Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:20
Nadat mijn google drive volgelopen was met foto's en mailtjes ben ik naar een alternatief aan het kijken voor backups.
Nu heb ik ook een nieuwe webhost nodig, gezien ik klaar ben met Versio.
Ik nu dacht ik 2 vliegen in 1 klap te vangen:
  • Open een shared webhost op https://getlark.com krijg 35gig aan ssd ruimte. (2,88/maand)
  • Stel winscp? in om mijn backups te maken.
  • 35gig is voor mij voldoende.
Maar nu werkt alles via google drive wel lekker automatisch en alles zit achter een google account. En ben toch beetje bang of dit wel goed gaat werken.

Nu vroeg ik me af hier meer gebruikers zijn die een dergelijke setup gebruiken en mij tips kunnen geven?
Ook met name hoe veilig een ftp server is?

Ik heb ook zitten kijken om bij familie een nas neer tezetten, maar gezien ik toch webhosting nodig had leek mij dit de goedkoopste/makkelijkste optie voor die paar gig die ik nodig heb.

Beste antwoord (via Haas_nl op 28-02-2019 11:42)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Als je een VPS host moet je zelf daarop een mailserver, webserver, etc installeren. Zelf de beveiligingsupdates doen, zelf regelen dat je IP-adres niet op blacklists komt, etc. Kan allemaal natuurlijk, maar als je daar geen zin in hebt kun je veel beter gewoon webhosting afnemen.

Als je cloud opslag zoekt kun je véél meer krijgen voor het zelfde geld, maar als je toch al webhosting nodig hebt en genoeg hebt aan een paar GB, ja dan is dit een prima oplossing. Zorg er wel voor dat je je backups buiten je webroot opslaat, anders zouden ze zo te downloaden zijn.

Een FTP server is in ieder geval niet bepaald veilig. Waarschijnlijk biedt je hostingprovider ook wel SFTP (Of FTPS) aan, dan is de verbinding versleuteld. Zo niet, zou ik sowieso een andere provider kiezen.
Daarnaast zou ik adviseren je backups te encrypten voordat je ze upload. Backuptools zoals duplicity etc. kunnen dat automatisch voor je doen.

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 25-02-2019 13:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-08 22:51
Waarom neem je geen VPS?
Bijv, bij Strato, voor 5 euro per maand incl btw.

Ben je veel vrijer in je bediening.
Ja, updaten moet je zelf bijhouden, maar dat kan makkelijk met Plesk die je erbij krijgt.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:26
Misschien een betaalde versie nemen van google? Hoef je niets aan te passen of lastig te gaan doen.

Ik zou namelijk zeker nog even nadenken over encryptie van je bestanden op zo'n hosterer.
Nog afgezien wat voor een SLA heb je op deze VPS? Wat als die crashed of gehacked wordt? Hoe en of wat dan met je foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

voor 89 cent minder per maand kun je je google drive storage upgraden naar 100GB. En als je per jaar betaalt gaat er nog wat af.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 25-02-2019 13:24 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
WeHoDo schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:21:
Waarom neem je geen VPS?
Bijv, bij Strato, voor 5 euro per maand incl btw.

Ben je veel vrijer in je bediening.
Ja, updaten moet je zelf bijhouden, maar dat kan makkelijk met Plesk die je erbij krijgt.
Shared webhosting heb je ook gelijk mail en domein naam. En is zo te lezen is dat ook goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-08 22:51
Haas_nl schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:24:
[...]

Shared webhosting heb je ook gelijk mail en domein naam. En is zo te lezen is dat ook goedkoper.
Domeinnaam kosten zijn verwaarloosbaar, 4 euro per jaar.
Bovendien, die webhost die je aangeeft kost ook al 5 dollar per maand (of ik kijk verkeerd).

Met een VPS heb je ook mail.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
WeHoDo schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:29:
[...]

Domeinnaam kosten zijn verwaarloosbaar, 4 euro per jaar.
Bovendien, die webhost die je aangeeft kost ook al 5 dollar per maand (of ik kijk verkeerd).

Met een VPS heb je ook mail.
12.50zł/mo is ongeveer 2,88 per maand, heb net even gekeken naar die vps host. Zover ik het lees is dat zo goed als hetzelfde je hebt denk alleen ssh in linux?, vermoed ik. Alleen ik ben niet echt z'n linux gebruiker.... ook niet zo behoefte om me daar in te verdiepen. En de windows servers zijn stuk duurder.

Owh en ik ben wel klaar met dat 1 euro per maand daarna 15 euro per maand onzin!!! Als ik dat nu zie klik ik gelijk weg. Was blij dat het bij die ik gevonden had niet zo was. Alternatief was fastcomet.com maar die heeft maar 15 gig.

[ Voor 16% gewijzigd door Haas_nl op 25-02-2019 13:38 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Als je een VPS host moet je zelf daarop een mailserver, webserver, etc installeren. Zelf de beveiligingsupdates doen, zelf regelen dat je IP-adres niet op blacklists komt, etc. Kan allemaal natuurlijk, maar als je daar geen zin in hebt kun je veel beter gewoon webhosting afnemen.

Als je cloud opslag zoekt kun je véél meer krijgen voor het zelfde geld, maar als je toch al webhosting nodig hebt en genoeg hebt aan een paar GB, ja dan is dit een prima oplossing. Zorg er wel voor dat je je backups buiten je webroot opslaat, anders zouden ze zo te downloaden zijn.

Een FTP server is in ieder geval niet bepaald veilig. Waarschijnlijk biedt je hostingprovider ook wel SFTP (Of FTPS) aan, dan is de verbinding versleuteld. Zo niet, zou ik sowieso een andere provider kiezen.
Daarnaast zou ik adviseren je backups te encrypten voordat je ze upload. Backuptools zoals duplicity etc. kunnen dat automatisch voor je doen.

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 25-02-2019 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:25
Ik ben zelf gebruiker van Stack (onderdeel van TransIP)

2,50 pm (ex btw) krijgt je wel 250 GB ruimte voor

Dan kan het overigens makkelijker zijn om simpelweg bij Google te upgraden.
1,99 pm voor 100 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
mcDavid schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:39:

Zover ik het zag hadden ze sftp, maar ik zal dat nog eens navragen.
Hoe werkt encrypten en syncen? Is dat encryptie per bestand? Of moet die dan bij elke wijzigingen alles opnieuw uploaden omdat het 1 grote encrypted file staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Dat verschilt per oplossing en met wat je zelf instelt. Duplicity maakt normaliter incremental backups, dus de diff wordt in een additioneel bestand geüpload.

• Haas_nl
Ok ik was dus bezig met Getlark daar een proef account aan gemaakt, maar dat ging niet helemaal goed. Eerste wat ik kreeg toen ik mij inschreef was een invoice van 100 dollar... Gelukkig toen ik naar ze reageerde met de vraag wat is dit.... werd het snel verwijderd.

Vervolgens wilde ik de snelheid testen door een wordpress site te maken met de one click installer. Het installeren ging goed, echter de website werd geblocked door firefox voor "malicious activity".
Dusss nog minder vertrouwen. Achteraf is natuurlijk wel duidelijk dat dit zal gebeuren als je gratis proef accounts aanbied, dan gaan mensen dat misbruiken om te spammen en fake/spoof sites te hosten voor 14 dagen.En dan wordt je geflagged, maar echt slim vind ik het niet, daarbij zullen die fake accounts en deel van het server capaciteit opslurpen.

Toen heb ik nog via de mail gevraagd of ik de webhost mocht gebruiken voor backups, kreeg als antwoord: "Generally, you can use up to 35 GB on your service on website related content (backups included) so I don't see any issue here. " En vond dat "website related content" een beetje een gevoel dat ze een deur half dicht hielden... Als ik dadelijk een website heb van 20mb en voor 10 gig aan backups is best duidelijk dat je geen website related content host...

Toen kwam ik vandaag op de site en kreeg ik ineens de dollar prijs ipv de Poolse prijs, de Poolse prijs was 2,58 of zoiets, maar de dollar prijs was 5 dollar = 4,4 euro. En toen heb ik besloten dat ik hier geen zin meer in heb. En heb ik een account geopend bij fastcomet.com.

Hier heb ik wel 15 gig ipv 35 gig. hun zeiden via de chat echter wel dat ik gewoon mijn webspace mocht gebruiken voor backups. Daarbij bieden ze een webdisk functie aan via cpanel waardoor ik mijn webspace gewoon direct kan openen in windows!

En ja je kan bij google ook 15 gig krijgen gratis, echter ik had toch een website nodig. En als ik eerlijk ben voelt het beter om hier voor te betalen en weten dat je niet afhankelijk bent van een of andere techreus die met je gegevens gaat rond shoppen.
Pagina: 1