Netwerk tool om bandbreedte van clients te monitoren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb veel problemen met internet, netwerk en wifi. En ik weet niet waar het nu precies aan ligt. Streaming is soms niet te doen (de resolutie daalt, geluid valt weg) terwijl mijn Apple TV bedraad is aangesloten. Maar soms als ik een speedtest doe is er niets aan de hand. Hetzelfde geldt voor de wifi, die is soms tergend traag. Het probleem ligt volgens mij soms in de klote kwaliteit van KPN's DSL en soms aan de wifi.

Ik heb ondertussen al twee KPN Experia Wifi dingen om de dekking goed te krijgen. De lijst met SSID's in de buurt past amper op mijn Mac scherm, zoveel zijn er. En ik heb ook nog eens veel apparaten (ik denk zo'n 20). Ik heb de smarthome apparaten allemaal op de 2,4 ghz gezet en de laptops en iPads op de 5 ghz.

KPN heeft nu aangeboden om langs te komen met een monteur, maar als dat weer net in een up is, heb ik er nog weinig aan.
Ik wilde dus wat huiswerk doen: bijvoorbeeld om te kijken wat welk apparaat wanneer gebruikt. Is er een tool om dit te monitoren? Of moet dat op het device zelf? Of via de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

iAmRenzo schreef op zondag 24 februari 2019 @ 11:52:
Ik wilde dus wat huiswerk doen: bijvoorbeeld om te kijken wat welk apparaat wanneer gebruikt. Is er een tool om dit te monitoren? Of moet dat op het device zelf? Of via de router?
Ja, dat kan... Zowel Windows, OSX als Linux hebben zowel grafische als commandline tools om dat te laten zien. Ook veel routers (je meldt niet welke je hebt) kunnen per device laten zien wat er verstookt wordt; zo heb ik een Asus 68U waarbij er mooi gemeld / grafiekt wordt welk ding wat doet.

En als je het helemaal "onafhankelijk" wil meten; gooi tussen modem/router en je switch een "pfSense bakkie" of iets dergelijks. Daarmee kan je dan het hele netwerk in 1x aftappen en zaken inzichtelijk maken.

Zoals je begrijpt; het is in een aantal gevallen dus wel noodzakelijk te weten (tekening??) hoe je netwerk eruit ziet en waar je het beste kan gaan monitoren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 12:05:
Ja, dat kan... Zowel Windows, OSX als Linux hebben zowel grafische als commandline tools om dat te laten zien. Ook veel routers (je meldt niet welke je hebt) kunnen per device laten zien wat er verstookt wordt; zo heb ik een Asus 68U waarbij er mooi gemeld / grafiekt wordt welk ding wat doet.

En als je het helemaal "onafhankelijk" wil meten; gooi tussen modem/router en je switch een "pfSense bakkie" of iets dergelijks. Daarmee kan je dan het hele netwerk in 1x aftappen en zaken inzichtelijk maken.

Zoals je begrijpt; het is in een aantal gevallen dus wel noodzakelijk te weten (tekening??) hoe je netwerk eruit ziet en waar je het beste kan gaan monitoren.
Ik heb 'gewoon' een experiabox v10.
Welke tools zijn dat, want ik heb gekeken bij de overige programma's en netwerkinstellingen maar zag die monitor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Windows: TaskManager, OSX: Activity Monitor, Linux: vnstat (of iets dergelijks als tool). En dat kan je natuurlijk oneindig uitbreiden met allerlei andere tools die voor elk OS te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

En onder Windows heb je ook perfmon. Als je bereid bent om er wat moeite voor te doen is daar heel veel informatie uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

iPerf is daar wel een makkelijke tool voor :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nullr0ute
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-04 11:21
Hoeveel bandbreette heb je normaalgesproken? Wat belooft je provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

wimmel_1 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 12:48:
iPerf is daar wel een makkelijke tool voor :+
:? iPerf test toch voornamelijk de maximale doorvoer van A naar B en niet "realtime" usage? Of mis ik wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MAX3400 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 12:56:
[...]

:? iPerf test toch voornamelijk de maximale doorvoer van A naar B en niet "realtime" usage? Of mis ik wat?
Je wist dat je op een linkje kan en mág klikken O-) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

wimmel_1 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 12:57:
[...]

Je wist dat je op een linkje kan en mág klikken O-) >:)
offtopic:
iPerf3 is a tool for active measurements of the maximum achievable bandwidth on IP networks.

Gezien de vraagstelling lijkt het me ook vrij onmogelijk om iPerf op 20 (!!!!) wireless devices te installeren; ik denk dan voornamelijk aan smartphones, TV's, tablets, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MAX3400 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 13:00:
[...]

offtopic:
iPerf3 is a tool for active measurements of the maximum achievable bandwidth on IP networks.

Gezien de vraagstelling lijkt het me ook vrij onmogelijk om iPerf op 20 (!!!!) wireless devices te installeren; ik denk dan voornamelijk aan smartphones, TV's, tablets, etc.
offtopic:
De afzonderlijke (W)LAN Client devices moet je eigenllijk ook helemaal niet willen doormeten in een standaard "thuis" omgeving, mede doordat de gemiddelde thuisomgeving daar qua apparatuur totaal niet toe uitgerust is qua netwerkcomponenten. Een deftige L2 óf Multilayer switch kost met een rede een paar "centen'

Je kunt met iPerf vanop een device wat direct aan de router hangt perfect gedurende een langere tijd monitoren.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 24-02-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

wimmel_1 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 13:09:
[...]
Je kunt met iPerf vanop een device wat direct aan de router hangt perfect gedurende een langere tijd monitoren.
Maar de vraag is dan: "wat monitor je daarmee?" Volges mijn monitor je daarmee de beschikbare bandbreedte voor het device in kwestie. En passant eet je daarmee voor alle andere devices de beschikbare bandbreedte op, dus tijdens het monitoren heeft de TS sowieso geen internet. Ik weet niet of de TS daar op zit te wachten.

Anyway, stel dat die beschikbare bandbreedte lager uitkomt dan wat de ISP aanbiedt, wat heb je dan aangetoond? Dat de ISP klote is? Of dat het netwerk klote is? Of dat één of ander klote device alle bandbreedte opsoupeert? Of dat de buren een klote netwerk hebben dat TS's airtime verstoort?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 12:41:
Windows: TaskManager, OSX: Activity Monitor, Linux: vnstat (of iets dergelijks als tool). En dat kan je natuurlijk oneindig uitbreiden met allerlei andere tools die voor elk OS te vinden zijn.
Ik geloof niet dat ik het in de Activity Monitor voor elkaar krijg om het gehele netwerk te monitoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

iAmRenzo schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:08:
[...]

Ik geloof niet dat ik het in de Activity Monitor voor elkaar krijg om het gehele netwerk te monitoren...
Klopt, dat is per device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Zou dan meer aan een virtuele router/firewall denken. Software die je op een pc zet waar je al het verkeer langs laat lopen zoals bv pfsense. Zelf nooit gebruikt maar lijkt mij dat je dan goed al het verkeer ken monitoren.
Pagina: 1