Upgrade voor videobewerking 4k

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• timster82
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-09-2025
Hoi,

Op dit moment heb ik onderstaande PC. Ik ben de laatste tijd veel bezig met videobewerking in 4K en van plan dit nog verder uit te breiden. Echter merk ik dat mijn pc het zwaarder begint te krijgen. Voor bij het importeren van luts en renderen is hij lang bezig. Nu heb ik er 16 gig aan geheugen in zitten en ben even benieuwd of dit de bottleneck is. Als ik er bijv nog 16 gig bij in prik zal dit dan enorm schelen? Ik werk trouwens in premiere pro en after effects.

1 Intel Core i5-6600 Boxed
1 Gigabyte GA-B150-HD3P
1 FTW GeForce GTX 1070
1 WD Blue WD10EZEX, 1TB
1 NZXT S340 Zwart
1 Arctic Freezer i32
1 CM Storm Octane - Gaming Gear Combo (Qwerty)
1 Steelseries Qck
1 Kingston HyperX Fury black HX421C14FB2K2/16 €
1 Corsair CX550M
1 Samsung 750 EVO (retail) 250GB

Beste antwoord (via timster82 op 01-03-2019 07:33)

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:46
timster82 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:45:
Ik gebruik idd de WD Blue WD10EZEX, 1TB voor het opslaan van mijn bestanden. Kan die snelheid tegenwerken bij het renderen, maar ook bij het bewerken? Renderen vind ik trouwens minder belangrijk dan het bewerken zelf. Als ik een 4k filmpje maak dat langer is dan 10 min en ik gooi er wat luts en transitions tegen aan wil hij wel eens gaan stotteren. Ik kan dan in het voorbeeld niet meer zien wat ik aan het maken ben.
Wat je kan doen is low-res proxy bestanden aanmaken, bij het exporteren gebruiken Premiere en AE de originele bestanden. Dit bespaart je in ieder geval wat benodigde kracht. Al moet je wel het geduld hebben om eerst overal proxy bestanden van te maken.

Verder zou je eens moeten kijken naar de belasting tijdens het werken. CPU continu op 100%? HDD hoge responsetijd? Ram vol? Of allemaal? Misschien staat je Cache ook per ongeluk op de HDD ipv SSD. Je zou misschien een klein projectje kunnen runnen enkel vanaf de SSD om te kijken of dat verbetering oplevert. Vandaaruit, icm het bestuderen van de Puget artikelen, kan je dan een redelijke inschatting maken waar je tekort komt.

[ Voor 7% gewijzigd door analogworm op 28-02-2019 18:56 ]

Alle reacties

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-02 19:58
RAM wordt wel flink gebruikt bij videobewerken, maar je moet wel meten of zeker te weten of dat je bottleneck is. Je kan bv MSI Afterburner gebruiken om de CPU, GPU en RAM load te meten. De laadsnelheid van je SSD zou evt ook nog kunnen tegenwerken.
Ik zou meten met je eigen benchmarks, en de bijgeleverde benchmarks.
Welk programma gebruik je?

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-02 23:38

makje

Professioneel prutser

hmm, ik weet dat Puget systems daar wel tests voor doet specifiek voor Premier Pro en After Effects en aanbevelingen geeft.
https://www.pugetsystems..../Hardware-Recommendations en https://www.pugetsystems..../Hardware-Recommendations

Samenvatting is dat hij 64GB RAM aanbeveelt voor 4K met beide programma's. Qua CPU zal je huidige CPU gewoon wat langer bezig zijn dan de CPU's die hij ook getest heeft maar dat lijkt mij geen hele groot probleem als je met je huidige systeem verder wilt. Je GTX1070 heeft8 GB RAM en dat is meer dan voldoende. Eventueel kun je nog kijken naar een extra SSD voor de project bestanden, even vanuit gaande dat de 250GB SSD nu niet daarvoor gebruikt wordt.

9800x3d

• timster82
Ik gebruik idd de WD Blue WD10EZEX, 1TB voor het opslaan van mijn bestanden. Kan die snelheid tegenwerken bij het renderen, maar ook bij het bewerken? Renderen vind ik trouwens minder belangrijk dan het bewerken zelf. Als ik een 4k filmpje maak dat langer is dan 10 min en ik gooi er wat luts en transitions tegen aan wil hij wel eens gaan stotteren. Ik kan dan in het voorbeeld niet meer zien wat ik aan het maken ben.

• timster82
Iemand nog een antwoord op bovenstaande :-)

Acties:
  • Beste antwoord

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:46
timster82 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:45:
Wat je kan doen is low-res proxy bestanden aanmaken, bij het exporteren gebruiken Premiere en AE de originele bestanden. Dit bespaart je in ieder geval wat benodigde kracht. Al moet je wel het geduld hebben om eerst overal proxy bestanden van te maken.

Verder zou je eens moeten kijken naar de belasting tijdens het werken. CPU continu op 100%? HDD hoge responsetijd? Ram vol? Of allemaal? Misschien staat je Cache ook per ongeluk op de HDD ipv SSD. Je zou misschien een klein projectje kunnen runnen enkel vanaf de SSD om te kijken of dat verbetering oplevert. Vandaaruit, icm het bestuderen van de Puget artikelen, kan je dan een redelijke inschatting maken waar je tekort komt.

[ Voor 7% gewijzigd door analogworm op 28-02-2019 18:56 ]

• timster82
Top, daar gaan we eens even mee aan de slag!!
Pagina: 1