Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr firenca
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-10-2023
Mijn vraag
Na het vervangen van mijn SSD voor een groter exemplaar en schone installatie van Windows 10 (via usb) start de pc niet meer op, maar blijft hangen op "attempting boot from hard disk"

Relevante software en hardware die ik gebruik
HP Elitedesk 800 G1, Windows 10
nieuwe SSD Crucial MX500
oude SSD Samsung MZ7PD128HCFV-000H7

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Clone van oude SSD maken (mislukt vanwege andere sectorgrootte 512 vs 4k)
Verschillende Bios Settings
Verschillende schijfindelingen MBR/GPT
Bios update uitgevoerd
SSD werkt prima als ik hem via usb converter koppel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 13:23
Is je usb converter nog gekoppelt aan je pc als je hem aanzet? Zo ja haal hem er eens uit en probeer het opnieuw.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhRiXoS
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 11:54

PhRiXoS

Þh®Iר§ / Φριξος

Dat had ik laatst ook... Met Rufus een USB opstart device gemaakt en toen werkte het wel.

Dₒ yₒᵤ ₙₑᵥₑᵣ qᵤₑₛₜᵢₒₙ ₜₕₑ ₙₐₜᵤᵣₑ ₒf yₒᵤᵣ ᵣₑₐₗᵢₜy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr firenca
HKLM_ schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:04:
Is je usb converter nog gekoppelt aan je pc als je hem aanzet? Zo ja haal hem er eens uit en probeer het opnieuw.
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-09 15:05
Boot order verandert?
Uefi of Legacy geprobeert?
Staat SATA mode op AHCI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr firenca
ramon89 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 08:34:
Boot order verandert?
Uefi of Legacy geprobeert?
Staat SATA mode op AHCI?
Zowel uefi als legacy geprobeerd
Sata staat op ahci.
En boot order veranderd en zowel met als zonder USB erin opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49

nIghtorius

Poef!

lijkt erop dat je een GPT schijf probeert legacy te booten. heb je windows via UEFI (GPT) of BIOS (MBR) geinstalleerd?

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr firenca
nIghtorius schreef op zondag 24 februari 2019 @ 11:25:
lijkt erop dat je een GPT schijf probeert legacy te booten. heb je windows via UEFI (GPT) of BIOS (MBR) geinstalleerd?
Geïnstalleerd got via uefi. Nu zie ik het boot menu alleen de installatie USB en niet de hard drive. De hard drive komt alleen bij legacy terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr firenca
PhRiXoS schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:14:
Dat had ik laatst ook... Met Rufus een USB opstart device gemaakt en toen werkte het wel.
Ook een USB gemaakt via Rufus. Zelfde uitkomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou denk ik niets uit moeten maken maar bij mij zorgde dit wel ervoor dat het werkte toen ik overstapte naar een andere SSD. Maar gebruik je nu nog allebei de SSDs met de oude op een andere aansluiting/plek? Ik had namelijk hetzelfde probleem.

- Nieuwe SSD op dezelfde plek verbinden waar eerst de oude SSD zat (als dit nu al het geval is, omdraaien). Bij mij werkte dit wel terwijl ik ook in de BIOS had geprobeerd de boot order aan te passen.
- Oude SSD ontkoppeld laten en kijken of het dan wel werkt, later weer proberen op te starten met allebei de SSDs.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2019 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr firenca
Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2019 @ 13:11:
Zou denk ik niets uit moeten maken maar bij mij zorgde dit wel ervoor dat het werkte toen ik overstapte naar een andere SSD. Maar gebruik je nu nog allebei de SSDs met de oude op een andere aansluiting/plek? Ik had namelijk hetzelfde probleem.

- Nieuwe SSD op dezelfde plek verbinden waar eerst de oude SSD zat (als dit nu al het geval is, omdraaien). Bij mij werkte dit wel terwijl ik ook in de BIOS had geprobeerd de boot order aan te passen.
- Oude SSD ontkoppeld laten en kijken of het dan wel werkt, later weer proberen op te starten met allebei de SSDs.
Ik heb maar 1 aansluiting bij mijn HP Mini. Dus heb de afgelopen dagen hem steeds moeten wisselen.

Aanvullende:
Met de schijf in mbr krijg ik tijdens de installatie van Windows de melding: pc ondersteunt opstarten schijf niet. Zorg dat schijf controller in bios menu is ingeschakeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr firenca
Via Daans Magazijn in Elst een nieuwe installatie laten uitvoeren die wel succesvol was.

Die hebben vanaf een ander systeem een nieuwe mbr partitie aangemaakt, waarna de installatie wel lukte.
Pagina: 1