Toon posts:

Expert gezocht voor bios probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gezocht een computertechnicus die voor mij tegen een geringe vergoeding een bios kan flashen, die verkeerd geupdate is.
Het geval wil dat ik voor geheugen uitbreiding van de computer van mijn dochter volgens Mr. Dynabyte mijn bios moest upgraden.
Deze Shi-Tec PC uit 1996 heeft een VTECH moederbord met Dimm en Simm sloten.
Ik had al 2 x 32MB dimm geprobeerd, en 4 x 32 MB simm beide geheugen werden niet herkend.
Uiteindelijk heb ik een bios update gevonden ergens op de website van PCpartners.
Nu bevatte de zipfile die ik download-e 2 bin files. Ik dacht nog 50 % kans en heb er één gekozen. En ja hoor helaas de verkeerde. Mijn moeder zei altijd al dat ik niet moest gokken. Mijn computer boot nog wel en ook het geheugen wordt nu goed herkent. Alleen de floppy drive en de muis werken niet. Ik kan nu omdat de floppy niet werkt ook niet opnieuw flashen. Het opstarten van de computer met een boot diskette lukt niet. DOS en windwows draaien nog wel van harde schijf maar als ik dan onder DOS het flashprogramma uitvoer krijg ik de melding : "insufficient memory error".
De programmatuur om te flashen heb ik er via mijn eigen PC opgezet (De harde schijf van de oude PC toegevoegd in mijn eigen pc). Welke briljante computer technikus help mij tegen een geringe beloning verder ik dacht aan Fl 15,- exclusief evtuele verzendkosten voor mijn bios die ik daar bij doe.
Heb je een oplossing mail me dan snel want mijn dochter wil weer Freddi Fish 4 spelen op haar computer.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Deze moderator zou overigens erg graag op dit forum ook een keer een panklaar antwoord willen vinden zodat de FAQ kan worden uigebreidt met
• BIOS verkeerd geflashed: en nu?

bvd. :)

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
probeer eens een andere floppydrive erin te doen om te kijken als hij het doet en de muis op een andere poort(als die dit heeft), en probeer je bios eens te "cleanen".., of natuurlijk precies dezelfde mobo regelen met de juiste bios met die geheugen ondersteuning en dan ff swappen en booten..

Verwijderd

he check deze URL want daar moet alles uitgelegd over het flashen van een BIOS:

http://www.pcmech.com/showdoc/81/

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 04:51
Kom je wel in de bios?

Waarschijnlijk staat default de boot-sequence c-a of zelfs cd-c-a.
In de bios moet je dit om kunnen zetten. (toegang tot de bios via ESC-F1-F8-DEL tijdens opstarten)

Als je daar niet bij kunt, dan kun je proberen je HD los te trekken, dan boot hij misschien wel van A, misschien kun je hem dan wel opnieuw flashen.

Succes... Helaas heb ik geen flash-hardware, of vergelijkbaar mobo voor een "hot-flash"
Misschien is het handig dat je de preciese bios-string (en daaruit volgende type aanduiding post, kan misschien iemand het "hot-flashen"

• Boogie
  • Laatst online: 24-04 04:51
check deze fantastische site anders even:

http://www.wimsbios.com/

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 15:52
trek je bios sjippie eruit,
ga naar een lokale electronicaboer (speciaalzaak)

Vraag of ze je sjippie kunnen herschrijven (kans van 10 tegen 1 dat ze een eprom writer hebben)
Zoek wel eerst ff uit welke bios je wel moet hebben.

Of vind iemand met hetzelfde mobo...
start deze pc op in ms-dos modus.
trek je bios sjip eruit,
plaats de mislukte sjip, en flash deze.

succes....

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Verwijderd

Je kan toch ook die bin van de harde schijf af laden toch.

• jurjen13
  • Laatst online: 29-07 14:36
een paar vraagjes...
1) heeft deze pc isa sloten?
2) heb je een videokaart voor op een isa-poort?
3) weet je nu wel welke bios.bin je moet gebruiken?

als alle 3 de vragen is ja, dan:
als alle 3 de vragen is geen ja, dan zorgen dat ze wel alle 3 ja worden :)

1) trek alles van je mobo.
2) sluit floppy-drive aan.
3) sluit isa-videokaart aan
4) stop floppy met een autoflasher, de flash-file en een autoexec die de autoflasher automagisch opstart...in de floppy drive

als het goed is, istie nu wel goed geflashed...

je mobo heeft een bootblock bios, deze wordt tijdens flashen niet overschreven en kan alleen bovenstaande hardware aansturen. Bij foutflashen kan dmv bootblockbios opnieuw geflaashed worden.... succes en laat het even weten... btw giro 2276261 tav J van der Molen >:)

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
gewoon F8 indrukke bij je win9x bootmenu
endan direct naar dos promt
ctrl-f5 ofzo geloof ik
en dan gewoon flashen vanaf je hd
(eerst in win alles klaarzetten in een dir is welmakkelijk ;) )

Verwijderd

Alstie echt een boot-block BIOS heeft, heeftie mazzel. :)

En anders kun je nog proberen de fabrikant te contacten om een nieuwe bios aan te vragen. Als dat nog gaat voor zo'n oud bordje.

iig. suc6

* kan niet goed tikken met dit weer

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:54

Tylen

Neem mij niet te serieus

Op dinsdag 24 juli 2001 16:04 schreef 4of9 het volgende:
trek je bios sjippie eruit,
ga naar een lokale electronicaboer (speciaalzaak)

Vraag of ze je sjippie kunnen herschrijven (kans van 10 tegen 1 dat ze een eprom writer hebben)
Zoek wel eerst ff uit welke bios je wel moet hebben.

Of vind iemand met hetzelfde mobo...
start deze pc op in ms-dos modus.
trek je bios sjip eruit,
plaats de mislukte sjip, en flash deze.

succes....
Precies. Ga samen met de GOEDE bin file naar iemand de je kent of winkel met een eeprom brander en brand hem. Zo deed ik dat vroeger ook altijd bij I.C.P.

* Tylen R.I.P.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• phaedrus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 20:29
Probeer http://www.badflash.com/ of http://www.flashbios.org/ maar. Die laatste zit in Nederland, maar de eerste kunnen wat meer soorten chips beschrijven.

Daarnaast kan ik voor een 10tje de DIP32 chips beschrijven (de langwerpige bios chips, niet de vierkante).

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties.

Nog een aantal toevoegingen aan het probleem:

Vanaf de harde schijf flashen lukt niet dan krijg ik vanuit het programma een "insufficient memory melding"
Ik heb een backup van de oude bios.
De PC vraagt om een PS@ muis maar heeft geen PS2 aansluiting.
5 tegen 1 dat de computer speciaalzaken geen eprom writer hebben om de bios opnieuw te programeren. Ik ben bij memosystems, dynabyte, vobis, fun systems en nog twee zaken geweest. Daarna bij 3 electronica onderdeelzaken en daar hadden ze er ook geen.
Volgens mij is het een langwerpige bios, ik kan eventueel een fotootje sturen.
Als iemand me dat ding voor 10 piek kan flashen graag.

Soms zit het mee soms zit het tegen.

Verwijderd

Topicstarter
Nog een paar:

Bootsequence in de bios staat goed
Jurrien13 de vragen Ja,Nee,Ja.
De Isa videokaart heb ik net ingeruild tegen een PCI.
Volgens mij denkt mijn PC dat hij een Laptop is geworden ik krijg een melding die in die richting wijst maar dan een laptop zonder floppydrive.

• jurjen13
  • Laatst online: 29-07 14:36
de makkelijkste manier is volgens mij met het bootblockbios, ik heb het zelf ook geprobeerd en werkt perfect... zover ik weet ondersteunen alle moderne moederborden dat, de mijne was een socket7-plank...dus ik zou zeggen, probeer ergens een isa-videokaartje te regelen en kijk op wims bios voor een goede handleiding mbt flashen via bootblockbios...
succes!

Verwijderd

ik zie niet wat het probleem is!
Hij kan booten, enkele onderdelen werken niet.
Oplossing is gewoon zoals reeds gezegd in dos komen op de harddisk.
Dit kan via win9x afsluiten, of op F5 of F8 drukken tijdens het STARTING WINDOWS bericht als windows wordt geladen.
Aangezien ie een not enough memory free-message krijgt, zal ie dus tijdens t opstarten op F8 moeten drukken, en dan de onderste optie : safe mode command line /msdos
Zorg vervolgens dat je de bios-file en het flash-programma op c:\ hebt staan.

Gewoon booten , F8 , safe mode msdos , awdflash bios.bin (voorbeeldje)

Verwijderd

Reset je cmos eerst ff, mischien staan er in je cmos wel een zooi instellingen niet helemaal tof meer.

Makkelijkste manier >

1: trek de stekker eruit.
2: Maak je pc open en zoek op het moederbord naar de batterij (knoopcel)
3: wip deze eruit
4: wacht 5 min of langer (voor mij part 3 dagen, wat je maar lekker vind)
5: Plaats de knoopcel terug
6: stekker er weer in
7: booten die bak
8: kijk of het geholpen heeft (zoniet, stevig vloeken)
9: handleiding van het moederbord erbij en het cmos induiken
10: instellingen langslopen
11: Kijk of het geholpen heeft (zoniet, weer stevig vloeken)

Je kan ook eventueel een clearcmos jumper zoeken of pinnen sluiten (ook weer met de stekker eruit trouwens) maar de batterij is meestal makkelijker te vinden.

sccs

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 24 juli 2001 19:08 schreef BBL the 2nd het volgende:
ik zie niet wat het probleem is!
Hij kan booten, enkele onderdelen werken niet.
Oplossing is gewoon zoals reeds gezegd in dos komen op de harddisk.
Dit kan via win9x afsluiten, of op F5 of F8 drukken tijdens het STARTING WINDOWS bericht als windows wordt geladen.
Aangezien ie een not enough memory free-message krijgt, zal ie dus tijdens t opstarten op F8 moeten drukken, en dan de onderste optie : safe mode command line /msdos
Zorg vervolgens dat je de bios-file en het flash-programma op c:\ hebt staan.

Gewoon booten , F8 , safe mode msdos , awdflash bios.bin (voorbeeldje)
Dat is dus precies wat ik al een paar keer geprobeerd heb. In dos mode geeft het commando mem aan dat er nog 524 kb werkgeheugen vrij is en in veilige modus (safe mode) dat er nog 537 KB werkgeheugen vrij is. Maar ondanks dat het flas programma awdflas.exe niet groter is dan 11 kB en de bin file niet groter dan 128 kB geeft het awdflash.exe programma de melding insufficient memory. Wat kan ik hier aan doen ?.

Verwijderd

Topicstarter
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
Het is mij gelukt om vanaf de harde schijf mijn bios te flashen. Door zowel mijn autoexec.bat als mijn config.sys file te renamen naar een andere naam werd er niets meer in het himem gezet. Blijkbaar controleert het programma adwflash.exe of daar wat staat. Booten kon ik nog steeds vanaf de garde schijf en na het opnieuw starten van de PC heb ik de bios zonder problemen kunnen flashen. Zoals je kunt voorstellen is mijn vreugde groot. Mijn dank aan iedereen die meegedacht en gereageerd heeft.
I love tweakers.
*D *D *D *D *D *D

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
gelukkig, en hopelijk heeft je dochter nog veel plezier van Freddie Fish

• Vaughn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-04 16:27

Vaughn