ik wel een te rooskleurig beeld van dit soort functies en staat de mens (lees: klant) niet zo centraal als ik denk?;
2. Ik ben niet zeker wat voor pad ik het beste kan bewandelen. Bij dit soort vacatures zie je voornamelijk HBO niveau als eis, daarom zit ik te denken aan een HBO Associate Degree om dit niveau aan te kunnen tonen (bewijzen) op papier. Maar verder, is het handig certificaten te behalen zoals een ITIL waar ik recent mee ben begonnen of draagt dit niet veel bij aan mijn beschreven/gewenste functie?
3. Is een functie zoals software consultant wel mijn ideale doel of zoek ik een functie die het beste aansluit bij mijn wensen (menselijk contact, op locatie, dienstverlenend)?

Het lijkt mij erg fijn én leuk om jouw ervaring en/of mening te lezen en dit mij wellicht een duwtje geeft in de juiste richting. Op het moment van schrijven weet ik gewoon niet waar ik aan moet beginnen en wil ik een goed, doordacht plan gaan opstellen.

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal en wellicht alvast bedankt voor de reacties. _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-09 20:14
Dezelfde soort verhalen heb ik al meerdere malen op dit forum gelezen. Elke keer zie ik een mooie tekst (vaak lang) met dromen maar waarom niet dat HBO papiertje, dat opent veel makkelijker deuren in deze wereld.

Klanten betalen een hoop geld voor consultants dus waarom zou je veel betalen voor iemand met een MBO opleiding als je ook iemand kan krijgen met HBO en in veel gevallen ook een WO'er.

Met MBO kan je er ook komen maar lastiger en wordt de weg veel langer. Hard werken, veel certificaten halen en uitermate goed presteren.

En ja, als consultant kan je de dingen die je wil. Consultant kan je namelijk in alle vormen en maten zijn. De motivatie is er, nu nog even doorzetten.

Je 3 vragen:

1. Het bedrijf waarvoor je werkt staat altijd centraal dus er moet geld verdient worden. De commerciële factor (declarabele uren x uurtarief) is heel belangrijk. Een tevreden klant maakt het uiteraard wel makkelijker om je doelstellingen te betalen.
2. Certificaten zijn leuk, naast je opleiding. Dus vooral doorgaan.
3. Sluit aan bij bovenstaand verhaal en ja.

Overigens in je topic van augustus 2018 en het probleem is duidelijk:

Om nou 4 jaar te gaan studeren, zie ik ook niet zitten en heb ik desnoods het geld niet voor.

Wat heb je in de tussentijd met de adviezen gedaan in het topic, alles staat er al in?

[ Voor 31% gewijzigd door wm1234 op 25-02-2019 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik zou nu kiezen voor een werkgever waar je 32u per week kan werken zodat je daarnaast een HBO papiertje kan opscharrelen.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBourne
wm1234 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:30:
Dezelfde soort verhalen heb ik al meerdere malen op dit forum gelezen. Elke keer zie ik een mooie tekst (vaak lang) met dromen maar waarom niet dat HBO papiertje, dat opent veel makkelijker deuren in deze wereld.

Klanten betalen een hoop geld voor consultants dus waarom zou je veel betalen voor iemand met een MBO opleiding als je ook iemand kan krijgen met HBO en in veel gevallen ook een WO'er.

Met MBO kan je er ook komen maar lastiger en wordt de weg veel langer. Hard werken, veel certificaten halen en uitermate goed presteren.

En ja, als consultant kan je de dingen die je wil. Consultant kan je namelijk in alle vormen en maten zijn. De motivatie is er, nu nog even doorzetten.

Je 3 vragen:

1. Het bedrijf waarvoor je werkt staat altijd centraal dus er moet geld verdient worden. De commerciële factor (declarabele uren x uurtarief) is heel belangrijk. Een tevreden klant maakt het uiteraard wel makkelijker om je doelstellingen te betalen.
2. Certificaten zijn leuk, naast je opleiding. Dus vooral doorgaan.
3. Sluit aan bij bovenstaand verhaal en ja.

Overigens in je topic van augustus 2018 en het probleem is duidelijk:

Om nou 4 jaar te gaan studeren, zie ik ook niet zitten en heb ik desnoods het geld niet voor.

Wat heb je in de tussentijd met de adviezen gedaan in het topic, alles staat er al in?
Bedankt voor je reactie! Ik denk ik inderdaad het beste kan kiezen voor een associate degree om dat HBO niveau aan te tonen. Ik loop voornamelijk tegen de onzekerheid aan en ben bang daardoor de motivatie en dus de discipline niet op te kunnen brengen. Dit is nogal een valkuil voor mij.

Als ik een plan op ga stellen moet ik me hier, met oogkleppen op, aan gaan houden. Echter komt de onzekerheid door vragen als ''gaat dit het dan wel zijn?'' etc. Ook al weet je dit pas als je er bent... Dat is mijn probleem.

Betreft vraag 2: wat voor certificaten passen/zijn relevant voor mijn omschreven doelen?
3x3 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:53:
Ik zou nu kiezen voor een werkgever waar je 32u per week kan werken zodat je daarnaast een HBO papiertje kan opscharrelen.
Hier zat ik inderdaad aan te denken. 24 uur of 32 uur werken (woon nog thuis, dus financieel zou het te redden zijn) en dan deeltijd HBO Associate Degree IT Servicemanagement (naar mijn idee past deze AD het beste, please correct me if I'm wrong).

Hoe belangrijk is het een baan te hebben waardoor ik relevante werkervaring op doe? Of zou een redelijk eenvoudige baan (zoals bijv. remote support bij Studentaanhuis, heb hier voorheen een aantal jaar gewerkt) ook volstaan? Ik heb geen idee naar wat voor (bij)banen ik zou moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 22:37

BroWohsEdis

George Orwell was right.

HBO is overrated.

Ga werken als systeembeheerder bij een uitdagend bedrijf, haal MCSA: Server 2016/Office 365, wat AWS/Azure certificaten en je ITIL en solliciteer als IT-Consultant bij een Detron of iets dergelijks, de banen liggen voor het oprapen.

een AD lijkt mij geen toegevoegde waarde.

[ Voor 20% gewijzigd door BroWohsEdis op 25-02-2019 22:35 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Haal je hbo zo snel mogelijk, anders wordt het heel moeilijk om consultant te worden.

Na je hbo solliciteren en snel wisselen van baan helpt. Heb zelf hbo gedaan en deze banen hebben er toe geleid dat ik nu sinds 1.5 jaar cloud consultant ben. Sinds vorige week pas mijn certificaten gehaald, ben nu MCSA.

Half jaar servicedesk via detachering. Na half jaar intern bij de klant gegaan (700e) salaris erbij. Na een jaar functioneel beheerder geworden. Dit 1.5 jaar gedaan en begonnen als Office 365 consultant. Dit jaartje gedaan en nu de beste werkgever ooit gevonden. Hele vette projecten, leuk jong team en ontzettend goede voorwaarden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Een AD, ook van een HBO instelling zie ik altijd meer als een MBO+ opleiding ipv een echte HBO opleiding.

Ik werk zelf het liefste met mensen die leren wel aantoonbaar belangrijk vinden. En een succesvol trackrecord hebben waarin toewijding om te leren echt centraal staat. Persoonlijk vind ik zo'n associatie degree eigenlijk een beetje half werk. Nu zullen mensen daar ook een ander beeld over hebben. Maar mensen die liever een 'shortcut' nemen ipv het echte werk willen doen wil ik liever niet in onze organisatie.

Tegelijkertijd in de it is elke functie schaars, dus zul je wel een baantje vinden in je richting. Zeker in sommige sales posities hoeft de 'shortcut-mentaliteit' geen belemmering te zijn. Persoonlijk werk ik in projecten liever met mensen met meer gewicht en toewijding.

Kortom: ik zou investeren in een opleiding die je een echte titel geeft ipv het AD gebeuren.
Hoe belangrijk is het een baan te hebben waardoor ik relevante werkervaring op doe? Of zou een redelijk eenvoudige baan ook volstaan?
Een aantal part time ict opleidingen(echte HBO opleidingen) vereisen een baantje in de sector. Een goede consultant wil leren, denkt in kansen en ontwikkeling dus gaat niet voor de makkelijkste optie, omdat die ook "volstaat".

[ Voor 17% gewijzigd door 3x3 op 25-02-2019 22:59 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 15:05
De functie klinkt als 'halve' functioneel beheerder, en dús zou bedrijfskundige informatica (of BIM) hier bij passen.

Ik heb zelf les gegeven aan de desbetreffende AD, en kan die zeker aanraden. Vergeet niet dat je kan kijken of je het hbo-niveau leuk vind, en daarna nog steeds de BIM Deeltijd kan doen (en dus je bachelor in 4 jaar haalt).

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

(jarig!)
JBourne schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:22:
1. Misschien heb ik wel een te rooskleurig beeld van dit soort functies en staat de mens (lees: klant) niet zo centraal als ik denk?;
Hangt er vanaf wie je met klant bedoelt.
Vanuit het oogpunt van de detacheerder is de klant enkel het bedrijf dat:
• een dienst afneemt, of
• mensen inhuurt voor x euro/uur

Vanuit je opdrachtgever (dus niet de detacheerder) kan de klant bijv. een natuurlijk persoon of een andere organisatie zijn.
Hier zal imho de klant meer centraal staan, al blijf je de drang naar winstoptimalisatie houden en dit helaas soms ten koste gaat van klantervaring.
2. Ik ben niet zeker wat voor pad ik het beste kan bewandelen. Bij dit soort vacatures zie je voornamelijk HBO niveau als eis, daarom zit ik te denken aan een HBO Associate Degree om dit niveau aan te kunnen tonen (bewijzen) op papier. Maar verder, is het handig certificaten te behalen zoals een ITIL waar ik recent mee ben begonnen of draagt dit niet veel bij aan mijn beschreven/gewenste functie?
In het geval dat je echt richting software consultant of dergelijk functie wilt gaan, zou ik vooral zorgen dat je niet "vast komt te zitten" in de wereld van servicedesk en systeembeheer.
Niet negatief bedoeld richting deze wereld, maar je zit dan in een beheerrol en ook nog op een ander vlak van de IT dan waar je naartoe wilt.

Dit is naar mijn mening echt een overstap en niet iets dat zomaar in het gebruikelijke verlengde ligt.
Mocht je relevante certificaten willen halen en opleidingen doen, dan zal je die niet (gemakkelijk) vergoed krijgen door je huidige werkgever.

Een certificaat als ITIL is leuk om te hebben, maar buiten servicedesk en systeembeheer is er imho nauwelijks toegevoegde waarde.
Zeker voor (functionele) software consultants zijn er andere certificaten waardevoller.
Ik zou dan meer zaken verwachten zoals Atlassian suite, Cloud, programmeertalen en/of frameworks.
3. Is een functie zoals software consultant wel mijn ideale doel of zoek ik een functie die het beste aansluit bij mijn wensen (menselijk contact, op locatie, dienstverlenend)?

Het lijkt mij erg fijn én leuk om jouw ervaring en/of mening te lezen en dit mij wellicht een duwtje geeft in de juiste richting. Op het moment van schrijven weet ik gewoon niet waar ik aan moet beginnen en wil ik een goed, doordacht plan gaan opstellen.

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal en wellicht alvast bedankt voor de reacties. _/-\o_
Wat voor soort menselijk contact wil je hebben?
Telefonisch, face-to-face, vergaderingen, e-mail, ...?
Wil je simpele issues oplossen (password resets, gebruikers door een UI loodsen, ...)
Met wie wil je (in)direct werken? Zijn dit andere teams, andere bedrijven, Piet van de straat?

Als ik in jouw schoenen zou staan, dan zou ik proberen een baan te vinden waarbij jouw (huidige) droombaan in het verlengde ligt daarvan. (bijv. servicedesk -> systeembeheerder, of developer -> lead developer / architect)

Vanuit deze positie proberen om goed te werken aan kennis opdoen en certificaten halen.
Met een beetje geluk kan je ook nog (deels) financieel gesteund worden met een deeltijd opleiding.

Of je dit als externe of interne wilt aanvliegen is aan jou de keuze, later kan je altijd nog switchen hierin.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Toch is dat voor TS wel een van de beste opties.
Voor het type functie waar TS naar zoekt, is HBO(+) werk- en denkniveau op zijn minst handig en een HBO papiertje opent juist daar, deuren die anders mogelijk gesloten blijven.
Ga werken als systeembeheerder bij een uitdagend bedrijf, haal MCSA: Server 2016/Office 365, wat AWS/Azure certificaten en je ITIL en solliciteer als IT-Consultant bij een Detron of iets dergelijks, de banen liggen voor het oprapen.
Heb je dit gelezen?
Mijn doel is om naar een functie toe te werken waar menselijke interactie, dienstverlening en probleemoplossing centraal staan. Na een aantal weken vrijblijvend vacatures te bekijken, kwam ik tot de conclusie dat ik neig naar functies met als titel software/implementatie consultant.
Als IT-Consultant ben je vooral uitvoerend bezig. Natuurlijk is er enige mate van sociale interactie, maar dat is niet waar je voor betaald word. Je word betaald om een technische klus te klaren.

Anti-sociaal gedrag kan je je klant en je baan kosten maar weinig klanten zitten in zo'n geval te wachten op iemand die vooral sociaal bezig wil zijn.

Aan de andere kant, maar misschien zit ik er naast, vraag ik me af of implementatie consultant de juiste tak van sport is. Ook dan moet je, zeker als je net begint, vooral bezig zijn met de uitvoering. Het uitdenken (en dus de sociale interactie), word in mijn beleving gedaan door mensen met meer ervaring en een langere loopbaan.

Misschien zit ik er naast, maar persoonlijk vraag ik me af of voor de meer sociale functies, niet eerst een bredere, langere carriere nodig is, met een basis in de uitvoering. Ik ben in ieder geval zelden mensen tegen gekomen die net van school kwamen en meteen aan de slag gingen als adviseur en áls ik ze tegen kwam, leek het vooral papieren kennis te zijn. "Ik heb op school geleerd dat het zus en zo werkt" "Heel leuk, maar in de praktijk werkt het compleet anders."

@JBourne An-sich zit je qua sociaal aspect op een servicedesk wel goed denk ik en juist daar kun je, op de meer technische servicedesk, aan de slag met je sociale skills én een stuk techniek. Vanuit daar doorgroeien.

Ik snap heel goed waarom je enthousiast word van dit:
- Het een buitendienst functie is, dus je bent bij de klant(en) op locatie (dit is een zeer grote wens van mij);
- Je dient vaak als brug tussen gebruiker en techniek (IT);
- Je voornamelijk bezig houdt met de functionele kant van IT;
- Je bezig bent met de klant adviseren, trainen en uiteraard helpt efficiënter te weken;
- De software in wezen implementeert en inricht
Nja, los van het laatste punt dan. :) Daadwerkelijke implementatie heb ik niet zo veel mee, wel de aansturing daarvan.

Maar de eerste punten is precies wat ik 23 jaar geleden riep, alleen blijkbaar toen nog niet klaar voor was. Mijn pad is niet representatief (het kan denk ik veel sneller, mits je nu de juiste keuzes maakt), aan de andere kant is het wel dat ik toen dácht dat ik er een paar jaar later al klaar voor was en nu wéét dat ik er klaar voor ben en toen nog niet... Needless to say dat ik toen ben afgewezen op dergelijke functies met het vriendelijke verzoek het later nog eens te proberen. Achteraf snap ik dat ik inderdaad op dat moment te ambitieus was.

Het juiste pad weet ik niet (dat ben ik zelf nu aan het onderzoeken), wel denk ik dat je enerzijds geduld moet hebben, anderzijds er goed aan doet niet té veel geduld te hebben en strategisch te kiezen. Fin, je opent niet voor niets een topic...

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBourne
3x3 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:53:
Een AD, ook van een HBO instelling zie ik altijd meer als een MBO+ opleiding ipv een echte HBO opleiding.

Ik werk zelf het liefste met mensen die leren wel aantoonbaar belangrijk vinden. En een succesvol trackrecord hebben waarin toewijding om te leren echt centraal staat. Persoonlijk vind ik zo'n associatie degree eigenlijk een beetje half werk. Nu zullen mensen daar ook een ander beeld over hebben. Maar mensen die liever een 'shortcut' nemen ipv het echte werk willen doen wil ik liever niet in onze organisatie.

Tegelijkertijd in de it is elke functie schaars, dus zul je wel een baantje vinden in je richting. Zeker in sommige sales posities hoeft de 'shortcut-mentaliteit' geen belemmering te zijn. Persoonlijk werk ik in projecten liever met mensen met meer gewicht en toewijding.

Kortom: ik zou investeren in een opleiding die je een echte titel geeft ipv het AD gebeuren.

[...]

Een aantal part time ict opleidingen(echte HBO opleidingen) vereisen een baantje in de sector. Een goede consultant wil leren, denkt in kansen en ontwikkeling dus gaat niet voor de makkelijkste optie, omdat die ook "volstaat".
Een AD is eigenlijk een 'halve' bachelor aangezien je de helft van je studiepunten haalt. Dit lijkt me voor veel vacatures die ''HBO werk/denkniveau'' vereisen voldoende. Daarnaast is een AD vaak praktisch ingericht.

Met alle respect, ik vind het natuurlijk wel ontzettend belangrijk om te leren en ben ik ook eager. Echter leren sommige nou eenmaal makkelijker in de praktijk dan uit boeken. Ik wil inderdaad de meest efficiënte (in dit geval dus snelle) route nemen om zo naar mijn doel toe te werken. Dit betekent niet dat ik er niks voor wil doen.

Overigens snap ik niet helemaal waar je op doelt met ''sales posities in de IT'', zou je dit willen toelichten? :)
DiedX schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:57:
De functie klinkt als 'halve' functioneel beheerder, en dús zou bedrijfskundige informatica (of BIM) hier bij passen.

Ik heb zelf les gegeven aan de desbetreffende AD, en kan die zeker aanraden. Vergeet niet dat je kan kijken of je het hbo-niveau leuk vind, en daarna nog steeds de BIM Deeltijd kan doen (en dus je bachelor in 4 jaar haalt).
Heb je veel studenten gezien die doorgroeien naar mijn genoemde functies met de AD? Wel fijn om alsnog BIM te kunnen halen in 2 jaar na de AD.

[quote]drooger schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 07:00:
[...]
unezra schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 07:39:
[...]

Toch is dat voor TS wel een van de beste opties.
Voor het type functie waar TS naar zoekt, is HBO(+) werk- en denkniveau op zijn minst handig en een HBO papiertje opent juist daar, deuren die anders mogelijk gesloten blijven.

[...]

Heb je dit gelezen?

[...]

Als IT-Consultant ben je vooral uitvoerend bezig. Natuurlijk is er enige mate van sociale interactie, maar dat is niet waar je voor betaald word. Je word betaald om een technische klus te klaren.

Anti-sociaal gedrag kan je je klant en je baan kosten maar weinig klanten zitten in zo'n geval te wachten op iemand die vooral sociaal bezig wil zijn.

Aan de andere kant, maar misschien zit ik er naast, vraag ik me af of implementatie consultant de juiste tak van sport is. Ook dan moet je, zeker als je net begint, vooral bezig zijn met de uitvoering. Het uitdenken (en dus de sociale interactie), word in mijn beleving gedaan door mensen met meer ervaring en een langere loopbaan.

Misschien zit ik er naast, maar persoonlijk vraag ik me af of voor de meer sociale functies, niet eerst een bredere, langere carriere nodig is, met een basis in de uitvoering. Ik ben in ieder geval zelden mensen tegen gekomen die net van school kwamen en meteen aan de slag gingen als adviseur en áls ik ze tegen kwam, leek het vooral papieren kennis te zijn. "Ik heb op school geleerd dat het zus en zo werkt" "Heel leuk, maar in de praktijk werkt het compleet anders."

@JBourne An-sich zit je qua sociaal aspect op een servicedesk wel goed denk ik en juist daar kun je, op de meer technische servicedesk, aan de slag met je sociale skills én een stuk techniek. Vanuit daar doorgroeien.

Ik snap heel goed waarom je enthousiast word van dit:

[...]

Nja, los van het laatste punt dan. :) Daadwerkelijke implementatie heb ik niet zo veel mee, wel de aansturing daarvan.

Maar de eerste punten is precies wat ik 23 jaar geleden riep, alleen blijkbaar toen nog niet klaar voor was. Mijn pad is niet representatief (het kan denk ik veel sneller, mits je nu de juiste keuzes maakt), aan de andere kant is het wel dat ik toen dácht dat ik er een paar jaar later al klaar voor was en nu wéét dat ik er klaar voor ben en toen nog niet... Needless to say dat ik toen ben afgewezen op dergelijke functies met het vriendelijke verzoek het later nog eens te proberen. Achteraf snap ik dat ik inderdaad op dat moment te ambitieus was.

Het juiste pad weet ik niet (dat ben ik zelf nu aan het onderzoeken), wel denk ik dat je enerzijds geduld moet hebben, anderzijds er goed aan doet niet té veel geduld te hebben en strategisch te kiezen. Fin, je opent niet voor niets een topic...
Mijn gevoel zegt dat ik het HBO papiertje moet halen en daarnaast zoveel mogelijk relevante werkervaring op moet doen. Als dit op een servicedesk o.i.d. is, helemaal prima, dan weet ik waar ik aan toe ben. Ik krijg echter uit alle antwoorden verschillende meningen te horen. Tuurlijk zijn er meer wegen naar Rome, alleen de twijfel en onrust heerst bij mij.

Overigens bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 20:43
Kijk wellicht ook eens bij de grotere bedrijven als Accenture - daar is een instap level (13) voor mensen met MBO (waar normaal HBO nodig is) en kan je doorgroeien naar consultant. Kan wel enkele jaren duren (op basis van performance) maar is niet onmogelijk.

Een echte golver is nooit uitgeput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 15:05
JBourne schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:08:

Heb je veel studenten gezien die doorgroeien naar mijn genoemde functies met de AD? Wel fijn om alsnog BIM te kunnen halen in 2 jaar na de AD.
Veel van de havisten gaan door. Ik schat (ik ben naar Technische Informatica doorgeschoven, vandaar dat ik de getallen niet paraat heb) dat op dit moment 1/3e van de AD'ers die een diploma haalt naar BIM gaat. Ik weet van BIM dat díe instroom 100% slaagt met een bachelor...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foto
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:00
Je zou kunnen kijken naar een consultancy opleiding, (de grote 3 letters rode opleider) heeft een opleiding van 5 maanden, 10 bijeenkomsten, ik heb deze zelf een aantal jaar terug gevolgd...

Je zou eens op hun website kunnen kijken. Dit kan je wat handvatten geven over de positie van consultant.

Als je er inhoudelijke vragen over hebt laat maar even weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ik een goed, doordacht plan gaan opstellen.
Misschien trap ik nu op wat teentjes maar gezien je vrij passieve manier van "wat wil ik nu", krijg ik een ietwat kriebelig gevoel dat je een vrij passief / rustig persoon bent.

- je zoekt al een opleiding sinds augustus.
- bezig aan je tweede "niet enthousiaste" functie.
- hak/tak van wat je leuk vindt om te gaan doen.
- weinig eigen inzicht in wat een functie inhoudt.

De vacature zoals beschreven in de startpost klopt VAN GEEN KANT. Geen idee over welke werkgever het gaat maar ze zoeken eigenlijk 3 tot 5 "mannetjes" in 1 functie. En geen van de disciplines staat / mag duidelijker benoemd worden. Tip: als 25% van je werk niet leuk is zometeen, heb je er ook 100% last van en krijgen we vergelijkbare topics "wat nu??".

"Software consultant" is dus ook erg breed en ik kan er geen pijl op trekken of dan een technische, procesmatige of andersoortige opleiding aansluit bij wat je verwacht te gaan doen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

(jarig!)
JBourne schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:08:
Mijn gevoel zegt dat ik het HBO papiertje moet halen en daarnaast zoveel mogelijk relevante werkervaring op moet doen. Als dit op een servicedesk o.i.d. is, helemaal prima, dan weet ik waar ik aan toe ben. Ik krijg echter uit alle antwoorden verschillende meningen te horen. Tuurlijk zijn er meer wegen naar Rome, alleen de twijfel en onrust heerst bij mij.

Overigens bedankt voor de reacties.
Het moet niet, maar het opent meer deuren en maakt de weg wel gemakkelijker.

Wat hier juist belangrijk is, is het begrip relevante werkervaring.
Probeer eens wat specifieker te zijn over jouw gewenste baan,want het kan zomaar zijn dat je huidige functie op de servicedesk nauwelijks relevant is.
Kijk eens naar verschillende software in de wereld en bedenk eens waar jij een klik mee denkt te hebben.
Bijvoorbeeld CRM, Big Data, BI, Office (365), integratie, process management, API management, PAAS, SAAS, web etc.

Ik ben zelf begonnen met telefooncentrales beheren. Ook ICT-werk, maar het klikte niet en via wat omwegen uiteindelijk terecht komen in een paar softwarewerelden waar ik me meer comfortabel bij voel.

Hoe eerder jij weet waar jij jezelf ziet zitten over +- 5 jaar, hoe beter je de weg ernaartoe kan uitstippelen.
En ja, als je bijv. BI wil doen dan voegt servicedesk weinig toe in het bereiken van je doel.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 13:24

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

MAX3400 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 18:51:
[...]

- je zoekt al een opleiding sinds augustus.
- bezig aan je tweede "niet enthousiaste" functie.
- hak/tak van wat je leuk vindt om te gaan doen.
- weinig eigen inzicht in wat een functie inhoudt.

De vacature zoals beschreven in de startpost klopt VAN GEEN KANT. Geen idee over welke werkgever het gaat maar ze zoeken eigenlijk 3 tot 5 "mannetjes" in 1 functie. En geen van de disciplines staat / mag duidelijker benoemd worden. Tip: als 25% van je werk niet leuk is zometeen, heb je er ook 100% last van en krijgen we vergelijkbare topics "wat nu??".
bij wat je verwacht te gaan doen.
Hoe kom je erbij dat de vacature van geen kant klopt? Dit soort vacatures zie je wel vaker voorbij komen, ik ben zelf ook wel eens benaderd voor een dergelijke functie en ik ken ook iemand die zit zelf doet (kassasystemen voor de horeca). De functieomschrijving is gewoon een soort implementatieconsultant. Is allemaal niet zo spannend.

Zie je vaak bij (specialistische) software, zoals een drawing management systeem. Dit soort systemen wil je op een dusdanige manier inrichten dat deze de organisatie die de software aanschaft zo goed mogelijk ondersteunt. Een goeie implementatieconsultant kent de beperkingen en mogelijkheden van de software en heeft kennis om deze zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de klant.

Vaak is bij de aanschaf van de pakketten die wat meer configuratie nodig hebben het ook een optie om consultancy-uren af te nemen (of je krijgt ze erbij). Zo'n consultant doet precies wat er in de door de TS geposte functieomschrijving staat. Als hier in jouw ogen "3 tot 5 verschillende mannetjes" voor nodig zijn zou ik als ik jou was geen werk in de consultancy ambiëren.

@Jbourne:

Even kort antwoord op je vragen:

1. De klant staat centraal maar in dit soort functies is je doel ervoor zorgen dat de klant de software die hij heeft aangeschaft zo goed mogelijk gebruikt. Je helpt dus de klant inderdaad echt op weg op basis van je kennis van de software en informatie die je bij de klant ophaalt

2. Dit zijn in de regel HBO+ functies, al is het ook wat afhankelijk van het type software. Ik kan me voorstellen dat je als MBO'er bij een softwareleverancier werkt, pakweg op de service desk of als functioneel beheerder, dat je na een X-aantal jaar kan 'doorgroeien' naar consultant, vaak op basis van jarenkennis van de software. In die situatie zit je dus nog niet.
Maar ga er voor het gemak maar vanuit dat je niet wordt uitgenodigd met je huidige diploma.

3. Op basis van je enthousiasme zie ik wel mogelijkheden, maar ik denk dat de functie zoals jij deze in je hoofd hebt nog een aantal jaren weg is. Waar je nu zit lijkt een mooie start, en gezien je wensen (menselijk contact, mensen op weg helpen) lijkt functioneel beheer me de meest logische vervolgstap. Echter, ik zie ook genoeg organisaties voor functioneel beheer als HBO als eis stellen, al is dat in mijn ogen niet altijd nodig. Als ik jou was zou ik gewoon een keer met je werkgever gaan praten, aangeven wat je wilt en kijken of daar ook mogelijkheden/ontwikkelpaden voor zijn. Als ze de potentie in je zien, zijn ze misschien ook wel bereid om hun steentje bij te dragen aan je ontwikkeling.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Pagina: 1