Wifi range uitbreidden met 50 meter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmking
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-11-2024
Mijn vraag:

Welke AP kan ik het beste gebruiken om mijn wifi range uit te breidden tot het einde van mijn tuin? de afstand van mijn router tot het einde van mijn tuin is 50M. Ik dacht er zelf aan om een kabel te trekken tot de tuin (is 20M) en hieraan wou ik een AP hangen. Ik weet alleen niet welke AP ik het beste hiervoor kan gebruiken. De enige obstakels buiten zijn bomen en een tent.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

KPN Xperia V10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
AP: https://www.wifishop.nl/zyxel-nebula-nap-102/pid=50063
Kabel: https://www.allekabels.nl...8791/sftp-cat6-kabel.html

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via mcmking op 24-03-2019 19:52)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met een sector antenne gericht op je tuin, het voordeel is dat daarmee ook de ontvangst beter wordt. Bedenk wel er zijn veel verschillende.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Als ik het voor het zeggen had... dan zou ik een unify mesh accespoint neerhangen aan de achterkant van je tuin, en de kabel ingraven (in tuinslang) naar je huis alwaar je de poe adapter van stroom en signaal voorziet..

De mesh ap is weersbestendig .. vandaar..
https://www.wifihouse.nl/Ubiquiti-UniFi-UAP-AC-Mesh

[ Voor 10% gewijzigd door shure-fan op 23-02-2019 14:06 ]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:59
Als je kabels kan trekken... Gewoon alles vervangen voor unify. Een mesh of repeaters vooral niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:11
Misschien ben je met een AP aan de achterkant van je huis al ver genoeg. Zo ver is 50m ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Met de juiste instellingen zal bijna elk Access Point goed samenwerken met je Xperia box, waarbij je seamless kunt roamen. Als je iets buiten op wilt hangen, is het inderdaad wel zaak een situatie te creeen waarbij zowel je kabel, contactdoos als AP allemaal geschikt zijn voor gebruik buiten. Ubiquity is daarbij een mogelijkheid, maar ook andere merken (e.g. TP-Link) hebben prima oplossingen. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.wifishop.nl/a...or&category=access-points

En zoals @I-King al zij, het kan best zijn dat een goede AP binnen, maar wel aan de kant van de tuin, voldoende is (er is dan maar 30 meter over, dan trekt een goed AP buiten vaak wel). Dat hangt echter ook van je huis, de muren, en de situatie af.

Wat is je budget en wat voor eisen stel je verder aan je AP en je WiFi signaal?

[ Voor 15% gewijzigd door Cpt.Morgan op 23-02-2019 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:44

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Kijk naast die Ubiquity links ook eens naar de EAP225-Outdoor.

En inderdaad wat anderen al hebben gezegd, kabel ingraven.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

Dit is weer zo'n gevalletje waar vooral de antenne belangrijk is. Eigenlijk wil je een milde richtantenne die met z'n uitstraalpatroon de tuin bestrijkt (en niet het huis, die bedien je al). Dus 180 graden of nog gerichter, al naar gelang de tuin breder is dan diep of dieper dan breed.

Bedenk dat tx power ophogen niets doet voor de rx (i.e. je zou dan de tx aan de andere kant ook moeten ophogen, en voorzover dat al kan werkt dat maar beperkt) maar dat de antenne gain ophogen zowel voor tx als rx werkt, zolang je maar in het uitstraalgebied zit. Hoe hoger de gain van een antenne, hoe gerichter het uitstraalgebied. Maar dat past prima voor een pijpenla-tuin.

Dus kijk naar ofwel een buitenAP met ingebouwde richtantennes, ofwel een (buiten)AP met extrerne antenne-aansluitingen en kies daar dan geschikte antennes bij.

Moet het goedkoop, bijvoorbeeld om te proberen, zet dan iets met sprieten in het open raam en zet daar een freeantennas.com windsurfer op. Dan kun je mooi even testen of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Voor dat je van alles gaat kopen, wat is precies het scenario?

Denk aan:

- hoe is het draadloze netwerk binnen, gaat dat een beetje goed?
- op wat voor kennis niveau zit je? dat kan verschil maken met wat wel of niet praktisch is om te gaan doen
- welke netwerkapparatuur heb je nu?
- wat wil je buiten bereiken? dat je met laptops en telefoons in de tuin kan werken bijv? of vooral een specifieke plek (terras, overdekking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:37
Naast de muren is vooral het type glas van belang. Ik heb hier modern dubbelglas en dat is echt een wifi killer, met t raam dicht valt het wifi echt na een paar meter weg.

Dus even testen wat de invloed van glas/muren bij jou is en anders lekker buiten plaatsen :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-04 23:46
Misschien pak je het beste de eenvoudige unifi mesh unit met externe richt antenne. Je kunt dan prima je tuin bestralen en je blaast niet te veel signaal terug je huis in.

https://m.wifishop.nl/ubi...esh-accesspoint/pid=50090

En

https://m.wifishop.nl/ubi...e-voor-uap-ac-m/pid=58243

Uiteraard kun je het ook eerst zonder die richt antenne proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 00:13

lier

MikroTik nerd

Kan je een plaatje van je tuin posten?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Met een sector antenne gericht op je tuin, het voordeel is dat daarmee ook de ontvangst beter wordt. Bedenk wel er zijn veel verschillende.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frogmen schreef op zondag 24 februari 2019 @ 13:33:
Inderdaad. Met 50m vraag ik me sterk af of het nodig is zoveel moeite te doen voor kabels trekken door de tuin etc. Een reguliere WiFi-AP reikt makkelijk 300m over een open veld zonder obstakels. Nu werkt het niet omdat er tussen de AP binnen en de tuin minimaal één grote obstakel is, namelijk de buitenmuur.

Enige reden om met zo'n niet idioot grote tuin alsnog AP elders in de tuin te plaatsen is als er wel sprake is van forse obstakels. Als er een punt is op de gevel van het huis waarvandaan je alle delen van de tuin kunt zien, kun je daar een AP hangen die ook perfecte verbinding zal hebben met alle devices in die tuin. Dat scheelt gedoe en kabels, je hoeft alleen maar van binnen naar (net) buiten de mur met een PoE-ethernetkabel.

Verder iets wat nog niet expliciet genoemd is: buiten heb je niet de luxe van muren om overige signalen af te dempen. Het kan nogal druk worden in de lucht. Al is dat nog niet het geval kan het dat op ieder willekeurig moment worden. Dat betekent dat 2.4GHz sowieso niet te vertrouwen is, en de eerste vier (non-DFS) 5GHz-kanalen eingenlijk ook niet. Daar komt dus als requirement uit rollen dat je een dualband apparaat met DFS support nodig hebt. Let daarop, vooral dat laatste is geen sinecure.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1