full range speakers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hennes1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-04-2022
hallo allemaal, ik heb een vraag waar ik al een tijdje mee zit en het gaat over ik heb 4 x full rang speakers gekocht van Fountek FE85 3,, 8 ohm die ik serie parralel hebt geschakeld met daarover een hoge tonen speaker ook 8 ohm VS-SC5 Visaton in serie met een kondensator 4.7 uF

Heb ik dat nu goed of fout gedaan? ik heb er een soundbar van gemaakt die als centerspeaker mono moet dienen voor mijn 7.1
Het klinkt voor mijn oren erg goed beter dan dan de luidspreker die er op zat.

Beste antwoord (via hennes1 op 27-02-2019 23:50)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:36
Als centerspeaker heb je ook niet veel laag nodig natuurlijk. En zo’n tweeter met condensator werd vroeger ook veel gebruikt als losse hoge-tonen ondersteuning (denk Hepta Tweety). De term full-range zal echter met een schep zout genomen mogen worden.

[ Voor 16% gewijzigd door blissard op 26-02-2019 21:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Als het goed klinkt, dan is het goed toch. Het klinkt als een prima oplossing. Welke versterker gebruik je en heeft die het nog ingeregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
hennes1 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:21:
hallo allemaal, ik heb een vraag waar ik al een tijdje mee zit en het gaat over ik heb 4 x full rang speakers gekocht van Fountek FE85 3,, 8 ohm die ik serie parralel hebt geschakeld met daarover een hoge tonen speaker ook 8 ohm VS-SC5 Visaton in serie met een kondensator 4.7 uF

Heb ik dat nu goed of fout gedaan? ik heb er een soundbar van gemaakt die als centerspeaker mono moet dienen voor mijn 7.1
Het klinkt voor mijn oren erg goed beter dan dan de luidspreker die er op zat.
Heb je dat als set gekocht of heb je de waarde van de condensator zelf bepaald? Doorgaans bestaat een filter uit iets meer onderdelen maar in zijn eenvoud zou het prima kunnen klinken 👍

De wijze waarop je het bedraad hebt kan goed zijn, klinken de hoge tonen in balans met het midden en laag?

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28

Jag

Sja simpel filter. Ik verwacht dat de full rang drivers on axis ongeveer een 1e orde afval laten zien en de tweeter een 2e orde, met filter dus 3e orde. Ik zou het even moeten opzoeken, maar dat zou best wel eens goed kunnen optellen. Ook is er geen baffle step correctie gedaan, maar met 4 drivertjes compenseer je dat ook wel deels (die in het midlaag net wat coherenter zijn dan in het midhoog en dus meer optellen). Kortom, klinkt alsof het toevallig goed is gegaan :+. Dat zijn de besten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
BIj twee weg systemen filteren ze meestal de hoge tonen weg voor de woofer en de lage tonen voor de tweeter. Maar zo te zien gedraagt deze full-range zich vrij netjes https://www.parts-express...k-fe85-specifications.PDF
Alleen komt er niet heel veel laag uit een 3"

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• blissard
Als centerspeaker heb je ook niet veel laag nodig natuurlijk. En zo’n tweeter met condensator werd vroeger ook veel gebruikt als losse hoge-tonen ondersteuning (denk Hepta Tweety). De term full-range zal echter met een schep zout genomen mogen worden.

[ Voor 16% gewijzigd door blissard op 26-02-2019 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hennes1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-04-2022
Ja die geven niet echt veel hoog maar die hebben weer een ander sterk punt en samen zijn ze ijzersterk, had eerst zo,n smal center speaker maar nu ik deze heb dan is dat een verschil van dag en nacht ja wil me niet te hard op ne eigen schouders slaan maar het klinkt voorstreffelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28

Jag

Nu nog werken aan je interpunctie :+
Pagina: 1