Overwaarde waarvoor gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-07 09:19
Ik heb reeds een nieuwe woning gekocht (juli 2018) waarvan ik per 1 april 2019 de sleutel krijg. Omdat ik mijn huidige (MVE-C) woning moet terug verkopen aan de woningbouw heb ik in augustus 2018 mijn huidige woning laten taxeren om de hoogte van de overbruggingshypotheek te bepalen. Deze is toen getaxeerd voor €182.000,-

Inmiddels zitten we in februari 2019. Zojuist is mijn woning opnieuw getaxeerd en heb ik een taxatiewaarde gekregen van €190.000,-. Dus we zitten nu met een extra overwaarde van €8.000,-

Nu is mijn vraag wat ik allemaal mag doen met deze extra €8.000,-? Mag ik dit bijvoorbeeld gebruiken voor schilderwerk binnen en buiten? Of bijvoorbeeld voor een nieuwe badkamer of toilet?

Steam

Beste antwoord (via Extigo op 23-02-2019 20:07)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je stelt de vraag wat je met overwaarde mag doen maar volgens mij zoek je het antwoord op de vraag wat je met overwaarde mag doen binnen de regels van de HRA?

Je krijgt straks gewoon een som geld en daar mag je mee doen wat je wilt. Op vakantie? Nieuwe auto? Mag allemaal.

Echter wil je dus optimaal van de HRA gebruik maken en je eigenwoningreserve naar nul brengen dan moet je het geld op een bepaalde manier besteden:

De eigenwoningreserve beïnvloedt de hoogte van de hypotheek of lening waarover u rente mag aftrekken. De eigenwoningreserve neemt af als u:

een andere eigen woning koopt
kosten maakt voor onderhoud of een verbouwing van uw woning
rechten van erfpacht, opstal of beklemming afkoopt
verlies lijdt als u uw woning verkoopt (negatieve overwaarde)
een boete moet betalen als een koopovereenkomst ontbonden moet worden
Dit geldt alleen als u van plan was om de woning te gebruiken als eigen woning en de aankoop niet doorging vanwege omstandigheden die bij de ondertekening van de overeenkomst niet te voorzien waren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Volgens mij mag je overwaarde gebruiken voor de verbetering van alle roerende zaken in en om je woning.

- Badkamer
- Tuin
- Keuken
- Schilderwerk
- Vloer

e.d. vallen daar allemaal onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Ik zou je hypotheek ermee aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
FrankSpin schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:26:
Volgens mij mag je overwaarde gebruiken voor de verbetering van alle roerende zaken in en om je woning.

- Badkamer
- Tuin
- Keuken
- Schilderwerk
- Vloer

e.d. vallen daar allemaal onder.
Bedankt voor je reactie. Dit zou erg fijn zijn, aangezien ik dan mooi het schilderwerk buiten en het toilet kan vervangen. Ik bespeur echter nog wat vertwijfeling in je antwoord. Hoe zeker ben je van je zaak?
T.E schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 19:04:
Bedankt voor je reactie.

Ik heb op dit moment een bedrag van +/- €45.000 aan overwaarde waar ik reeds €37.000 al gebruikt heb voor de kosten koper en het deels aflossen van de hypotheek.

De reden dat ik dit vraag is omdat er bij de bouwtechnische keuring al is aangegeven dat het schilderwerk buiten sowieso gedaan moet worden. Daarnaast is het toilet zeer verouderd.

Steam

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je stelt de vraag wat je met overwaarde mag doen maar volgens mij zoek je het antwoord op de vraag wat je met overwaarde mag doen binnen de regels van de HRA?

Je krijgt straks gewoon een som geld en daar mag je mee doen wat je wilt. Op vakantie? Nieuwe auto? Mag allemaal.

Echter wil je dus optimaal van de HRA gebruik maken en je eigenwoningreserve naar nul brengen dan moet je het geld op een bepaalde manier besteden:

De eigenwoningreserve beïnvloedt de hoogte van de hypotheek of lening waarover u rente mag aftrekken. De eigenwoningreserve neemt af als u:

een andere eigen woning koopt
kosten maakt voor onderhoud of een verbouwing van uw woning
rechten van erfpacht, opstal of beklemming afkoopt
verlies lijdt als u uw woning verkoopt (negatieve overwaarde)
een boete moet betalen als een koopovereenkomst ontbonden moet worden
Dit geldt alleen als u van plan was om de woning te gebruiken als eigen woning en de aankoop niet doorging vanwege omstandigheden die bij de ondertekening van de overeenkomst niet te voorzien waren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:19
T.E schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 19:04:
knap, overwaarde zit in stenen, niet in cash op de bank. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 21:50
aljooge schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 19:46:
[...]

Jij hebt vast de OP niet gelezen of begrepen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

Knap, de openingspost goed lezen...

Maar ontopic! Woningverbetering mag, maar zorg voor goede verslaglegging zodat je achteraf met bonnen etc kunt aantonen dat zo was. En uiteraard even checken, je hebt nu waarschijnlijk toch al contact met een hypotheekadviseur voor je nieuwe huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

[...]

Uhm lees eerst even voordat je reactie geeft. Dank u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

demo31051987 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:21:
Ik heb reeds een nieuwe woning gekocht (juli 2018) waarvan ik per 1 april 2019 de sleutel krijg. Omdat ik mijn huidige (MVE-C) woning moet terug verkopen aan de woningbouw heb ik in augustus 2018 mijn huidige woning laten taxeren om de hoogte van de overbruggingshypotheek te bepalen. Deze is toen getaxeerd voor €182.000,-

Inmiddels zitten we in februari 2019. Zojuist is mijn woning opnieuw getaxeerd en heb ik een taxatiewaarde gekregen van €190.000,-. Dus we zitten nu met een extra overwaarde van €8.000,-

Nu is mijn vraag wat ik allemaal mag doen met deze extra €8.000,-? Mag ik dit bijvoorbeeld gebruiken voor schilderwerk binnen en buiten? Of bijvoorbeeld voor een nieuwe badkamer of toilet?
Wat zei je hypotheekadviseur ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:19
T.E schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 19:57:
[...]

Uhm lees eerst even voordat je reactie geeft. Dank u.
Eerlijk gezegd is TS ook niet heel duidelijk.

Deze zin is niet te snappen welke woning TS bedoeld: Inmiddels zitten we in februari 2019. Zojuist is mijn woning opnieuw getaxeerd en heb ik een taxatiewaarde gekregen van €190.000,-. Dus we zitten nu met een extra overwaarde van €8.000,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
aljooge schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 20:00:
[...]

Eerlijk gezegd is TS ook niet heel duidelijk.

Deze zin is niet te snappen welke woning TS bedoeld: Inmiddels zitten we in februari 2019. Zojuist is mijn woning opnieuw getaxeerd en heb ik een taxatiewaarde gekregen van €190.000,-. Dus we zitten nu met een extra overwaarde van €8.000,-
Mijn excuses voor het niet duidelijk zijn. Het gaat om mijn huidige woning welke opnieuw getaxeerd is. Deze was in augustus 20189 getaxeerd op €182.000 en wordt nu verkocht voor €190.000 (nieuwe taxatiewaarde).
Sander schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 19:55:
[...]

Knap, de openingspost goed lezen...

Maar ontopic! Woningverbetering mag, maar zorg voor goede verslaglegging zodat je achteraf met bonnen etc kunt aantonen dat zo was. En uiteraard even checken, je hebt nu waarschijnlijk toch al contact met een hypotheekadviseur voor je nieuwe huis?
Hackus schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 19:57:
[...]

Wat zei je hypotheekadviseur ?
Mijn hypotheekadviseur is op dit moment op vakantie, dus ik was benieuwd wat mijn mogelijkheden zouden zijn. Het antwoord van @Tsurany is wat mij betreft duidelijk, uiteraard overleg ik dit nog even met mijn adviseur. Iedereen hartelijk bedankt voor jullie snelle reacties!

[ Voor 39% gewijzigd door Extigo op 23-02-2019 20:07 ]

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

demo31051987 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 20:05:
[...]
Mijn excuses voor het niet duidelijk zijn. Het gaat om mijn huidige woning welke opnieuw getaxeerd is. Deze was in augustus 20189 getaxeerd op €182.000 en wordt nu verkocht voor €190.000 (nieuwe taxatiewaarde).
[...]
Mijn hypotheekadviseur is op dit moment op vakantie, dus ik was benieuwd wat mijn mogelijkheden zouden zijn. Het antwoord van @Tsurany is wat mij betreft duidelijk, uiteraard overleg ik dit nog even met mijn adviseur. Iedereen hartelijk bedankt voor jullie snelle reacties!
'Google' wil ook wel eens helpen overwaarde wat kan ik ermee ? :P

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extigo
I know, maar de bijleenregeling en de officiële documentatie van de Belastingdienst vond ik nou niet heel duidelijk. Dus vandaar mijn vraag hier.

Steam

Pagina: 1