5.1 virtueel surround met gamen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-07 13:05
Goedendag tweakers,

Graag wil ik het meeste uit mijn 5.1 surround set halen. Het kijken van films welke zelf Dolby/DTS 5.1 zijn werkt perfect, zelfs Dolby Atmos content werkt al wordt dit gedownscaled naar Dolby TrueHD.

Echter ben ik op onderzoek uit of het mogelijk is om met gamen het geluid virtueel naar alle speakers te sturen. Dus als voorbeeld het kunnen horen of een andere speler achter of voor mij staat. Deze spellen die ik speel (en de meeste) ondersteunen geen 5.1 van zichzelf.

Nu kan ik wel 5.1 selecteren in de geluidsinstellingen, alleen wordt er uiteraard geen audio vanuit een game naar de overige speakers gestuurd. Uiteraard kan ik op de receiver in plaats van "straight" (passthrough), "5-channel audio" selecteren waardoor het geluid wordt gedupliceert naar alle overige speakers, echter is dit niet wat ik wil.

De receiver is aangesloten met HDMI op mijn moederbord.

Receiver: pricewatch: Yamaha RX-V373
Speakers: pricewatch: JBL SCS 200.5 (Zwart)
Moederbord: pricewatch: MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon

Zelf heb ik al geprobeerd om Dolby Atmos for Home Theater werkend te krijgen, echter krijg ik dan helemaal geen geluid. Configuratie staat verder juist en bij het afspelen van willekeurige audio krijg ik wel ""Dolby TrueHD" op mijn receiver te zien, alleen zonder geluid.

Wellicht heeft iemand anders dit geprobeerd en is het hem wel gelukt?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-09 17:18

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Volgens mij moet het spel 5.1 geluid ondersteunen anders kan het nooit werken. Je kan er niet magisch extra kanalen bij maken.

Dus geen 5.1 in het spel dan ook geen 5.1 over je speakers.

[ Voor 20% gewijzigd door RoamingZombie op 25-02-2019 20:59 ]

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunta
Maar voor headphones is het met software wel mogelijk om 5.1 surround sound virtueel af te spelen, echter is het verschil dat headphones 2.0 is en ik dit graag wil op mijn 5.1 set.

Link 1
Link 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:06
Wat @RoamingZombie zegt. Geen surround ondersteuning in games is geen surround geluid. Je hebt wel wat formaten die 5.1 simuleren, maar ga er maar vanuit dat als je linksachter wat hoort dat je niet perse iemand linksachter je hoeft te staan. Dolby Pro Logic of DTS neo zijn technieken die surround simuleren vanuit een stereo bron. Mijn oude simpele onkyo 508 receiver ondersteunde die technieken. Ik vond het niks, maar wellicht is dat iets wat je yamaha ook kan

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dunta
Duidelijk. Mijn receiver ondersteunt die formaten niet dus ik weet voldoende. Gelukkig werken de spellen die zelf surround ondersteunen wel, dus daar moet ik maar bij houden.

Hardstikke bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:06
kazuyakevin schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:47:
Duidelijk. Mijn receiver ondersteunt die formaten niet dus ik weet voldoende. Gelukkig werken de spellen die zelf surround ondersteunen wel, dus daar moet ik maar bij houden.

Hardstikke bedankt!
En als je tijdens een game die stereo gekuid heeft je receiver op surround zet, gaat je receiver ook dan niet surround simuleren? Ik kan bij stereo content op mijn marantz receiver rustig een surround optie kiezen. De receiver gaat dan ook daadwerkelijk een signaal naar alle speakers sturen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunta
Ik heb wel degelijk een surround (5ch stereo) optie, echter was dit niet wat ik bedoelde. Deze optie stuurt simpelweg dezelfde signalen (L/R) naar alle kanalen (RL/RR/Center/SW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:10

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zolang er geen losse geluidskanalen gecodeerd zijn, en/of directionele metadata wordt meegezonden met de audiostream, zal geen enkele receiver van 2.0 echte surround kunnen maken. Hooguit worden de lage tonen naar de subwoofer gestuurd en zal hij dat wellicht ook naar de surrounds sturen. Veel effecten zijn immers lage tonen (auto's, helicopters, ontploffingen, aardbevingen, etc).

5ch stereo is precies wat het zegt inderdaad. Gewoon links/rechts dupliceren naar alle speakers.

Het voordeel van bijv. een Atmosstream, is dat er wél wordt meegezonden waar de geluiden zich bevinden en dat de receiver dat geluid via up/downmixing kan verdelen over het aantal aangesloten luidsprekers. Daarom kan iemand met een 5.1.2 setup Atmos luisteren, maar iemand met een 9.2.6 setup ook.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:05

Nibbz

Postmaster General

Met een Asus Xonar kun je Dolby Digital Live naar je reciever doorsturen.
Alle games die surround ondersteuning hebben, zullen Dolby Digital gebruiken.

Dit is voor mij de beste ervaring (als ik surround via HDMI probeer, krijg ik toch meer een Dolby ProLogic idee (niet echt surround).

Dus voor de beste surround ervaring, raad ik een Asus Xonar DX aan

Woeps, ging niet specifiek over gaming. Atmos ondersteund deze geluidkaart geloof ik niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Nibbz op 26-02-2019 11:40 ]

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:55
@Nibbz Die is alleen niet leverbaar. Geen idee of daar een nieuwer model van is?
Je hebt nog wel de DSX en de DGX.
categorie: Geluidskaarten

Maar die zijn PCI-e wat je dan wel over moet hebben.

[ Voor 59% gewijzigd door Arunia op 26-02-2019 11:42 ]

Pagina: 1