Verbindingsproblemen Kodi & MacOS naar QNAP Nas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:17
Hi!

Ik heb een probleem met mijn NAS in combinatie met 2 MacBooks en een Pi met Kodi. Alle genoemde apparaten kunnen niet verbinden met mijn Qnap NAS. Op de Mac's zie ik zowel de AFP als de SMB share wel in Finder, maar kan ik er vervolgens niet mee verbinden. Ook via de browser kan ik de NAS niet vinden (site is niet bereikbaar). Ik zie hem
wel op het netwerk (Terminal > arp -a) en ik kan hem ook pingen, zonder dat ik time outs krijg. De QFinder Pro applicatie vindt de NAS ook niet.

Op Kodi zijn zowel de SMB share als de UPNP server niet te zien.

Nu het rare gedeelte: Mijn Windows 10 PC en mijn iPhone vinden de NAS wel! Op de PC vindt QFinder Pro hem wel en kan ik ook inloggen op de NAS via de browser. Ook op mijn telefoon kan ik via de browser inloggen.

"Vroeger" kon ik ook gewoon via de MacBooks bij de NAS, alleen in de tussentijd is pretty much alle netwerk apparatuur gewijzigd. En dat brengt me bij de aansluitingen:

Modem/Router: Telfort Glasvezel aansluiting met een V10 Experia Box, DHCP aan, UPNP aan, WiFi uit

Deze is gekoppeld aan een D-Link DGS 1008P switch, op 1 van de poorten van de NAS zit de Pi, op 2 andere poorten Ubiquiti AC-Lite access points waar zowel mijn telefoon als de MacBooks en de Windows PC zitten aangesloten. De NAS zit op 1 van de poorten van de Experia doos.

Wat ik zelf al gedaan heb:
  • Have you tried turning it off and on again? Ik heb alle apparaten (meerdere malen) herstart
  • Firmware van de NAS geüpdated - Kodi en MacOS zijn up to date
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 17:30

Step

step@tweakers.net#

Te allen tijde kun je nog proberen om statische IP-adressen in te stellen en apparatuur met elkaar rechtstreeks te verbinden. :) Zo kun je uitsluiten dat het aan de modem/router ligt of de switch (al lijkt het me niet de switch).

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Welke SMB versie gebruikt die QNAP? En ondersteunen alle clients die versie?

SMB versie kun je op je PC testen: https://www.thewindowsclub.com/check-smb-version-windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

balfnl schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:12:
Hi!

Ik heb een probleem met mijn NAS in combinatie met 2 MacBooks en een Pi met Kodi. Alle genoemde apparaten kunnen niet verbinden met mijn Qnap NAS. Op de Mac's zie ik zowel de AFP als de SMB share wel in Finder, maar kan ik er vervolgens niet mee verbinden.
Wat voor foutmelding krijg je, if any?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:17
Ben nu niet thuis, dus ik kan de exacte foutmelding even niet herproduceren. Op Kodi krijg ik sowieso geen foutmelding, die ziet de hele server nog niet, de MacBook's geven een vrij standaard foutmelding dat er een verbindingsprobleem is.

Ik merkte gisteravond dat ik de SMB share ook op de Windows PC ook niet zie. Ik heb wel het max smb protocol van de NAS gisteren op 3 gezet, maar dat leek nog niks uit te halen. Ik bedacht me ook dat er nog 1 extra schakel in het netwerk zat, namelijk een Time Capsule. De NAS zat dus niet direct aan de Experia Box maar daar zat die Time Capsule nog tussen. Die is er inmiddels tussenuit, maar kon het resultaat op dat moment even niet testen. Ik kom vanavond even terug op jullie vragen.

Update:
Cpt.Morgan schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:02:
Welke SMB versie gebruikt die QNAP? En ondersteunen alle clients die versie?

SMB versie kun je op je PC testen: https://www.thewindowsclub.com/check-smb-version-windows
Ik denk niet dat dit het probleem is, voornamelijk omdat de NAS via de browser en via UPNP ook niet gedetecteerd wordt.

smbd (samba daemon) Version 4.4.16
smbd (samba daemon) is running.
max protocol SMB 3 enabled.

De foutmelding bij het verbinden met SMB vanaf de Macbooks:

Er heeft zicht een probleem voorgedaan mbij de verbinding met de server "naam van server hier"

De server bestaat niet of is momenteel niet beschikbaar, etc.

Update 2:

Ik vermoed dat het probleem in de Experia Boxzit. Ik heb het wifi van de Experia doos tijdelijk aangezet om te kijken of ik via dat netwerk verbinding kon maken, maar ook via daar lukt het met de windows pc wel, maar met de rest niet. Vervolgens heb ik ook de D-link switch (waarachter de access points hangen) ook losgekoppeld om te kijken of daar nog issues uit voort kwamen en ook dat loste niks op.

Update 3: Opgelost! (soort van)

Het probleem zit dus inderdaad in de Experia Box. Ik heb het nu als volgt aangesloten:

Experia Box > Apple Time Capsule > D-link > Rest van het netwerk

De NAS zit nu op de Time Capsule ipv op de Experia box en nu zien de MacBook's de NAS wel. Wellicht dat het gerelateerd is met multicast (?), daar schijnen experia dozen wel vaker problemen te hebben.

[ Voor 54% gewijzigd door balfnl op 26-02-2019 21:33 ]