Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• endless
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
De uitdaging:
Onlangs heb ik een nieuwe pc in elkaar gezet en ik heb hierbij mijn M2 SSD geplaatst in het M2P_16G slot ipv in het M2M_32G slot. Nu zou ik deze graag verplaatsen vanwege mogelijke performance winst en het feit dat het M2M_32G een thermal guard heeft waardoor de SSD koeler zou moeten blijven.
Echter wanneer ik de SSD verplaats herkent het moederbord de SSD niet meer, en kan ik dus niet door de boot heenkomen.

Wat ik al geprobeerd heb:
  • De BIOS geupdate naar de meest recente versie
  • Op Tweakers en Google gezocht maar geen oplossing kunnen vinden
  • Wat BIOS settings aangepast aangezien het erop lijkt dat de SATA connector dezelfde lanes gebruiken als de M2 aanslutingen, maar zelfs zonder enkele andere SATA devices aangesloten werrkt het niet.
De specificaties:
  • Gigabyte H370 AORUS GAMING 3 WIFI handleiding
  • WD SSD Blue 500GB M.2

Rood is huidige positie, blauw is gewenste positie

De vraag:
  1. Hoe verplaats ik mijn M2 SSD van het ene naar het andere M2 slot met behoud van OS?
  2. Is het uberhaupt de moeite waard? Ga ik performancewinst merken? Heeft de thermal guard toegevoegde waarde?
Dit topic staat in Processors, Moederborden & Geheugen, zou wellicht ook prima in opslagtechnnologie passen.. Bewust voor PMG gekozen omdat ik denk dat het aan het moederbord of de configuratie daarvan ligt.

Beste antwoord (via endless op 23-02-2019 17:02)

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12:56

Kek

3flix

Heb je nog ander HDD's aan het mobo hangen, kan zijn dat deze dezelfde interne sata lane gebruiken..

Je gaat verder geen performance verschil merken, want dit is een m.2 SATA SSD, dus de satapoort zal de bottleneck zijn. Bij nvme kan je mogelijk een bottleneck creeren als je deze op een x2 (of x1, yuck) poort aansluit.

Kek wijzigde deze reactie 23-02-2019 12:32 (52%)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12:56

Kek

3flix

Heb je nog ander HDD's aan het mobo hangen, kan zijn dat deze dezelfde interne sata lane gebruiken..

Je gaat verder geen performance verschil merken, want dit is een m.2 SATA SSD, dus de satapoort zal de bottleneck zijn. Bij nvme kan je mogelijk een bottleneck creeren als je deze op een x2 (of x1, yuck) poort aansluit.

Kek wijzigde deze reactie 23-02-2019 12:32 (52%)

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:43
Je hebt overigens een WD Sata drive, niet snel genoeg om gebruik te maken van meer dan SATA speeds dus hij zit prima in dat slot.
Die "langzame" SATA/M2 drives worden ook amper warm, dus ik zou het lekker zo laten.
Als je een echte M2 drive hebt zoals een Samsung 960/970, dan zou het wel nut hebben.

unfor wijzigde deze reactie 23-02-2019 12:33 (16%)

Steam - BFV - Apex

• Nutral
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 08:46

Nutral

gamer/hardware freak

Het kan zijn dat het slot waar je de ssd in wilt doen, geen aansluiting heeft naar sata, omdat je schijf ssd is.

Per slot word vaak aangegeven of deze op PCI-e en Sata aangesloten zit. sommige slots zitten alleen op pci-e en daarom kun je er geen msata ssd's op aansluiten.

• BastiaanCM
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 11:53
Op pagina 16 van de handleiding staat toch duidelijk dat alleen 1 slot SATA ondersteunt, en dat dat de 16G is.

BastiaanCM wijzigde deze reactie 23-02-2019 12:52 (11%)

• endless
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Kek schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:30:

Voor de rest geen andere HDD's aan het mobo hangen, alle sata lanes zijn vrij.

Als ik geen performance verschil ga merken dan ga ik er verder geen moeite in stoppen, thanks.
unfor schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:32:
Je hebt overigens een WD Sata drive, niet snel genoeg om gebruik te maken van meer dan SATA speeds dus hij zit prima in dat slot.
Die "langzame" SATA/M2 drives worden ook amper warm, dus ik zou het lekker zo laten.
Als je een echte M2 drive hebt zoals een Samsung 960/970, dan zou het wel nut hebben.
Okay, daar kon ik zelf niet voldoende informatie over vinden. Dus de bandbreedte van het M2P_16G slot is snel genoeg voor mijn M2 SSD?
BastiaanCM schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:48:
Op pagina 16 van de handleiding staat toch duidelijk dat alleen 1 slot SATA ondersteunt, en dat dat de 16G is.
Maar zoals omschreven gebruik ik geen sata aansluting maar enkel het M2 slot - wat gebruik lijkt te maken dezelfde hardware lane op de chipset.
Nutral schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:44:
Het kan zijn dat het slot waar je de ssd in wilt doen, geen aansluiting heeft naar sata, omdat je schijf ssd is.

Per slot word vaak aangegeven of deze op PCI-e en Sata aangesloten zit. sommige slots zitten alleen op pci-e en daarom kun je er geen msata ssd's op aansluiten.
Als ik de handleiding lees delen ze beide de sata lanes van de chipset, dus beide M2 slots zouden absoluut de SSD moeten ondersteunen.

Maargoed, als de conclusie is dat er geen performancewinst mee te halen is dan stop ik er voor de rest ook geen moeite in. Ik wou alleen zeker weten dat ik het volledige uit het systeem haal.

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 07:25
endless schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:02:
[...]

Okay, daar kon ik zelf niet voldoende informatie over vinden. Dus de bandbreedte van het M2P_16G slot is snel genoeg voor mijn M2 SSD?

[...]

Maar zoals omschreven gebruik ik geen sata aansluting maar enkel het M2 slot - wat gebruik lijkt te maken dezelfde hardware lane op de chipset.

[...]

Als ik de handleiding lees delen ze beide de sata lanes van de chipset, dus beide M2 slots zouden absoluut de SSD moeten ondersteunen.
Een m2-slot is de vorm, niet de aansturing. Die kan zowel sata als nvme zijn.

Afhankelijk van de aansluiting van het slot zelf kan een slot sata, nvme of beide zijn.

Zoals gewoon bij de specs op de site staat:
Storage Interface
Chipset:
1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280/22110 PCIe x4/x2 SSD support) (M2M_32G)
1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280 SATA and PCIe x2 SSD support) (M2P_16G)
kan het 32G-slot dus helemaal geen sata aan.

Dat in de manual staat dat er beperkingen gelden voor sata-schijven in combinatie met de m2 -slots wil helemaal niet zeggen dat beide slots dus ook sata aankunnen. Een aantal Pci-e lanes van de chipset kunnen flexibel ingezet worden, voor sata of pci-e. Het is afhankelijk van de implementatie van de fabrikant hoe de m2-sloten worden aangestuurd.

De juiste antwoorden zijn dus:
Nutral schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:44:

en
BastiaanCM schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:48:
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True