Nieuwbouw met collectieve WKO

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1185122

Topicstarter
Beste allen,

Ik ben serieus aan het nadenken over het kopen van mijn eerste huis. Aangezien ik best wat eisen heb (modern, weinig lawaai, een bad, ik vind veel bestaande keukens niet mooi) lijkt het, na regelmatig funda geraadpleegd te hebben, slim om een nieuwbouwhuis te kopen. Nu worden er bij mij in de buurt nieuwbouwwoningen verkocht die nog gebouwd moeten worden, dus: appeltje-eitje, zou je zeggen.

Naast dat ik het gewoon superspannend vind om alles te moeten/mogen bepalen wanneer het gaat over keukens, badkamers etc (hoeveel extra geld gaat alles me kosten?!), vind ik het vooral moeilijk in te schatten wat ik moet vinden van de WKO-installatie die nieuw aangelegd gaat worden (edit: Warmte Koude Opslag). Dit heb ik tot nu toe allemaal gevonden over WKO's in nieuwbouwwijken:

- ervaringen met een collectieve WKO van bewoners zijn lastig te vinden. De meeste WKO ervaringen zijn goed; je moet eraan wennen dat je niet 'even' de verwarming omhoog kan zetten, maar krijgt er comfort voor terug omdat er een constante temperatuur is. Meer ervaringen kan ik niet vinden. Edit: ik heb wel gelezen dat de kosten vergelijkbaar zijn als met gas, of zelfs ietsje duurder.

- collectieve WKO's lijken weinig gebruikt te worden, omdat het nu net zo makkelijk is om met individuele warmtepompen te werken. Die hebben een hoge aanschafprijs. Wat verder het voordeel is of de verschillen zijn,, wordt me nog niet duidelijk.

- voor dit project is een nieuw bedrijf opgericht dat de levering van warmte-koude zal regelen. Zij hebben dit nog niet eerder gedaan. Ik zit 30 jaar vast aan dat contract. Ik mag alleen van de leverancier warmte en/of warm tapwater en/of koude afnemen.

-wanneer ik binnen die 30 jaar verhuis (en die kans zit er zeker in), dan is mijn opvolger verplicht dit contract over te nemen. Zou dit een waardevermindering op kunnen leveren?

- de leveringstarieven kunnen gewijzigd worden, in overeenstemming met de ACM. Waar ik dan precies voor betaal, is me eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk. Voor de aanleg en onderhoud van het systeem, maar verder..?

Mijn vragen aan jullie zijn:
- zijn er mensen die ervaringen hebben met collectieve wko systemen en die zouden willen delen?
- zijn er zaken waar ik extra op zou moeten letten in het contract rondom de wko?
- all in all: zou je me deze koop aan- of afraden?

Heel erg bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Ter info: WKO = Warmte Koude Opslag?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1185122

Topicstarter
Gé Brander schreef op zondag 24 februari 2019 @ 21:22:
Ter info: WKO = Warmte Koude Opslag?
Ja, dat klopt!

Deze soort afbeelding heb ik er als uitleg bij gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Leveringstarieven volgens ACM liggen een stuk boven wat je met gasgestookte CV of zelfs Lucht/water warmtepomp kunt halen.

Positief zou kunnen zijn dat het één grote machine is en dat die ook prima onderhouden wordt. Praktijk kan anders liggen... Wat voor uptime wordt er gegarandeerd?
Tenslotte; met een collectieve warmtepomp heb je daarna dus transportleidingen die altijd verlies hebben. Voor het warme tapwater moeten ze sowieso op 60 graden gaan zitten. Als je geen circulatie in jouw streng hebt duurt het eindeloos voor je warm water hebt.

Naar wat ik van soortgelijke projecten heb begrepen ... de koeling in de zomer is nagenoeg niet-bestaand. Daarnaast heb je aan alleen koud water door je vloerverwarming niet veel, want dat ontvochtigd niet. Leuk om te koelen tot de buitentemperatuur...

Het is gewoon "stadsver(w)arming" maar dan met meer hippe termen en een andere opwektechniek.

Van wie is dat bedrijf? Wie beslist daar? Is het een non-profit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Enkele van je vragen, zoals de contractduur / overname en de leveringstarieven zouden 100% transparant en duidelijk aan je uitgelegd moeten kunnen worden door de verkopend makelaar / projectontwikkelaar. Het is namelijk vrij verboden in Nederland om een dienst op te leveren zonder "exacte" verwachte kosten gedurende de looptijd van een contract.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MAX3400 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 21:40:
Enkele van je vragen, zoals de contractduur / overname en de leveringstarieven zouden 100% transparant en duidelijk aan je uitgelegd moeten kunnen worden door de verkopend makelaar / projectontwikkelaar. Het is namelijk vrij verboden in Nederland om een dienst op te leveren zonder "exacte" verwachte kosten gedurende de looptijd van een contract.
Misschien is het dan juist handig dat niet te vragen zodat je meer juridische grond hebt om er onderuit te komen.

De reden dat ze je binden voor 30 jaar is natuurlijk niet omdat het het beste systeem is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonborne
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-09-2024
Ben je inmiddels wat wijzer geworden over de collectieve WKO in het project?

In mijn project wordt ook een collectieve WKO gebruikt (is nog in aanbouw). De overeenkomst die ik heb getekend was vrij generiek qua tarieven. De tarieven zijn tegenwoordig allemaal gereguleerd. In mijn overeenkomst was nog sprake van redelijke kosten voor de afleverset en een niet-gereguleerd vast recht voor koude, die zijn inmiddels beide ook gemaximeerd door de ACM.

Een overzicht van tarieven kun je hier vinden. Je betaalt een vast recht voor de installatie en onderhoud (zowel voor warmte als voor koude), een vast bedrag voor de afleverset (in je huis), een vast bedrag voor de meters (om verbruik door te geven), en een variabel tarief voor het verbruik van warmte.

Waar ik vnl. naar keek was de eigendom en onderhoud verhouding tussen de verschillende onderdelen (centrale installatie, leidingnet, afleverset, thermostaat etc.). En de algemene voorwaarden t.a.v. storingen e.d.

Het gaat hier ook om een 30-jaars exploitatieperiode met ketting- en exclusiviteitsbeding. Of dat tot waardevermindering leidt is denk ik sterk afhankelijk van waar je gaat wonen. In veel stedelijk bouwgebied wordt voor nieuwbouw ook gebruikgemaakt van stadsverwarming, daar heb je vergelijkbare clausules. Uiteindelijk is het een optelsom van (relatieve) plussen en minnen.

[ Voor 21% gewijzigd door Moonborne op 14-04-2020 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Moonborne schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:41:
De tarieven zijn tegenwoordig allemaal gereguleerd.
Ja, op een absurd hoog plafond, waarmee ze nog steeds de status behouden van "meest prijzige verwarmingsoplossing". Verbruik je weinig is resistief elektrisch verwarmen goedkoper. Verbruik je meer, is een gasgestookte CV of warmtepomp goedkoper.

Even ter verduidelijking; Voor dit jaar is er een plafond (the sky is the limit...) van €469,17 (warmte + tapwater) + €26.63 (meettarief) + €236,80 (koude) = €732,60
En dat is dan bij nulverbruik. . :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonborne
kabeltjekabel schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:28:
[...]

Ja, op een absurd hoog plafond, waarmee ze nog steeds de status behouden van "meest prijzige verwarmingsoplossing". Verbruik je weinig is resistief elektrisch verwarmen goedkoper. Verbruik je meer, is een gasgestookte CV of warmtepomp goedkoper.

Even ter verduidelijking; Voor dit jaar is er een plafond (the sky is the limit...) van €469,17 (warmte + tapwater) + €26.63 (meettarief) + €236,80 (koude) = €732,60
En dat is dan bij nulverbruik. . :z
Zat even te kijken, dat is in 2 jaar tijd gigantisch gestegen inderdaad. In het contract met prijspeil 2018 ging het nog om een maximaal vast tarief van €309,48 (voor warmte + tapwater). De stijging zit vnl. in tarievenbesluit 2019 zie ik, door koppeling met gasprijs en hogere gastarieven (verklaart helft van prijsstijging, overig energiebelasting en ODE). 8)7
De stijging van de tarieven is een gevolg van hogere gastarieven. Daarnaast stijgen de energiebelasting en de opslag voor duurzame energie. Omdat daardoor de kosten voor huishoudens met een gasaansluiting stijgen, stijgen ook de prijzen van warmte. Die koppeling is in de Warmtewet vastgelegd. ACM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Moonborne schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:50:
[...]

Zat even te kijken, dat is in 2 jaar tijd gigantisch gestegen inderdaad. In het contract met prijspeil 2018 ging het nog om een maximaal vast tarief van €309,48 (voor warmte + tapwater). De stijging zit vnl. in tarievenbesluit 2019 zie ik, door koppeling met gasprijs en hogere gastarieven (verklaart helft van prijsstijging, overig energiebelasting en ODE). 8)7

[...]
Misschien hebben ze nu de kosten voor de afleverset ook in die vaste post opgenomen... maar erg duidelijk is het allemaal niet beschreven door de ACM..

De stijging in 2019 zat in de variabele prijs die toen van 24,05 / GJ naar 28,47 / GJ ging. Die is nu weer gezakt naar 26,06

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-06 08:56
Rennen nu het nog kan .
Dit soort koppelverkoop en 30 jarige contracten met iets wat nog dusdanig in de kinderschoenen staat moet je zelf geen testpersoon voor willen zijn. Ik ben voorstander van concurrentie en marktwerking.

[ Voor 13% gewijzigd door D.deJong op 14-04-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Psst;
https://www.destentor.nl/...wijk-in-zutphen~a4ea8024/

Lijkt er overigens op die huur afleverset niet in die €469,17 zit. Daar komt dus nog €126,19 bij. Maximaal €858,79 per jaar bij nulverbruik dan bij aansluiting met warmte en koude en warmte geschikt voor tapwater bereiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonborne
kabeltjekabel schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:56:
[...]

Misschien hebben ze nu de kosten voor de afleverset ook in die vaste post opgenomen... maar erg duidelijk is het allemaal niet beschreven door de ACM..

De stijging in 2019 zat in de variabele prijs die toen van 24,05 / GJ naar 28,47 / GJ ging. Die is nu weer gezakt naar 26,06
Foutje van mij inderdaad, nu is het variabel tarief weer teruggebracht, maar is het vast recht dus gestegen van €318,95 (2019) naar €469,17 (2020). Ik heb de berekening Excel sheets bekeken van de ACM en de grote factor daarin is de delta gebruikskosten tussen gas en warmte.

Vaste kosten 2019 excl. BTW: 263,59 bestaat uit:
- Vaste kosten transport, levering, aansluiting: 175,56
- Verschil gebruikskosten met gas: 88,03

Vaste kosten 2020 excl. BTW: 387,74 bestaat uit:
- Vaste kosten transport, levering, aansluiting: 184,51 (+8,95)
- Verschil gebruikskosten met gas: 203,23 (+115,20)

De gebruikskosten van warmte zijn jaar-op-jaar afgenomen en die van gas toegenomen, waardoor het verschil groter wordt en meer wordt doorbelast naar warmte. Helemaal koekoek dit. 8)7 De gaskoppeling wordt als het goed is losgelaten in de nieuwe Warmtewet 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tja, ze hebben dit jaar ook 60 kantjes nodig om het recht te smoezelen vs 18 kantjes vorig jaar..

Een ding is me nu wel duidelijk; die €469,17 is exclusief afleverset (€126,19 voor CW4). Samen met meettarief (€26,63) dus jaarlijks maximaal €621,99

Te vermeerderen met €236,80 indien ook koude, voor een totaal van €732,60 €858,79

#stadsverarming

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-06-2020 22:05 . Reden: ik zie nu pas dat ik het fout opgeteld had .. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:53
kabeltjekabel schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:50:
Tja, ze hebben dit jaar ook 60 kantjes nodig om het recht te smoezelen vs 18 kantjes vorig jaar..

Een ding is me nu wel duidelijk; die €469,17 is exclusief afleverset (€126,19 voor CW4). Samen met meettarief (€26,63) dus jaarlijks maximaal €621,99

Te vermeerderen met €236,80 indien ook koude, voor een totaal van €732,60

#stadsverarming
Dat vind ik inderdaad veel geld. Voor het complete en eerlijke verhaal let je het wel afzetten tegen gas. Ik was vorig jaar kwijt 178 euro aan netbeheerkosten gas, 63 euro vaste leveringskosten. Daarbovenop Moet je een euro of 100 per jaar rekenen voor je ketel (1500 euro, 15 jaar levensduur) en 100 euro onderhoud en reparatie (Feenstra basis 6,5/mnd, Feenstra all in 14,70/mnd ). Totaal ook 440 per jaar voor verbruik van 0 kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonborne
De Cheetah schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:51:
[...]

Dat vind ik inderdaad veel geld. Voor het complete en eerlijke verhaal let je het wel afzetten tegen gas. Ik was vorig jaar kwijt 178 euro aan netbeheerkosten gas, 63 euro vaste leveringskosten. Daarbovenop Moet je een euro of 100 per jaar rekenen voor je ketel (1500 euro, 15 jaar levensduur) en 100 euro onderhoud en reparatie (Feenstra basis 6,5/mnd, Feenstra all in 14,70/mnd ). Totaal ook 440 per jaar voor verbruik van 0 kuub.
Inderdaad een goede vergelijking met het alternatief gas. Het rare is echter dat voor warmtenetten/collectieve WKO geldt dat de maximale prijzen zijn bepaald o.b.v. het principe 'niet meer dan anders' (oftewel de koppeling met gas). Het feit dat collectieve warmte dus alsnog duurder is in de prakijk valt niet te rijmen met de beprijzing daarvan... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
De Cheetah schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:51:
[...]

Tuurlijk. Maar dat is nog steeds 180 euro per jaar minder. En dan heb je iets wat veel betrouwbaarder is.

Voor hetzelfde geld kun je ook een jaarabbo bij het zwembad kopen (daar douchen) en een paar elektrische kacheltjes halen. €621,99 kun je zo 3000 kWh voor verbranden.

Vorig jaar was die post van €469,17 nog €318,95. Toen was ook al duidelijk dat stadsverwarming duurder was. De kosten van een gasketel + aansluiting zijn afgelopen jaar niet opeens 100-200 euro duurder geworden.

Volgens mij rekende de ACM in het verleden overigens met een ketel van 1900 die 10 jaar mee ging. Goeie grap natuurlijk gezien half Nederland een Intergas koopt die de helft kost en 80% langer meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:53
@Moonborne True, in die berekening worden nogal wat ‘worst case’ aannames gedaan... pak bv bij Feenstra een cw4 nefit incl installatie en all in service: 2200+15/mnd... scheelt al 130 euro per jaar. Vraag me af of bij het wko project dezelfde service en garantie gelden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:45
Met een eigen (l/w) warmtepomp kan je het verbruik nog met zonnepanelen opvangen. Met een gezamelijke wko niet.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Pagina: 1