Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PowerDNS 1 A record toevoegen aan álle zones

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-11 14:08

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Gents and Ladies,

Ik ben eindelijk weer eens bezig om de inhoud van een PowerDNS 3.2.x server te migreren naar een PowerDNS 4.2.x

Ik heb het nu zo gedaan.

oudeNS1: Master met axfr slave replicatie naar
nieuweNS1: met MySQL db replicatie naar:
nieuweNS2.

Ik heb een maand of wat geleden de axfr sync aangezet om alle domeinen naar de nieuwe NS1 te krijgen en dat werkte.
Alleen heeft e.e.a. een maandje stil gestaan en heb ik nu dus een verschil in domeinen op oud en nieuw.

Omdat het nu natuurlijk niet haalbaar is om 1066 domeinen na te gaan lopen op verschillen, vroeg ik me af of het mogelijk is om één record (migrtest.domein.ext IN A 127.0.0.1) toe te voegen aan alle domeinnamen zodat de oudeNS1 een geforceerde update doet naar de nieuweNS1.

Handmatig getest met 2 domeinen, en dat werkt. Maar als ik nu een simpele insert doe, dan wordt natuurlijk het serial in het SOA niet geupdate en vindt er ook geen transfer plaats.

Mijn Google skills falen ook hard bij het zoeken naar iets soortgelijks.

Zijn er hier misschien kenners van het PDNS platform die me kunnen helpen??

Mijn dank ik alvast groots!

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Alle reacties

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

Recent heb ik exact dezelfde actie uit mogen voeren. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om alle zones te verwijderen en opnieuw toe te voegen. dit alles via pdnsutil.

pdnsutl delete-zone <ZONE>
pdnsutil create-slave-zone <ZONE> <IP OUDE OMGEVING>
pdnsutil set-kind <ZONE> native

als laatste nog een check:
pdnsutil check-zone <ZONE>

Hiermee vingen wij een aantal ongeldige records in onze omgeving.

eventueel moet je nog de ns records aanpassen voor alle zones.

In bash een for loopje maken met bovenstaande commando's en je bent in no-time klaar.
Houd er rekening mee dat het enkele seconden duurt na de create-slave-zone totdat er daadwerkelijk een axfr wordt gedaan. Deze zal mislukken wanneer je het type ondertussen hebt veranderd van slave naar native.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:05
als je puur de zones wilt updaten kun je proberen (in iedergeval bij de 4x):

pdnsutil increase-serial test.nl
pdns_control notify test.nl

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb zelf een migratie van PowerDNS 3 naar 4 gedaan middels de backend-to-backend migrate optie: https://doc.powerdns.com/...ackend-to-another-backend

(PDNS 4 is prima compatible met PDNS 3-databases, gewoon DNSSEC uit zetten).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.