Toon posts:

Zolder renovatie - gyproc ipv osb

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ,

Hallo,
Ik ben van plan om OSB-platen te vervangen door Gyproc. Mijn plan is eenvoudig:
1) Verwijder OSB-platen
2) Zorg dat de isolatie op hun plaats zit
3) Zorg ervoor dat de folie boven de isolatie op zijn plaats zit
4) Plaats GyProc

Ik ben huiverig voor het eventueel verwijderen van de houten lijsten rond de ramen. Heeft iemand er ervaring mee zijn de houten lijsten bouwtechnisch nodig??

room-02

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 20:09
Houten aftimmering rondom de ramen is voor de constructie niet noodzakelijk.

Wel vraag ik me af wat je op je hals haalt als het er nu uitziet alsop de foto.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

wmeester schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:52:
Dat vraag ik me ook af :Y

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Verwijderd

Topicstarter
wmeester schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:52:
Waarom dan? :?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:25
Iets gelezen over voc die uitgewasemd wordt door osb en dat niet in de babykamer willen?
Ik zou me er geen zorgen over maken, voor zover dat gebeurt gebeurt dat direct na de productie in de fabriek en loopt dat heel snel terug en na een paar maanden is daar vrijwel niets meer van over.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 20:09
Als het er zo netjes uitziet als op de foto , wat is dan de reden om die platen te vervangen? Brandveiligheid?
Meestal vervangen mensen pas dit soort onderdelen als het stuk/lelijk/gebroken gaten inzitten.
Om het mooier te maken is het dan niet, dus waarom dan wel... :)

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-02 14:10
Of gewoon de koplatten verwijderen, gips aanbrengen, om vervolgens een nieuw koplatje terugplaatsen :)

Verwijderd

Topicstarter
wmeester schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:35:
[...]

Als het er zo netjes uitziet als op de foto , wat is dan de reden om die platen te vervangen? Brandveiligheid?
Meestal vervangen mensen pas dit soort onderdelen als het stuk/lelijk/gebroken gaten inzitten.
Om het mooier te maken is het dan niet, dus waarom dan wel... :)
Eerlijk gezegd om het mooier te maken - het kan mooier zijn

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:03

Exigence

dnkroz

Waarom OSB verwijderen? Prima basis om gipsplaten op te schroeven. Alle koplatten er af, gips er overheen en weer afwerken naar wens.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:57
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:14:
[...]

Eerlijk gezegd om het mooier te maken - het kan mooier zijn
Snap er ook niets van? Foto is wellicht niet duidelijk genoeg, maar zie niet aan de verf dat er OSB zit (lijkt geheel vlak). Dus in het echt wellicht niet zo strak als het lijkt.

Verder lijkt er gewoon isolatie onder te zitten gezien de dikte. Dus zou dan gips tegen OSB zetten als je het wilt aanpakken.
Of hangt het momenteel door?

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:08

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Je voorstel- p.v.a. is duidelijk, maar ik mis een motivatie om over deze casus iets zinnigs te kunnen zeggen. Dus wat (oa) Cyriel85 opmerkt: is je motivatie esthetisch of praktisch?

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
De houten lijsten zijn bouwtechnisch niet nodig. De houten aftimmering (zijkanten + boven- en onderkant) zitten aan het raam of 'aan je dak' (isolatie of wat er ook maar onder de aftimmering zit. Op het moment dat je die plinten er af haalt gebeurt er nog niets met de aftimmering of met de osb platen (bron: zelf plinten enkele maanden geleden verwijderd).

Maar waarom je gyproc ipv osb wil is mij wel een raadsel. Ik heb mijn zolder recent geïsoleerd en juist accenten aangebracht met osb. Een beetje stukadoor kan prima over dat osb heen stuken.
Pagina: 1