Kubus 12v zonder programmeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen vrij
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-05-2022

jeroen vrij

Just a arduino noob

Topicstarter
Beste tweakers.

Ik wil van ledjes een kubus van 12v gaan maken.
Niet 1 die geprogrammeerd moet worden maar gewoon 1 die constant brand.
Nu ben ik al gaan zoeken en rekenen.
Ik heb witte leds van 3.2v die kan ik in serie zetten van drie met een weerstand van 120 ohm 0.25w.
Wil 1mm koperdraad gebruiken en twisten.
Nu zat ik met 1 vraag kan net als bij de geprogrammeerde variant het frame als negatief dienen. Zodat alle series van drie op het frame komen en naar de - op de printplaat.
Voeding is 12v
Of kan ik dan beter gelijk de brandweer bellen.

Beste antwoord (via jeroen vrij op 26-02-2019 14:58)

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Ik zou je toch echt nogmaals willen adviseren te werken met LED strips. Zeker nu je aangeeft met zoveel LED's te willen gaan werken Dat wordt een drama om allemaal te gaan verbinden. Uit je verhaal denk ik op te maken dat je niet heel veel ervaring met solderen en elektronica hebt. Ik voorspel je veel gedoe met afgebroken LED lootjes, slechte contacten, en kortsluitingen. Ook al kan je het wel goed. Bespaar jezelf de moeite van 216 LEDs + 72 weerstanden te solderen.

Uit je verhaal snap ik nog steeds niet helemaal hoe je die LED's wil bevestigen, maar op die "kubus" maar wat betreft het elektrisch aansluiten is het simpel. Hou het zoals origineel bedacht. 3 LED's + 1 weerstand in serie aangesloten op de voeding, en dan zoveel van deze ketens plaatsen als je nodig hebt.

Als je ze toch allemaal een eigen weerstand wil geven kom je uit op (12-3.2)/0,02=440 ohm ofwel 470ohm.

Het is niet altijd slim om LEDs parallel te zetten zonder weerstand. Niet alle LED's zijn gelijk en stroom zoekt altijd de weg van de minste weerstand. Je zult zien dat de ene LED meer licht geeft dan de andere, en afhankelijk van hoeveel je er parallel zet kan het zelfs zijn zijn dat LED's zoveel stroom gaan verbruiken dat ze kapot gaan. Dit probleem gaat nog meer spelen wanneer je een metalen frame gaat gebruiken voor de GND, want de geleiding zal minder goed zijn dan een koperen draad.

Als je persee weerstanden wil besparen kan je eventueel enkele sets van 3 stuks in serie, parallel aan elkaar zetten, maar de winst is dan veel kleiner dus ik zou het gewoon op 3 LED's in serie met 1 weerstand houden. Of LED strips toepassen dus.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zeker kan dat. Zo lang de stroomkring maar netjes rond is en er geen kortsluiting ontstaat is er weinig aan de hand.

Bij een auto wordt het chassis ook als minpool gebruikt, puur omdat dit makkelijk is en uiteraard omdat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen vrij

jeroen vrij

Just a arduino noob

Topicstarter
Super dank je.

Nou had ik nog een vraagje.
Nou wil ik de kubus maken uit 3 ringen en wil ik met een 12v pulsschakelaar de kubus bedienen.
1e x drukken 1e ring gaat aan.
2e x drukken 2e ring gaat ook aan.
3e x drukken 3e ring gaat aan.
4e x drukken alles gaat uit.

Is dat te doen met 12v zonder dat ik iets moet programeren.
Bijvoorbeeld met relays.
Is er ook een naam voor zo een schakeling zodat ik een schema kan zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
Uit je component keuze maak ik op dat je led's op 20mA gaan werken? Zo ja heb je de juiste componenten geselecteerd. Hou er wel rekening mee dat er niet al te veel speling op je spanningsbron mag zitten. Stel dat de 12V stiekem ook wel eens 14,5V (het laden van een accu) kan zijn wordt de stroom door de LED's 40mA.

0,2mA is een hele lage stroom. Daar kan niet zoveel mee mis gaan eigenlijk Ik weet niet hoeveel LED's ketens je parallel wil gaan voeden, maar 1mm2 is misschien een beetje aan de dikke kant. Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met twisten. Voor de - kan je opzich prima een metalen frame gebruiken.

Toch klinkt het alsof dit veel simpeler met LEDstrip kan. Veel minder aansluitwerk, en minder kans op fouten en slechte verbindingen.

Wat jij wil met de de drukschakelaar kan met relais, maar dit lijkt mij veel aansluitwerk en relais die je nodig hebt. Dit is foutgevoelig en onnodig ingewikkeld. Het arduino programmatje dat je voor een degelijke functie nodig hebt is extreem simpel en kan je met minimale ervaring snel even schrijven.

Voor relais heb je je hier geen standaard schakeling voor die je kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen vrij

jeroen vrij

Just a arduino noob

Topicstarter
Had graag jullie advies gehad.
Ik ben begonnen aan het frame van mijn kubus.
Heb op internet gezocht en besloten ze paralel te gaan zetten.
Het word een kubus van 6x6x6 leds. Dus 216 leds.
Waarbij ik 6x een aftakking maak vanaf de 12v
En alle 6 de verticale vlakken van stroom voor zie. Dus zeg maar 6 strengen van 36 leds parralel.
Die noem ik maar even de stijgers.
De liggers zijn de negatief.
Er komen dus 36 leds op 1 stijgende lijn.
Nu vraag ik mij alleen af.
Hoe bepaal ik nu de voorschakelweerstand.
Moet ik ze alle 216 apart een weerstand geven of geef ik de stijger zelf een weerstand.
En zo ja welke weerstand.
Ik had een berekening gedaan daar kwam uit 653,333 dat word dan waarschijnlijk 680ohm om alle leds op veilige wijze voor te schakelen.
Nou had ik uitgezocht dat ik de complete streng van 36 leds parallel dan ipv alle leds 680 ohm weerstand te geven ik ook de streng van 1 weerstand kan voorzien van 18ohm maar ik weet niet of ik dit nu juist heb begrepen van Wikipedia
. Mijn leds zijn volgens de beschrijving 3.1 tot 3.4v en 20mA.
Nou was mij geadviseerd de weerstand te bereken voor 3.2v 15mA omdat deze dan nog genoeg opbrengst leveren.
Ik kan helaas geen foto toevoegen anders had ik een tekening toegevoegd.
Graag jullie advies.

[ Voor 114% gewijzigd door jeroen vrij op 25-02-2019 00:29 . Reden: Nieuwe info ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Ik zou je toch echt nogmaals willen adviseren te werken met LED strips. Zeker nu je aangeeft met zoveel LED's te willen gaan werken Dat wordt een drama om allemaal te gaan verbinden. Uit je verhaal denk ik op te maken dat je niet heel veel ervaring met solderen en elektronica hebt. Ik voorspel je veel gedoe met afgebroken LED lootjes, slechte contacten, en kortsluitingen. Ook al kan je het wel goed. Bespaar jezelf de moeite van 216 LEDs + 72 weerstanden te solderen.

Uit je verhaal snap ik nog steeds niet helemaal hoe je die LED's wil bevestigen, maar op die "kubus" maar wat betreft het elektrisch aansluiten is het simpel. Hou het zoals origineel bedacht. 3 LED's + 1 weerstand in serie aangesloten op de voeding, en dan zoveel van deze ketens plaatsen als je nodig hebt.

Als je ze toch allemaal een eigen weerstand wil geven kom je uit op (12-3.2)/0,02=440 ohm ofwel 470ohm.

Het is niet altijd slim om LEDs parallel te zetten zonder weerstand. Niet alle LED's zijn gelijk en stroom zoekt altijd de weg van de minste weerstand. Je zult zien dat de ene LED meer licht geeft dan de andere, en afhankelijk van hoeveel je er parallel zet kan het zelfs zijn zijn dat LED's zoveel stroom gaan verbruiken dat ze kapot gaan. Dit probleem gaat nog meer spelen wanneer je een metalen frame gaat gebruiken voor de GND, want de geleiding zal minder goed zijn dan een koperen draad.

Als je persee weerstanden wil besparen kan je eventueel enkele sets van 3 stuks in serie, parallel aan elkaar zetten, maar de winst is dan veel kleiner dus ik zou het gewoon op 3 LED's in serie met 1 weerstand houden. Of LED strips toepassen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen vrij

jeroen vrij

Just a arduino noob

Topicstarter
Denk dat je helemaal gelijk heb heb strings gemaakt en 3 leds in serie gezet maar het is geen porem de weerstanden in de kubus.
De series worden niet mooi en gaan door hangen

Solderen kan ik zeker wel heb voor ik ziek werd bij een led fabrikant gewerkt ik soldeer de daar de hele dag ledjes.
Dat bedrijf maakte ledverlichting op maat.

Ik wou de kubus maken omdat ik er 1 op internet zag maar ik kan niet programmeren.
Maar zag nu dat je de microchip van arduin ook met je telefoon van code kan voorzien.
En dat de programmering gewoon online staat.
Zodoende ga ik hem nu wel op de arduino manier maken.
Moet alleen nieuw leds bestellen omdat die van mij meer volt nodig hebben dan de blauwe.
En anders moet ik de weerstanden ook aanpassen natuurlijk.
En kan wel weerstand bereken maar niet als de boel met zo een microcontroller word aangestuurd.

Dus plan is aangepast. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:58
dacht al die wil gewoon een LED matrix maken, daar zijn echt kilo's aan film materiaal over te vinden en tal van voorgeprogrammeerde arduino rommel van te krijgen.....

als ik je iets mag aanraden? maak een houder of jig waar je de standaard Stijgers zoals jij ze noemt elke keer hetzelfde kan maken en met een stevige ondergrond.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen vrij

jeroen vrij

Just a arduino noob

Topicstarter
Wou eerst ook zo een arduino maken maar ik kom er niet uit met de tekening met het plaatsen van de transistors.
Dus ik ga eerst 1 maken zonder aansturing.

Bedankt voor je tip.
Pagina: 1