Chromecast Audio vs audiostreamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-08 17:17
Beste tweakers,

Na lang uitzoeken over wat ik graag wilde, heb ik de volgende set gekocht voor op mijn kamer:
- Marantz PM6006 stereoversterker
- 2x Kef IQ7 vloerstaanders
- Chromecast audio

De chromecast audio heb ik aangesloten via een optische kabel, waardoor de DAC van de versterker wordt gebruikt. Hiermee kan ik goedkoop mijn muziek van mijn Plex server/Spotify/ed streamen. Nu liep ik laatst een audiowinkel binnen, en de verkoper vertelde mij dat de geluidskwaliteit van mijn setup ernstig te lijden heeft onder de goedkope chromecast, en ik veel beter af zou zijn met een losse audiostreamer.

Bij deze dus de vraag: klopt het wat deze man zei? Ga ik duidelijk verschil horen als ik een losse audiostreamer erbij aanschaf? In mijn gedachte zou dat niet moeten kunnen, omdat de CCA nu alleen een doorgeefluik is van digitaal materiaal.

Thanks guys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als ik snel de specs opzoek: de verkoper praat maar wat?

Je Chromecast en je receiver hebben als "hoogste" aansluiting maar SPDIF dus qua codecs zal er nooit een mismatch zijn en kan je dus "maximaal" DD doorsturen. Tegelijkertijd zit er een kleine waarheid in de uitspraak; de Chromecast doet maximaal 96kHz en je receiver kan 192kHz aan.

De vraag is dus meer wat voor bronmateriaal je hebt en of dat door de Chromecast al "verminderd" wordt omdat dat ding geen hoge bitrates aan kan.

[ Voor 1% gewijzigd door MAX3400 op 24-02-2019 13:08 . Reden: Kbps vs kHz ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:18
Ik las zelf 256Kbps voor de Chromecast?

Uiteindelijk zit er dan zeker waarheid in, het is verre van lossless. Of je dat hoort? Dat verschilt van persoon per persoon.

Edit: de persoon boven mij heeft een kbps khz ninja edit gedaan :-P

[ Voor 17% gewijzigd door Devian op 24-02-2019 13:11 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Devian schreef op zondag 24 februari 2019 @ 13:10:
Ik las zelf 256Kbps voor de Chromecast?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eVgfHNZWreJgOLwQw6YKEJtu/full.jpg
Let wel; het gaat hier over de Chromecast Audio; dat is inderdaad een ander apparaat dan andere Chromecast die hogere "getallen" aankunnen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:18

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:32
Pietjebelll schreef op zondag 24 februari 2019 @ 12:58:
Beste tweakers,

Na lang uitzoeken over wat ik graag wilde, heb ik de volgende set gekocht voor op mijn kamer:
- Chromecast audio

De chromecast audio heb ik aangesloten via een optische kabel, waardoor de DAC van de versterker wordt gebruikt. Hiermee kan ik goedkoop mijn muziek van mijn Plex server/Spotify/ed streamen. Nu liep ik laatst een audiowinkel binnen, en de verkoper vertelde mij dat de geluidskwaliteit van mijn setup ernstig te lijden heeft onder de goedkope chromecast, en ik veel beter af zou zijn met een losse audiostreamer.

Bij deze dus de vraag: klopt het wat deze man zei? Ga ik duidelijk verschil horen als ik een losse audiostreamer erbij aanschaf? In mijn gedachte zou dat niet moeten kunnen, omdat de CCA nu alleen een doorgeefluik is van digitaal materiaal.

Thanks guys!
Kijkend naar techniek? Nee, ga je niet horen.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:37
Ik zou niet al teveel waarde hechten aan verkoper van een gemiddelde audio winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 09:17
Ik heb zelf ook een aantal Chromecast Audio's. Heb eigenlijk ook nog nooit een hoorbaar verschil gehoord tussen de ingebouwde DAC daarvan en via een optische kabel aansluiten.
Tegelijkertijd, van dat zelfde soort verkopers heb ik allerlei adviezen over betere geluidskwaliteit door duurdere USB kabels enzo gehoord... Zou er niet teveel waarde aan hechten, maar gewoon op je eigen gehoor af gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-10 09:23
Er wordt hier kbps en khz door elkaar gebruikt dus let daar even op. Verder zou ik er geen waarde aan hechten en zeker niet voor mp3s en spotify. Als je lossless belangrijk vindt en ook genoeg lossless materiaal hebt kun je misschien een subtiel verschil horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peteroff
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
@Pietjebelll @MAX3400
CCA heeft een AKM AK4430 192 kHz 24-bits stereo DAC (digitaal-analoogomzetter).
Maar via toslink heb je te maken met bits die worden worden verzonden zoals ze zijn.

Er is echter wel een ..doener wat vooraf gaat aan de uiteindelijke toslink uitgang zoals pijplijnverschillen tussen codecs en artefacten. Dit laatste is meer een podium voor audiophile gebruikers met termen zoals Jitter en bitnauwkeurigheid, maar doelt wel op de (slechte) integratie naar CCA van 3e zoals vele streamingdiensten waarbij ook de term kbps van belang is.
Dit laatste soort van downgrade (in veel gevallen naar 16 bits, 44.1 kHz.) is dus helaas vaak van toepassing in de pijplijn, maar heeft niks te maken met de uitgangsvermogen van de toslink op de CCA.

Het uitlezen van de CCA kan gemakkelijk met een bridge DAC, alwaar je vaak beperkt bent met bovenstaande software integratie van wat je probeert in te sturen naar CCA, voor test doeleinde en maximale bereiken.

De eventuele beperkwerking zit in de DAC als digitaal eindstation (bereik, kwaliteit, omzettingsvermogen en correctie), maar vooral van wat er vooraf gaat.
Een origineel digitaal bestand van bijv. 24-bit (352kHz) met 8134kbps, kan dus onderweg eenvoudig worden gekild (tot 16bit/44.1kHz of 24bit/96kHz) door applicatie en software (media players), alvorens het beland in de DAC.

[ Voor 26% gewijzigd door peteroff op 25-02-2019 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
Wow, super al deze reacties! Mijn onderbuikgevoel wordt wel bevestigd door jullie. Het was inderdaad van het type verkoper 'deze kabels gaan een groot verschil maken'.

Ik moet maar eens kijken wat voor materiaal ik allemaal heb. Voor Spotify zal het inderdaad we loslopen, maar ik weet niet precies wat voor een materiaal ik aan FLAC heb, dat moet ik even uitzoeken. Mogelijk dat daar dus nog een verschil in zit, en dus wel wat signaal verloren gaan in de CCA.

Jullie zijn fantastisch, weer wat wijzer geworden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Het verschil tussen DACs is vooral imagionair. Verschillen zijn er meetbaar wel, maar die zitten in het ruisniveau wat dan op -98 of -102 dB zit. Er zijn wellicht voorbeelden van echt wat hogere dan gemiddelde ruisvloer. Maar het is niet alsof je geluid er anders of beter door gaat klinken. Eigenlijk doen ze het dus gewoon allemaal goed genoeg. We praten het elkaar vooral aan dat het zo'n belangrijke factor in het geheel is. Waarschijnlijk omdat de zaken die echt belangrijk zijn, afstralings eigenschappen van luidsprekers, invloed van nabij gelegen vlakken, laag frequente resonanties van de ruimte, te abstract zijn en ingewikkelde oplossingen vereisen.

Kortom, er zijn veel interessantere dingen om mee bezig te houden dan het type streamer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
Ja, dat is me wel duidelijk geworden ja. Al ben ik wel benieuwd of ik nou zo'n goede audiofiel ben. Ik heb net een proefabonnement genomen bij Qobuz met Hifi streaming. Ik moet in alle eerlijkheid bekennen dat ik het verschil niet hoor tussen Spotify en Qobuz (24bit 96 kHz). Kan 2 dingen betekenen:

- Mijn oren horen het verschil niet
- Mijn geluidsinstallatie is niet professioneel genoeg

In beide gevallen maakt dan het type streamer nóg minder uit. Ik moet volgens mij eerst maar eens wat ervaring opdoen met wat ik hier heb, voordat ik uberhaupt weet waar ik op moet letten in de muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:01
Pietjebelll schreef op zondag 24 februari 2019 @ 22:04:
Ja, dat is me wel duidelijk geworden ja. Al ben ik wel benieuwd of ik nou zo'n goede audiofiel ben. Ik heb net een proefabonnement genomen bij Qobuz met Hifi streaming. Ik moet in alle eerlijkheid bekennen dat ik het verschil niet hoor tussen Spotify en Qobuz (24bit 96 kHz). Kan 2 dingen betekenen:

In beide gevallen maakt dan het type streamer nóg minder uit. Ik moet volgens mij eerst maar eens wat ervaring opdoen met wat ik hier heb, voordat ik uberhaupt weet waar ik op moet letten in de muziek
Maar wacht even: als @MAX3400 zegt dat de bitrates worden verminderd met een CCA? Dan heb je toch niets aan Hifi streaming? Of je het hoort is een tweede, maar als de CCA de bitrates al verminderd wordt het zeker lastig vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

aljooge schreef op zondag 24 februari 2019 @ 22:21:
[...]

Maar wacht even: als @MAX3400 zegt dat de bitrates worden verminderd met een CCA? Dan heb je toch niets aan Hifi streaming? Of je het hoort is een tweede, maar als de CCA de bitrates al verminderd wordt het zeker lastig vergelijken.
OF de CCA het verminderd, dat weet ik niet 100% zeker maar het zal naar alle waarschijnlijkheid wel gebeuren, al dan niet bij bepaalde streams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peteroff
  • Niet online
aljooge schreef op zondag 24 februari 2019 @ 22:21:
[...]

Er wordt te veel verward met dac mogelijkheden in de cca dan verbonden met een externe dac. Zit nogal wat verschil in waar nooit rekening mee wordt gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
Zoals welke verschillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peteroff
  • Niet online
@Pietjebelll
Er is niet zo zeer een limiet in de processing intern van de CCA (streamfile to toslink).

Google Cast SDK (voor Android, iOS en Chrome app) , CAF Receiver SDK (ingebouwde mediaspeler). Deze laatste (CAF SDK) wordt het meest gebruikt door applicaties omdat er meer samenwerking is tussen provider van media en Google Cast SDK. Denk hierbij aan controle meta verzamelingen (handshake), DRM-licentie’s, inline-statistieken, bedienings- controllers, reclame, enz.

In het programmeren van een applicatie die kan praten met de Google cast, zijn er verschillende lussen voor CCU, CC, CCA en Home/Assistant, waarbij streamingprotocollen op verschillende manier zijn te integreren. Hier gaat het denk ik mis aan de kant van de content-provider (?) (ze hebben al dan niet geen keuze).
Ze sturen een brede MPEG-4 met QualityLevel-tag, ondersteund voor alle CC’s die wordt beheert en afgespeeld door de (CAF Receiver SDK) ingebouwde mediaspeler op je device. En wordt geen rekening gehouden voor gebruikers met een externe DAC, en de maximum is 24bit/96kHz wat wordt aangeleverd.
Is dit laatste vervelend? Nee, de kwaliteit is meer dan genoeg en zeker voor de prijs die je ervoor betaald.

Echter hoeft er geen gebruik gemaakt te worden van de CAF SDK door ontwikkelaars en volstaat Cast SDK al voor een cast-button en directe lus van de opgegeven bron-stream-audio naar de CCA. Maar dit is aan de ontwikkelaar’s van verschillende streamings- platformen.

[ Voor 7% gewijzigd door peteroff op 25-02-2019 07:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MerijnB
Pietjebelll schreef op zondag 24 februari 2019 @ 22:04:

Je vergeet de derde optie (en dit is ook de correcte): de verschillen tussen 16bit en 24bit, en 44kHz en 96kHz zijn voor mensen überhaupt niet waar te nemen (OK, technisch gezien was de 1e optie ook correct ;))

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zet in je Chromecast Audio in ieder geval de op "Full dynamic range" aan. Dan voldoet het ding verder prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peteroff
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2019 @ 07:44:
Zet in je Chromecast Audio in ieder geval de op "Full dynamic range" aan. Dan voldoet het ding verder prima. :)
Full dynamic range staat al standaard aan bij een toslink verbinding (er is geen keuze ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
peteroff schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:02:
[...]

Full dynamic range staat al standaard aan bij een toslink verbinding (er is geen keuze ;) ).
Interessant artikel, maar wmb een enorm misleidende conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MerijnB schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:59:
[...]

Interessant artikel, maar wmb een enorm misleidende conclusie.
Inderdaad, sowieso hun berekeningen aan het begin komen op het juiste antwoord uit, maar wel op een nogal kromme manier. En aan het eind vergeten ze totaal zowel de vraag van volume, als het detail van dithering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Sissors schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:27:
[...]

Inderdaad, sowieso hun berekeningen aan het begin komen op het juiste antwoord uit, maar wel op een nogal kromme manier. En aan het eind vergeten ze totaal zowel de vraag van volume, als het detail van dithering.
Daarnaast:

- er wordt vanuit gegaan van de full range dynamiek van een orkest oid (130 dB), maar ze vergeten aan het eind dat die niet boven de ruisvloer beginnen maar in de ruisvloer.
- de redenering is dus dat ondanks dat je een ruisvloer meet op zeg 35dB, deze voor je gehoor dus eigenlijk lager ligt (namelijk, die 35dB kan heel goed in een frequentiegebied liggen waar onze oren erg ongevoelig zijn), dat zou pleiten dat je _minder_ dynamische range nodig hebt, niet meer.
- en daarbij, 130dB in je huiskamer... really? 8)7
- oh, en dithering wordt idd vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOK
  • Registratie: December 2008
  • Niet online

DOK

Pietjebelll schreef op zondag 24 februari 2019 @ 12:58:
Beste tweakers,

- Chromecast audio

Thanks guys!
Kan uit eigen ervaring aangeven dat de CCA ook via de digitale uitgang lang niet zo goed is als sommige stand alone streamers. Hoe dat komt weet ik niet, misschien zit er toch een bewerking in van het geluid of veel te veel jitter. Maar de vraag is bij welk geluidssysteem je dat gaat merken. Ik zou hem sowieso via de digitale uitgang op je versterker aansluiten, dat verschil ga je zeker horen.

Dein Atem kalt, das Herz in Flammen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik denk dat de vraag meer is met hoeveel zelfsuggestie je dat gaat horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOK
  • Registratie: December 2008
  • Niet online

DOK

Jag schreef op zondag 10 maart 2019 @ 00:45:
Ik denk dat de vraag meer is met hoeveel zelfsuggestie je dat gaat horen
Mwah, als je netjes A/B test hoor je het wel, of niet. In dit geval was het vrij makkelijk te horen.

Dein Atem kalt, das Herz in Flammen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

DeMaartenR schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:04:
[...]

Mwah, als je netjes A/B test hoor je het wel, of niet. In dit geval was het vrij makkelijk te horen.
Sja, wat is netjes he. Ik wil niet zeggen dat het onmogelijk is; er kan bijvoorbeeld een andere bitrate gebruikt worden of processing aanstaan in theorie.

Maar heb je levels gematched binnen 0,1dB? En geblindeerd getest om confirmation bias uit te sluiten? Anders is het namelijk zoals de Amerikanen zeggen, en mogelijk de Britten ook: all bets are off :)

[ Voor 24% gewijzigd door Jag op 11-03-2019 16:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• josernst
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-04-2023
Ik heb hem zelf gehad en A/B vergeleken met de DAC (€ 1500) in mijn Musical Fidelity Clic. Geen enkel verschil te horen! Ook niet door anderen. Dus allemaal marketingpraatjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag

Jag

Haha mooi. Je hoort bij the happy few did dat durven toe te geven (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josernst
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-04-2023
Misschien telt de leeftijd inmiddels ook wel, 60+. Loop echter al van jongs af aan in dit wereldje rond, dus heb alle marketingpraatjes al wel gehoord. Ik zeg altijd, ga gewoon lekker muziek luisteren i.p.v. naar techniek. Ik draai platen, cd's en stream spotify/tune inn. Ik geniet van pop, jazz, blues, klassiek etc. Merk wel, dat ik gebruikersgemak steeds meer ga waarderen. Recent een all in one gekocht, een zwitsers zakmes zeg maar. Heel blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nou, ik zou jezelf niet teveel te kort doen. Ook enigneer en audiofielen horen het niet :). In die test ging het zelfs om high res bestanden waar een extra 44.1KHz AD - DA loop in geplaatst werd :+.

[ Voor 96% gewijzigd door Jag op 06-05-2019 12:08 ]

Pagina: 1