Andere CW klasse en vermogen CV ketel voor woning.

Pagina: 1
Acties:

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-12 16:03
Ik denk erover na om onze CV ketel te vervangen, aanegzien het nogal een hoge CW klasse heeft,. en veel vermoegen, vroeg ik me af of ik hem zomaar voor een kleiner model kan vervangen.

Situatie: Jaren 20 woning, gekocht zonder enige vorm van isolatie, en het eerste jaar een gasverbruik van 4200 m3 en 4900 kwh. Groot (200m2) vrijstaand huis, met hoge plafonds (dus ik reken ongeveer 625m3 inhoud), en een CV ketel met boiler uit 2004. (nefit ecomline HR 43 excellent met boiler (80 ltr) en CW klasse 6. De ketel zit in het stookhok naast de keuken, en onder de badkamer. Boven hebben we 4 slaapkamers, waarvan we 2 verwarmen, en de andere alleen tegen vorst. Elke slaapkamer heeft een eigen wasbak met warm en koud water. Verwarming middels normale radiatoren.
Nu hoeft er van ons geen enkele wasbak in welke slaapkamer dan ook (we gebruiken hem ze toch niet) en warm water is alleen voor het afwassen in de keuken, en in de badkamer. De leidingen voor het warme water naar de slaapkamers zijn makkelijk los te koppelen, zijn toch alleen maar bacteriële infectiehaarden.

We zijn begonnen met isoleren, de woonkamer is nu volgens de nieuwbouwnormen geïsoleerd (hr++ glas, vloerisolatie, en een voorzetwand van pir isolatie). De rest van het huis volgt vanzelf, maar afgelopen winter hadden we het nergens (behalve de niet verwarmde slaapkamers) echt koud. Het idee is om volgend jaar aan de slaapkamers te beginnen, en als deze eenmaal goed geïsoleerd zijn om hier een elektrisch paneel neer te hangen om de kou eruit te houden, en de bovenverdieping (behalve waarschijnklik de badkamer) elektrisch te "verwarmen".

Nu wil het dat warm water een eeuwigheid duurt, zelfs met de aanwezige boiler, en wij zijn wel gewend om even te wachten op warm water, dus een nieuwe boiler hoeft absoluut niet. Volgens mij is CW4 ruim voldoende voor onze eisen, alleen het vermogen van de nieuwe CV vraag ik me nog af. Ik heb een remeha tzerra ace 28c op het oog, maar weet niet zeker of het genoeg vermogen heeft om de komende +- 10 jaar de boel te verwarmen (daarna is alles goed geïsoleerd hopelijk, en gaan we naar de ltv vloerverwarming en warmtepomp). Maar mijn vraag is nu, zou een 28kw ketel genoeg zijn, en zou dit ook nog iets besparen?

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik heb toevallig die ketel (remeha tzerra ace 28c) en toevallig ook een vrijstaand huis van pak 'm beet 200m². Mijn woning is wel iets jonger (1995) en gebouwd volgens de standaarden van toen; alles is dus redelijk geïsoleerd. Beneden heb ik vloerverwarming liggen, boven radiatoren en vloerverwarming in de badkamer. De ketel hoeft niet heel hard te werken om alles warm te stoken. Of het iets bespaart weet ik niet. Zelf verbruik beduidend minder gas, ongeveer 2000m², maar dat heeft ongetwijfeld ook met de mate van isolatie te maken.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-12 23:15
Je kunt op je Nefit ketel zien op hoeveel % deze draait (moduleert). Dat is dus het precentage van het totaal vermogen van de ketel. Heb je 43 KW kan deze terug moduleren naar 17 % wat overeenkomt met 7,3 KW. Op deze manier kun je redelijk eenvoudig uitrekenen hoeveel vermogen je op een bepaald moment verbruikt en geeft je dus iets meer inzicht.

Betreft je boiler, heb je een bad of regendouches? Bij het weglaten van de boiler kan dit als gevolg hebben dat je (te) weinig warm water vermogen hebt. Meestal is daarvoor het grote vermogen nodig en niet voor je CV.

Ik heb trouwens een woning uit 1900 gerenoveerd en ketel moduleert nu max op 30 % (heb volgens mij dezelfde als die van jou alleen iets jonger -> 2007). De boiler is wel fijn voor het comfort maar voor CV heb ik zo'n grote ketel niet meer nodig. Gezien deze Nefit ketels prima moduleren maakt het voor het gasverbruik niet zoveel uit zolang je niet minder dan die 7,3 KW nodig hebt (dan gaat de ketel pendelen, komt voor in de tussenseizoenen).

• CrazyOne
Ik snap dat de boiler voor het warme tapwater is, maar ook daar duurth het een eeuwigheid om warm te worden (en ja, een normale douche, en een redelijk groot bad die we +- 1 keer in de week voor een kwart vullen (klein kind). In ieder geval gebruiken we op slechts 1 plek warm water per keer.
Tijdens de zomer zet ik de verwarming gewoon uit, en wordt er alleen tapwater opgewarmd, maar dit is ook nog altijd +- 40m3 per maand.
Ik zal eens kijken of ik het moduleren van de ketel kan vinden in de handleiding. Er zit geen display op, dus ik zal eens kijken hoe ik dat kan aflezen.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:06
Tapwater voorverwarmen staat hier uit, scheelt gas. In plaats daarvan hebben we een elektrische boiler in de keuken: direct heet water en qua stroomkosten maakt het weinig verschil vanwege minder gasverbruik. nadeel is wel dat je bijvoorbeeld maar 10 liter heet water hebt. En als we douchen dan duurt het theoretisch iets langer voor we warm water hebben vanwege het feit dat tapwater voorverwarmen uit staat, maar in de praktijk nergens last van. Scheelt ons 150+ kuub gas op jaarbasis

De klasse van CV heeft inderdaad te maken met de (piek) behoefte. Probeer eens je liter water per minuut in de badkamer in beeld te brengen?

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:37
Voor de verwarming van de woning hoef je je nergens druk om te maken en zal zelfs een 20kW ketel voldoende zijn. De cv-ketel van een woning is eigenlijk altijd afgestemd op de warmwaterbehoefte.
Om een beeld te geven: een warmtepomp voor een groot vrijstaand huis wat niet optimaal geïsoleerd is, is zo'n 14-16kW. De door jou geselecteerde ketel levert als het moet het dubbele aan warmte.

In jouw woning zijn in de bestaande situatie veel tappunten voor warm water. Grote kans dat de vorige bewoners/installateur op basis daarvan is uitgegaan van een CW6. De meeste huishoudens met één badkamer hebben voldoende aan CW4. Zeker wanneer de keuken is voorzien van een elektrische boiler, want dan zorgt afname van warmwater in de keuken niet voor een 'verstoring' van de watertoevoer naar de badkamer.

Wanneer je vaak het bad gebruikt en dit snel wil kunnen vullen, dan is een hogere CW waarde misschien wel wenselijk. Je verkort dan de tijd die nodig is om het bad te vullen. Wordt het bad slechts incidenteel gebruikt en stap je normaal onder de douche, dan is iets langer moeten wachten met vullen vaak geen probleem.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Even globaal een inhoud van 600m3 en 70 watt per m3 kom je op 42kw.
Dus de ketel die er nu hangt zal het prima doen, nadeel is de boiler die ook warm gehouden moet worden.
Kan je ook niet uitzetten. (moet je ook niet willen, legionella)

De huidige cv ketels zijn weer een stuk zuiniger dan pakweg 14 jaar geleden.
Als je de woning gaat isoleren kan je wel met een ketel met minder vermogen nemen.
Veel lager dan 30kw zou ik toch niet gaan, als bij een beetje koude de ketel de hele dag staat te loeien om het een beetje warm te krijgen is dan niet voordeliger.

Bijvoorbeeld Nefit Trendline HRC 30
Heb je een CW5 ketel waar je ook prima een bad mee kan vullen en geen boiler.

Please state the nature of the technical emergency

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Met boiler moet je direct warm water hebben zonder tapdrempel. Kan wel zijn dat er een lange dikke leiding naar de boiler loopt en dat je dus 10(+) Liter moet doorspoelen. Dat is in meer huizen van die leeftijd. Ook dat is op te lossen..

Welke boiler heb je precies? Er is een serie Nefit boilers uit die tijd waar de stijgbuizen afbrokkelen. Er is een gereduceerd reparatietarief voor. Komt er op neer dat het warme water niet meer bovenin afgetapt wordt omdat die buis is afgebrokkeld. Wat je dan krijgt is dat je na 3 minuten douchen onder een lauwe straal komt te staan omdat de aftapleiding voor warm feitelijk naast de koude inspuitleiding zit ipv een halve meter hoger.

Als je een boiler behoudt boeit CW klasse ook niet natuurlijk zolang je de boiler niet leeg douched.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-02-2019 19:45 ]

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:48
CrazyOne schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:07:
Ik snap dat de boiler voor het warme tapwater is, maar ook daar duurth het een eeuwigheid om warm te worden (en ja, een normale douche, en een redelijk groot bad die we +- 1 keer in de week voor een kwart vullen (klein kind). In ieder geval gebruiken we op slechts 1 plek warm water per keer.
Tijdens de zomer zet ik de verwarming gewoon uit, en wordt er alleen tapwater opgewarmd, maar dit is ook nog altijd +- 40m3 per maand.
Ik zal eens kijken of ik het moduleren van de ketel kan vinden in de handleiding. Er zit geen display op, dus ik zal eens kijken hoe ik dat kan aflezen.
Als het lang duurt voordat je warm water hebt is dat mogelijk het koude water dat uit de leidingen moet voordat het bij je bad is. Kortere (of dunnere) leidingen zouden hier mogelijk helpen. Zeker als dingen overgedimensioneerd zijn om ook x kranen allemaal van warm water te voorzien.
Wat mogelijk ook helpt is zorgen dat je thermostaat kranen gebruikt (of eerst flink het warm laat lopen voordat je koud bij mengt)

Een cw-x bepaald meer als je warm water krijgt hoeveel warm water per minuut je dan krijgt. Als je een te kleine ketel hebt zou je dat merken doordat je water bijvoorbeeld niet warmer dan 30C word ipv 38 of dat je douche ineens koud word als iemand zijn tanden poetst.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
peltco schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:52:
[...]

Als het lang duurt voordat je warm water hebt is dat mogelijk het koude water dat uit de leidingen moet voordat het bij je bad is. Kortere (of dunnere) leidingen zouden hier mogelijk helpen. Zeker als dingen overgedimensioneerd zijn om ook x kranen allemaal van warm water te voorzien.
Wat mogelijk ook helpt is zorgen dat je thermostaat kranen gebruikt (of eerst flink het warm laat lopen voordat je koud bij mengt)

Een cw-x bepaald meer als je warm water krijgt hoeveel warm water per minuut je dan krijgt. Als je een te kleine ketel hebt zou je dat merken doordat je water bijvoorbeeld niet warmer dan 30C word ipv 38 of dat je douche ineens koud word als iemand zijn tanden poetst.
Met zulke lange leidingen en dito fluctuerende aanvoertemperatuur bij de kraan is een thermostaatkraan een must-have. Die regelt dan ook vanzelf naar 100% spoelen uit de "warme" leiding. Als je bij een thermostaatkraan de warme toevoer afknijpt komt er niks meer uit als hij op 38 graden staat.

• CrazyOne
Alleen de douche heeft een thermostaat kraan, het bad nog 2 mooie losse knoppen, maar vindt ik niet erg hinderlijk. Ik zal binnenkort de leiding naar de badkamer weer eens gaan volgen, kijken hoe lang hij precies is. Ik zie hem niet vanuit het stookhok omhoog lopen, naar de badkamer, zoals de koudwater leiding wel doet.

Maar een kleinere cv ketel qua vermogen, en CW klasse zou dus prima uitkunnen zoals ik het lees. Er zat een boilertje van 10 liter onder het aanrecht in de keuken, misschien die maar weer opnieuw installeren.
Zou zoiets ook iets zijn in plaats van de boiler (https://www.cvtotaal.nl/f...epompboiler-90-liter.html)?
Pagina: 1