Router + 2 AP's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:02
Hey,

Na aanhoudend gesukkel met mijn netwerk ben ik op zoek naar een nieuwe router en 2 AP's.
Momenteel heb ik een TP-Link C2300 en gebruik ik 2 Securifi Almond's in AP-mode (bekabeld)
Dit werkt blijkbaar allemaal niet al te best samen, plus het is ook niet als 1 geheel te beheren wat behoorlijk irritant is.

Ik zou nu dus de ganse opstelling willen vervangen.
Ik veronderstel dat het best is om alles van hetzelfe merk te nemen om het gewoon via 1 app/interface te kunnen beheren.

Mijn TP-Link staat nu in de hal in de meterkast, aangesloten op de router van mijn ISP (Proximus) en maakt een connectie via PPPoE.
Achter de TP-Link staat een unmanaged 24-poort switch.
1 AP staat op zolder (bekabeld, 1Gbps), 1 in de garage (voor ontvangst in de tuin) via een Devolo (geen mogelijkheid om een kabel te leggen daar naartoe)

Ik zoek niks heel geavanceerd.
Vereisten zijn:
- PPPoE moet mogelijk zijn
- VPN-server
- DHCP reservations
- Port forwarding
- Duidelijk overzicht van alle geconnecteerde devices en de mogelijkheid om ze een duidelijke naam te geven (op de TP-Link nu zit er geen sync tussen de Android-app en de web-interface, heel irritant)

Budget is niet al te hoog, 300€ is toch zowat het maximum dat ik zou willen uitgeven (maar valt te bespreken :) )

Ik zie heel vaak Ubiquity AP's voorbij komen, maar geraak er niet aan uit welke router daar dan best zou bij horen.
Misschien neem ik anders gewoon best iets zoals de Orbi of Velop-setjes? Of betaal ik dan extra voor de mesh die ik toch niet zal gebruiken?

Bedankt voor het advies :)

Alle reacties

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 09:22

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ubiquiti heeft zélf routers. :)
Wil je het op 1 plek beheren: Unifi
Wil je dat niet: Edge (voor de router)

Alleen, je moet dan wel de cloudkey software draaien ergens. Ik vind dat niet fijn, daarom heb zelf gekozen voor een EdgeRouter. Qua AP's kom je niet onder Unifi uit.

Denk er ook aan dat het spul idealiter PoE gevoed word.

Dat ding in de tuin, tja, Devolo... Ik zou kijken of er toch niet een kabel getrokken kan worden. Je kunt gewoon de grond in als je het goed aan pakt.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Fire69
Ik heb me wat slecht uitgedrukt, ik bedoelde dat ik niet goed weet welke Ubiquiti-router er best bij hoort :)
Wil je het op 1 plek beheren: Unifi
Wil je dat niet: Edge (voor de router)
Als ik in de Pricewatch kijk naar Ubiquiti-routers met wifi zie ik enkel de AmpliFi?
Hebben Unifi en Edge geen wifi ingebouwd? Dan zou ik nog een 3de AP voor de meterkast moeten voorzien?
Alleen, je moet dan wel de cloudkey software draaien ergens. Ik vind dat niet fijn, daarom heb zelf gekozen voor een EdgeRouter. Qua AP's kom je niet onder Unifi uit.
Die CloudKey is een hardware-kastje?
Denk er ook aan dat het spul idealiter PoE gevoed word.
De AP's worden met een poe-injector geleverd als ik het zo snel zie? :)
Ik heb geen poe-switch, die vervang ik liever niet direct. Maakt ook niet zoveel uit als de injectors erbij zitten?
Dat ding in de tuin, tja, Devolo... Ik zou kijken of er toch niet een kabel getrokken kan worden. Je kunt gewoon de grond in als je het goed aan pakt.
Tja, het is maar om wat te surfen in de tuin als het een beetje zonnig is, moet niet supersnel zijn.
Een kabel daarheen krijgen lukt voorlopig niet, da's voor als we oprit heraangelegd wordt :)

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-02 22:12

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Ik zou zeggen.

2x Unifi AP HD nano
1x Unifi USG Gateway
1x 8 poorts 60watt switch. moet je wel een eind mee komen. maar goed ligt wel wast boven je budget.

controller software zou je op een Raspberry Pi kunnen draaien. kan je ook meteen Pi-Hole daarop draaien. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Hubert op 25-02-2019 15:38 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Fire69
Hubert schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:28:
Ik zou zeggen.

2x Unifi AP HD nano
1x Unifi USG Gateway
1x 8 poorts 60watt switch. moet je wel een eind mee komen. maar goed ligt wel wast boven je budget.

controller software zou je op een Raspberry Pi kunnen draaien. kan je ook meteen Pi-Hole daarop draaien. :)
Die gateway heeft geen wifi, dus dan zou ik nog een 3de AP moeten nemen.
Gateway, 3x AP, POE-switch komt over de 800€ uit, da's geen optie :P

Software kan ik waarschijnlijk wel op mijn Ubuntu-server draaien?

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-02 22:12

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Fire69 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:53:
[...]

Die gateway heeft geen wifi, dus dan zou ik nog een 3de AP moeten nemen.
Gateway, 3x AP, POE-switch komt over de 800€ uit, da's geen optie :P

Software kan ik waarschijnlijk wel op mijn Ubuntu-server draaien?
jazeker. de controller software draait ook op linux.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• finalmen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:24
Je kan de 8 ports switch natuurlijk van een ander merk halen ( Netgear ProSafe GS108PE )

Qua AP's zou ik voor de Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE gaan

En dan de gateway, all in bij CoolBlue 460 euro. Eventueel i.p.v. 3 stuks 2 stuks nemen en kijken of je daarmee al een dekkend bereik krijgt, dan zit je op ~380 euro en met wat zoeken vast voor 350 te krijgen... dan kan je altijd over een poosje nog een extra AP kopen.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:57
3x pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) (€ 240)
1x pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X (€ 50)

Onder budget, en je hele wifi is als één geheel te beheren. Wil je de gateway ook met de Unifi Controller-software managen dan pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) (€ 105) maar dan kom je wel boven budget.

Inderdaad, geen POE-switch, maar de POE-injectors die meegeleverd worden werken uitstekend. En die Unifi Controller-software, die hoeft bij mijn weten niet continue te draaien (afhankelijk van de gewenste functionaliteit; ik draai het in ieder geval niet en mijn wifi werkt perfect) dus die hoeft niet op de gateway of een cloudkey.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Fire69
finalmen schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:23:
Je kan de 8 ports switch natuurlijk van een ander merk halen ( Netgear ProSafe GS108PE )
Maar heb ik die switch wel nodig? 1 AP zit achter een Devolo, die kan dus al geen POE. Voor 1 kan ik de POE van de EdgeRouter gebruiken (als ik de USG niet neem) en voor de 3de kan ik gewoon de injector gebruiken die bijgeleverd wordt?
Qua AP's zou ik voor de Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE gaan
Het enige (of grootste) verschil hier is de doorvoorsnelheid?
En dan de gateway, all in bij CoolBlue 460 euro. Eventueel i.p.v. 3 stuks 2 stuks nemen en kijken of je daarmee al een dekkend bereik krijgt, dan zit je op ~380 euro en met wat zoeken vast voor 350 te krijgen... dan kan je altijd over een poosje nog een extra AP kopen.
3 Lites en de USG zijn bij Amazon ~370€ :)
Paul schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:26:
3x pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) (€ 240)
1x pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X (€ 50)

Onder budget, en je hele wifi is als één geheel te beheren. Wil je de gateway ook met de Unifi Controller-software managen dan pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) (€ 105) maar dan kom je wel boven budget.

Inderdaad, geen POE-switch, maar de POE-injectors die meegeleverd worden werken uitstekend. En die Unifi Controller-software, die hoeft bij mijn weten niet continue te draaien (afhankelijk van de gewenste functionaliteit; ik draai het in ieder geval niet en mijn wifi werkt perfect) dus die hoeft niet op de gateway of een cloudkey.
Dus met die USG draait de software op de router zelf, anders moet ik hem bvb op mijn server draaien?
Die EdgeRouter kan ik dan niet beheren met bvb de Unifi android-app?

Sorry als ik dubbele/domme vragen stel, maar ik vind het allemaal niet evident/overzichtelijk...

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:57
Fire69 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:55:
Dus met die USG draait de software op de router zelf, anders moet ik hem bvb op mijn server draaien?
Of het op de USG zelf draait en je het dus nergens anders nodig hebt kan ik zo niet vinden, ik zou er dus vanuit gaan dat het niet op de USG zelf draait, enkel dat je er de USG mee kunt beheren. En het hoeft zeker niet op een server, kan ook op je werkstation of laptop volgens mij. Ik heb het één keer opgestart, kanaal, SSID en beveiliging ingesteld en daarna niet meer naar omgekeken; geen idee wat het nog meer kan maar het draait hier als een zonnetje zonder dat die software de hele tijd draait.
Die EdgeRouter kan ik dan niet beheren met bvb de Unifi android-app?
Nee, de EdgeRouter moet je met SSH of de webinterface van de EdgeRouter zelf beheren. En het is een redelijk 'advanced' dingetje dus als je het liever centraal houdt zou ik die niet nemen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Fire69
Paul schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:19:
[...]
Of het op de USG zelf draait en je het dus nergens anders nodig hebt kan ik zo niet vinden, ik zou er dus vanuit gaan dat het niet op de USG zelf draait, enkel dat je er de USG mee kunt beheren. En het hoeft zeker niet op een server, kan ook op je werkstation of laptop volgens mij. Ik heb het één keer opgestart, kanaal, SSID en beveiliging ingesteld en daarna niet meer naar omgekeken; geen idee wat het nog meer kan maar het draait hier als een zonnetje zonder dat die software de hele tijd draait.
[...]
Nee, de EdgeRouter moet je met SSH of de webinterface van de EdgeRouter zelf beheren. En het is een redelijk 'advanced' dingetje dus als je het liever centraal houdt zou ik die niet nemen :)
Ik denk dat ik maar ga starten met enkel die EdgeRouter. Dan kan ik die webinterface eens bekijken.
Als die wel altijd beschikbaar is en gewoon van buitenaf bereikbaar (via VPN of zo) is dat voor mij wel ok.
Lijkt dat OK, dan bestel ik de AP's er ook bij :P

Bedankt voor het advies, hopelijk wordt het wat :D

• finalmen
Heel eerlijk, de interface van de EdgeRouter is niet te vergelijken met de interface van de USG.

Om het e.e.a. te verduidelijken: Op de USG zelf draait niet de beheersoftware, echter dit kan je gewoon op je pc/mac installeren en vanuit daar je netwerk inrichten en beheren. Deze tool hoeft niet persee 24/7 te draaien tenzij je geavanceerde logging e.d. wilt hebben. Dan word een server aangeraden.

Hoe dan ook, ook voor het inrichten van je AP's kan je de software van Unifi gebruiken. Je gaat in die beheer tool alleen de EdgeRouter niet kunnen toevoegen.

Succes!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Fire69 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:35:
Na aanhoudend gesukkel met mijn netwerk ben ik op zoek naar een nieuwe router en 2 AP's.
Momenteel heb ik een TP-Link C2300 en gebruik ik 2 Securifi Almond's in AP-mode (bekabeld)
Dit werkt blijkbaar allemaal niet al te best samen
Wat voor problemen loop je tegenaan? Misschien ligt het aan de signaalsterkte (te hoog of te laag), de channels, of de powerline adapters. Die problemen zouden niet verdwijnen als je nieuw spul koopt.

• Fire69
finalmen schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:53:
Heel eerlijk, de interface van de EdgeRouter is niet te vergelijken met de interface van de USG.

Om het e.e.a. te verduidelijken: Op de USG zelf draait niet de beheersoftware, echter dit kan je gewoon op je pc/mac installeren en vanuit daar je netwerk inrichten en beheren. Deze tool hoeft niet persee 24/7 te draaien tenzij je geavanceerde logging e.d. wilt hebben. Dan word een server aangeraden.

Hoe dan ook, ook voor het inrichten van je AP's kan je de software van Unifi gebruiken. Je gaat in die beheer tool alleen de EdgeRouter niet kunnen toevoegen.

Succes!
Nu doe je me weer twijfelen :N

Welke software is dat dan? Unifi? https://www.ui.com/download/unifi ?
GlowMouse schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 22:14:
[...]

Wat voor problemen loop je tegenaan? Misschien ligt het aan de signaalsterkte (te hoog of te laag), de channels, of de powerline adapters. Die problemen zouden niet verdwijnen als je nieuw spul koopt.
Het is gewoon een verzameling van irritaties waardoor ik van de huidge setup vanaf wil. :)
Ik kan het niet beheren zoals ik wil omdat het allemaal aparte onderdelen zijn, en allemaal gebrekkige software draait.
Ook de signaalsterkte is niet in te stellen wat inderdaad een probleem is. Mijn dochter klaagt steeds dat het internet niet goed werkt in haar kamer alhoewel ze heel dicht bij 1 van de AP's zit. Dat komt doordat haar iPhone op de router beneden geconnecteerd blijft en het signaal dus te zwak is.
Als ik de sterkte zou kunnen aanpassen beneden zal de iPhone waarschijnlijk wel overschakelen.

• GlowMouse
  • Niet online
Fire69 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 22:23:
[...]

Nu doe je me weer twijfelen :N

Welke software is dat dan? Unifi? https://www.ui.com/download/unifi ?
Unifi inderdaad voor de AP's. Of dat echt een voordeel is boven een ingebouwde webinterface valt lastig te zeggen. Je kunt Unifi niet zo even op een willekeurige pc draaien en de settings aanpassen; je moet dan eerst de settings vanuit Unifi op de ene pc backuppen en op de andere pc inladen. De EdgeRouter heeft wel een eigen webinterface (en kan ook andere ARM-code draaien, maar heeft te weinig geheugen voor Unifi).
Mijn dochter klaagt steeds dat het internet niet goed werkt in haar kamer alhoewel ze heel dicht bij 1 van de AP's zit. Dat komt doordat haar iPhone op de router beneden geconnecteerd blijft en het signaal dus te zwak is.
Automatic handoff is een goede reden voor nieuwe AP's. Ik zou de router voorlopig niet vervangen (wel wifi daarin uitschakelen).

• Fire69
GlowMouse schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 22:31:
[...]

Unifi inderdaad voor de AP's. Of dat echt een voordeel is boven een ingebouwde webinterface valt lastig te zeggen. Je kunt Unifi niet zo even op een willekeurige pc draaien en de settings aanpassen; je moet dan eerst de settings vanuit Unifi op de ene pc backuppen en op de andere pc inladen. De EdgeRouter heeft wel een eigen webinterface (en kan ook andere ARM-code draaien, maar heeft te weinig geheugen voor Unifi).

[...]

Automatic handoff is een goede reden voor nieuwe AP's. Ik zou de router voorlopig niet vervangen (wel wifi daarin uitschakelen).
Ondersteunen de AP's allemaal automatic handoff? Ook de Lite's?

Ik zou gewoon de AP's op mijn huidige router kunnen aansluiten en met de Unifi-software (en ALLEEN met die software...) kunnen configureren? Of kan ik via die EdgeRouter ook de AP's configuren?
Mijn huidige router hou ik eigenlijk liever niet, dat ding irriteert me mateloos door de beperkte (en idiote) interface :)

• GlowMouse
  • Niet online
Fire69 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 22:45:
[...]

Ondersteunen de AP's allemaal automatic handoff? Ook de Lite's?
Dat zou je met Google vrij eenvoudig moeten kunnen vinden ;)
Ik zou gewoon de AP's op mijn huidige router kunnen aansluiten en met de Unifi-software (en ALLEEN met die software...) kunnen configureren? Of kan ik via die EdgeRouter ook de AP's configuren?
Mijn huidige router hou ik eigenlijk liever niet, dat ding irriteert me mateloos door de beperkte (en idiote) interface :)
De EdgeRouter en de Unifi's zijn losse producten. De interface is anders, ze praten niet op een bijzondere manier met elkaar, dus je kunt zonder problemen een ander merk router of ander merk AP's kiezen.

• Fire69
GlowMouse schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 22:55:
[...]

Dat zou je met Google vrij eenvoudig moeten kunnen vinden ;)
Ik krijg zo'n beetje het gevoel dat bij Ubiquiti niks echt eenvoudig is... :P
Als ik zoek op handoff zie ik dat de Lite's het niet ondersteunen maar dat het eigenlijk ook niet nodig is, en dat nieuwe AP's het ook niet meer ondersteunen? En dan wordt er over roaming gesproken?
De EdgeRouter en de Unifi's zijn losse producten. De interface is anders, ze praten niet op een bijzondere manier met elkaar, dus je kunt zonder problemen een ander merk router of ander merk AP's kiezen.
Dus, even proberen een recap te doen:
-EdgeRouter heeft zijn eigen interface die altijd beschikbaar is.
- AP's en USG moeten via Unifi die je ofwel start op een client als je het nodig hebt (maar dus niet zomaar kan vanaf meerdere clients) of wel op een server constant laat draaien.

Hoe werkt die Unifi-app op Android dan? Die connecteert naar de Unifi-software, of werkt dat via een cloud-account of zo?

• finalmen
Voor zover ik weet is de Unifi-App op Android vergelijkbaar met de Unifi app die je op je desktop zou installeren, wat GlowMouse zegt klopt. Je kan niet zomaar op Device 1 je Unifi beheer tool gebruiken en daarna op Device 2 verder gaan ( dan zou je de settings e.d. eerst van Device 1 naar Device 2 moeten kopieren ) In theorie kan je wel de volledige config vanaf je Android of iOS device doen.

In alle situaties gaat het niet via een centrale cloud.

Handoff is inderdaad niet echt nodig, in mijn ervaring switchen alle moderne apparaten zonder problemen tussen de verschillende AP's, ook de Lites.

• Fire69
Zo, USG en 1 Lite besteld om te testen :)
Als het configureren vlotjes lukt bestel ik daarna de extra AP's wel :)

Bedankt voor het advies iedereen.

Een collega vertelde me net nog dat hij TP-Link AP's thuis heeft waar hij heel tevreden van is en blijkbaar ook centraal te beheren zijn. Maar de prijs is hetzelfde, dus toch maar voor Ubiquiti gegaan :)

• Fire69
USG is toegekomen. Unifi controller draait op Ubuntu Server.

Nou dacht ik hem even via de WAN op mijn switch te hangen om zo de basis-config te kunnen doen.
Zo zou ik kunnen vergelijken met de huidge router wat de dhcp reservations en port-forwardings en zo zijn.
Maar Unifi vind de USG niet.

Werkt dit zo niet? En zo nee, is er een andere manier om te doen wat ik probeer? :)

• GlowMouse
  • Niet online
Het is ongebruikelijk dat je apparatuur via de wan kant kunt configureren.

• Fire69
GlowMouse schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 18:24:
Het is ongebruikelijk dat je apparatuur via de wan kant kunt configureren.
Vreesde ik al. :)

Wat is dan de handigste manier om dit te doen?
- Unifi op laptop installeren
- USG op laptop aansluiten en configureren
- Config exporteren op laptop en importeren op server
- Netwerk op USG aansluiten

Zoiets?

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01 08:33

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik heb hier thuis een EdgeRouter X met 2x Lite ap's.

Alle apparaten roamen hier automatisch over naar het sterkste signaal, zelfs als de AP met de minste sterkte een nog redelijk signaal heeft. Er zit dus toch iets in die Unifi ap's wat dit mogelijk maakt (handoff?)
Is toch echt beter dan 2 AP's van een ander merk met dezelfde SSID/password!

Om je AP's te configureren heb je de Unifi software nodig ofcourse, en om de USG te configureren moet je dat ook via een webinterface doen. Die 2 dingen staan overigens los van elkaar geloof ik.

[ Voor 5% gewijzigd door d22wth op 01-03-2019 19:46 ]

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

• Fire69
Nounou, wat je moet doen om het ding aan de praat krijgen laat toch blijken dat het geen consumenten-product is :D

Krijg ik eindelijk die Unifi op mijn laptop aan de praat (start-up failed, dat zegt ook niet veel, ze konden toch even vermelden dat poort 8080 al in gebruik was... :/ ), kreeg ik hem niet ge-adopt omdat de firmware eerst een upgrade moest krijgen... en dat kan enkel via ssh. :z

We zijn up and running, nu maar even uitdokteren hoe ik de rest configureer :P

[update]
Komt al aardig goed. Jammer dat mijn AP nog onderweg is, dat zal voor maandag pas zijn :)

[ Voor 9% gewijzigd door Fire69 op 02-03-2019 00:11 ]

• Fire69
Even een update.

Ondertussen de USG en 2 Lite's goed draaiend hier.
Alles valt nu netjes te beheren en mijn dochter is heel tevreden met de wifi op haar kamer :)
(zelfs met 1 AP die tijdelijk in de woonkamer lag had ze al goed signaal op haar kamer! :P )

Wel wat zoekwerk gehad voor sommige instellingen, bvb. op interne LAN was surfen naar mijn webserver niet mogelijk, hiervoor heb ik een config.gateway.json moeten aanmaken. Jammer dat dit dan weer niet in de GUI kan geregeld worden.

In ieder geval iedereen bedankt voor het advies! :)
Pagina: 1