Toon posts:

Samsung UE43NU7470 of Sony KD-43XF8096

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou de Samsung UE43NU7470 of Sony KD-43XF8096 de beste beeldkwaliteit geven? Het enige belangrijke verschil wat ik kan vinden is dat de Samsung HDR10+ heeft en de Sony niet. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2019 10:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:11
De Sony heeft een Quantum dot filter, betere motion handling en afwerking.

In deze prijsklasse zou ik niet teveel verwachtingen hebben m.b.t. HDR weergave, de (piek)helderheid is niet toereikend voor een goede HDR weergave evenals de edge lit back light op beide tv's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:39
Voor een beetje knappe HDR weergave op een LCD tv moet je naar een scherm kijken die FALD ondersteunt. Dan kom je al snel op de Sony XF90 serie uit.

Wil je genieten van HDR? Dan moet je budget de lucht in, anders laten voor wat het is.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Hulleman HDR zit op beide genoemde TV's. Waarom zou het budget de lucht in moeten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:39
MAX3400 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:14:
@Hulleman HDR zit op beide genoemde TV's. Waarom zou het budget de lucht in moeten?
Omdat HDR daar een marketing term is.
Ja, de tv ondersteunt HDR en zal een HDR signaal herkennen.
Nee, de tv zal geen HDR weergave laten zien

Freshouttheoven licht dat ook netjes toe. De tv's zullen niet de piekhelderheid en het intense zwart die HDR met zich meebrengt (dus zeer hoog contrast) kunnen laten zien en zullen ook de kleurbreedte van HDR niet weergeven. Het zeer hoge contrast maakt HDR tot een indrukwekkend plaatje. Sowieso is contrast king, ook bij SDR.

Goedkopere tv's hebben niet de beste dimming technieken. Beide tv's zijn edge lit. Dit houdt in dat led's vanaf de zijkant voor licht zorgen. Die kunnen veelal niet lokaal gedimt worden, waardoor zwart donkergrijs is en wat zorgt voor een laag contrast. Daarnaast kunnen goedkopere tv's niet de piekhelderheid weergeven die HDR nodig heeft wat het contrast ook niet ten goede komt. Het kan wel eens zo zijn dat HDR en SDR er gewoon hetzelfde uitzien op goedkopere tv's. Fabrikanten zullen wel wat foefjes bedenken door kleuren te verzadigen, zodat je toch nog verschil ervaart, maar dat is geen HDR.

HDR is iets heel gaafs en doet het qua marketing natuurlijk goed, maar onthou wel dat alleen high-end LCD's (vanaf Sony XF90 en Samsung Q70/80 reeks) en OLEDs dit knap kunnen weergeven. Veel consumenten weten dat niet, dus om teleurstellingen te voorkomen :)

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |