Toon posts:

Nieuwbouw PC loopt niet soepel tijdens gamen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 1 week geleden (voor het eerst) een pc gebouwd onder toeziend oog van iemand met ervaring.

In eerste instantie leek het op een flinke upgrade en ging alles goed af, tot ik tijdens het spelen van ARK:Survival Evolved, ETS2 en PUBG ineens last kreeg van dat het scherm bevroor terwijl ik nog wel geluid hoorde. Even later werd het scherm zwart en begonnen de fans keihard te draaien, dit is wat nu continue gebeurt bij het spelen van ETS2 en wanneer ik ~10 minuten PUBG speel.
Bij andere spellen zoals Rocket League, League of Legends, Apex Legends heb ik hier niet of nauwelijks last van.

Ik heb de volgende componenten gebruikt om de pc te bouwen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 159,90€ 159,90
1ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4€ 88,-€ 88,-
1XFX RX 580 GTS Black Edition 8GB OC+€ 172,81€ 172,81
1Seagate Barracuda, 2TB€ 61,-€ 61,-
1MSI MAG Pylon€ 76,-€ 76,-
1AOC AGON AG241QX Rood, Zwart€ 339,-€ 339,-
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 112,75€ 112,75
1Cooler Master MWE Gold 650 Full Modular€ 73,95€ 73,95
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 68,50€ 68,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.151,91

Alle drivers up-to-date

Ik heb geen idee waar ik moet beginnen om dit op te lossen, tips en tricks zijn bij deze van harte welkom.

Edit; Na het activeren van Windows 10 lijkt het probleem te zijn verholpen. Erg apart maar waar. Heel soms dat het nog niet soepel loopt maar het probleem is afgenomen met zeker 99%.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2019 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Leuk zo'n link maar dan moet je wel je lijstje openbaar maken of beter, werk zonder link en plaats je lijst direct in je OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

onder toeziend oog van iemand met ervaring.
Dat "smoesje" lezen we vaker ;) Laten we allicht even beginnen met de machine die je nu hebt; als het Verwijderd in "Ik wil mijn GPU upgraden" is, dan is mijn eerste vraag: zitten alle power-cables goed op moederbord (2 stuks) en op je GPU (ook 2 stuks).

Verder, drivers up to date altijd handig maar heb je ook gecontroleerd of de BIOS van je moederbord de laatste versie is? En als je toch in de BIOS zit; staat je geheugen goed ingesteld en staat het ook op de QVL van je moederbord?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op zondag 24 februari 2019 @ 21:42:
Leuk zo'n link maar dan moet je wel je lijstje openbaar maken of beter, werk zonder link en plaats je lijst direct in je OP.
Ik ben er net achter hoe ik dat moest doen, bij deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Dat geheugen heb ik slechte ervaringen mee met Ryzen. Op welke snelheid loopt het? 3200 of lager? XMP/DOCP ingesteld of handmatig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Ram in bankje 2en4 (vanaf cpu) ?
hoe heb je de bios ingesteld ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op zondag 24 februari 2019 @ 22:21:
@Verwijderd Ram in bankje 2en4 (vanaf cpu) ?
hoe heb je de bios ingesteld ?
Vanaf de cpu geteld zit het geugen in bankje 1 en 3.

Verder heb ik niets veranderd in de BIOS, heb er wel in rond geneusd om met name de temperaturen e.d. in te stellen, maar niets aan gedaan (nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2019 @ 22:29:
[...]

Vanaf de cpu geteld zit het geugen in bankje 1 en 3.

Verder heb ik niets veranderd in de BIOS, heb er wel in rond geneusd om met name de temperaturen e.d. in te stellen, maar niets aan gedaan (nog).
in 1 en 3 draait het alleen op 2133, zie manual blz 22-23 zoiets. stond dit ram in qvl of heeft je ervaren hulp dit je verteld ?
ook het ram goed aandrukken.

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 24-02-2019 22:36 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op zondag 24 februari 2019 @ 22:19:
Dat geheugen heb ik slechte ervaringen mee met Ryzen. Op welke snelheid loopt het? 3200 of lager? XMP/DOCP ingesteld of handmatig?
Ik probeer dit te achterhalen, heb HWinfo geinstalleerd klopt het dat het RAM geheugen onder 'memory timings' valt? Zo niet, waar kan ik dit achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op zondag 24 februari 2019 @ 22:35:
[...]

in 1 en 3 draait het alleen op 2133, zie manual blz 22-23 zoiets. stond dit ram in qvl of heeft je ervaren hulp dit je verteld ?
ook het ram goed aandrukken.
ze zitten goed aangedrukt in de bankjes, hij heeft ze er zelf in gedaan zonder echt wat uit te leggen (en ik nam aan dat het wel zou kloppen). Ik zal het boekje er ook even bij pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemaskerde
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-08 13:32
Ik heb laatst ook een nieuwe build gemaakt, Deze is alleen met een Ryzen 7 2700x.
Waar je echter goed op moet letten is je geheugen snelheid, deze geeft in windows 3200mhz aan, maar als je in de bios gaat kijken loopt deze waarschijnlijk op 2700mhz, hoe je dit kunt oplossing is door je BIOS te flashen naar de nieuwste firmware, dit gaat zeker helpen!

DmK©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gemaskerde schreef op zondag 24 februari 2019 @ 22:48:
Ik heb laatst ook een nieuwe build gemaakt, Deze is alleen met een Ryzen 7 2700x.
Waar je echter goed op moet letten is je geheugen snelheid, deze geeft in windows 3200mhz aan, maar als je in de bios gaat kijken loopt deze waarschijnlijk op 2700mhz, hoe je dit kunt oplossing is door je BIOS te flashen naar de nieuwste firmware, dit gaat zeker helpen!
Ik heb de 'ASRock live update & app shop' geïnstalleerd om zo makkelijk de drivers en firmware te updaten. Deze geeft aan dat alles up-to-date is.

Zou het ook niet kunnen dat om welke reden dan ook de GPU oververhit raakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemaskerde
Hoezo zou je gpu oververhit raken bij een nieuwe build? je kunt dit namelijk makkelijk monitoren met de juiste software. het zou ook je driver kunnen zijn, ik heb namelijk met de nieuwe Nvidia 418 build problemen met bepaalde games, probeer anders je drivers eens terug te zetten naar een oude versie om te kijken of dit help.
Je geeft namelijk aan dat het probleem zich niet voordoet bij ieder spel, wat eigenlijk oververhitting al uitsluit en het eerder een driver/firmware probleem lijkt.

DmK©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Gemaskerde schreef op maandag 25 februari 2019 @ 02:39:
Hoezo zou je gpu oververhit raken bij een nieuwe build? je kunt dit namelijk makkelijk monitoren met de juiste software. het zou ook je driver kunnen zijn, ik heb namelijk met de nieuwe Nvidia 418 build problemen met bepaalde games, probeer anders je drivers eens terug te zetten naar een oude versie om te kijken of dit help.
Je geeft namelijk aan dat het probleem zich niet voordoet bij ieder spel, wat eigenlijk oververhitting al uitsluit en het eerder een driver/firmware probleem lijkt.
Niet elke game trekt evenveel van je hardware. ETS2 is nou geen grafische hoogvlieger, ARK blijft zo'n slecht geoptimaliseerde hoopje shit en PUBG trekt mijn hardware los richting de 70 graden (met een beefy overclock, weliswaar) en is een van de weinige games die dat voor elkaar krijgt, zeker gezien de settings (er staat maar weinig op "high" of hoger).

RL, LoL zijn ook geen veelvraten, Apex ietsje meer maar dat valt ook nog wel mee.

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Denk dat geheugen snelheid aanpassen zal helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemaskerde
En is het al gelukt?

DmK©

Pagina: 1