Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miche_82
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-02 20:36
Beste Tweakers,

Om snel een beeld te schetsen van het probleem eerst even een korte samenvatting: ik heb twee identieke BenQ (BL2420pt) monitoren. Beide schermen zijn aangesloten op een Desktop PC en een 15 inch MacBook Pro 2015. Het euvel is dat de display connector op de schermen na een tijd (varieert van een jaar tot enkele weken) faalt: dat wil zeggen geen beeld. Dit gaat gepaard met één van volgende meldingen: ‘no input’, ‘out of range’ of ‘no cable connected’ Hierdoor heb ik reeds vijf schermen geretourneerd. Helaas ben ik nog stap dichter bij een mogelijk oorzaak van dit probleem.

Daarom richt ik mijn vraag aan jullie. Wat kan de oorzaak zijn van falen van deze schermen?

Info:

Huidige PC specs: AMD Ryzen R7 2700X / Asus Prime X470 pro / MSI GeForce GTX 1070 Gaming X / Corsair 16 GB RAM / Seasonic Focus Plus 650 Watt OS: Windows 10
Laptop: 15” MacBook Pro 2015 OS: macOS Mojave
Belkin Thunderbolt 2 dock
BenQ 24” beeldscherm (op het moment van posten wil de BenQ website niet laden maar de link zou correct moeten zijn)

Huidige Set-up

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2dh77g7.jpg

Het volledige verhaal.

Allereerst wil ik melden: ik vermeld bewust de naam van winkel waar ik de computer hardware en schermen heb gekocht niet, maar wil wel melden dat ik van mening ben dat de medewerkers van deze winkel altijd naar best vermogen hebben getracht te helpen en ik heb nog steeds vertrouwen in de zaak.
Een tweede punt: ik geef in het verhaal niet altijd even duidelijk aan wat ik zelf heb getest maar ga er van uit dat bij ieder defect de kabels zijn nagekeken. Ik heb ondertussen drie DVI-D dual link kabels, 5 DisplayPort kabels (waarvan 2 van Mini DisplayPort naar DisplayPort) en meerdere HDMI en VGA kabels. Ik heb de defecte schermen ook getest in combinatie met de laptop van mijn ouders als ik daar over kon beschikken.
Als laatste meld ik dat de hardware van de Desktop PC verandert in de loop van de tijd. De specificaties worden telkens vermeld.

De verschillende opstellingen die ik heb gebruikt, hier verwijs ik in de tekst naar.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/micj2x.jpg

Eerste probleem: Set-up 1: Beeldscherm 1 geeft na een kwartier knipperend beeld op de DVI connector.
(PC: Intel I5 4460 / Asus B85 plus / MSI GeForce GTX 770 Gaming X / 8 GB RAM / Corsair CX500M)
Dit probleem lijkt oorspronkelijk moeilijk te reproduceren want het euvel doet zich enkel voor als twee ingangen van het scherm in gebruik zijn. De schermen onderling verwisselen lost het probleem op. Voor alle zekerheid heb ik 3 andere DVI-D dual link kabels getest met steeds hetzelfde resultaat: scherm 1 geeft een knipperend beeld als het aangesloten is via DVI, scherm twee is in orde. Ik breng het scherm binnen bij de computerzaak waar ik het gekocht heb maar zij kunnen het probleem niet reproduceren en ik krijg het scherm mee terug naar huis. Ik verander de opstelling naar set-up 2 en kan zo verder werken zonder problemen.

Tweede probleem: Set-up 3: beeldscherm 2 geeft af en toe geen beeld via de DisplayPort connector (‘no input’ of ‘no cable connected’)
(PC: Intel I5 4460 / Asus B85 plus / MSI GeForce GTX 770 Gaming X / 8 GB RAM / Corsair CX500M)
Zoals je vast al opmerkte staat mijn laptop niet meer in de set-up. Dat komt omdat er bij me is ingebroken en de laptop is gestolen. On topic verder: Op willekeurige momenten (gemiddeld 1 keer / week) valt het beeld op beeldscherm 2. Het scherm helemaal uitzetten en terug opzetten is een goede manier om terug beeld te krijgen. Ik heb 4 verschillende DisplayPort kabels getest met telkens hetzelfde resultaat. Beeldscherm 1 is in orde en beeldscherm 2 vertoont problemen. Ik ga over op set-up 4 en kan zo verder werken zonder problemen.

Eerste scherm gewisseld: set-up 4: beeldscherm 1 geeft knipperend beeld over DVI en af en toe geen beeld over DisplayPort.
(PC: Intel I5 4460 / Asus B85 plus / MSI GeForce GTX 1070 Gaming X / 8 GB RAM / Corsair CX500M)
Beeldscherm 1 vertoont nu dezelfde kuren als beeldscherm 2, alleen komt het euvel meerdere keren per week (melding: no signal). Ik breng de computer en beide schermen binnen bij de computerwinkel. Dit keer slagen de medewerkers er in om het euvel te reproduceren (al ben ik hiervoor mijn desktop pc en beide schermen bijna een maand kwijt) en het scherm wordt ter vervangen opgestuurd naar de fabrikant.

Tweede beeldscherm gewisseld: set-up 3: beeldscherm 2 geeft geen beeld via DisplayPort
(PC: Intel I5 4460 / Asus B85 plus / MSI GeForce GTX 1070 Gaming X / 8 GB RAM / Corsair CX500M)
Het euvel waarbij het beeld af en toe wegvalt als het aangesloten staat via DisplayPort komt met hoger frequency terug tot het scherm nog weigert om beeld weer te geven via deze aansluiting. Ik breng het scherm binnen bij de computerwinkel. Het scherm wordt getest en stuk bevonden waarna ook dit scherm (onder garantie) wordt ingewisseld.

Derde beeldscherm gewisseld: set-up 3: vervangend beeldscherm scherm 2 geeft geen beeld via DisplayPort connector.
(PC: Intel I5 4460 / Asus B85 plus / MSI GeForce GTX 1070 & 770 Gaming X / 8 GB RAM / Corsair CX500M)
Van de ene dag op de andere weigert dit scherm beeld weer te geven via DisplayPort. De andere aansluitingen werken zonder fout. Getest: beeldschermen onderling verwisseld, verschillende DisplayPort kabels, zelfs even de GTX 770 terug geïnstalleerd met altijd hetzelfde resultaat: het ‘defecte’ scherm geeft geen beeld over DisplayPort en het andere scherm werkt zonder fout in elke geteste opstelling. Het scherm binnengebracht bij de computerwinkel en het word zonder vragen opgestuurd en vervangen. Ik heb vragen bij het feit dat deze schermen zo snel stuk gaan en stel de vraag of ze een uitleg kunnen verkrijgen van de fabrikant over wat er juist stuk is aan het scherm en wat mogelijk hiervan de oorzaak kan zijn. Helaas komt hier geen antwoord op. Het scherm wordt zonder verder uitleg gewisseld.

Vierde beeldscherm vervangen: set-up 1: weer een DisplayPort connector gesneuveld.
(PC: AMD R7 2700X / Asus Prime X470 pro / MSI GeForce GTX 1070 Gaming X / Corsair 16 GB RAM / Seasonic Focus Plus 650 Watt)
Mijn laptop is terecht (hoera !!) en ik kan deze afhalen in een politiekantoor te Brussel. Hierdoor kan ik terug verder met de originele set-up. Helaas is mijn geluk van korte duur. De laptop heeft toen die ‘weg’ was behoorlijk afgezien en loopt gloeiend heet. Niet verwonderlijk dat deze al gauw de geest geeft. De laptop hangt en na reageert na een reset op geen enkel commando meer. (moederbord is dood) Ik laat de laptop herstellen en ik kan weer aan de slag (voor zeker een volle week) tot dat weer één van de schermen (het scherm dat aangesloten staat via het Thunderbolt 2 dock) het opgeeft met een nieuwe melding: ‘out of range’. Ik sluit het scherm via DisplayPort aan op de desktop pc en krijg de melding: no signal. Hierna breng ik het scherm binnen bij de computerzaak en daar wordt vastgesteld dat de DisplayPort connector niet werkt. Op dit scherm geld geen standaard garantie meer maar nog wel fabrieksgarantie (3 jaar) De computerwinkel wil voor de zaak verder afhandelen als ik de verzendingskosten voor mijn rekening neem waar ik graag met instem. Het scherm word zonder verdere uitleg vervangen door een gloednieuw exemplaar.

Vijfde beeldscherm sneuvelt: set-up 1: meer van hetzelfde.
(PC: AMD R7 2700X / Asus Prime X470 pro / MSI GeForce GTX 1070 Gaming X / Corsair 16 GB RAM / Seasonic Focus Plus 650 Watt)
Binnen 3 weken na dat ik het nieuwe scherm in gebruik heb genomen (aangesloten via het Thunderbolt 2 dock), valt dit scherm uit met dezelfde melding: ‘out of range’. Op dit punt besluit ik niet meer zelf te testen en breng het scherm gewoon binnen in de computerwinkel. Het scherm wordt getest en stuk bevonden waarna het terug naar de fabrikant wordt opgestuurd. Ik benadruk dat ik graag informatie wil over wat er nu juist stuk is aan het scherm en wat mogelijk de oorzaak is.
Deze zomer verloopt de fabrieksgarantie en ik zou graag een lange termijn oplossing hebben tegen dan. Mijn vraag wordt genoteerd en doorgegeven aan de fabrikant. Twee weken later krijg ik nieuws dat het scherm kosteloos wordt vervangen. Ik kan het afhalen in de winkel. Op de herstelbon staat: ‘unable to switch input’. Ik vraag extra uitleg aan de winkelbediende. Hij kan me geen antwoord geven maar laat zien dat er verschillende mails zijn verstuurd naar hun contactpersoon bij BenQ en ze geen respons verkrijgen. Er is nu reeds een maand voorbij gegaan en ik wacht nog steeds op antwoord.

Dit blijkt wel een erg lang verhaal te zijn geworden, waarvoor mijn excuus. Echter weet ik nu echt niet meer hoe ik dit verder moet afhandelen.

Als extra informatie nodig is dan zal ik deze verschaffen als ik dat kan. Al vast bedankt om mee te denken,

Met vriendelijke groet,

Michiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miche_82
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-02 20:36
Mijn excuses om dit oude topic terug nieuw leven in te blazen. Ik wens nog even te melden dat de fabrikant heeft beslist om beide schermen terug te nemen en te vervangen door twee exemplaren van een nieuwer model, namelijk: https://www.benq.com/en/monitor/designer/pd2500q.html. Op deze panelen geldt terug 2 jaar garantie.

Ik vind dit een leuke geste en kan nu weer verder. Echter weet ik nog steeds niets over de reden van het falen van de vorige schermen en dat vind ik best vervelend. Zouden al deze schermen uit dezelfde 'slechte' batch komen? Waarschijnlijk doet het probleem zich niet voor bij een meer traditionele opstelling. Als iemand nog een idee heeft, ik lees het graag. Al vast bedankt voor het meedenken.

met vriendelijke groet,

Michiel