Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

vloerverwarming in een niet permanent bewoond huis.

Pagina: 1
Acties:

• AppieA
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 18:01
Sinds een poosje zijn we een huis in Duitsland aan het verbouwen. Om allerlei redenen willen we voor de verwarming van in ieder geval de benedenverdieping overgaan op een warmtepomp met vloerverwarming.
Nu lees ik daar verschillende dingen over. Zo zou je volgens sommige bronnen de vloerverwarming beter 'altijd aan' kunnen laten omdat opnieuw opwarmen heel veel energie kost. Zelfs als je op vakantie gaat.
Nu is bij ons de situatie natuurlijk precies omgekeerd. Het grootste deel van de tijd is het huis onbewoond. Wij zijn er soms alleen het weekend, soms een paar weken achter elkaar, maar aangezien ik ook nog geld moet verdienen om dat huis te betalen de meeste tijd toch gewoon thuis in NL.
Wat ik dus wil is eigenlijk dat de verwarming als wij in NL zijn op een laag pitje draait, net voldoende om vorstschade te voorkomen. Als we die kant op gaan zetten we de verwarming een tijdje van te voren aan (met de huidige olieverslindende ketel is 12 uur ruim voldoende) zodat het huis op temperatuur is als we aankomen.
Er vanuit gaande dat het huis voldoende geïsoleerd is om het überhaupt warm te krijgen met een WP en vloerverwarming (18 graden is voldoende, we kunnen bijstoken met een houtkachel), hoe lang kan het duren voordat de ruimte enigszins op temperatuur is? Ik begrijp dat dat van heel veel factoren afhankelijk is, maar ls het sowieso vier dagen duurt moeten we er nog eens over nadenken...

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13
12 uur gaat niet lukken denk ik maar je kan toch een (LTV) radiator (of 2) bijplaatsen?
Dan kun je in 12-24 uur opwarmen plus je hebt warme voeten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-11 22:42
Onmogelijk te zeggen, kan gaan van 3uurtjes tot 48uur (en zelfs langer)
Als het nog langer zou duren zou ik eerst je geld steken in doorgedreven isolatie-maatregelen...

Zoveel variabelen en weinig informatie in je post.
Vertel eens iets over de vloeropbouw ? Muren ? Dakisolatie ? Ramen ?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 12:29

TheBorg

Resistance is futile.

Dat duurt echt geen 4 dagen. Ik denk dat je eerder moet denken aan 4 uur. Dat een vloerverwarming altijd aan moet blijven is een beetje een misverstand. Ook bij vloerverwarming is nachtverlaging economischer.

Wat je ook kan doen is de cementdekvloer niet te dik maken. Meestal wordt een minimum aangehouden van 6cm. Maak die dan ook geen 10cm, allemaal kilo's die opgewarmd moeten worden. Onder de cementdekvloer kun je nog isolatie doen. Gebruik dan wel EPS waar je bijv. op kunt tackeren (slangen vastnieten) en niet die isolatierollen van 3mm dik. Dat doet helemaal niets.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Hoe lang het duurt om van ~7 naar ~18 graden te verwarmen hang voornamelijk af hoeveel steen je moet opwarmen (dikte, oppervlakte etc). In onze 2e woning staat de verwarming altijd op ~ 9 graden, als we er zijn is het binnen 2 uurtjes op ~21 graden (~320m²) middels vloerverwarming beneden en 3 losse radiatoren (2 convector op 1e etage en een normale in de badkapmer).
We hadden wel door het snelle opwarmen last van barsten in de voegen van de tegelvloer in de keuken, door deze met voegsel waar iets doorheen zit (latex?) te voegen is was dit opgelost.

Als we in ons 2e huis zijn gaat de (vloer) verwarming in ons normale huis ook gewoon op 7 (heb het nog nooit onder de 15 gezien).

[ Voor 30% gewijzigd door DukeBox op 25-02-2019 21:09 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13
TheBorg schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:05:
Dat duurt echt geen 4 dagen. Ik denk dat je eerder moet denken aan 4 uur. Dat een vloerverwarming altijd aan moet blijven is een beetje een misverstand. Ook bij vloerverwarming is nachtverlaging economischer.
4 uur om een gehele woning van 4 graden naar 20-21 graden te brengen? (incl vloermassa).
Ik denk dat 12 uur al een uitdaging wordt. Maar met 10cm hoh, een forse aanvoertemperatuur en misschien nog 1 of 2 LTV radiatoren kom je een heel eind denk ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33

JdM

Humbled

Gewoon uit de praktijk:
Ik heb in meerdere woningen vloerverwarming gehad en nu nog, allemaal onder enigszins andere omstandigheden (isolatie, hoekwoning of rijtjeshuis/etc.)
In alle gevallen warmt (warmde) het huis op met ongeveer 1 graad per uur. Vloerverwarming heb ik altijd geïnstalleerd met een hart op hart afstand van 10cm, dit zal ongetwijfeld meespelen in de opwarmtijd omdat er op die manier maximaal energie kan worden afgegeven per vierkante meter (dichterbij dan hart op hart 10 cm is nagenoeg onmogelijk geloof ik).

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Uitzetten is altijd zuiniger. Hoe hoger het temperatuursverschil hoe meer energie er wegvloeit.

Opwarmen met een warmtepomp lijkt me een dingetje. Dat zal geen apparaat worden die 25kW kan stoken lijkt me.
Hoeveel kWh, kuub of liter verstook je nu in de koudste maanden?

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:02
Wil je het echt weten dan heb je het volgende nodig:
Warmteverliesberekening of isolatiewaarde
Capaciteit warmtepomp
Capaciteit afgiftesysteem
Beschikbare tijd vanaf start tot “op temperatuur”
Te verwarmen massa. (Is het houtskeletbouw van 80 m2 of traditionele Duitse dikke stenen muren en 200m2?)
Minimale temperatuur bij afwezigheid.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar, even praktisch... Hoe lastig is het om dit proefondervindelijk na te gaan met een thermostaat die je op afstand kunt bedienen en bijvoorbeeld domoticz om de temperatuur te loggen? Als je hem drie dagen van tevoren aan zet, kun je zien hoe lang het opwarmen duurt en ben je ruim op tijd.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:02
Zoals @MikeyMan aangeeft is een prima plan, al moet je sommige informatie uit mijn post toch hebben wil je iets zinnigs kunnen zeggen over de te installeren warmtepomp.

• AppieA
Allemaal weer dank voor de reacties.
De meeste info is (nog) niet bekend. Zoals het er nu voor staat wordt het huis steeds meer casco. Wat ik steeds optimistisch 'verbouwen' noem is vooralsnog vooral slopen... We hebben twee verdiepingen (begane grond en 1e), een zolder over het hele huis en een kelder onder 80% van het huis. Het hele huis is 10 bij 12 meter, dus na aftrek van trappenhuis, gangen etc. blijft er zo'n 100m2 per verdieping over. Op een relatief kleine keuken na is de begane grond nu een bouwplaats. Daar wordt dus ook helemaal niet gestookt. We gebruiken een grote kamer (6x4) op de 1e als woonkamer. Daar wordt dus wel gestookt. Dan zijn er nog vier slaapkamers. Al met al stoken we nu dus zo 40m2 op 19 graden en 60m2 op 14-16 graden. Dus het huidige verbruik zegt weinig tot niets over de toekomst. Ter indicatie, we hebben sinds november 1000 liter olie verstookt. En dat in hooguit 30 dagen aanwezigheid, de rest van de tijd staat de ketel in vorstbeveiliging. Wat volgens de gebruiksaanwijzing overigens wel inhoud dat de ketel intern op 30 graden gehouden wordt. En aangezien de sww boiler 190 liter inhoud heeft is zal dat toch nog wel de nodige olie kosten... Een andere sww bron heeft dus de hoogste prioriteit.
Het dak is geïsoleerd, maar nogal knullig. Dat zal wel iets doen, maar veel te weinig. De zolder zullen wij in de voorzienbare toekomst niet gaan gebruiken voor iets anders dan opslag en waarschijnlijk het plaatsen van een (warmtepomp-) boiler. Dus daarvan gaan we de vloer goed isoleren. Dat zou het dak t.o.v. van de rest van het huis een Rc van 5 of hoger moeten geven.
De vloerverwarming komt alleen op de begane grond en de badkamer, waar ik vanwege het relatief kleine vloeroppervlak ook een muur mee wil gaan verwarmen. De huidige dekvloer op de begane grond is 6-8 cm dik en is op veel plaatsen gescheurd. Waarschijnlijk omdat er nergens wapening is gebruikt. Die gaat er dus helemaal uit en wordt vervangen door een sandwich van 3 of 4cm PIR (o.i.d) met daarop een wapeningsmat waar de slangen aan vast worden gemaakt en een cement dekvloer van zo'n 4cm. Daaroverheen tegels.
De muren zijn ouderwets 60 tot 80 cm dik zonder spouw. Die gaan we van binnenuit nog isoleren. Hoe precies moet nog bepaald worden, de ruimte is groot genoeg, als we daar rondom een beetje kwijt raken door de extra isolatie gaan we daar geen last van hebben. De ramen (nu hout met dubbel glas uit 1973) worden vervangen door kozijnen (al of niet kunststof) met driedubbel glas.
Tussen de begane grond en de eerste verdieping zit een vloer (18cm) bestaande uit houten balken waar bimsbeton tussen gestort is. Dat is 'beton' met in plaats van kiezels lavakorrels. In NL bijna onbekend, in de Eifel (vulkanisch gebied) een heel veel gebruikt bouwmiddel. Weegt minder dan de helft van 'gewoon' beton en de warmte-isolatie is (volgens de lokale bouwkundige) ongeveer gelijk aan de witte cellenbetonblokken.
Op de bovenverdieping zijn alleen slaapkamers en dus de badkamer. Daar komen tzt LTV radiatoren. Of infrarood panelen, eerst maar eens kijken hoeveel warmtevraag er is als de begane grond warm is. Onze slaapkamer ligt boven de nu onverwarmde woonkamer en daar hebben de radiatoren de hele winter op de laagste stand gestaan (thermostaatknoppen). Een infraroodpaneel boven het bed een uurtje aan voor het slapen gaan en we hebben het nooit koud gehad. De slaapkamers van onze dochters zijn wel wat warmer gestookt, zij zitten daar ook nog wel eens te studeren. En dat moet ook kunnen natuurlijk. De cv leidingen laten we in ieder geval nog maar even zitten.
De kelder wordt net als de zolder alleen gebruikt voor opslag. En de verwarmingsinstallatie staat daar. Verder komt het water daar binnen dus zullen er altijd waterleidingen door de kelder lopen. Dan is het handig als het daar niet gaat vriezen, maar dat kan ik ook oplossen door alle waterleidingen goed te isoleren en van een elektrisch element te voorzien om bij extreem lage temperaturen bevriezing te voorkomen. Maar ik verwacht dat de verwarmingsinstallatie (binnenunit warmtepomp en bijbehorend buffervat) voldoende warmte zal 'lekken' om vorst te voorkomen.
Om het verhaal nog iets completer te maken, we laten ook zonnepanelen installeren met een totaal vermogen van zo'n 8KW. De warmtepomp (die alleen nog in mijn hoofd bestaat) moet dan een voldoende groot buffervat krijgen om zoveel mogelijk overdag te stoken. Maar dat is een heel nieuw topic lijkt me zo.

• jnr24
Ik wil waarschuwen voor stevige investeringen in de duurzaamheidshype. Ik heb nu uit eerste hand 4 nieuwbouwwoningen gezien 15 jaar geleden was het WTW, toen zonnepanelen en nu weer warmtepompen. Na tien jaar is het allemaal vieze, verouderde onderhoudsgevoelige troep en je wordt gewoon voorgelogen door de verkopers van dat moment.
Financieel doet het huis met gewoon het HR keteltje het beste. Ook qua comfort het fijnste.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jnr24 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 05:05:
Ik wil waarschuwen voor stevige investeringen in de duurzaamheidshype. Ik heb nu uit eerste hand 4 nieuwbouwwoningen gezien 15 jaar geleden was het WTW, toen zonnepanelen en nu weer warmtepompen. Na tien jaar is het allemaal vieze, verouderde onderhoudsgevoelige troep en je wordt gewoon voorgelogen door de verkopers van dat moment.
Financieel doet het huis met gewoon het HR keteltje het beste. Ook qua comfort het fijnste.
Dat laatste zeker niet ! Het comfort is een stuk verbeterd sinds 2013 bij mij, en ook financieel inmiddels een stuk beter zonder energie rekening.
Het verduurzamen moet je ook niet als 1 ding zien, je zal meerdere dingen moeten toepassen in je huis waardoor het werkt en uiteindelijk financieel een voordeel geeft. Goed informeren en niet elke prijs klakkeloos aannemen maar rond shoppen en lezen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Het idee om voor onze (achter) kleinkinderen een verziekte wereld te geven!
1) Het warmtepomp principe bestaat al meer dan 100 jaar (omgekeerde koelkast) de WP blijft er heus wel!
2) WTW geen toekomst? gebruik goede filters (F7) en vervang ze regelmatig...filter ook bij de afvoerventielen als dat mogelijk is, dan blijven de luchtkanalen schoon.
3) Eigen zonne-energie kost nu nog maar 5 á 6 cent per KWh (afschrijving), hoeveel betaal jij voor stroom nú en over 10 jaar! goed voor jou beurs en de plek waarop wij leven.
Geen ruimte voor zonnepanelen? wordt dan Participant in één van de vele zonnepark initiatieven.

Thuis accu's is ook zo'n ontwikkeling, deze worden nu ontwikkeld op basis van natrium ion (Sodium ion), die vele 10 000 laad en ontlaad cyclussen kunnen meegaan, natrium is goedkoop en schier onuitputtelijk op aarde te vinden.
Per KWh kost stroom uit een dergelijke accu (die uitsluitend voor stationair/ thuis gebruik geschikt is) over pakweg 10 jaar is niet meer dan 5 cent per KWh (puur afschrijving!) tegen die tijd kost zonnestroom en opslag minder dan 10 cent per KWh (omdat een deel van de zonne-energie direct zonder opslag gebruikt wordt), nog beter voor de beurs en de wereld die wij doorgeven.

Het is niet mogelijk om in één keer over te gaan naar betere energie vormen, dat is een geleidelijk proces, dat was het ook toen onze voorouders van sprokkelhout naar turf en via kolen overgingen naar gas, en reken maar dat er ook werd geklaagd...

Wij mogen de ontwikkeling naar CO2 neutrale energievormen niet tegenhouden of tegenspreken, voor elk technisch probleem heeft de mens een antwoord gevonden, daarin zijn wij Meesters.
De grootste uitdaging voor de mensheid en zijn toekomst zijn wij ZELF.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ons huis uit 2004 met relatief kleine radiatoren en hr ketel doet er bij een watertemperatuur van 70 graden en een start en buitentemperatuur van 10 graden 12 uur over om 8 graden op te warmen.

Ik heb niet in de gaten gehouden of de ketel pendelde.

Voor snel opwarmen wordt vaak L/L warmtepomp aangeraden maar voor een groot huis is dat misschien niet handig.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 21:45
AppieA schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:58:
Sinds een poosje zijn we een huis in Duitsland aan het verbouwen. Om allerlei redenen willen we voor de verwarming van in ieder geval de benedenverdieping overgaan op een warmtepomp met vloerverwarming.
Nu lees ik daar verschillende dingen over. Zo zou je volgens sommige bronnen de vloerverwarming beter 'altijd aan' kunnen laten omdat opnieuw opwarmen heel veel energie kost. Zelfs als je op vakantie gaat.
Nu is bij ons de situatie natuurlijk precies omgekeerd. Het grootste deel van de tijd is het huis onbewoond. Wij zijn er soms alleen het weekend, soms een paar weken achter elkaar, maar aangezien ik ook nog geld moet verdienen om dat huis te betalen de meeste tijd toch gewoon thuis in NL.
Wat ik dus wil is eigenlijk dat de verwarming als wij in NL zijn op een laag pitje draait, net voldoende om vorstschade te voorkomen. Als we die kant op gaan zetten we de verwarming een tijdje van te voren aan (met de huidige olieverslindende ketel is 12 uur ruim voldoende) zodat het huis op temperatuur is als we aankomen.
Er vanuit gaande dat het huis voldoende geïsoleerd is om het überhaupt warm te krijgen met een WP en vloerverwarming (18 graden is voldoende, we kunnen bijstoken met een houtkachel), hoe lang kan het duren voordat de ruimte enigszins op temperatuur is? Ik begrijp dat dat van heel veel factoren afhankelijk is, maar ls het sowieso vier dagen duurt moeten we er nog eens over nadenken...
Ons vakantiehuis in Duitseland is voorzien van elektrische verwarming.
Ik heb destijds ook naar een wp en vloerverwarming etc gekeken maar dit was niet rendabel te rekenen.
Plus wat men hier even vergeet is dat de vloerverwarming hierbij niet te vergelijken is met nachtverlaging.
Je kunt het eerder vergelijken met een nieuwbouw woning voor het eerst warmstoken....

De complete massa van zo'n huis is gewoon koud. Als wij er niet zijn staat de thermometer op 10 graden.
Na een dag verwarmen voelt bijv een houtenkast gewoon nog koud aan. Dit kost zeker twee dagen voordat alles in je ruimtes ook op temperatuur is. Het lijkt mij zeer oncomfortabel dat met een trage verwarmer te doen. Uiteindelijk gaat het nog langer duren...

Wat ze in Duitsland in woningen veel toepassen is zogenaamde Nachtspeicherheizung.
De elektra aansluiting in Duitsland is groter dan de het prutswerk wat ze hier standaard een woning in brengen dus daar hoef je je geen zorgen over te maken (de kacheltjes in mijn woning hebben 10a per stuk nodig, max). Ja je hebt geen hele hoge cop maar je bent er effectief ook niet heel veel dagen in het jaar. In het begin misschien nog wat meer ;) Maar op het moment kom ik er misschien 3xin de winter periode...
En een lw pomp doet het in die periode ook niet goed, nog los van de vele defrosts die je daar in de heuvels gaat krijgen. Soms dagenlang een mooie mist in het dal...

Ik heb stiebel erin gemaakt, met een ingebouwde en externe thermostaat.
Spul is goed zwaar door de stenen die erin liggen, deze worden (liefst op nachtstroom of je panelen) verwarmt waarna de kachel een dag lang lekkere warme lucht uitblaast.

https://www.stiebel-eltro...zung/speicherheizung.html

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:30
frisianstar schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 10:07:

Thuis accu's is ook zo'n ontwikkeling, deze worden nu ontwikkeld op basis van ijzer en natrium, die vele 10 000 laad en ontlaad cyclussen kunnen meegaan, ijzer en natrium zijn goedkoop en schier onuitputtelijk op aarde te vinden.
'worden ontwikkeld' als in: mogelijk (lees: hopelijk) binnen 10 jaar op de markt, of zijn ze al productierijp?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• frisianstar
Tens schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 13:50:
[...]

'worden ontwikkeld' als in: mogelijk (lees: hopelijk) binnen 10 jaar op de markt, of zijn ze al productierijp?
Bron (14 minuut en 50 seconde in de video): YouTube: WMG Future Batteries | Fully Charged
zie ook Wikipedia: Wikipedia: Sodium-ion battery
Maar de rest van de video is ook heel interessant.

[ Voor 15% gewijzigd door frisianstar op 02-03-2019 15:02 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• AppieA
Daarbij is goed lezen ook nog een dingetje. Al zouden we willen, een ketel op gas doet het bijzonder slecht zonder gasaansluiting ;)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

thefox154 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 13:39:
[...]

Ik heb destijds ook naar een wp en vloerverwarming etc gekeken maar dit was niet rendabel te rekenen.
Plus wat men hier even vergeet is dat de vloerverwarming hierbij niet te vergelijken is met nachtverlaging.
Je kunt het eerder vergelijken met een nieuwbouw woning voor het eerst warmstoken....

De complete massa van zo'n huis is gewoon koud. Als wij er niet zijn staat de thermometer op 10 graden.
Na een dag verwarmen voelt bijv een houtenkast gewoon nog koud aan. Dit kost zeker twee dagen voordat alles in je ruimtes ook op temperatuur is. Het lijkt mij zeer oncomfortabel dat met een trage verwarmer te doen. Uiteindelijk gaat het nog langer duren...

Wat ze in Duitsland in woningen veel toepassen is zogenaamde Nachtspeicherheizung.
De elektra aansluiting in Duitsland is groter dan de het prutswerk wat ze hier standaard een woning in brengen dus daar hoef je je geen zorgen over te maken (de kacheltjes in mijn woning hebben 10a per stuk nodig, max). Ja je hebt geen hele hoge cop maar je bent er effectief ook niet heel veel dagen in het jaar. In het begin misschien nog wat meer ;) Maar op het moment kom ik er misschien 3xin de winter periode...
En een lw pomp doet het in die periode ook niet goed, nog los van de vele defrosts die je daar in de heuvels gaat krijgen. Soms dagenlang een mooie mist in het dal...

Spul is goed zwaar door de stenen die erin liggen, deze worden (liefst op nachtstroom of je panelen) verwarmt waarna de kachel een dag lang lekkere warme lucht uitblaast.

Ik vraag me wel serieus af of het heel goed voor je huis en meubels is om het zo ver af te laten koelen. Zou me comfortabeler voelen bij een graad of 15 ofzo.

• AppieA
thefox154 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 13:39:
[...]

Wij zijn er wel wat vaker dan drie keer tijdens de winter, dat zal voorlopig ook wel zo blijven (we hebben tien jaar een huis in de Ardennen gehad, dus we hebben enige ervaring met hoe vaak we heen gaan). En omdat we er best veel zijn is 'gewoon' elektrisch verwarmen niet echt een optie. Zelfs als je overdag kunt verwarmen en dan met behulp van speksteen o.i.d de nacht door komt gaan de zonnepanelen dat nooit redden. En dat er 3x35A het huis binnen komt betekent nog niet dat ik dat ook allemaal aan wil spreken.

Als het twee dagen duurt voor het huis op temperatuur is zetten we de verwarming twee dagen van te voren aan. Is waarschijnlijk nog altijd goedkoper dan de oliestook die we nu hebben...
Maar het defrosten is inderdaad wel een dingetje met die lucht/water pompen. Daarom willen we ook kijken naar een bodem warmtepomp (gesloten systeem, voor grondwater zal je daar best diep moeten). Het is alleen heel moeilijk om een offerte te krijgen omdat installateurs bij voorbaat al zeggen dat een laagtemperatuur systeem sowieso niet kan in ons huis. Dat we het huis met een beetje inspanning kunnen isoleren tot een waarde die zonder meer goed te noemen is (dak R5, vloeren en muren R4) hebben ze geen boodschap aan. Maar we houden vol ;).

Even off-topic, breek me de bek niet open over prutswerk qua elektra in Duitsland. Alles met (loszittende) kroonstenen aan elkaar geknoopt, stopcontacten met de randaarde intern aan de nul geknoopt, tweelingsnoer zonder extra bescherming gewoon in het stucwerk weggestopt en ga zo maar door. En als ik daar mijn verbazing over uitspreek snapt de elektricien niet wat het probleem is. Blijkt allemaal volgens de norm te zijn. Gelukkig doen ze het tegenwoordig vaak anders, al zijn kroonstenen in de montagedozen nog steeds heel normaal. Toen ik voor het eerst in de Eifel kwam verbaasde ik me er over dat ieder gehucht een eigen brandweerkazerne met één of zelfs meerdere auto's heeft. Toen ik zag hoe elektra hier aangelegd is begreep ik dat ineens ;( .

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:30
frisianstar schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 14:58:
[...]

Bron (14 minuut en 50 seconde in de video): YouTube: WMG Future Batteries | Fully Charged
zie ook Wikipedia: Wikipedia: Sodium-ion battery
Maar de rest van de video is ook heel interessant.
interessant idd, toekomstmuziek.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 16:23:
Ik vraag me wel serieus af of het heel goed voor je huis en meubels is om het zo ver af te laten koelen. Zou me comfortabeler voelen bij een graad of 15 ofzo.
Is wel een gigantische energieverspilling.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• frisianstar
Juup schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 17:08:
[...]

Is wel een gigantische energieverspilling.
Als dat CO2 neutraal is maakt dat toch niet zo veel meer uit, comfort en bewust energie gebruik gaan heus wel samen als het moet.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:57

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

AppieA schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 16:55:
[...]
Even off-topic, breek me de bek niet open over prutswerk qua elektra in Duitsland. Alles met (loszittende) kroonstenen aan elkaar geknoopt, stopcontacten met de randaarde intern aan de nul geknoopt, tweelingsnoer zonder extra bescherming gewoon in het stucwerk weggestopt en ga zo maar door. En als ik daar mijn verbazing over uitspreek snapt de elektricien niet wat het probleem is. Blijkt allemaal volgens de norm te zijn. Gelukkig doen ze het tegenwoordig vaak anders, al zijn kroonstenen in de montagedozen nog steeds heel normaal. Toen ik voor het eerst in de Eifel kwam verbaasde ik me er over dat ieder gehucht een eigen brandweerkazerne met één of zelfs meerdere auto's heeft. Toen ik zag hoe elektra hier aangelegd is begreep ik dat ineens ;( .
Ik neem aan dat je dat ook goed gaat aanpakken :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• AppieA
Als het huis niet gebruikt wordt, er dus geen deuren open gaan en de mechanische ventilatie ook uit is zal het bij een goed geïsoleerd huis wel mee vallen met die verspilling.
We zullen het (zeker in het begin) nauwkeurig bij moeten houden. Als afkoelen tot 10 graden weinig oplevert t.o.v. afkoelen tot 15 graden heeft dat laatste natuurlijk de voorkeur. Voordeel van 100% elektrisch is dat je alles kunt loggen, dus je weet precies wat je wanneer verbruikt. Niet meer met een zaklamp en een blocnote de schuur in om te kijken hoe ver de olie in de tank nu weer gedaald is. Alleen daarom al zou ik om willen ;).

• AppieA
Freee!! schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 17:28:
[...]

Ik neem aan dat je dat ook goed gaat aanpakken :?
Wat denk je zelf... In de ruimtes die al klaar zijn is alle bedrading vervangen en is alles op nieuwe automaten aangesloten. Voor zover ik er bij kan zijn alle kroonstenen vervangen door de bij ons bekende lasklemmen (die daar ook gewoon verkocht worden bij de elektra handel). Tussen de meterkast en de wasmachine telde ik 21 kroonstenen (7 lasdozen met fase, nul en aarde) waarvan ik er bij twee een schroevendraaier nodig had om ze los te maken. De rest kon ik er gewoon uit trekken...
Als het huis ooit klaar is zal er geen oude draad meer origineel zijn.
Was nog even puzzelen wat wel en niet mag in Duitsland, maar uiteindelijk is het grootste verschil dat in Duitsland alleen de fase geschakeld wordt in de meterkast. De nul blijft altijd verbonden, behalve als de aardlek er uit gaat. Scheelt wel een hoop kosten. Een Hager 16A automaat kost hier ruim 20,- , daar maar 2,-.
Ook wel leuk om uit te zoeken hoe ze dat daar anders doen dan hier, maar wel een ander topic ;)

• jnr24
AppieA schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 16:14:
[...]

Daarbij is goed lezen ook nog een dingetje. Al zouden we willen, een ketel op gas doet het bijzonder slecht zonder gasaansluiting ;)
Misschien is een propaantank mogelijk.

• jnr24
frisianstar schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 10:07:
[...]

Het idee om voor onze (achter) kleinkinderen een verziekte wereld te geven!
1) Het warmtepomp principe bestaat al meer dan 100 jaar (omgekeerde koelkast) de WP blijft er heus wel!
2) WTW geen toekomst? gebruik goede filters (F7) en vervang ze regelmatig...filter ook bij de afvoerventielen als dat mogelijk is, dan blijven de luchtkanalen schoon.
3) Eigen zonne-energie kost nu nog maar 5 á 6 cent per KWh (afschrijving), hoeveel betaal jij voor stroom nú en over 10 jaar! goed voor jou beurs en de plek waarop wij leven.
Geen ruimte voor zonnepanelen? wordt dan Participant in één van de vele zonnepark initiatieven.

Thuis accu's is ook zo'n ontwikkeling, deze worden nu ontwikkeld op basis van natrium ion (Sodium ion), die vele 10 000 laad en ontlaad cyclussen kunnen meegaan, natrium is goedkoop en schier onuitputtelijk op aarde te vinden.
Per KWh kost stroom uit een dergelijke accu (die uitsluitend voor stationair/ thuis gebruik geschikt is) over pakweg 10 jaar is niet meer dan 5 cent per KWh (puur afschrijving!) tegen die tijd kost zonnestroom en opslag minder dan 10 cent per KWh (omdat een deel van de zonne-energie direct zonder opslag gebruikt wordt), nog beter voor de beurs en de wereld die wij doorgeven.

Het is niet mogelijk om in één keer over te gaan naar betere energie vormen, dat is een geleidelijk proces, dat was het ook toen onze voorouders van sprokkelhout naar turf en via kolen overgingen naar gas, en reken maar dat er ook werd geklaagd...

Wij mogen de ontwikkeling naar CO2 neutrale energievormen niet tegenhouden of tegenspreken, voor elk technisch probleem heeft de mens een antwoord gevonden, daarin zijn wij Meesters.
De grootste uitdaging voor de mensheid en zijn toekomst zijn wij ZELF.
WTW wordt al niet meer gebruikt, het is een waardeloos concept en ik ken het van 2 huizen.
PV voor de particulier is gewoon een gok, blijft de inverter het doen, blijft saldering, etc.

Ik vind de doemscenarios voor onze kinderen ernstig overdreven. Natuurlijk moeten we niet doordieselen en nooit isolatie toepassen, maar hals over kop allerlei panelen, pompen en batterijen op je huis schroeven lijkt me gewoon niet de manier. Net zoals we geen miljoenen auto's binnen enkele jaren moeten vervangen voor elektrische.
5 jaar geleden was je het duurzame mannetje met een pelletkachel, subsidie zat er zelfs op. Nu blijkt het vooral de luchtkwaliteit ernstig te belasten.

• frisianstar
"WTW wordt al niet meer gebruikt, het is een waardeloos concept en ik ken het van 2 huizen."

2 huizen... en dan is het al waardeloos 8)7 slaap maar lekker door.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

....... en weer ontopic :Y

Wise enough to play the fool

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 16:21
Je kunt toch gewoon een thermostaat nemen die je op afstand kan bedienen (bijvoorbeeld een NEST) Zet je dagje van te voren de kachel hoger.

• AppieA
Nest? Vreselijk ouderwets natuurlijk ;-)
Het huis is nu al (terwijl het nog meer een bouwput dan een huis is) voorzien van de nodige domotica. Dus die thermostaat is een esp die ik direct kan aansturen, maar die ook 'in de agenda kan kijken' wanneer we gaan komen. De oorspronkelijke reden dat ik dit topic begonnen ben is om dat ik me afvroeg hoe lang het duurt voordat het huis warm is. Dan kan ik de programmering daar op aanpassen.

Overigens zijn we weer een stap of wat verder. In Duitsland bestaan er allerlei subsidies voor het verbeteren van je huis met betrekking tot energieverbruik. Maar de regels zijn 'nogal' onoverzichtelijk. Zo blijkt het dat subsidie voor een totaalpakket (dus isoleren, vloerverwarming aanleggen en de oliestook vervangen door een warmtepomp) meer subsidie op levert dan de afzonderlijke maatregelen. Dus we hebben vandaag gesproken met een 'Energieberater'. Die gaat uitrekenen wat er nodig is om van ons huis een "Effizienzhaus' te maken. Als dat mogelijk is komt het (financieel) allemaal een stuk dichterbij. En anders moeten we het toch weer anders gaan doen. Hij heeft alleen wel een maand nodig om e.e.a. uitte rekenen.
Op die Energieberater zit overigens ook weer subsidie. En ik maar denken dat we het alleen in NL zo onoverzichtelijk mogelijk proberen te maken... 8)7

• AppieA
jnr24 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:29:
[...]

Misschien is een propaantank mogelijk.
Propaan is (volgens de lokale ervaringsdeskundigen, oftewel alle buren en bedrijven die we hier al over gesproken hebben) in Duitsland één van de duurste manieren om je huis warm te krijgen. Dus die was al afgevallen...
Pagina: 1