Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-11 18:31
Mijn vraag

Ik worstel al enige tijd met het volgende probleem, namelijk: random BSOD’s (UNEXPECTED KERNEL TRAP MODE).

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 Pro
Xeon 5650 (stock geen overvlock)
ASUS P6T Deluxe V2
Corsair Dominator DDR3 1600mhz CL8
Corsair AX850Watt
Nvidia GTX 1070ti (geen overclock)
Samsung EVO 850 500GB
Coolermaster 212 (noctua in push/pull setup)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb vandaag Windows 10 opnieuw geïnstalleerd en netjes geüpdatet. De BIOS heb default settings gebruikt dus geen overclock ook niet op de videokaart. Ik heb al met Bluescreenview de BSOD’s gecheckt. Overal op internet kom ik tegen dat het aan RAM kan liggen. Hierop heb ik met MemTest86+ een test gedaan van bijna 16 uur. Geen error’s was het resultaat.

Vervolgens wou ik vanmiddag een game doen (GTA V) en toen kreeg ik de volgende error: err gfx d3d init waarna een crash naar de desktop.

De CPU en GPU temps liggen onder de 50 graden. Daarbij had ik ook gecheckt of het geheugen op 1600Mhz draaide maar dat was niet zo. geprobeerd om het XMP profiel te enablen in de bios maar dan boot de computer niet meer?

Ik heb nog garantie op de videokaart wellicht kan ik hem laten repareren. De onderdelen komen uit september 09’ dus ik weet dat het gedateerd spul is maar wellicht heeft iemand andere ideeen.

Ik hoor graag van jullie!

[ Voor 10% gewijzigd door aapjuh99 op 23-02-2019 15:35 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Beste antwoord (via aapjuh99 op 25-03-2019 13:16)

Verwijderd

Hackus schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:48:
[...]

Dat is een andere CPU dan TS'er gebruikt.
(kan dat het ook non REG ECC ondersteund op dit MB, ik gok dat nooit met server gear)

verder heeft dit MB tripple channel, en moet je je RAM wel in de juiste 'bankjes' drukken en in BIOS goede instellingen instellen.
@Guillermow93
De specificaties van Asus waar geen melding wordt gemaakt van ecc noch reg: https://www.asus.com/Moth...Deluxe_V2/specifications/
Verder is de gebruikte cpu ook niet officieel ondersteund, wat weer tot allerlei andere grappen kan leiden.
Meestal is ECC, non registered dan wel te gebruiken maar garanties heb je niet.
albatross schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:55:
[...]

Volgens Intel ondersteunt zijn Xeon x5650:

Memory Types DDR3 800/1066/1333

1600 heeft er dus gewoon nooit ingezeten met zijn CPU.
Kijk even naar de specs van het moederbord, zowel xmp als geheugen op 1600MHz. worden ondersteund.
Kijk ook eens op de validator website van cpu-z hoeveel hits je krijgt bij deze combi met ram op 1600MHz.

Verder had TS een vraag over bsod's en heeft hij memtest86 zonder fouten gedraaid en staat alles inmiddels op stock, ik stel voor dat wij ontopic verder gaan.

@Guillermow93 Ik zie op internet tal van hits op die error (gfx d3d init) en GTA-V, misschien dat daar een oplossing tussen staat?
Komt het alleen voor bij GTA-V?
Draai je de laatste versie van windows 10?
Verschillende versies van windows 10 met nvidia drivers willen ook nog wel eens voor problemen zorgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2019 13:07 ]

Alle reacties

Verwijderd

Heb je een andere voeding om te testen?

• aapjuh99
Nee helaas niet.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Verwijderd

Kennissen of vrienden in de buurt waarvan je een voeding kan lenen?
Het wordt toch een kwestie van uitsluiten vrees ik.
Misschien kun je een oproep doen in Vraag & Aanbod of een andere tweaker je uit de brand kan helpen?

• aapjuh99
Update 01-03-2019:

Ik heb contact gehad met Corsair en ik heb zojuist mijn geheugen ter RMA verstuurd.
De videokaart ligt ter RMA bij Coolblue en de voeding wordt gecheckt in de komende dagen.

• aapjuh99
Hallo,

Wederom een update.

Het geheugen is inmiddels vervangen door Corsair evenals de videokaart. De computer gaat aan, maar zodra ik het XMP profile voor het geheugen probeer in te laden of een custom setting in de bios start de pc niet door.

De ventalitoren draaien maar er komt geen BEEP of POST. Hierop heb ik een nieuwe CMOS batterij gekocht en dit bied geen oplossing. In wanhoop de cpu opnieuw gemonteerd met verse koelpasta maar zonder resultaat. Kan dit betekenen dat mijn moederbord wellicht klaar is?

Mvg,
Guillermo

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Hoi Guillermo,

Als je XMP profiel dus niet inschakelt werkt het wel? Zo ja, zou ik eens beginnen met het laden van de Optimized Defaults en XMP terug uitzetten. Boot het nu wel?

• aapjuh99
Hallo ECP0WERS,

Correct als het XMP profile uitgeschakeld is start de computer wel door. Enable ik XMP dan POST de computer niet.

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met het CPU VTT/QPI voltage. Grote kans dat als je bijvoorbeeld XMP inschakeld maar het geheugen instelt 1333MHz dat het wel werkt of je gooit XMP aan en gaat met de genoemde voltages spelen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Guillermow93 Ondertussen al met andere(nieuwe) PSU/voeding getest ?
btw; je Xeon moet je lager RAM gebruiken 800-1333 ipv 1600, ook ECC-REG vanwege Server CPU

[ Voor 39% gewijzigd door Hackus op 24-03-2019 12:24 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Hackus schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:19:
btw; je Xeon moet je lager RAM gebruiken 800-1333 ipv 1600, ook ECC-REG vanwege Server CPU
Weet niet precies wat jij hiermee bedoelt maar mijn Xeon E3-1240 V3 draait hier prima op 1600MHz. non ECC non Reg met het xmp profiel geladen

• aapjuh99
Hackus schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:19:
@Guillermow93 Ondertussen al met andere(nieuwe) PSU/voeding getest ?
Neen, ik heb helaas geen andere voeding kunnen testen in de tussentijd.

• aapjuh99
ECP0WERS schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:17:
Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met het CPU VTT/QPI voltage. Grote kans dat als je bijvoorbeeld XMP inschakeld maar het geheugen instelt 1333MHz dat het wel werkt of je gooit XMP aan en gaat met de genoemde voltages spelen.
Ik zal het eens opzoeken en wat proberen de komende dagen. Ik heb het nu handmatig geprobeerd (manual) en wat settings ingevoerd en hij start door.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Guillermow93 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:04:
[...]

Ik zal het eens opzoeken en wat proberen de komende dagen. Ik heb het nu handmatig geprobeerd (manual) en wat settings ingevoerd en hij start door.
Ik heb het elders ook al eens gezegd, maar je moet bij veel moederborden (ook de mijne) oppassen dat je niet toestaat dat je BIOS ook maar meteen een algehele overclock gaat doen (increased BCLK, Uncore, etc). Kies enkel het XMP Profiel zelf (dus alleen andere timings voor je geheugen en 1.35v voltage). Mijn mobo vraagt iig nog netjes of je de rest ook een beetje aangepast wil hebben -- maar dat doen ze niet allemaal.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2019 @ 13:12:
[...]

Weet niet precies wat jij hiermee bedoelt maar mijn Xeon E3-1240 V3 draait hier prima op 1600MHz. non ECC non Reg met het xmp profiel geladen
(kan dat het ook non REG ECC ondersteund op dit MB, ik gok dat nooit met server gear)

verder heeft dit MB tripple channel, en moet je je RAM wel in de juiste 'bankjes' drukken en in BIOS goede instellingen instellen.
@Guillermow93

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• albatross
[...]

@Guillermow93

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Dat zei ik 'gister' ;)

• albatross
Inderdaad. :) En daarom heb ik die post ook ge-upvote.

P.S. Het verbaast me toch, in deze forum-sectie, hoe, telkens weer, mensen kennelijk alleen kijken naar de QVL van hun moederbord, en dan geheugen kopen op basis daarvan alleen, en niet kijken naar wat hun gebruikte CPU memory-speed limiet is.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:11

Umbrah

The Incredible MapMan

Hmmm gezien de leeftijd van het dingetje zou het ook kunnen zijn dat er gewoonweg niet genoeg/stabiele prik naar het geheugen komt. Het kan best dat 1600 heeft gewerkt (op een overvolt), maar het is altijd de grens opzoeken. XMP is juist het standaardiseren van die grenzen, zei het nog steeds: over de standaard grens heen.

Als het moederbordje mild lekkende elco's heeft, of andere wear & tear (zoals een VRM fase die een beetje op een gare bougie loopt oid...) dan zou het best kunnen dat het nu niet meer werkt... @TS is er iets zichtbaar aan het moederbord? Heb je meetpunten/multimeter bij/op het RAM zitten zodat je evt. zelf kan meten?

CPU memory limieten zijn overigens doorgaans een beetje grijs, moederbord is eerder leidend, hoewel het wat "vaag" kan worden met CPU's die zelf niet helemaal op de QVL staan van het bord. Mooi voorbeeld (o.a. omdat ik het zelf draai... ja: 3 dedicated VRM fases voor het geheugen). M'n Ryzen Threadripper. Officiëel een mobo wat voor Gen1 bedoeld was, en officiëel werken die beestjes maar tot 2666MHz. Ik heb echter een paar reepjes met mooie Samsung B-Dies van G.Skill gekocht, die op de QVL van het bord staan als: "kan tot 3200MHz, CL14". En hoewel AMD geen XMP kent, is het op vele AMD borden wel geïmplementeerd (maar dan onder een naam als DOCP oid...). Gevolg? Het werkt. Zei het niet helemaal JEDEC-standaard qua voltage (maar het bord heeft de VRM's om het te handelen en eventueel kan ik het zelf doormeten mochten er problemen zijn).

Nu is er Threadripper 2 (bios update, en het werkt), en zelfs 3 zit aan te komen (90% zeker dat ook die gaat werken). Werkt m'n geheugen dan nog? Kans van wel, gezien het soort bord wat ik heb zelfs kans dat de QVL update, maar ook een kans van niet. Ik zit feitelijk in onbekend terrein dan. Ligt dat aan bord/geheugen/CPU? Het antwoord is: "Ja. Allen". Hoewel gezien het onderzoek wat ik heb gedaan de kans bestaat dat m'n gedroomde TR3 keurig gaat werken op CL14/3200. En waarschijnlijk er minder nut bij heeft dat TR1's die echt op de handrem reden als je je aan de richtlijn hield.

• albatross
Umbrah schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:11:

CPU memory limieten zijn overigens doorgaans een beetje grijs, moederbord is eerder leidend, hoewel het wat "vaag" kan worden met CPU's die zelf niet helemaal op de QVL staan van het bord. Mooi voorbeeld (o.a. omdat ik het zelf draai... ja: 3 dedicated VRM fases voor het geheugen). M'n Ryzen Threadripper. Officiëel een mobo wat voor Gen1 bedoeld was, en officiëel werken die beestjes maar tot 2666MHz. Ik heb echter een paar reepjes met mooie Samsung B-Dies van G.Skill gekocht, die op de QVL van het bord staan als: "kan tot 3200MHz, CL14". En hoewel AMD geen XMP kent, is het op vele AMD borden wel geïmplementeerd (maar dan onder een naam als DOCP oid...). Gevolg? Het werkt. Zei het niet helemaal JEDEC-standaard qua voltage (maar het bord heeft de VRM's om het te handelen en eventueel kan ik het zelf doormeten mochten er problemen zijn).
Ik weet zelf te weinig af van AMD, maar, uit pure curiositeit, wat moet je out-of-specs laten lopen, zeg maar, qua CPU, om het geheugen sneller te doen gaan dan de CPU eigenlijk aankan? Moet dat met verhoging van BCLK per se?

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

[...]

@Guillermow93
De specificaties van Asus waar geen melding wordt gemaakt van ecc noch reg: https://www.asus.com/Moth...Deluxe_V2/specifications/
Verder is de gebruikte cpu ook niet officieel ondersteund, wat weer tot allerlei andere grappen kan leiden.
[...]

Kijk even naar de specs van het moederbord, zowel xmp als geheugen op 1600MHz. worden ondersteund.
Kijk ook eens op de validator website van cpu-z hoeveel hits je krijgt bij deze combi met ram op 1600MHz.

Verder had TS een vraag over bsod's en heeft hij memtest86 zonder fouten gedraaid en staat alles inmiddels op stock, ik stel voor dat wij ontopic verder gaan.

@Guillermow93 Ik zie op internet tal van hits op die error (gfx d3d init) en GTA-V, misschien dat daar een oplossing tussen staat?
Verschillende versies van windows 10 met nvidia drivers willen ook nog wel eens voor problemen zorgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2019 13:07 ]

• aapjuh99
Update:

Ja, zoals velen al schreven klopt het dat de X5650 1333MHz als kloksnelheid voor memory ondersteund. Vergeet niet dat ik nieuw geheugen heb gekregen van Corsair, welke normaal moeten functioneren.

Ik heb het echter voor elkaar gekregen om de computer werkende te krijgen door de configuratie handmatig in te stellen (dus zonder XMP). Het geheugen werkt nu stabiel op 1333MHz.

Laten we het topic maar gewoon sluiten want het brengt verder toch niets meer. De architectuur is verouderd en waarschijnlijk is de levensduur van het moederbord gewoon "op". Ik kan er gewoon mee vooruit zolang het duurt.

Offtopic: daarnaast heb ik ook een kleine overklok naar 3.6GHz werkende gekregen, dus ik vind het wel prima zo. Bedankt allen :)

[ Voor 17% gewijzigd door aapjuh99 op 25-03-2019 13:16 ]

• aapjuh99
Verwijderd schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:00:
[...]

[...]

Ja, ik draai de laatste versie van Windows 10 Pro met de laatste versie van de Nvidia drivers.
Het gebeurde niet alleen bij GTA V, maar ook bij andere spellen destijds.

Pagina: 1