RX470 Doa? of ander probleem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-10 23:39
Een poos geleden crashte mijn pc, waarna mijn rx480 geen kik meer gaf. Ik heb deze tijdelijk vervangen met mijn oude 6870 die het wel deed.

Vandaag probeerde ik een nieuwe rx570 te installeren, echter geeft deze geen beeld, zowel niet via HDMI als DP. (Fans+led beginnen wel vrolijk) Als ik de 6870 er weer inzet dan krijg ik wel gewoon weer beeld. (HDMI)

In de eerste instantie dacht ik dat de kaart kapot was. Echter viel het mij op dat de 6870 2x 6pins aansluiting heeft, en de 570 ( net als de oude 480 ) 1x 8 pins. Is het mogelijk dat een niet werkende kaart daarmee te maken kan hebben, of is het waarschijnlijk toch een dead on arrival?

Heb helaas geen andere PC waar ik de kaart in kan uitproberen, om uit te sluiten of hij werkt. Ook lukt het niet om de onboard grafische chip aan te spreken als er andere videokaart in zit, om te kijken of hij wel word herkend oid.

[ Voor 10% gewijzigd door leeuwtje1 op 25-02-2019 09:30 ]

Beste antwoord (via leeuwtje1 op 25-02-2019 19:54)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Update de BIOS van je moederbord eens. Hardware van die leeftijd heeft nog wel eens moeite met volledige ondersteuning voor UEFI op videokaarten.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 21:44
Post je volledige specs eens :)

Wat gebeurde er precies toen jouw pc crashte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je bent al sinds november bezig met allerlei wazige issues met drivers, wel/geen beeld, Windows die gecrasht is, etc.

Allicht, maar het kost even werk: begin eens met een kale Windows installatie met de broodnodige drivers / updates?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
ramon89 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:38:
Post je volledige specs eens :)

Wat gebeurde er precies toen jouw pc crashte?
Dagen voordat hij crashte, af en toe beeld op zwart. Ik dacht dit misschien op te lossen met het herinstalleren van de grafische drivers, maar hier ging het beeld definitief op zwart. De videokaart bleek niet te werken, en ik kreeg mijn SDD niet meer geboot. (bootsector problemen, kon wel via live usb bij data)
Na het terugzetten van een oude 6870 en een schone windows installatie werkte het weer. Dit was afgelopen november, en in de tussentijd geen problemen gehad met mijn videokaart.

Mijn specs:
Gigabyte GA-Z77X-D3H
Intel I5-3570
8gb DDR3

[ Voor 3% gewijzigd door leeuwtje1 op 25-02-2019 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

En welke power supply heb je? Ik heb namelijk het vermoeden, gezien je issues, dat daar het probleem zit.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-10 13:31
Graag exact model voeding. (en wanneer je hem hebt gekocht als je dat nog weet) niet ''eh cooler master 550w ofzo''

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
Wim-Bart schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:11:
En welke power supply heb je? Ik heb namelijk het vermoeden, gezien je issues, dat daar het probleem zit.
Zalman ZM600HP. Moet al wel minstens een jaartje of 8 minstens oud zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 21:44
Klapte je systeem uit onder hoge load (gamen) ?

Je zou je PC kunnen stresstesten met het programma heavyload en kijken of dezelfde problemen optreden, dan is het een grote kans dat het de voeding is.

Mocht je gaan stresstesten monitor wel je temperaturen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
ramon89 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:14:
Klapte je systeem uit onder hoge load (gamen) ?

Je zou je PC kunnen stresstesten met het programma heavyload en kijken of dezelfde problemen optreden, dan is het een grote kans dat het de voeding is.

Mocht je gaan stresstesten monitor wel je temperaturen ;)
Nee, ook met de 6870 heb ik regelmatig gegamed zonder problemen afgelopen maand. Heavyload levert niks op.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Update de BIOS van je moederbord eens. Hardware van die leeftijd heeft nog wel eens moeite met volledige ondersteuning voor UEFI op videokaarten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@leeuwtje1 8-12j oude voeding helpt je ook niet mee

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:51
leeuwtje1 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:20:
[...]

Zalman ZM600HP. Moet al wel minstens een jaartje of 8 minstens oud zijn denk ik.
Die was nieuw al ruk, laat staan na 8 jaar. Vervangen dat ding. pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W of pricewatch: Gigabyte G750H als je het qua prijs niet te gek wil maken maar wel goede kwaliteit wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
Uszka schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:22:
[...]

Die was nieuw al ruk, laat staan na 8 jaar. Vervangen dat ding. pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W of pricewatch: Gigabyte G750H als je het qua prijs niet te gek wil maken maar wel goede kwaliteit wil.
Ok, maar kan dat de oorzaak zijn van de niet werkende kaart? 2x 6 pins werkt dus wel gewoon met de 6870, mijn vraag is of de 8 pins (6+2) de oorzaak kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
nelizmastr schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:48:
Bedankt! Zojuist dit gedaan, en ik heb eindelijk beeld!

Ik had de rx480 hiervoor, zelfde architectuur als de rx470. Maken nieuwere kaarten gebruik van Uefi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
Fijn dat het opgerlost is, maar die voeding sowieso vervangen, 8-10 jaar oud, was toen al niet heel goed, en kan niet eens 600w leveren, maar ongeveer 600w, dat is altijd een slecht teken ;)\

Edit: Kijk daar is onze held the mask _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door iCore op 25-02-2019 20:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
leeuwtje1 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:37:
[...]

Ok, maar kan dat de oorzaak zijn van de niet werkende kaart? 2x 6 pins werkt dus wel gewoon met de 6870, mijn vraag is of de 8 pins (6+2) de oorzaak kan zijn.
De condensators in de voeding zijn niet van al te hoge kwaliteit, daarnaast is de voeding juist één die vrij veel ripple produceert, wat weer heel veel stress op diezelfde condensators brengt. En dan worden die condensators ook nog slecht gekoeld omdat ze verstopt zitten onder de kabels. In veel gevallen presteert deze voeding dan ook zeer slecht, omdat de condensators vaak stuk zijn door slijtage/ouderdom/lage kwaliteit. In zo'n geval is elke seconde dat de PC aan staat, een extra seconde die de voeding de andere onderdelen stuk kan maken, door de gevaarlijk hoge ripple die de voeding afgeeft.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
Bedankt heren, ik ga dan ook mijn voeding vervangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
leeuwtje1 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:03:
Bedankt heren, ik ga dan ook mijn voeding vervangen!
Ik raad deze aan als je een top voeding wil, maar toch redelijk goedkoop uit wil zijn: https://tweakers.net/pric...ix-formula-gold-450w.html

Pagina: 1